För att det är tvunget att vara så av nödvändighet i ett öppet laddnätverk, så länge det inte finns en standard för var laddporten ska placeras. Man ställer sig i den ruta som passar bilen, ingen skulle komma på tanken att tjura över det.martinot skrev:Det är självklart inte OK om du ser en Tesla (eller vilken annan elbil som helst) på Ionity som, även om den är parkerad innanför en parkeringsruta, tar grannens laddpunkt.iAkita skrev:Jag resonerar inte överhuvud taget, utan önskar bara att Tesla förtydligar om man står felparkerad om man parkerar så som BMW:n i bilden. I så fall diskvalificeras alla MEB-bilar, Ionic 5, EV6, och en massa andra bilar från att utnyttja de flesta SuC överhuvudtaget. Det skulle vara lite surt att betala för ett abonnemang som man sen inte får utnyttja. Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?MWall skrev:Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Vad fick dig att tro att det skulle vara OK?
Vi får som sagt hoppas att Elon är extremt tydlig med var och hur man får stå, och att envisa Teslaägare kan acceptera det. Annars stänger man som sagt ändå ute i princip samtliga andra elbilar som finns på vägarna. Helt ok för mig, så det inte för sig om laddare som finansieras med skattemedel med motprestation att de ska vara öppna för alla.
Kommer de regler gälla som framförs här på forumet hoppas jag man är tvungen att ange vilken bil man har när man registrerar sig eller tecknar abonnemang, och får veta att Kia, Hyundai, Ford, VW, Skoda, Audi, BMW, Mercedes, med flera, inte får registrera sig på grund av felaktigt placerad laddport. Om Tesla säljer ett abonnemang trots att man kör en bil med laddporten t.ex. höger bak utgår jag från att man är välkommen att parkera på ett sätt som gör att man kan ladda. Ska bli spännande att se hur det går med tanke på hur oinsatt folk beter sig vid laddarna (laddar fullt trots kö, m.m.). Det är nog inte jättemånga som kommer ha en aning om att det är en helt annat "code of conduct" vad det gäller vår man får stå och inte bland Teslaförare än bland övriga elbilister.