Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Dafro skrev:
Robertrimmevik skrev:
Är ute efter en andrabil. Har läst här om helt galet billiga privatleasingerbjudande på 55:or, så jag tänkte kanske en sådan till för att spara mil på min 55:a som jag har idag.
Men alla dessa galna erbjudanden verkar vara som bortblåsta. Någon som sett något?
Rabatten på 55 proline är nu endast ca 65k på Audis sida.
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer. ;)
En 55:a som andrabil till sin 55:a låter premium i mina öron. :D Har faktiskt inte heller sett några sådana erbjudanden längre och inte heller på 50 som det var ett tag på ett år gamla, tror också värdet hålls uppe lite nu pga ont om bilar, iallafall till den nya kommer med 60 mils räckvidd.
Jag är lite antingen eller.. Kan lika gärna sluta med en fiat 500 eller Honda e. Men jag har svårt att stå emot bra erbjudanden.
En variant är också att byta in våran e-tron mot en Taycan eller MS om man kan få ett bra bud. Och sedan ta en typ ID4 som dragbil för 4500kr på leasing. Tycker nämligen att man får ganska mycket bil för pengarna(ca 1500kr) om man går upp från typ en niro, Honda e och mini. Har även hittat EV6 för 4700kr och 1500mil. Den är också sjukt bra utrustad.
Snacka om ilandsproblem. :lol:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har kört en vecka nu och den är något snålare efter uppgraderingen.

Såg nu att även funktionen att ställa in laddgränsen från appen kom med, det är faktiskt något jag saknat tidigare.

Fanns inte från början på MY 19.
Screenshot_20211117-073127_myAudi.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Fick en serviceåtgärd i appen idag.
93N1 - S-Software update for remaining range display¹

¹Alla uppgifter är utan garanti

Någon som vet vad denna gör?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Fick en serviceåtgärd i appen idag.
93N1 - S-Software update for remaining range display¹

¹Alla uppgifter är utan garanti

Någon som vet vad denna gör?
Kan det vara en bugg som måste åtgärdas? Men tanke på att min bil visar komplett bullshit i remaining range så är det där kanske en fix för detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Fick en serviceåtgärd i appen idag.
93N1 - S-Software update for remaining range display¹

¹Alla uppgifter är utan garanti

Någon som vet vad denna gör?
Kan det vara en bugg som måste åtgärdas? Men tanke på att min bil visar komplett bullshit i remaining range så är det där kanske en fix för detta.
Jag har bett dom att kolla upp degradering samtidigt.
Vi får se hur det går...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Jag har bett dom att kolla upp degradering samtidigt.
Vi får se hur det går...
Kan de kolla sånt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Har kört en vecka nu och den är något snålare efter uppgraderingen.

Såg nu att även funktionen att ställa in laddgränsen från appen kom med, det är faktiskt något jag saknat tidigare.

Fanns inte från början på MY 19.
Screenshot_20211117-073127_myAudi.jpg
Jo, det är en nästan självklart vettig funktion. Gott att ni fått det nu! :)

Kan man även ställa laddeffekten från appen?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Har kört en vecka nu och den är något snålare efter uppgraderingen.

Såg nu att även funktionen att ställa in laddgränsen från appen kom med, det är faktiskt något jag saknat tidigare.

Fanns inte från början på MY 19.
Screenshot_20211117-073127_myAudi.jpg
Jo, det är en nästan självklart vettig funktion. Gott att ni fått det nu! :)

Kan man även ställa laddeffekten från appen?
Man kan inte ens ställa laddeffekten i bilen. Det är en av de stora missarna de gjort med e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Har kört en vecka nu och den är något snålare efter uppgraderingen.

Såg nu att även funktionen att ställa in laddgränsen från appen kom med, det är faktiskt något jag saknat tidigare.

Fanns inte från början på MY 19.
Screenshot_20211117-073127_myAudi.jpg
Jo, det är en nästan självklart vettig funktion. Gott att ni fått det nu! :)

Kan man även ställa laddeffekten från appen?
Man kan inte ens ställa laddeffekten i bilen. Det är en av de stora missarna de gjort med e-tron.
Ja, det stör jag mig lite på. Hemma använder jag förvisso appen till boxen. Men på landet kör jag tre-fas med klump och då kan jag endast välja max (dvs vad säkringen ger) eller halva. Sällan det brukar funka bra att dra max ur varken ett trefas eller schuko. Är man dessutom på annat ställe är det ju ännu mer obekvämt att maxa med brända säkringar som följd. Hade varit trevligt att kunna styra det i bilen/appen så att man fick typ 75% eller dylikt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Robertrimmevik skrev:
Fick en serviceåtgärd i appen idag.
93N1 - S-Software update for remaining range display¹

¹Alla uppgifter är utan garanti

Någon som vet vad denna gör?
Har fått samma till min -21.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Hade varit trevligt att kunna styra det i bilen/appen så att man fick typ 75% eller dylikt.
Precis så som Tesla har kunnat sedan dag ett. På amperenivå. Och även vår e-Golf ger möjligheten att ställa in laddströmmen i flera steg à 8, 10, 13 och 16A. Jag var ganska besviken när jag insåg att e-tron inte har den möjligheten. Ännu värre att VW inte längre har det i MEB-bilarna heller, trots att det funnits i e-Golf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

macky skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Har kört en vecka nu och den är något snålare efter uppgraderingen.

Såg nu att även funktionen att ställa in laddgränsen från appen kom med, det är faktiskt något jag saknat tidigare.

Fanns inte från början på MY 19.
Screenshot_20211117-073127_myAudi.jpg
Jo, det är en nästan självklart vettig funktion. Gott att ni fått det nu! :)

Kan man även ställa laddeffekten från appen?
Man kan inte ens ställa laddeffekten i bilen. Det är en av de stora missarna de gjort med e-tron.
Ja, det stör jag mig lite på. Hemma använder jag förvisso appen till boxen. Men på landet kör jag tre-fas med klump och då kan jag endast välja max (dvs vad säkringen ger) eller halva. Sällan det brukar funka bra att dra max ur varken ett trefas eller schuko. Är man dessutom på annat ställe är det ju ännu mer obekvämt att maxa med brända säkringar som följd. Hade varit trevligt att kunna styra det i bilen/appen så att man fick typ 75% eller dylikt.
På schuko kör den 10A.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Sämst måste vara Leaf 2 som man inte ens kan ställa max SoC på. Får väl hoppas att de har bra buffert eller så vill de sälja nya batterier sen...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När Tesla började med elbilar var det nog nödvändigt att kunna ställa in laddströmmen från elbilen.

Nu är vi snart framme vid år 2022, då sköts detta helt automatiskt från laddboxen.

Elbilen laddar med så många ampere som elanläggningen klarar av. Förutsätter förstås en korrekt installerad laddbox.

Skulle du ändå ha behov att själv ställa in laddströmmen, då är det en reseladdare med ställbar laddström som gäller.
Laddstrom.jpg
Stolpe.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu är vi snart framme vid år 2022, då sköts detta helt automatiskt från laddboxen.
Tänker du på väggboxar med automatisk lastbalansering mot den uppmätta totala husförbrukningen?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu är vi snart framme vid år 2022, då sköts detta helt automatiskt från laddboxen.
Tänker du på väggboxar med automatisk lastbalansering mot den uppmätta totala husförbrukningen?
Det finns olika tekniska lösningar.

Den du nämner är mycket bra.

Själv har jag min laddbox inställd på 3-fas 8 ampere och använder bilens laddningstimer för nattladdning.

Elbilsföraren ska bara behöva sätta i laddkabeln, sen ska det fungera.

Inte själv behöva ställa in vad som kanske kan fungera.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Audi e-tron

Inlägg av RagWal »

Off Grid Byggaren skrev:
När Tesla började med elbilar var det nog nödvändigt att kunna ställa in laddströmmen från elbilen.

Nu är vi snart framme vid år 2022, då sköts detta helt automatiskt från laddboxen.
Va? Det känns inte alls modernt. Innan Tesla till nyligen inte kunde ställa det från mobilappen utan endast i bilen tyckte jag det var surt. Att inte kunna ställa alls är ju bara dåligt. Finns flera uppenbara fall då man vill ställa detta i bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mina laddboxar är inte så smarta. Jag har en WC som är inställd på 10A och den andra laddboxen levererar så mycket som bilen vill ha. Jag får ta den som passar bäst. Känns lite onödigt krångligt.
När man ska ladda e-tron någon annanstans med den mobila laddklumpen kan man bara välja max eller 50% laddström. Det är alldeles för dåligt. 100% är nästan alltid för mycket och 50% är för lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Audi e-tron

Inlägg av RagWal »

Goblin skrev:
Sämst måste vara Leaf 2 som man inte ens kan ställa max SoC på. Får väl hoppas att de har bra buffert eller så vill de sälja nya batterier sen...
Säker på det? Går ju på typ 2013 års modell. Iofs långt ner i menyern, men ändå. Däremot kan man inte ställa strömmen utan får joxa med EVSEn. 6- 30A enfas på min...Å andra sidan är batteriet så litet så det blir fullt över natten på 10A enfas :)
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Mina laddboxar är inte så smarta. Jag har en WC som är inställd på 10A och den andra laddboxen levererar så mycket som bilen vill ha. Jag får ta den som passar bäst. Känns lite onödigt krångligt.
När man ska ladda e-tron någon annanstans med den mobila laddklumpen kan man bara välja max eller 50% laddström. Det är alldeles för dåligt. 100% är nästan alltid för mycket och 50% är för lite.
Håller med, störde mig så otroligt mycket på att man inte kunna begränsa strömmen mer än till 50% på medföljande EVSE. Men nu har jag laddbox med dynamisk balansering så inställningen kvittar. Bilen får alltid maxeffekt som tillåts innan säkringen överbelastas. Men behöver jag nyttja EVSE så är det lika frustrerande varje gång….
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Mina laddboxar är inte så smarta. Jag har en WC som är inställd på 10A och den andra laddboxen levererar så mycket som bilen vill ha. Jag får ta den som passar bäst. Känns lite onödigt krångligt.
När man ska ladda e-tron någon annanstans med den mobila laddklumpen kan man bara välja max eller 50% laddström. Det är alldeles för dåligt. 100% är nästan alltid för mycket och 50% är för lite.
Min original reseladdare kör 10A på schuko 100% och 8A på 3-fas 50% vilket ändå är bra avvägt när man reser och hälsar på. 10A på schuko är relativt säkert och 8A på 3-fas räcker också ganska långt. Du får runt 20 mil under kväll/natt.
Den har även inbyggd jordfelsbrytare B.
Den har också slagit ifrån på vissa uttag, vilket också borde tyda på att den här något slags inbyggt skyddssystem.
Jag har aldrig känt behov av att skaffa en annan reseladdare. Men som sagt jag har aldrig haft någon annan så jag har inget att jämföra med.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

De flesta här på forumet är mycket teknikintresserade.

Väldigt många människor vet inte vad ampere är för något.

Ur elsäkerhetsmässig synvinkel är det lite otäckt om det skulle gå att ställa om elbilens laddström från en mobilapp.

Handlar det endast om att minska ned laddströmmen är det förstås ingen risk, men om reglaget skjuts åt fel håll skulle det kunna bli problem.

Jag hävdar att detta ska elbilsföraren inte behöva hålla på med alls.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Audi e-tron

Inlägg av RagWal »

Off Grid Byggaren skrev:
De flesta här på forumet är mycket teknikintresserade.

Väldigt många människor vet inte vad ampere är för något.

Ur elsäkerhetsmässig synvinkel är det lite otäckt om det skulle gå att ställa om elbilens laddström från en mobilapp.

Handlar det endast om att minska ned laddströmmen är det förstås ingen risk, men om reglaget skjuts åt fel håll skulle det kunna bli problem.

Jag hävdar att detta ska elbilsföraren inte behöva hålla på med alls.
Givetvis drar bilen aldrig mer än laddutrustningen tillåter! Allt annat hade ju varit farligt. Men att kunna ställa ner strömmen är bra i många fall.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://www.motorauthority.com/news/113 ... 20Currents

Ersättaren kommer alltså heta Q8 etron, och vara lite större.
Dvs det är bekräftat att Q6 etron inte är ersättaren till dagens etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer. ;)
Ja, det var det min Audi-säljare sa också.
Kan faktiskt vara ett riktigt guldläge att sälja den nu om du hämtar ut Ionicen alltså :)
Etron är ju trots allt fortfarande en jäkligt bra bil liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar