Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Viggo skrev:
@spacecoin - du lyfter fram väldigt många argument och siffror så det blir svårt att bemöta allt. Men jag ska göra ett försök att bemöta några. Om du inte håller med får du gärna komma med konstruktiva motargument.

Du nämnde 10 miljoner sålda bilar per år. De sista 12 månaderna har Tesla tillverkat och sålt 800k fordon. På det har man omsatt 47 mdr USD och gjort en vinst på 3,5 mdr USD. 10 miljoner sålda bilar skulle medföra en omsättningsökning på 12,5 ggr. Dvs om vi antar att snittpris per fordon och vinst per fordon är konstant skulle omsättningen öka till 588 mdr USD per år och vinsten till 44 mdr USD per år. Omsättningsmässigt skulle det rel dagens AAPL vara 60% högre och vinstmässigt ungefär 50% lägre. TSLAs market cap är cirka 50% lägre än AAPLs så ur det perspektivet skulle man väl kunna säga att TSLA idag är relativt dyrt om man nu tror att de antagandena är de mest troliga och att Tesla är och kommer förbli en biltillverkare.

Det här tror jag: Tesla kommer inom 5-6 år tillverka och sälja cirka 10 miljoner fordon. Genomsnittligt försäljningspris kommer att vara lägre än dagens, men marginalen kommer att vara åtminstone lika hög eller högre än idag tack vare produktionsförbättringar inom kanske främst batteritillverkning, men även i tillverkning av de traditionella bildelarna som kaross mm. Detta, tillsammans med en effektiv operativ hävstång i verksamheten, kommer göra att multipeln mot dagens vinst blir väsentligt högre än 12,5x. Jag tror att den dag Tesla tillverkar och säljer 10 miljoner fordon per år så är vinsten per år väsentligt högre än den som AAPL presterar idag. Det är precis det vi sett bevis på i år, vinsten ökar mycket snabbare än omsättningen på grund av kraftiga lönsamhetsförbättringar, som i sin tur beror på operativ hävstång och signifikanta produktionseffektiviseringar. Dessutom kommer Tesla fortfarande att vara i tillväxt då, vilket gör att värderingen kommer vara väsentligt högre än AAPLs är idag. Jag räknar inte med att den är 10 ggr högre, men 1,5-2X högre är inte omöjligt. Från dagens kurs skulle det innebära en 3-4 dubbling vilket vore en mycket bra utveckling.

Hur ska de komma dit då? Jag tror du har låst fast dig vid att Tesla bara är en biltillverkare och att alla biltillverkare lyder under samma regler, förutsättningar och antaganden som rått de sista 100 åren på marknaden. En sådan fastlåsning är det du skriver om arbetskraft och dess kostnad. Diess lyfte enligt uppgift fram att Tesla har som mål att tillverka en bil på under 10 timmar. Om vi antar att en gubbe då jobbar på bilen under hela den tiden, vilket knappast är troligt, är det då av väsentlig betydelse om den gubben kostar 30 eller 60 EUR per timme? Jämfört med tullar/avgifter som motsvarar 10% av bilens pris och transportkostnader som bara blir dyrare och dyrare? Här kommer en av Teslas största konkurrensfördelar in, som inte har lyfts som en affärsverksamhet här i tråden men som jag tror skulle kunna bli en kommersiell verksamhet, nämligen tillverkning och automation.

Det sätt som Tesla jobbar med att integrera vertikalt och konstant förbättra och förenkla produktion och tillverkning tror jag kommer att möjliggöra både prissänkningar (vilket krävs för att kunna komma upp i 10 miljoner sålda fordon per år) och bibehållen eller till och med ökade marginaler. Den operativa hävstången kommer medföra att fasta kostnader, R&D mm kommer att kunna spridas på mångdubbelt fler sålda fordon vilket i sin tur ökar vinsten ännu mer. Försäljning av mjukvara har också en fantastisk hävstång, ju fler sålda fordon desto större vinst och lägre utvecklingskostnad per enhet.

Så min tes är att även som strikt biltillverkare så kan Tesla bli mångdubbelt mer värt än vad det är idag. Sedan finns det ytterligare saker som kan bidra, exvis energidelen som idag varken är speciellt stor eller lönsam. Men energidelens TAM är mycket större än fordonsdelen, så får Tesla till tillverkning och marginaler där också så kan det bli jättestort. Sedan har vi ju självkörning och robotaxi men den delen räknar jag inte med, även om jag tror att en del av dem är diskonterade i TSLAs marknadsvärde.

Nu är jag spänd på att höra vilka av mina antaganden som känns skakiga - jag är alltid intresserad av information som ifrågasätter mina antaganden, så jag inte missar något väsentligt :)
Först: Tack för att du tar dig tid att dela med dig av din syn och tankar.

Jag kommer inte med många argument. Jag kommer med ett. Värderingen är hög och för att komma ner i ett rimligt P/E (runt 50) så behöver man öka vinsten 8 gånger. Du tror att det är om 5-6 år. Så om aktien står still i 6 år och Tesla tillverkar 8-10 M bilar då, så är värderingen ok, år 2027?

Edit: Arbetskostnaden är ca 15% av priset för en traditionell bil, så det är inte försumbart även om Tesla får ner det till 7-8%.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

En viktig aspekt som jag tror att vissa eventuellt missar i resonemangen ovan är att om ASP går ner vesäntligt vid en ökning till t ex 10 000 000 bilar per år så går vinsten per bil också ner även om man mot förmodan skull lyckas förbättra den procentuella marginalen per bil.

Fast jag förstår inte riktigt hur Tesla ska kunna behålla och eventuellt t o m öka den procentuella marginalen per bil på lite längre sikt, säg 5 år. Förr eller senare kommer elbilsmarknaden mogna och konkurrensen öka och då kommer väl elbilsproduktion att ha liknande marginaler som nuvarande fossilbilsproduktion? Det är ju så marknadsekonomin fungerar.

På 10 års sikt så räknar jag med att elbilar kostar relativt sett mindre än vad motsvarande fossilbil gör idag eftersom de kommer vara relativt sett billigare att tillverka. Konkurrensen kommer vara lika hård mellan elbilstillverkare som den varit och är mellan fossilbilstillverkare. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
En viktig aspekt som jag tror att vissa eventuellt missar i resonemangen ovan är att om ASP går ner vesäntligt vid en ökning till t ex 10 000 000 bilar per år så går vinsten per bil också ner även om man mot förmodan skull lyckas förbättra den procentuella marginalen per bil.

Fast jag förstår inte riktigt hur Tesla ska kunna behålla och eventuellt t o m öka den procentuella marginalen per bil på lite längre sikt, säg 5 år. Förr eller senare kommer elbilsmarknaden mogna och konkurrensen öka och då kommer väl elbilsproduktion att ha liknande marginaler som nuvarande fossilbilsproduktion? Det är ju så marknadsekonomin fungerar.

På 10 års sikt så räknar jag med att elbilar kostar relativt sett mindre än vad motsvarande fossilbil gör idag eftersom de kommer vara relativt sett billigare att tillverka. Konkurrensen kommer vara lika hård mellan elbilstillverkare som den varit och är mellan fossilbilstillverkare. :)
Håller helt med, med tillägget att priserna hålls uppe de närmaste åren med statliga subventioner som driver upp marginalerna. Och att CO2-certifikatsintäkterna ryker för Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tippar på att kursen blir lite pressad av detta:
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Maw skrev:

Hur många av dagens biltillverkare tror du överlever nästkommande 5-10 åren?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
Maw skrev:

Jag tror att de flesta kommer klara sig men att det kan ske en del konsolideringar. Det spelar heller ingen större roll ifall några av dagens tillverkare försvinner vad gäller elbilars prisläge och vinstmarginal om 10 år. Tillräckligt många kommer överleva för att konkurrensen ska bestå. Dessutom kommer ett antal nya såsom exempelvis Lucid, Rivian, Fiskar, Polestar och säkert några vi aldrig hört talas om vara med och konkurrera. Priserna kommer pressas, valfriheten kommer inte bli mindre och de som vinner på det är vi som köper elbilar. :)

Vilka av dagens biltillverkare tror du kommer försvinna?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev:
Maw skrev:

Du får nog definiera ”överleva”. Att företag går i konkurs (Saab) eller att varumärken försvinner?
Eftersom alla tillverkare har batteribilar i pipeline så finns det ju värde i dom flesta. När hela världens fordonsskatts ska ställa om kan produktionskapacitet, och kunskap om massproduktion bli en tillgång.
Viggo

Inlägg av Viggo »

spacecoin skrev:
Viggo skrev:
@spacecoin - du lyfter fram väldigt många argument och siffror så det blir svårt att bemöta allt. Men jag ska göra ett försök att bemöta några. Om du inte håller med får du gärna komma med konstruktiva motargument.

Du nämnde 10 miljoner sålda bilar per år. De sista 12 månaderna har Tesla tillverkat och sålt 800k fordon. På det har man omsatt 47 mdr USD och gjort en vinst på 3,5 mdr USD. 10 miljoner sålda bilar skulle medföra en omsättningsökning på 12,5 ggr. Dvs om vi antar att snittpris per fordon och vinst per fordon är konstant skulle omsättningen öka till 588 mdr USD per år och vinsten till 44 mdr USD per år. Omsättningsmässigt skulle det rel dagens AAPL vara 60% högre och vinstmässigt ungefär 50% lägre. TSLAs market cap är cirka 50% lägre än AAPLs så ur det perspektivet skulle man väl kunna säga att TSLA idag är relativt dyrt om man nu tror att de antagandena är de mest troliga och att Tesla är och kommer förbli en biltillverkare.

Det här tror jag: Tesla kommer inom 5-6 år tillverka och sälja cirka 10 miljoner fordon. Genomsnittligt försäljningspris kommer att vara lägre än dagens, men marginalen kommer att vara åtminstone lika hög eller högre än idag tack vare produktionsförbättringar inom kanske främst batteritillverkning, men även i tillverkning av de traditionella bildelarna som kaross mm. Detta, tillsammans med en effektiv operativ hävstång i verksamheten, kommer göra att multipeln mot dagens vinst blir väsentligt högre än 12,5x. Jag tror att den dag Tesla tillverkar och säljer 10 miljoner fordon per år så är vinsten per år väsentligt högre än den som AAPL presterar idag. Det är precis det vi sett bevis på i år, vinsten ökar mycket snabbare än omsättningen på grund av kraftiga lönsamhetsförbättringar, som i sin tur beror på operativ hävstång och signifikanta produktionseffektiviseringar. Dessutom kommer Tesla fortfarande att vara i tillväxt då, vilket gör att värderingen kommer vara väsentligt högre än AAPLs är idag. Jag räknar inte med att den är 10 ggr högre, men 1,5-2X högre är inte omöjligt. Från dagens kurs skulle det innebära en 3-4 dubbling vilket vore en mycket bra utveckling.

Hur ska de komma dit då? Jag tror du har låst fast dig vid att Tesla bara är en biltillverkare och att alla biltillverkare lyder under samma regler, förutsättningar och antaganden som rått de sista 100 åren på marknaden. En sådan fastlåsning är det du skriver om arbetskraft och dess kostnad. Diess lyfte enligt uppgift fram att Tesla har som mål att tillverka en bil på under 10 timmar. Om vi antar att en gubbe då jobbar på bilen under hela den tiden, vilket knappast är troligt, är det då av väsentlig betydelse om den gubben kostar 30 eller 60 EUR per timme? Jämfört med tullar/avgifter som motsvarar 10% av bilens pris och transportkostnader som bara blir dyrare och dyrare? Här kommer en av Teslas största konkurrensfördelar in, som inte har lyfts som en affärsverksamhet här i tråden men som jag tror skulle kunna bli en kommersiell verksamhet, nämligen tillverkning och automation.

Det sätt som Tesla jobbar med att integrera vertikalt och konstant förbättra och förenkla produktion och tillverkning tror jag kommer att möjliggöra både prissänkningar (vilket krävs för att kunna komma upp i 10 miljoner sålda fordon per år) och bibehållen eller till och med ökade marginaler. Den operativa hävstången kommer medföra att fasta kostnader, R&D mm kommer att kunna spridas på mångdubbelt fler sålda fordon vilket i sin tur ökar vinsten ännu mer. Försäljning av mjukvara har också en fantastisk hävstång, ju fler sålda fordon desto större vinst och lägre utvecklingskostnad per enhet.

Så min tes är att även som strikt biltillverkare så kan Tesla bli mångdubbelt mer värt än vad det är idag. Sedan finns det ytterligare saker som kan bidra, exvis energidelen som idag varken är speciellt stor eller lönsam. Men energidelens TAM är mycket större än fordonsdelen, så får Tesla till tillverkning och marginaler där också så kan det bli jättestort. Sedan har vi ju självkörning och robotaxi men den delen räknar jag inte med, även om jag tror att en del av dem är diskonterade i TSLAs marknadsvärde.

Nu är jag spänd på att höra vilka av mina antaganden som känns skakiga - jag är alltid intresserad av information som ifrågasätter mina antaganden, så jag inte missar något väsentligt :)
Först: Tack för att du tar dig tid att dela med dig av din syn och tankar.

Jag kommer inte med många argument. Jag kommer med ett. Värderingen är hög och för att komma ner i ett rimligt P/E (runt 50) så behöver man öka vinsten 8 gånger. Du tror att det är om 5-6 år. Så om aktien står still i 6 år och Tesla tillverkar 8-10 M bilar då, så är värderingen ok, år 2027?

Edit: Arbetskostnaden är ca 15% av priset för en traditionell bil, så det är inte försumbart även om Tesla får ner det till 7-8%.
Nja, jag tror att vinsten har ökat mycket mer än 8 ggr om 5-6 år. Som bland annat Jordad har lyft fram ett antal ggr så ökar Teslas vinst just nu snabbt. EPS LTM är cirka 3 USD men senaste kvartalets run rate är det dubbla. Konsensusprognos är nästan 8 USD run rate per Q4 vilket vore nästan 3 ggr LTM idag. Så det krävs inga mirakel för att vi ska hamna mycket, mycket högre om 5-6 år. När denna utveckling planat ut blir det kanske mer relevant att jämföra var Tesla är här och nu med dess värdering, men så länge den kraftiga tillväxten pågår - särskilt i resultat och kassaflöden - blir det missvisande.

Avseende arbetskostnaden - jag tror (jag är absolut inte säker) att du gör ett misstag när du försöker göra linjära jämförelser mellan automation hos en traditionell biltillverkare och Tesla. Tesla är MYCKET mer automatiserade.

Här är en artikel från 2018 som estimerar Teslas arbetskostnader per bil till 2-3000 USD. Om det skulle stämma skulle det vara i häraden av 7-8% men det är beräknat på 500,000 bilar per år och för tre år sedan. Jag vill påstå att mycket hänt sedan dess. Min poäng är att det inte ger så stor effekt om man ökar dessa med 50%, jämfört med de besparingar man får av att tillverka en bil lokalt, utan påslag av tullar och transportavgifter.

EDIT: här är länken https://www.google.se/amp/s/cleantechni ... rtain/amp/
Senast redigerad av Viggo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fast jag förstår inte riktigt hur Tesla ska kunna behålla och eventuellt t o m öka den procentuella marginalen per bil på lite längre sikt, säg 5 år.
ASP kommer ju att gå ner över tid.
Men Tesla vill ju erbjuda kringtjänster.

Tesla vill att du köper:
1. Tesla bil
2. Tesla Försäkring
3. Tesla solceller
4. Tesla hemmabatteri
5. Tesla SuC abonnemang
6. Tesla Elbolag
7. Tesla FSD abonnemang
8. Tesla Sentry Mode abonnemang

Bara försäkringsdelen ska ju vara 30-40% av vinsten för bildivisionen.

Jämför med Apple, hur mycket tjänar dom på att sälja mobiler jämfört med allt annat de erbjuder?

Vem vet, Tesla kanske blir en Netflix konkurrent?

Eller tjänar stora pengar på AI, VR, AR?

Kanske licenserar ut sin mjukvaruplattform?

Eller samarbetar med Facebook om byggandet av ett Metaversum?

Tesla har ju massor av data.
En bilexpert från Detroit värderade bildata till ca 5.000 dollar per bil.

Kan Tesla sälja bildata för 500 dollar per bil och år?

Tesla kan sälja abonnemang till exempelvis hyrbilsföretag, för styrning av en hel bilflotta.
Hertz kanske betalar listpris för Tesla bilarna, men har blivit lovade en lång rad mjukvaru funktioner som Hertz tjänar stora pengar på.
Sen kan Tesla debitera 50 dollar per bil och månad för att erhålla denna funktionalitet.
Men 100.000 bilar i flottan blir det 5M dollar varje månad.
60M per år.

Tesla kan ju erbjuda nyckellöst och molnprofiler, som gör det smidigt för alla parter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Fast jag förstår inte riktigt hur Tesla ska kunna behålla och eventuellt t o m öka den procentuella marginalen per bil på lite längre sikt, säg 5 år.
ASP kommer ju att gå ner över tid.
Men Tesla vill ju erbjuda kringtjänster.

Tesla vill att du köper:
1. Tesla bil
2. Tesla Försäkring
3. Tesla solceller
4. Tesla hemmabatteri
5. Tesla SuC abonnemang
6. Tesla Elbolag
7. Tesla FSD abonnemang
8. Tesla Sentry Mode abonnemang

Bara försäkringsdelen ska ju vara 30-40% av vinsten för bildivisionen.

Jämför med Apple, hur mycket tjänar dom på att sälja mobiler jämfört med allt annat de erbjuder?

Vem vet, Tesla kanske blir en Netflix konkurrent?

Eller tjänar stora pengar på AI, VR, AR?

Kanske licenserar ut sin mjukvaruplattform?

Eller samarbetar med Facebook om byggandet av ett Metaversum?

Tesla har ju massor av data.
En bilexpert från Detroit värderade bildata till ca 5.000 dollar per bil.

Kan Tesla sälja bildata för 500 dollar per bil och år?

Tesla kan sälja abonnemang till exempelvis hyrbilsföretag, för styrning av en hel bilflotta.
Hertz kanske betalar listpris för Tesla bilarna, men har blivit lovade en lång rad mjukvaru funktioner som Hertz tjänar stora pengar på.
Sen kan Tesla debitera 50 dollar per bil och månad för att erhålla denna funktionalitet.
Men 100.000 bilar i flottan blir det 5M dollar varje månad.
60M per år.

Tesla kan ju erbjuda nyckellöst och molnprofiler, som gör det smidigt för alla parter.
Nu var det just biltillverkningen jag avsåg, inte solceller eller elbolagsverksamhet.

Biltillverkare har ju varit bra på att pungslå konsumenterna efter bilköpet genom dyr service och dyra reparationer. Det är mycket möjligt att Tesla kan lyckas med något liknande, vad gäller reparationer kanske de redan har lyckats?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Viggo

Inlägg av Viggo »

Maw skrev:

Vad är det som säger att ASP skulle gå ner väsentligt? Tesla har idag ett ASP på cirka 50 kUSD, ASP i USA är 40k USD per 2021.

Att knyta ASP till tillverkningskostnad, dvs att ASP skulle gå ner pga lägre tillverkningskostnad, ser inte jag som logiskt, ASP är väl vad kunderna är villiga att betala? Och givet att driftkostnader för en elbil är lägre, och att elbilen är roligare, mer komfortabel mm skulle väl tala för att kunder snarare skulle vara beredda att betala mer för en elbil än för en traditionell fossilbil, det är ju precis det vi ser idag? Jämför tillverkning och försäljning av mobiltelefoner. Är priset på dessa konstant på väg ner trots sjunkande tillverkningskostnader? Nej, eftersom utbudet av funktioner ökar, minneskapacitet, kameraupplösning mm förbättras så är kunderna villiga att betala mer. Jag ser inte varför samma sak inte skulle kunna ske med bilar, om förbättringar i nytta kontinuerligt lyfts fram till kund.

Sedan, återigen, det finns få eller inga tecken på att andra biltillverkare kommer att kunna ta upp kampen med Tesla avseende kostnadsoptimering. De har inte och kommer inte att ha samma tillgång till batterier, de är inte lika vertikalt integrerade och de har inte alls den grad av automation och kultur av ständiga förbättringar som Tesla har. Det många av dem däremot har är stora löne- och pensionsåtaganden och betydande investeringar i förlegad teknologi som kommer att behöva skrivas ned. De har dessutom starka kopplingar till återförsäljare som också vill ha sin del av kakan, och betalar stora belopp för marknadsföring för att kunna kränga sina bilar. Hur ska dessa tillverkare kunna pressa ner Teslas marginaler till ”fossiltillverkarnivåer”?

Jag rekommenderar starkt (inte riktat till er Maw och Spacecoin utan till de som inte är så insatta i Teslas affärsmodell) att läsa på om det som Tesla presenterade på Battery Day samt det som man offentliggjort kring Megacasting. När dessa saker är på plats kommer Tesla att få ännu större fördelar både vad gäller kostnader och funktionalitet, som kan omvandlas till ökad försäljning och/eller högre marginaler.
Viggo

Inlägg av Viggo »

spacecoin skrev:
Om inte Tesla köper Elons TSLA, då kan vad som helst hända… ;)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:
Maw skrev:

Vad är det som säger att ASP skulle gå ner väsentligt? Tesla har idag ett ASP på cirka 50 kUSD, ASP i USA är 40k USD per 2021.

Att knyta ASP till tillverkningskostnad, dvs att ASP skulle gå ner pga lägre tillverkningskostnad, ser inte jag som logiskt, ASP är väl vad kunderna är villiga att betala? Och givet att driftkostnader för en elbil är lägre, och att elbilen är roligare, mer komfortabel mm skulle väl tala för att kunder snarare skulle vara beredda att betala mer för en elbil än för en traditionell fossilbil, det är ju precis det vi ser idag? Jämför tillverkning och försäljning av mobiltelefoner. Är priset på dessa konstant på väg ner trots sjunkande tillverkningskostnader? Nej, eftersom utbudet av funktioner ökar, minneskapacitet, kameraupplösning mm förbättras så är kunderna villiga att betala mer. Jag ser inte varför samma sak inte skulle kunna ske med bilar, om förbättringar i nytta kontinuerligt lyfts fram till kund.

Sedan, återigen, det finns få eller inga tecken på att andra biltillverkare kommer att kunna ta upp kampen med Tesla avseende kostnadsoptimering. De har inte och kommer inte att ha samma tillgång till batterier, de är inte lika vertikalt integrerade och de har inte alls den grad av automation och kultur av ständiga förbättringar som Tesla har. Det många av dem däremot har är stora löne- och pensionsåtaganden och betydande investeringar i förlegad teknologi som kommer att behöva skrivas ned. De har dessutom starka kopplingar till återförsäljare som också vill ha sin del av kakan, och betalar stora belopp för marknadsföring för att kunna kränga sina bilar. Hur ska dessa tillverkare kunna pressa ner Teslas marginaler till ”fossiltillverkarnivåer”?

Jag rekommenderar starkt (inte riktat till er Maw och Spacecoin utan till de som inte är så insatta i Teslas affärsmodell) att läsa på om det som Tesla presenterade på Battery Day samt det som man offentliggjort kring Megacasting. När dessa saker är på plats kommer Tesla att få ännu större fördelar både vad gäller kostnader och funktionalitet, som kan omvandlas till ökad försäljning och/eller högre marginaler.
Jag erkänner gärna att jag inte har speciellt bra koll på Teslas produktionsframsteg och affärsmodell utan resonerar mer utifrån generella marknadsprinciper :)

ASP kommer behöva gå ner om man vill kunna sälja till konsumenter som inte har råd att köpa en bil för 50 kUSD utan behöver en bil för 15 kUSD, det hjälper liksom inte att man sparar in 5-10 kUSD på bränslet :)

När det gäller marginalen så kommer den pressas över tid även om Tesla har hittat nya och bättre sätt att tillverka helt enkelt därför att andra i så fall kommer att ta efter. Så har det alltid fungerat tidigare, t ex när löpande bandet infördes av Ford. Ford fick ett stort försprång men efter en tid så kom andra ikapp. Dessutom är jag inte säker på att Teslas marginal på sina bilar är (så mycket) större än t ex VW:s marginal på ID-bilarna.

Marginalen på elbilar kan i dagsläget hållas uppe eftersom efterfrågan är så mycket större än tillgången (och det är inte Tesla som har längst väntetider) tillsamans med statliga subventioner. Det kommer ändras om några år när produktionskapaciteten överskrider efterfrågan.

Jag har inte koll på vinstmarginalen för mobiler, men är den speciellt hög i allmänhet? Apple har säkert en bra vinst men de har väl valt att lägga sig i ett prissegmet som gör att de aldrig kommer att få en speciellt stor andel av världsmarknaden, man kan väl jämföra med t ex Porsche som också har väldigt hög marginal men inte så stor förmåga att växa, Tesla har väl för avsikt att försöka nå en större andel av världsmarknaden än vad Apple har. Jag tror också att det för konsumenten är mindre skillnad på olika elbilar än vad det mellan IOS och Android eftersom tillgången på appar inte är lika avgörande (ännu). Diversifieringen av elbilar kommer nog vara större än för mobiltelefoner.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Viggo

Inlägg av Viggo »

Maw skrev:
Viggo skrev:
Maw skrev:

Jag erkänner gärna att jag inte har speciellt bra koll på Teslas produktionsframsteg och affärsmodell utan resonerar mer utifrån generella marknadsprinciper :)

ASP kommer behöva gå ner om man vill kunna sälja till konsumenter som inte har råd att köpa en bil för 50 kUSD utan behöver en bil för 15 kUSD, det hjälper liksom inte att man sparar in 5-10 kUSD på bränslet :)

När det gäller marginalen så kommer den pressas över tid även om Tesla har hittat nya och bättre sätt att tillverka helt enkelt därför att andra i så fall kommer att ta efter. Så har det alltid fungerat tidigare, t ex när löpande bandet infördes av Ford. Ford fick ett stort försprång men efter en tid så kom andra ikapp. Dessutom är jag inte säker på att Teslas marginal på sina bilar är (så mycket) större än t ex VW:s marginal på ID-bilarna.

Marginalen på elbilar kan i dagsläget hållas uppe eftersom efterfrågan är så mycket större än tillgången (och det är inte Tesla som har längst väntetider) tillsamans med statliga subventioner. Det kommer ändras om några år när produktionskapaciteten överskrider efterfrågan.

Jag har inte koll på vinstmarginalen för mobiler, men är den speciellt hög i allmänhet? Apple har säkert en bra vinst men de har väl valt att lägga sig i ett prissegmet som gör att de aldrig kommer att få en speciellt stor andel av världsmarknaden, man kan väl jämföra med t ex Porsche som också har väldigt hög marginal men inte så stor förmåga att växa, Tesla har väl för avsikt att försöka nå en större andel av världsmarknaden än vad Apple har. Jag tror också att det för konsumenten är mindre skillnad på olika elbilar än vad det mellan IOS och Android eftersom tillgången på appar inte är lika avgörande (ännu). Diversifieringen av elbilar kommer nog vara större än för mobiltelefoner.
Att ASP behöver gå ner är håller jag med om. Det jag inte tror är att ASP behöver gå ner så mycket. Behöver Tesla sälja bilar för 15 kUSD för att kunna sälja 10M per år? Det tror inte jag. För 25 kUSD möjligtvis och då sjunker naturligtvis ASP. Men Tesla har i föregående kvartal knappt sålt några S och X. När produktionen av dessa kommer igång kommer ASP gå upp. Sedan har vi Cybertruck som säljer till en stor marknad med mycket höga genomsnittspriser och marginaler. Och så Semi och Roadster 2 förstås som kommer sälja i små volymer men till mkt höga priser och marginaler. Dessa kommer att balansera ut pressen i ASP och marginaler.

Lustigt att du nämner Ford, som var marknadsledande från 1908 till 1926 (varav överlägset störst under hela 1910-talet) tack vare sin revolutionerande tillverkningsmetod. Ford förlorade sin ledande ställning pga att man slutade vara innovativ. Om du resonerar utifrån det tidsperspektivet, samt vilken biltillverkare som har högst innovationstakt, tror du då verkligen att konkurrenterna är ikapp Tesla inom 10 år?

”Dessutom är jag inte säker på att Teslas marginal på sina bilar är (så mycket) större än t ex VW:s marginal på ID-bilarna.” Detta blir jag nyfiken på, vad baserar du det på? Källa eller resonemang? Om det vore så, varför ställer inte VW om ögonaböj till att producera endast ID-bilar? Varför håller Diess diverse krismöten? Min teori är att de helt enkelt inte kan producera fler och/eller att marginalerna inte är så fantastiska jämfört med deras avgasbilar. Om de inte kan/vill producera fler, hur ska de då kunna utöva prispress gentemot Tesla?

”Det kommer ändras om några år när produktionskapaciteten överskrider efterfrågan.” Det här är jag också intresserad av - vilken produktionsnivå talar vi om då och när är om några år? Hur ser VW mfl’s plan ut för att skala upp exempelvis batteritillverkning för att kunna nå till det stadiet?

”Apple har säkert en bra vinst men de har väl valt att lägga sig i ett prissegmet som gör att de aldrig kommer att få en speciellt stor andel av världsmarknaden, man kan väl jämföra med t ex Porsche som också har väldigt hög marginal men inte så stor förmåga att växa, Tesla har väl för avsikt att försöka nå en större andel av världsmarknaden än vad Apple har.” Nej inte nödvändigtvis. Apple har cirka 15% av världsmarknaden i antal sålda mobiltelefoner (cirka så 10 miljoner sålda bilar skulle motsvara 1/7 av världsmarknaden vilket är en lägre andel. Apple har däremot 75% av vinsterna i mobiltelefonmarknaden, vad säger att Tesla inte kommer att sträva efter den positionen utan snarare jaga hela marknaden?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Apple har däremot 75% av vinsterna i mobiltelefonmarknaden, vad säger att Tesla inte kommer att sträva efter den positionen utan snarare jaga hela marknaden.
Jag tror mycket väl att Tesla kan ha 75% av hela bilindustrin vinster.
Rimligtvis borde det då återspeglas i aktiekursen.
Q cumber

Inlägg av Q cumber »

spacecoin skrev:
Då är vi tillbaka under $1000 på måndag då, ugh...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fondförvaltare har varit skeptiska till Tesla.
Men känner nu sig "tvingade" att köpa Tesla.

Särskilt fondförvaltare måste kämpa med detta problem. Många av de stora fonderna höll sig borta från Tesla under lång tid eftersom företagets överlevnad var ifrågasatt för dem. Eftersom Tesla har gjort hållbara vinster har denna fråga lösts. Enligt en rapport från Financial Post finns det fortfarande relativt få aktiva Tesla-förvaltare i sin portfölj (indexfonder har inte längre haft något val eftersom aktien är en del av S&P 500). Delvis avskräcks de av företagskulturen och vd Musks uppträdande gentemot tillsynsmyndigheter, men den viktigaste punkten är det höga betyget.

"Fondsförvaltare kastar in handduken"
Hittills, enligt rapporten, har Tesla-rallyt främst drivits av entusiastiska privata investerare – men det kan förändras. För den som, som många fondförvaltare, använder S&P 500 som riktmärke men undervikter Tesla i portföljen utifrån detta, deltar oproportionerligt mycket i denna akties vinster – och gör det alltså sämre än indexet när det stiger. Enligt Financial Post har de många fonderna riskerat det hittills, men efter de senaste sprången börjar de tänka om – de tvingas nästan köpa. "Jag kanske borde flytta till en neutral position", sa en lågtänkt Tesla-chef till tidningen. För tillfället skulle många av hans kollegor tänka på det: "Du kastar in handduken".

https://teslamag.de/news/fast-kaufen-ge ... ktor-42711
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare

Inlägg av thogr »

Q cumber skrev:
spacecoin skrev:
Det här tror jag kan hända, baserat på vilka typer av investerare som finns:
1. En del, dvs de som har en massa cash liggande (knasigt, jo, men de finns :roll: ) kommer att passa på att köpa i dippen. OK, Inget konstigt.
2. En del kommer att sälja $TSLA nu när den ligger högt för att köpa tillbaka sen i dippen. Den försäljningen i sig kommer att skapa en dipp, vilken en del kommer att felaktigt tolka som att Elon har sålt, och därför passa på att köpa på sig - vilket gör att aktien stiger. Sen säljer Elon och den dippar igen, och många köper. En hel del svängning alltså.
3. En del kommer att istället sälja av alla möjliga andra aktier mm, för att kunna vara redo att passa på att köpa $TSLA i den förväntade dippen. Kommer många att göra detta kanske det triggar en del automatförsäljning, eftersom det blir en bred nedgång på marknaden? I så fall dyker hela börsen… :shock:
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:

Att ASP behöver gå ner är håller jag med om. Det jag inte tror är att ASP behöver gå ner så mycket. Behöver Tesla sälja bilar för 15 kUSD för att kunna sälja 10M per år? Det tror inte jag. För 25 kUSD möjligtvis och då sjunker naturligtvis ASP.
Jag håller med om att ett elbilsbilpris runt 25 kUSD öppnar upp en mycket stor del av det lägre marknadssegmentet.
Viggo skrev:
Men Tesla har i föregående kvartal knappt sålt några S och X. När produktionen av dessa kommer igång kommer ASP gå upp. Sedan har vi Cybertruck som säljer till en stor marknad med mycket höga genomsnittspriser och marginaler. Och så Semi och Roadster 2 förstås som kommer sälja i små volymer men till mkt höga priser och marginaler. Dessa kommer att balansera ut pressen i ASP och marginaler.
MS och MX kommer nog inte stå för mer än 10-15 procent av Teslas bilproduktion och kommer inte ha jättestor effekt på den genomsnittliga marginalen. Under året då produktionen har legat i dvala har också en del konkurrenter till åtminstone MS dykt upp med högre inredningskvalitet, det blir intressant att se hur det påverkar.
Cybertruck kommer väl inte att dra upp varken ASP eller marginal jämfört med MY/M3 då den väl snarare har lägre ASP och borde väl rimligtvis vara dyrare att tillverka?
Roadster kommer nog inte påverka ASP nämnvärt eftersom så få (om ens några) kommer tillverkas.
Semi är svårt att veta hur det går med och hur lång tid det tar innan den kommer, det har varit ganska tyst om den precis som om Roadstern. Bl a Volvo har ju redan ellastbilar som rullar så Tesla kommer inte vara först ut på den marknaden oavsett när Semin dyker upp.
Viggo skrev:
Lustigt att du nämner Ford, som var marknadsledande från 1908 till 1926 (varav överlägset störst under hela 1910-talet) tack vare sin revolutionerande tillverkningsmetod. Ford förlorade sin ledande ställning pga att man slutade vara innovativ. Om du resonerar utifrån det tidsperspektivet, samt vilken biltillverkare som har högst innovationstakt, tror du då verkligen att konkurrenterna är ikapp Tesla inom 10 år?
Jag tror inte att Teslas produktionsmetoder är lika revolutionerande som Fords var men även om den är det tror jag att konkurrenterna kommer ikapp och förbi snabbare nu än på 1910 och 20-talet.
Viggo skrev:
”Dessutom är jag inte säker på att Teslas marginal på sina bilar är (så mycket) större än t ex VW:s marginal på ID-bilarna.”
Detta blir jag nyfiken på, vad baserar du det på? Källa eller resonemang? Om det vore så, varför ställer inte VW om ögonaböj till att producera endast ID-bilar? Varför håller Diess diverse krismöten? Min teori är att de helt enkelt inte kan producera fler och/eller att marginalerna inte är så fantastiska jämfört med deras avgasbilar. Om de inte kan/vill producera fler, hur ska de då kunna utöva prispress gentemot Tesla?
Det diskuterades nyligen i Tråden om att "Facket vill sparka Diess". Det är förstås svårt att veta hur stor marginal VW har på ID-bilarna men redan när den lanserades hade den 40% lägre kostnad än e-golf och rimligtvis har kostnaden sjunkit sedan dess. Jag tror att VW har mycket högre marginal på ID än på fossilerna och deras lönsamhet på fossilerna är ändå inte dålig. Hur resonerar du när du tror att Teslas bilar är mer lönsamma än VW:s ID-bilar? Eller har du källor som visar att M3/MY har högre marginal än ID4/ID5?

Vad gäller VW:s omställning så tror jag att de gör det så fort de kan och de har ju prioriterat ID framför fossiler när de haft komponentbrist. Det verkar väl också som att VW ökat elbilsproduktionen i en högre takt än Tesla det senaste året?
Viggo skrev:
”Det kommer ändras om några år när produktionskapaciteten överskrider efterfrågan.”
Det här är jag också intresserad av - vilken produktionsnivå talar vi om då och när är om några år? Hur ser VW mfl’s plan ut för att skala upp exempelvis batteritillverkning för att kunna nå till det stadiet?
Vilken produktionsnivå det är eller hur många år det tar att komma dit kan jag inte svara på men troligtvis mindre än 150 miljoner bilar och mindre än 10 år.
Vi kan väl vara överens om att produktionen av bilar förr eller senare kommer överskrida efterfrågan i en marknadsekonomi?
VW:s batteritillgång verkar inte vara ett problem.
Viggo skrev:
”Apple har säkert en bra vinst men de har väl valt att lägga sig i ett prissegmet som gör att de aldrig kommer att få en speciellt stor andel av världsmarknaden, man kan väl jämföra med t ex Porsche som också har väldigt hög marginal men inte så stor förmåga att växa, Tesla har väl för avsikt att försöka nå en större andel av världsmarknaden än vad Apple har.”
Nej inte nödvändigtvis. Apple har cirka 15% av världsmarknaden i antal sålda mobiltelefoner (cirka så 10 miljoner sålda bilar skulle motsvara 1/7 av världsmarknaden vilket är en lägre andel. Apple har däremot 75% av vinsterna i mobiltelefonmarknaden, vad säger att Tesla inte kommer att sträva efter den positionen utan snarare jaga hela marknaden?
Vad jag har förstått så vill Tesla nå en betydligt större andel av bilköparna än 10 miljoner? Är det inte 20-30 miljoner bilar per år som redan är inprisat i aktiekursen?
Mobiltelefonmarknaden skiljer sig också på det viset att man måste locka app-utvecklare för att nå framgång med sitt OS vilket har lett till att endast två OS finns kvar. Bilmarknaden är mycket mer diversifierad och det finns nog inte så mycket som tyder på att den skulle bli så likriktad mobiltelefonmarknaden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Så genom att 2.5x:a produktionen på 24 månader så gör man ett vinstlyft på 5-6x? En marginalhöjning med 100% alltså? Vad blir det? 45% i vinst per bil?

Trots att arbetskraften i DE/US är dubbelt så dyr som i Kina? Fast man kanske spar lite på logistik och tullar som kan kompensera. Kalla mig skeptisk.
Räkna igen ;) Drygt dubbla produktionen på 2 år och drygt dubbla vinsten är inte alls en överdriven prognos.
Ja antingen är det du eller jag som inte kan räkna :)

P/E 400 idag. Du säger att P/E ska vara 60 inom 24 månader. För att det ska hända måste vinsten upp 400/60 = 6,6x. Du säger att prod dubbleras. Givet det antagandet så dubblas vinsten om marginalen är densamma, vilket ger ett P/E på 200.
Det medför ju att marginalen måste öka med 3.3x om du ska få ihop det. (200/60).
Desto mer ett företag investerar i framtida kapacitet desto längre tid tar det också innan intäkter äter sig förbi kostnader. Men när det väl sker så brukar vinsten öka långt mycket snabbare än kostnaderna. Det har skett för Tesla i år. Det var samma med Amazon som också investerade mycket under lång tid.

Ingen som investerar i snabbväxande tillväxt bryr sig om ttm pe. Det är särskilt missvisande när ett företag med hög tillväxt är i övergångsfasen från konstanta förluster till stabil vinst. Mer rättvist att räkna på framtida vinstpotential. Hade Tesla levererat S/X enligt kapacitet i q3 hade vinsten varit närmare 2usd och det räknar analytikerna med som Viggo påpekar.

Tesla kommer behöva större kassa framöver för att sänka risken under fortsatt expansion. Men bara för att de har förmågan att gå med bra vinst betyder det inte att de kommer göra det. Tesla kan hitta bättre användning för pengarna. Amazon har tex bedöms efter kassaflöde och tillväxt. Inte vinst.

När det gäller ASP så är Tesla inte alldeles för långt över genomsnittspriset för en ny bil i tex USA. Tesla kommer inte behöva sänka priserna överdrivet mycket vid större volym.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Ja det blir den säkert. Ändå förståeligt om Elon tvingas göra det. Hans lön som VD är 0. Det enda han får som VD är galet mycket optioner och viss ersättning för användning av hans privatjet. Förståeligt om han nån gång måste sälja.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Så genom att 2.5x:a produktionen på 24 månader så gör man ett vinstlyft på 5-6x? En marginalhöjning med 100% alltså? Vad blir det? 45% i vinst per bil?

Trots att arbetskraften i DE/US är dubbelt så dyr som i Kina? Fast man kanske spar lite på logistik och tullar som kan kompensera. Kalla mig skeptisk.
Räkna igen ;) Drygt dubbla produktionen på 2 år och drygt dubbla vinsten är inte alls en överdriven prognos.
Ja antingen är det du eller jag som inte kan räkna :)

P/E 400 idag. Du säger att P/E ska vara 60 inom 24 månader. För att det ska hända måste vinsten upp 400/60 = 6,6x. Du säger att prod dubbleras. Givet det antagandet så dubblas vinsten om marginalen är densamma, vilket ger ett P/E på 200.
Det medför ju att marginalen måste öka med 3.3x om du ska få ihop det. (200/60).
Desto mer ett företag investerar i framtida kapacitet desto längre tid tar det också innan intäkter äter sig förbi kostnader. Men när det väl sker så brukar vinsten öka långt mycket snabbare än kostnaderna. Det har skett för Tesla i år. Det var samma med Amazon som också investerade mycket under lång tid.

Ingen som investerar i snabbväxande tillväxt bryr sig om ttm pe. Det är särskilt missvisande när ett företag med hög tillväxt är i övergångsfasen från konstanta förluster till stabil vinst. Mer rättvist att räkna på framtida vinstpotential. Hade Tesla levererat S/X enligt kapacitet i q3 hade vinsten varit närmare 2usd och det räknar analytikerna med som Viggo påpekar.

Tesla kommer behöva större kassa framöver för att sänka risken under fortsatt expansion. Men bara för att de har förmågan att gå med bra vinst betyder det inte att de kommer göra det. Tesla kan hitta bättre användning för pengarna. Amazon har tex bedöms efter kassaflöde och tillväxt. Inte vinst.

När det gäller ASP så är Tesla inte alldeles för långt över genomsnittspriset för en ny bil i tex USA. Tesla kommer inte behöva sänka priserna överdrivet mycket vid större volym.
Jättefint. Men nu diskuterade vi huruvida P/E skulle vara 60 inom 24 månader som du hävdade...

När det gäller ASP.... Model 3 (48kUSD) är runt 30% dyrare än ASP i USA (37kUSD) och det är i sig en skev jämförelse eftersom dels USA är en "dyrbils"-marknad (folk har fina bilar) och att Model 3 är under storleks/komfort-snittet. https://www.statista.com/statistics/274 ... ed-states/

Tittar du globalt så ligger ASP (28kUSD) nära 50% under Model 3. En Model 3 i USA är alltså 90% dyrare än en genomsnittsbil. Tar man istället det _lägsta_ priset för en M3 i Kina (36.5kUSD) så är den 30% dyrare.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Ja det blir den säkert. Ändå förståeligt om Elon tvingas göra det. Hans lön som VD är 0. Det enda han får som VD är galet mycket optioner och viss ersättning för användning av hans privatjet. Förståeligt om han nån gång måste sälja.
Observera att det alltså är 10% av Elons innehav, dvs c:a 2.3% av Teslas börsvärde vi talar om, inte 10% av Teslas värde.

Beslutet går ju också att påverka, tycker ni inte han ska sälja så gå in och rösta. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Observera att det alltså är 10% av Elons innehav, dvs c:a 2.3% av Teslas börsvärde vi talar om, inte 10% av Teslas värde.

Beslutet går ju också att påverka, tycker ni inte han ska sälja så gå in och rösta. ;)

/fth
Jag tror att det blir svårt att vinna för "nej"-sidan. Elon kan kasta bottar på "ja" och verkar fin på Twitter och få positiv publicitet för sin $20 miljarders "coin-toss" när han "tvingas" sälja :) Nu tycker jag att det är helt ok att han säljer, men den här låtsasdemokratin tycker jag är ett skämt.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

thogr skrev:
Q cumber skrev:
spacecoin skrev:
Det här tror jag kan hända, baserat på vilka typer av investerare som finns:
1. En del, dvs de som har en massa cash liggande (knasigt, jo, men de finns :roll: ) kommer att passa på att köpa i dippen. OK, Inget konstigt.
2. En del kommer att sälja $TSLA nu när den ligger högt för att köpa tillbaka sen i dippen. Den försäljningen i sig kommer att skapa en dipp, vilken en del kommer att felaktigt tolka som att Elon har sålt, och därför passa på att köpa på sig - vilket gör att aktien stiger. Sen säljer Elon och den dippar igen, och många köper. En hel del svängning alltså.
3. En del kommer att istället sälja av alla möjliga andra aktier mm, för att kunna vara redo att passa på att köpa $TSLA i den förväntade dippen. Kommer många att göra detta kanske det triggar en del automatförsäljning, eftersom det blir en bred nedgång på marknaden? I så fall dyker hela börsen… :shock:
Bra analys. Men jag tror/hoppas inte Elon kommer sälja allt på en gång utan sprida ut över en längre tidsperiod för att inte påverka kursen alldeles för mycket.

Oavsett tror jag tyvärr nyheten kommer dippa kursen på måndag.

Sen ser jag även en risk för att han får SEC på halsen igen. De lär inte gilla sådana här stunt som påverkar börskurser.
Skriv svar