Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Jag resonerar inte överhuvud taget, utan önskar bara att Tesla förtydligar om man står felparkerad om man parkerar så som BMW:n i bilden. I så fall diskvalificeras alla MEB-bilar, Ionic 5, EV6, och en massa andra bilar från att utnyttja de flesta SuC överhuvudtaget. Det skulle vara lite surt att betala för ett abonnemang som man sen inte får utnyttja. Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?
Det är självklart inte OK om du ser en Tesla (eller vilken annan elbil som helst) på Ionity som, även om den är parkerad innanför en parkeringsruta, tar grannens laddpunkt.

Vad fick dig att tro att det skulle vara OK?
För att det är tvunget att vara så av nödvändighet i ett öppet laddnätverk, så länge det inte finns en standard för var laddporten ska placeras. Man ställer sig i den ruta som passar bilen, ingen skulle komma på tanken att tjura över det.

Vi får som sagt hoppas att Elon är extremt tydlig med var och hur man får stå, och att envisa Teslaägare kan acceptera det. Annars stänger man som sagt ändå ute i princip samtliga andra elbilar som finns på vägarna. Helt ok för mig, så det inte för sig om laddare som finansieras med skattemedel med motprestation att de ska vara öppna för alla.

Kommer de regler gälla som framförs här på forumet hoppas jag man är tvungen att ange vilken bil man har när man registrerar sig eller tecknar abonnemang, och får veta att Kia, Hyundai, Ford, VW, Skoda, Audi, BMW, Mercedes, med flera, inte får registrera sig på grund av felaktigt placerad laddport. Om Tesla säljer ett abonnemang trots att man kör en bil med laddporten t.ex. höger bak utgår jag från att man är välkommen att parkera på ett sätt som gör att man kan ladda. Ska bli spännande att se hur det går med tanke på hur oinsatt folk beter sig vid laddarna (laddar fullt trots kö, m.m.). Det är nog inte jättemånga som kommer ha en aning om att det är en helt annat "code of conduct" vad det gäller vår man får stå och inte bland Teslaförare än bland övriga elbilister.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

TV4-Nyheterna nämnde att Tesla-nätverket nu är öppet för alla. Trots att det bara är dessa 10 i Nederländerna som testas. Undrar om någon stackare åker och testar i Sverige redan? :?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta. :D
Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.

Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Exakt samma sak här. Både + och -. Kan bli kaos. Då kommer jag oftare ta vår diesel. Kan fungera bra, och då kan jag ha friheten att köpa annat än Tesla nästa gång.
Dyker det upp en massa konfrontativa typer så skiter jag i det här med Tesla och elbil också. För mig är det självklart att Tesla är normen på SuC. Tänker inte acceptera att bli blockerad.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Tror inte man kommer bli blockerad heller
Tror tesla hade skjutit sig rejält i foten och tappat mycket försäljning på det faktiskt
En av dom stora fördelarna o smidigheten är att man ska ha den enkelhet/smidighet med att köra tesla, får man inte det kan d likagärna vara
Då har dom iaf tappat mig som köpare
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta. :D
Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.

Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Exakt samma sak här. Både + och -. Kan bli kaos. Då kommer jag oftare ta vår diesel. Kan fungera bra, och då kan jag ha friheten att köpa annat än Tesla nästa gång.
Dyker det upp en massa konfrontativa iAkita-typer så skiter jag i det här med Tesla och elbil också. För mig är det självklart att Tesla är normen på SuC. Tänker inte acceptera att bli blockerad.
Vem är det som är konfrontativ? Det är väl ganska självklart att om Tesla säljer en produkt, i det här fallet en laddlösning, så måste man ha rätt att utnyttja den? Helst utan att ett gäng Teslaägare blir butthurt, skaffar diesel och tar ut det över miljön. Om du inte kan acceptera att andra får ladda på SuC och att det innebär förändringar så fine, men kalla inte mig konfrontativ för det. Men du behöver inte oroa dig, jag ser inget större behov av att utnyttja SuC. I synnerhet inte om man ska stötta på såna här grinollar. Elbilister är för mig en trevlig, hjälpsam och förstående grupp människor som kommer överens vid laddarna. Det samma verkar inte gälla vid SuC.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Innebär denna laddning att fyra laddplatser blockeras för Tealabilar?
Screenshot_20211101-225434_Google.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

En tesla kan ladda på sista platsen….
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Off Grid Byggaren skrev:
De två bilarna delar på laddhastigheten på ex laddplats 1A och 1B.
Laddplats 2A blir kanske svår att komma åt för en Tesla.
Men det blir fördel om man tar laddplats 2B då eftersom man får bättre laddhastighet då.
Men det retar säkert någon Tesla förare som kommer efter och inte kommer åt 2A platsen.
Kan faktiskt bli lite "Las Palomas" om det inte sköts snyggt.
Kanske tur man har Dieseln kvar som kommer 100mil på en tank. :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag ser en stolpe som är fri på båda sidorna. Svårt att hävda att den är blockad. :?
Men hade den röda bilen stått en plats längre åt höger hade alla 4 stolparna varit blockade för Teslabilar.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dexter skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
De två bilarna delar på laddhastigheten på ex laddplats 1A och 1B.
Laddplats 2A blir kanske svår att komma åt för en Tesla.
Men det blir fördel om man tar laddplats 2B då eftersom man får bättre laddhastighet då.
Men det retar säkert någon Tesla förare som kommer efter och inte kommer åt 2A platsen.
Kan faktiskt bli lite "Las Palomas" om det inte sköts snyggt.
Kanske tur man har Dieseln kvar som kommer 100mil på en tank. :lol:
Först kändes det helt ok. Nu får jag ändå ångest. Ska bli sjukt spännande att följa utvecklingen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är 3 laddare som inte direkt går att använda för Teslaägare där, den på slutet går att använda.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Dyker det upp en massa konfrontativa iAkita-typer så skiter jag i det här med Tesla och elbil också. För mig är det självklart att Tesla är normen på SuC. Tänker inte acceptera att bli blockerad.
Vem är det som är konfrontativ? Det är väl ganska självklart att om Tesla säljer en produkt, i det här fallet en laddlösning, så måste man ha rätt att utnyttja den? Helst utan att ett gäng Teslaägare blir butthurt, skaffar diesel och tar ut det över miljön. Om du inte kan acceptera att andra får ladda på SuC och att det innebär förändringar så fine, men kalla inte mig konfrontativ för det. Men du behöver inte oroa dig, jag ser inget större behov av att utnyttja SuC. I synnerhet inte om man ska stötta på såna här grinollar. Elbilister är för mig en trevlig, hjälpsam och förstående grupp människor som kommer överens vid laddarna. Det samma verkar inte gälla vid SuC.
Skulle säga att det är du eftersom du inte accepterar att det är på Teslas villkor ni får ladda. Det kommer inte fungera om för många har din attityd. Då tvingas nog Tesla avbryta experimentet.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Herrejesus, bäddat för KAOS!
Folk har NOLL i huvet idag tyvärr, kommer inte göra detta enklare haha
Jahapp, då kanske man ska skita i elbil, va ju dumt man sålde fossilaren
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:

Skulle säga att det är du eftersom du inte accepterar att det är på Teslas villkor ni får ladda. Det kommer inte fungera om för många har din attityd. Då tvingas nog Tesla avbryta experimentet.
Och med bara en månads giltighetstid på abonnemanget så går det snabbt att avsluta.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Kaos på SuC.
Slut på miljöbilsrabatten för ev bilar över 700000.
Staten skattar sönder elbilen med kilometerskatt snart, bara en tidsfråga.
Börjar likna E85 bilarnas historia.
Länge leve Dieselbilen. :lol:
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Den dagen det börjar bli en massa andra bilar på SuC-arna så lär min Teslan åka ur garaget. SuC är en av de i särklass viktigaste anledningarna till att jag köpte bilen. Har en i-pace också som aktivt undviker att köra några längre resor för att just slippa ladd-helvtet utanför Teslas skyddade verkstad. Som även framgår av tråden här och bevisligen av alla besök på olika publika laddplatser så har jag svårt att tro att det inte kommer att bli för stökigt med alla elbilsägare som kommer att resonera som vissa redan gör i tråden.

Det är ju knappt så att det funkar ens idag när det kommer någon klant och ställer sig på platsen bredvid så att hastigheten dyker i botten, trotts att det finns fler lediga odelade platser.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Dexter skrev:
Kaos på SuC.
Sluta du gör mig nojig o velig :D
Mickep

Inlägg av Mickep »

Hmm det här blir ett matematiskt problem. Hur gör man det så flest bilar får plats. Ja just det det finns 14 andra tomma platser men vi fokuserar på den enda.
Å andra sidan hur gör man så att ALLA platser täcks av minimalt antal bilar. För självklart kommer tesla ägare att se problem.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
Skulle säga att det är du eftersom du inte accepterar att det är på Teslas villkor ni får ladda. Det kommer inte fungera om för många har din attityd.
Nu får du väl ge dig. Jag har absolut noll problem att det är Tesla som sätter upp reglerna och kommer givetvis anpassa mig till deras villkor. Men det är Tesla som sätter upp dessa villkor, inte du. Så fundera ett varv till vem det är som har trist attityd. Jag förstår att du har levt i Teslabubblan rätt länge och inte har erfarenhet av hur det fungerar på öppna laddnätverk, och hur folk bemöter och beter sig mot varandra. Skaffa dig det innan du börjar anklaga mig för dålig attityd. Vem vet, du kanske till och med skulle uppskatta att folk i regel är vänliga och förstående vid laddarna, och inte springer omkring och gapar om att du står fel för att de har laddporten på ett annat ställe än du.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Dexter86 skrev:
Dexter skrev:
Kaos på SuC.
Sluta du gör mig nojig o velig :D
Man får använda sin Tesla som "City-Car" och ladda hemma.
Sen för långresor är det smidigare att ta Dieseln. ;)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

GreenMachine skrev:
Den dagen det börjar bli en massa andra bilar på SuC-arna så lär min Teslan åka ur garaget. SuC är en av de i särklass viktigaste anledningarna till att jag köpte bilen. Har en i-pace också som aktivt undviker att köra några längre resor för att just slippa ladd-helvtet utanför Teslas skyddade verkstad. Som även framgår av tråden här och bevisligen av alla besök på olika publika laddplatser så har jag svårt att tro att det inte kommer att bli för stökigt med alla elbilsägare som kommer att resonera som vissa redan gör i tråden.

Det är ju knappt så att det funkar ens idag när det kommer någon klant och ställer sig på platsen bredvid så att hastigheten dyker i botten, trotts att det finns fler lediga odelade platser.
Ja de "oskrivna Tesla laddreglerna" att man inte helst tar laddplatsen bredvid någon annan som redan laddar kommer inte att existera längre. ;)
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Finns en del obesvarade frågor, som vi får ha lite tålamod med. Men finns möjlighet för det kan bli jättebra eller total kaos, med sistnämnda lär nog en del Tesla ägare gå i taket.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vilket skitsnack. Tesla kommer aldrig att kompromissa med laddmöjligheterna för Teslaägare. Utbyggnad med 300 % de närmaste åren planeras ju vad jag förstår. Fattar inte hur ni orkar jaga upp er innan planen för hur utrullningen av laddinfrastrukturen är känd.
Om någon med en elbil X köper en Tesla istället tar den ju också upp en plats på SuC.
Jag använder SuC extensivt. I mina ögon stort slöseri med resurser att jag ofta är ensam på platser med uppemot 20 laddare. Det kostar verkligen för oss Teslaägare idag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

iAkita skrev:
MWall skrev:
Skulle säga att det är du eftersom du inte accepterar att det är på Teslas villkor ni får ladda. Det kommer inte fungera om för många har din attityd.
Nu får du väl ge dig. Jag har absolut noll problem att det är Tesla som sätter upp reglerna och kommer givetvis anpassa mig till deras villkor. Men det är Tesla som sätter upp dessa villkor, inte du. Så fundera ett varv till vem det är som har trist attityd. Jag förstår att du har levt i Teslabubblan rätt länge och inte har erfarenhet av hur det fungerar på öppna laddnätverk, och hur folk bemöter och beter sig mot varandra. Skaffa dig det innan du börjar anklaga mig för dålig attityd. Vem vet, du kanske till och med skulle uppskatta att folk i regel är vänliga och förstående vid laddarna, och inte springer omkring och gapar om att du står fel för att de har laddporten på ett annat ställe än du.
Måste säga att du gör ett otroligt bra jobb att förklara varför detta inte kommer att fungera i praktiken och gissar att många kommer att resonera exakt som du.

Dock den dagen som jag blir tvungen att stå och vänta vid en SuC för att det står bilar och blockerar annars lediga platser så åker Teslan ut på dagen och kommer aldrig tillbaka och så blir det fossilt igen om man ska åka längre än till mataffären.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

GreenMachine skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
Måste säga att du gör ett otroligt bra jobb att förklara varför detta inte kommer att fungera i praktiken och gissar att många kommer att resonera exakt som du.
Hur så? Genom att skriva att jag givetvis kommer anpassa mig efter de regler Tesla sätter upp? Om du inte gillar dessa regler är det reglerna du får skylla på, inte mig.

Jag har under dagen sett flera bilder från Holland där icke teslor med laddporten på höger bak står och laddar (men inte en enda med laddluckan vänster bak). De flesta reflekterar nog inte ens över att det skulle kunna vara fel på något sätt. Så jag antar att det är ramaskri i de Holländska Teslagrupperna nu?
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Skriv svar