Är ute efter en andrabil. Har läst här om helt galet billiga privatleasingerbjudande på 55:or, så jag tänkte kanske en sådan till för att spara mil på min 55:a som jag har idag.
Men alla dessa galna erbjudanden verkar vara som bortblåsta. Någon som sett något?
Rabatten på 55 proline är nu endast ca 65k på Audis sida.
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer.
En 55:a som andrabil till sin 55:a låter premium i mina öron. Har faktiskt inte heller sett några sådana erbjudanden längre och inte heller på 50 som det var ett tag på ett år gamla, tror också värdet hålls uppe lite nu pga ont om bilar, iallafall till den nya kommer med 60 mils räckvidd.
Jag är lite antingen eller.. Kan lika gärna sluta med en fiat 500 eller Honda e. Men jag har svårt att stå emot bra erbjudanden.
En variant är också att byta in våran e-tron mot en Taycan eller MS om man kan få ett bra bud. Och sedan ta en typ ID4 som dragbil för 4500kr på leasing. Tycker nämligen att man får ganska mycket bil för pengarna(ca 1500kr) om man går upp från typ en niro, Honda e och mini. Har även hittat EV6 för 4700kr och 1500mil. Den är också sjukt bra utrustad.
Snacka om ilandsproblem.
Har kört en vecka nu och den är något snålare efter uppgraderingen.
Såg nu att även funktionen att ställa in laddgränsen från appen kom med, det är faktiskt något jag saknat tidigare.
Fanns inte från början på MY 19.
Screenshot_20211117-073127_myAudi.jpg
Jo, det är en nästan självklart vettig funktion. Gott att ni fått det nu!
Kan man även ställa laddeffekten från appen?
Man kan inte ens ställa laddeffekten i bilen. Det är en av de stora missarna de gjort med e-tron.
Ja, det stör jag mig lite på. Hemma använder jag förvisso appen till boxen. Men på landet kör jag tre-fas med klump och då kan jag endast välja max (dvs vad säkringen ger) eller halva. Sällan det brukar funka bra att dra max ur varken ett trefas eller schuko. Är man dessutom på annat ställe är det ju ännu mer obekvämt att maxa med brända säkringar som följd. Hade varit trevligt att kunna styra det i bilen/appen så att man fick typ 75% eller dylikt.
Hade varit trevligt att kunna styra det i bilen/appen så att man fick typ 75% eller dylikt.
Precis så som Tesla har kunnat sedan dag ett. På amperenivå. Och även vår e-Golf ger möjligheten att ställa in laddströmmen i flera steg à 8, 10, 13 och 16A. Jag var ganska besviken när jag insåg att e-tron inte har den möjligheten. Ännu värre att VW inte längre har det i MEB-bilarna heller, trots att det funnits i e-Golf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har kört en vecka nu och den är något snålare efter uppgraderingen.
Såg nu att även funktionen att ställa in laddgränsen från appen kom med, det är faktiskt något jag saknat tidigare.
Fanns inte från början på MY 19.
Screenshot_20211117-073127_myAudi.jpg
Jo, det är en nästan självklart vettig funktion. Gott att ni fått det nu!
Kan man även ställa laddeffekten från appen?
Man kan inte ens ställa laddeffekten i bilen. Det är en av de stora missarna de gjort med e-tron.
Ja, det stör jag mig lite på. Hemma använder jag förvisso appen till boxen. Men på landet kör jag tre-fas med klump och då kan jag endast välja max (dvs vad säkringen ger) eller halva. Sällan det brukar funka bra att dra max ur varken ett trefas eller schuko. Är man dessutom på annat ställe är det ju ännu mer obekvämt att maxa med brända säkringar som följd. Hade varit trevligt att kunna styra det i bilen/appen så att man fick typ 75% eller dylikt.
När Tesla började med elbilar var det nog nödvändigt att kunna ställa in laddströmmen från elbilen.
Nu är vi snart framme vid år 2022, då sköts detta helt automatiskt från laddboxen.
Va? Det känns inte alls modernt. Innan Tesla till nyligen inte kunde ställa det från mobilappen utan endast i bilen tyckte jag det var surt. Att inte kunna ställa alls är ju bara dåligt. Finns flera uppenbara fall då man vill ställa detta i bilen.
Mina laddboxar är inte så smarta. Jag har en WC som är inställd på 10A och den andra laddboxen levererar så mycket som bilen vill ha. Jag får ta den som passar bäst. Känns lite onödigt krångligt.
När man ska ladda e-tron någon annanstans med den mobila laddklumpen kan man bara välja max eller 50% laddström. Det är alldeles för dåligt. 100% är nästan alltid för mycket och 50% är för lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sämst måste vara Leaf 2 som man inte ens kan ställa max SoC på. Får väl hoppas att de har bra buffert eller så vill de sälja nya batterier sen...
Säker på det? Går ju på typ 2013 års modell. Iofs långt ner i menyern, men ändå. Däremot kan man inte ställa strömmen utan får joxa med EVSEn. 6- 30A enfas på min...Å andra sidan är batteriet så litet så det blir fullt över natten på 10A enfas
Mina laddboxar är inte så smarta. Jag har en WC som är inställd på 10A och den andra laddboxen levererar så mycket som bilen vill ha. Jag får ta den som passar bäst. Känns lite onödigt krångligt.
När man ska ladda e-tron någon annanstans med den mobila laddklumpen kan man bara välja max eller 50% laddström. Det är alldeles för dåligt. 100% är nästan alltid för mycket och 50% är för lite.
Håller med, störde mig så otroligt mycket på att man inte kunna begränsa strömmen mer än till 50% på medföljande EVSE. Men nu har jag laddbox med dynamisk balansering så inställningen kvittar. Bilen får alltid maxeffekt som tillåts innan säkringen överbelastas. Men behöver jag nyttja EVSE så är det lika frustrerande varje gång….
Min original reseladdare kör 10A på schuko 100% och 8A på 3-fas 50% vilket ändå är bra avvägt när man reser och hälsar på. 10A på schuko är relativt säkert och 8A på 3-fas räcker också ganska långt. Du får runt 20 mil under kväll/natt.
Den har även inbyggd jordfelsbrytare B.
Den har också slagit ifrån på vissa uttag, vilket också borde tyda på att den här något slags inbyggt skyddssystem.
Jag har aldrig känt behov av att skaffa en annan reseladdare. Men som sagt jag har aldrig haft någon annan så jag har inget att jämföra med.