Först: Tack för att du tar dig tid att dela med dig av din syn och tankar.Viggo skrev:@spacecoin - du lyfter fram väldigt många argument och siffror så det blir svårt att bemöta allt. Men jag ska göra ett försök att bemöta några. Om du inte håller med får du gärna komma med konstruktiva motargument.
Du nämnde 10 miljoner sålda bilar per år. De sista 12 månaderna har Tesla tillverkat och sålt 800k fordon. På det har man omsatt 47 mdr USD och gjort en vinst på 3,5 mdr USD. 10 miljoner sålda bilar skulle medföra en omsättningsökning på 12,5 ggr. Dvs om vi antar att snittpris per fordon och vinst per fordon är konstant skulle omsättningen öka till 588 mdr USD per år och vinsten till 44 mdr USD per år. Omsättningsmässigt skulle det rel dagens AAPL vara 60% högre och vinstmässigt ungefär 50% lägre. TSLAs market cap är cirka 50% lägre än AAPLs så ur det perspektivet skulle man väl kunna säga att TSLA idag är relativt dyrt om man nu tror att de antagandena är de mest troliga och att Tesla är och kommer förbli en biltillverkare.
Det här tror jag: Tesla kommer inom 5-6 år tillverka och sälja cirka 10 miljoner fordon. Genomsnittligt försäljningspris kommer att vara lägre än dagens, men marginalen kommer att vara åtminstone lika hög eller högre än idag tack vare produktionsförbättringar inom kanske främst batteritillverkning, men även i tillverkning av de traditionella bildelarna som kaross mm. Detta, tillsammans med en effektiv operativ hävstång i verksamheten, kommer göra att multipeln mot dagens vinst blir väsentligt högre än 12,5x. Jag tror att den dag Tesla tillverkar och säljer 10 miljoner fordon per år så är vinsten per år väsentligt högre än den som AAPL presterar idag. Det är precis det vi sett bevis på i år, vinsten ökar mycket snabbare än omsättningen på grund av kraftiga lönsamhetsförbättringar, som i sin tur beror på operativ hävstång och signifikanta produktionseffektiviseringar. Dessutom kommer Tesla fortfarande att vara i tillväxt då, vilket gör att värderingen kommer vara väsentligt högre än AAPLs är idag. Jag räknar inte med att den är 10 ggr högre, men 1,5-2X högre är inte omöjligt. Från dagens kurs skulle det innebära en 3-4 dubbling vilket vore en mycket bra utveckling.
Hur ska de komma dit då? Jag tror du har låst fast dig vid att Tesla bara är en biltillverkare och att alla biltillverkare lyder under samma regler, förutsättningar och antaganden som rått de sista 100 åren på marknaden. En sådan fastlåsning är det du skriver om arbetskraft och dess kostnad. Diess lyfte enligt uppgift fram att Tesla har som mål att tillverka en bil på under 10 timmar. Om vi antar att en gubbe då jobbar på bilen under hela den tiden, vilket knappast är troligt, är det då av väsentlig betydelse om den gubben kostar 30 eller 60 EUR per timme? Jämfört med tullar/avgifter som motsvarar 10% av bilens pris och transportkostnader som bara blir dyrare och dyrare? Här kommer en av Teslas största konkurrensfördelar in, som inte har lyfts som en affärsverksamhet här i tråden men som jag tror skulle kunna bli en kommersiell verksamhet, nämligen tillverkning och automation.
Det sätt som Tesla jobbar med att integrera vertikalt och konstant förbättra och förenkla produktion och tillverkning tror jag kommer att möjliggöra både prissänkningar (vilket krävs för att kunna komma upp i 10 miljoner sålda fordon per år) och bibehållen eller till och med ökade marginaler. Den operativa hävstången kommer medföra att fasta kostnader, R&D mm kommer att kunna spridas på mångdubbelt fler sålda fordon vilket i sin tur ökar vinsten ännu mer. Försäljning av mjukvara har också en fantastisk hävstång, ju fler sålda fordon desto större vinst och lägre utvecklingskostnad per enhet.
Så min tes är att även som strikt biltillverkare så kan Tesla bli mångdubbelt mer värt än vad det är idag. Sedan finns det ytterligare saker som kan bidra, exvis energidelen som idag varken är speciellt stor eller lönsam. Men energidelens TAM är mycket större än fordonsdelen, så får Tesla till tillverkning och marginaler där också så kan det bli jättestort. Sedan har vi ju självkörning och robotaxi men den delen räknar jag inte med, även om jag tror att en del av dem är diskonterade i TSLAs marknadsvärde.
Nu är jag spänd på att höra vilka av mina antaganden som känns skakiga - jag är alltid intresserad av information som ifrågasätter mina antaganden, så jag inte missar något väsentligt
Jag kommer inte med många argument. Jag kommer med ett. Värderingen är hög och för att komma ner i ett rimligt P/E (runt 50) så behöver man öka vinsten 8 gånger. Du tror att det är om 5-6 år. Så om aktien står still i 6 år och Tesla tillverkar 8-10 M bilar då, så är värderingen ok, år 2027?
Edit: Arbetskostnaden är ca 15% av priset för en traditionell bil, så det är inte försumbart även om Tesla får ner det till 7-8%.