Långsam laddning
Moderator: Redaktion
Långsam laddning
Har senaste tiden fått felmeddelande om att laddningen inte fungerar när jag laddar UMC/3fas. Grejen är att laddningen funkar ändå, men med reducerad strömstyrka. Sätter jag den på 8A får jag 5A, sätter jag den på 10 får jag 6, 12 ger 8.
Uttagen är ok, har kontrollmätt och dessutom provat två olika med samma resultat.
UMC-kabeln är alldeles ny, bytt för andra gången efter problem med knappen i laddhandtaget som pajjar. Verkar inte tåla fukt så bra...
Vad tror ni, defekt kabel eller är det (dubbel-)laddaren i bilen som spökar?
Uttagen är ok, har kontrollmätt och dessutom provat två olika med samma resultat.
UMC-kabeln är alldeles ny, bytt för andra gången efter problem med knappen i laddhandtaget som pajjar. Verkar inte tåla fukt så bra...
Vad tror ni, defekt kabel eller är det (dubbel-)laddaren i bilen som spökar?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Långsam laddning
Japp. Misstänkte ju att det kunde vara felet. Men inget konstigt där. Dessutom samma fel på två olika uttag på olika platser.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Låter som att den inte tar ström från alla 3 faser. Om du har mätt spånningen mellan N och de 3 olika faserna till 230V och har 400 V mellan faserna kan det lika väl ligga ett fel i UMC-kabeln eller bilen. Kolla med en tångamperemeter om det går ström i alla 3 faser vid laddning.
Tack, vad schysst, men jag har en tid hos Tesla för att byta DU om ett par veckor så har det inte löst sig innan dess får de kika på det då. : )
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Problem med knappen att inte luckan öppnas då är det UMC som förmodligen har fått in fukt.
Låt inte UMC ligga på marken och ladda, (bakdäcket brukar funka att placera UMC ovan på), samt inte utan någon typ av regn skydd på handtaget om det regnar.
Ta in UMC inomhus i värme så fukten försvinner.
Men här måste Tesla produkt utveckla lite, tills dess får vi se upp med hög luftfuktighet.
Låt inte UMC ligga på marken och ladda, (bakdäcket brukar funka att placera UMC ovan på), samt inte utan någon typ av regn skydd på handtaget om det regnar.
Men här måste Tesla produkt utveckla lite, tills dess får vi se upp med hög luftfuktighet.
- 100procent
- Teslaägare
Det verkar som att Tesla har utvecklat en ny typ av UMC. Den nya har ingen "öppen" knapp längre. Hur den nya ser ut kan ni se här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=60Top12 skrev:Problem med knappen att inte luckan öppnas då är det UMC som förmodligen har fått in fukt.

Svårt att lägga laddhandtaget på hjulet eller marken när man laddar... Fick tyvärr inte senaste revisionen på kabel så tills vidare är knappen täckt av en bit silvertejp. Motvilligt. Handtaget måste ju för bövelen konstrueras så att det tål fukt och kyla.
Elektronikboxen hänger under ett utskjutande tak och har aldrig blivit fuktig.
Elektronikboxen hänger under ett utskjutande tak och har aldrig blivit fuktig.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Jag har ingen lång erfarenhet. En vecka bara men jag fick samma symptom. Låg spänning och låååångsam laddning. Vad gör man? Jag drog ur båda anslutningarna och tryckte tillbaka dem igen. Tryckte in dem rejält. Så funkade det igen. Det var lösningen för mig den gången.
Model S P85D,
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag fick en gång bara enfasladdning ur mitt trefasuttag. Visade sig att jag inte hade tryckt på handsken hela vägen över kontakten.Foluke skrev:Jag har ingen lång erfarenhet. En vecka bara men jag fick samma symptom. Låg spänning och låååångsam laddning. Vad gör man? Jag drog ur båda anslutningarna och tryckte tillbaka dem igen. Tryckte in dem rejält. Så funkade det igen. Det var lösningen för mig den gången.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
I bilen eller i uttaget?danni skrev:Jag fick en gång bara enfasladdning ur mitt trefasuttag. Visade sig att jag inte hade tryckt på handsken hela vägen över kontakten.Foluke skrev:Jag har ingen lång erfarenhet. En vecka bara men jag fick samma symptom. Låg spänning och låååångsam laddning. Vad gör man? Jag drog ur båda anslutningarna och tryckte tillbaka dem igen. Tryckte in dem rejält. Så funkade det igen. Det var lösningen för mig den gången.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Nu på morgonen när jag skulle trycka i sista procenten upp till 100 för att åka hemåt så laddar bilen inte alls. Samma (reducerade) strömstyrka som igår och förvärmning går bra, men ingen laddning.
Edit: jodå, det laddar men sista procenten med reducerad ström går så långsamt att jag först trodde att det inte fungerade.
Edit: jodå, det laddar men sista procenten med reducerad ström går så långsamt att jag först trodde att det inte fungerade.
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Kolla så du inte fått in "smuts" i handske/handtag? Skulle kunna bli lite sämre kontakt då, aningens varmgång och då ställs laddströmmen ner automatiskt i ett försök att minska varmgången och laddar då med begränsad effekt.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
I uttaget. Hade inte klickat på den röda adaptern ordentligt på det röda uttaget.olarsson skrev:I bilen eller i uttaget?danni skrev:Jag fick en gång bara enfasladdning ur mitt trefasuttag. Visade sig att jag inte hade tryckt på handsken hela vägen över kontakten.Foluke skrev:Jag har ingen lång erfarenhet. En vecka bara men jag fick samma symptom. Låg spänning och låååångsam laddning. Vad gör man? Jag drog ur båda anslutningarna och tryckte tillbaka dem igen. Tryckte in dem rejält. Så funkade det igen. Det var lösningen för mig den gången.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Ingen smuts. Kablar ordentligt intryckta.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Inspirerad av tråden gick jag ut för att testa schuko, d.v.s. 16 A, endast. Funkade inte. Felmeddelande att det är fel på kabeln. Satte tillbaka på 3-fas och får nu långsam laddning.
Nu är bilen i och för sig i princip fulladdad och det är -5 grader ute men jag avvaktar ett tag.
Fel på kabeln?
Jag ser på telefonen att 3-fasladdningen laddningen piggnat till efter ca10 minuter. Mätte upp enfaskontaken. Ok!
Kom på att vända på kontakten och då funkar den också!
Ett meningslöst inlägg på tråden så när som på att jag inser att det är mycket att lära med ett nytt koncept, elbil!
Nu är bilen i och för sig i princip fulladdad och det är -5 grader ute men jag avvaktar ett tag.
Fel på kabeln?
Jag ser på telefonen att 3-fasladdningen laddningen piggnat till efter ca10 minuter. Mätte upp enfaskontaken. Ok!
Kom på att vända på kontakten och då funkar den också!
Ett meningslöst inlägg på tråden så när som på att jag inser att det är mycket att lära med ett nytt koncept, elbil!
Två saker:
* Laddar man när det är kallt tar det ett tag innan amperen kommit upp i det man ställt in. Batteriet måste värmas först. För att spara batteriet.
* Åtminstone tidigare var det så att om spänningen på nätet var låg eller fluktuerande så begränsades strömstyrkan til 75%. 32->24, 16->12 osv. Men trodde kanske det var borttaget nu. Har dock fått det en gång förut när jag laddade på landet när det var kallt. Det är hög belastning på nätet nu när det är kallt och spänningen kan vara lägre. Minns inte var gränsen var men tror den var någonstans mellan 210 och 220 Volt.
* Laddar man när det är kallt tar det ett tag innan amperen kommit upp i det man ställt in. Batteriet måste värmas först. För att spara batteriet.
* Åtminstone tidigare var det så att om spänningen på nätet var låg eller fluktuerande så begränsades strömstyrkan til 75%. 32->24, 16->12 osv. Men trodde kanske det var borttaget nu. Har dock fått det en gång förut när jag laddade på landet när det var kallt. Det är hög belastning på nätet nu när det är kallt och spänningen kan vara lägre. Minns inte var gränsen var men tror den var någonstans mellan 210 och 220 Volt.
Jag upptäckte ett fenomen i morse. Appen indikerade 7A (som den är ställd till) men samtidigt sa den att det var 11h kvar (när det egentligen borde varit 1h).
Min gissning är att smart preconditioning gått igång, för den låg bara på 0km/h - 4km/h i laddfart.
Min gissning är att smart preconditioning gått igång, för den låg bara på 0km/h - 4km/h i laddfart.
Tack för bra input!sondell skrev:Två saker:
Men spänningen är mätt till 230V. Reducerad strömstyrka både när jag just kört och bilen borde vara varm och efter att bilen stått på laddning några timmar. Dessutom bara någon minusgrad i Skåne, har laddat utan problem vid betydligt lägre temperaturer tidigare.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Ok. ja när jag tänker mig om var det ju inte det felmeddelandet. Är det möjligt att ena laddaren i bilen lagt av? Den består ju av 3 st delladdare på 16A (som väl egentligen kanske är ett par på 8A), där en fas går mot varje laddare. Vid 32A laddning enfas är det bryggat till två faser i laddadaptern (blåa) så att man kan dela på två delladdare i bilen. Är ju skumt om UMC skulle fungera om en fas i den inte fungerade.olarsson skrev:Tack för bra input!sondell skrev:Två saker:
Men spänningen är mätt till 230V. Reducerad strömstyrka både när jag just kört och bilen borde vara varm och efter att bilen stått på laddning några timmar. Dessutom bara någon minusgrad i Skåne, har laddat utan problem vid betydligt lägre temperaturer tidigare.
Ja jag misstänker detsamma.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Om så är fallet så borde även Typ-2 laddning påverkas. Är det så är pekar det rätt starkt på laddaren i bilen. Är det inte så är det nog inte laddaren utan UMC eller kablar.sondell skrev:
Ok. ja när jag tänker mig om var det ju inte det felmeddelandet. Är det möjligt att ena laddaren i bilen lagt av? Den består ju av 3 st delladdare på 16A (som väl egentligen kanske är ett par på 8A), där en fas går mot varje laddare. Vid 32A laddning enfas är det bryggat till två faser i laddadaptern (blåa) så att man kan dela på två delladdare i bilen. Är ju skumt om UMC skulle fungera om en fas i den inte fungerade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har tänkt så också, men inte haft möjlighet till det på ett par dagar. Är nu hemma i Sthlm igen så jag kanske svänger förbi något typ2-uttag och testar.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017