Ser ingen uppgradering i appen. Någon som vet? Eller hoppas?

Moderator: Redaktion
RÄTT SVAR!lduns skrev:Jag TROR strålkastarna måste vara påslagna för att kunna tända dimljusen...
Har flera gånger använt dimljus, både bak (endast ena sidan) och fram på min gamla 2019 M3 när det varit tung dimma eller extremt kraftigt skyfall på motorväg eller landsväg, och har för mig att jag även gjort det på min nya 2021 M3.mikebike skrev:Jag har haft min Model 3 i nästan ett år, men jag har aldrig försökt slå på dimljusen.
Förra bilen hade inte ens några främre dimljus, däremot två bak.
Nej, det är verkligen inget krav. Däremot är det förbjudet att använda främre dimljus ihop med halvljus. Dessutom meningslöst, finessen med dimljus är att ge ett lägre ljus än halvljuset.martinot skrev:Har flera gånger använt dimljus, både bak (endast ena sidan) och fram på min gamla 2019 M3 när det varit tung dimma eller extremt kraftigt skyfall på motorväg eller landsväg, och har för mig att jag även gjort det på min nya 2021 M3.mikebike skrev:Jag har haft min Model 3 i nästan ett år, men jag har aldrig försökt slå på dimljusen.
Har nog aldrig haft en enda bil som inte har haft dimljus både fram och bak.
Trodde det var standardkrav att finnas på alla bilar?
Då är alltså tändlogiken feltänkt? Inget ovanligt iofs. Borde vara tvärtom, att man kan tända dimljus bara om halvljuset är av. Men.mikebike skrev:Nej, det är verkligen inget krav. Däremot är det förbjudet att använda främre dimljus ihop med halvljus. Dessutom meningslöst, finessen med dimljus är att ge ett lägre ljus än halvljuset.martinot skrev:Har flera gånger använt dimljus, både bak (endast ena sidan) och fram på min gamla 2019 M3 när det varit tung dimma eller extremt kraftigt skyfall på motorväg eller landsväg, och har för mig att jag även gjort det på min nya 2021 M3.mikebike skrev:Jag har haft min Model 3 i nästan ett år, men jag har aldrig försökt slå på dimljusen.
Har nog aldrig haft en enda bil som inte har haft dimljus både fram och bak.
Trodde det var standardkrav att finnas på alla bilar?
Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
StefL skrev:kenjon skrev:
Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…
Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Håller med. Är ju dårskap att EU inte sett till att standardisera och harmonisera denna typ av regler. Idioti.mati skrev:Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Det hade varit klädsamt om sådana regler - som ju ändå är ganska väsentliga - skulle vara enhetliga i hela EU.
EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.martinot skrev:Håller med. Är ju dårskap att EU inte sett till att standardisera och harmonisera denna typ av regler. Idioti.mati skrev:Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Det hade varit klädsamt om sådana regler - som ju ändå är ganska väsentliga - skulle vara enhetliga i hela EU.
Men dimma finns väl även i Tyskland och andra EU-länder?tor-ake skrev:EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.martinot skrev:Håller med. Är ju dårskap att EU inte sett till att standardisera och harmonisera denna typ av regler. Idioti.mati skrev:Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Exakt. Extraljus skiter jag i. Men just dimljus är ju nånting som många bilar har från fabrik. Och det går alltid att tända dimljuset tillsammans med halvljuset, även på bilar som säljs i Sverige. Men i Sverige är det alltså olagligt att göra det. Å andra sidan var det ju uppenbarligen fullt möjligt att införa gemensamma regler för DRL-idiotin som säger att bilar får köra med släckta bakljus, även här i Sverige. I just det fallet hade det kanske inte varit helt fel om Sverige hade behållit de gamla hårdare reglerna. Men det blev gemensamt i hela EU. Det är inte riktigt logiskt.martinot skrev:Men dimma finns väl även i Tyskland och andra EU-länder?
Det var en undantagsregel och gällde bara busssr och bara i linjetrafik eller vad det hette?! D.v.s kördes bussen tom så fick inte tredje lampan användas (satt på höger sida)kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Klövdjur bor även i Tyskland! Noterade seden att bygga små koner av pinnar där hjortar etc brukar korsa vägen, så det är helt säkert ett känt fenomen där även om det skulle funka ännu bättre med riktiga vägmärken ...tor-ake skrev:EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.martinot skrev:Håller med. Är ju dårskap att EU inte sett till att standardisera och harmonisera denna typ av regler. Idioti.mati skrev:Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Jo visst, men rådjur = 30kg, älg = 700kg. Samt att renskötseln och försäkringsbolagen inte uppskattar påkörningar av renar (= 150kg) även om de inte är direkt livsfarliga för bilpassagerare.Lessmog skrev:Klövdjur bor även i Tyskland! Noterade seden att bygga små koner av pinnar där hjortar etc brukar korsa vägen, så det är helt säkert ett känt fenomen där även om det skulle funka ännu bättre med riktiga vägmärken ...tor-ake skrev:EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.Tog mig ett tag att fatta koden.
Finns även rätt gott om "vältsvin" som man inte gärna kör på. Alla djur borde ha reflex - ta lärdom av renarna!tor-ake skrev:Jo visst, men rådjur = 30kg, älg = 700kg. Samt att renskötseln och försäkringsbolagen inte uppskattar påkörningar av renar (= 150kg) även om de inte är direkt livsfarliga för bilpassagerare.Lessmog skrev:Klövdjur bor även i Tyskland! Noterade seden att bygga små koner av pinnar där hjortar etc brukar korsa vägen, så det är helt säkert ett känt fenomen där även om det skulle funka ännu bättre med riktiga vägmärken ...tor-ake skrev:EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.Tog mig ett tag att fatta koden.
Men nu när jag letade lite hittade jag statstik på att det var uppåt 200.000 rådjursolyckor/år i Tyskland, så visst vore de betjänta av extraljus även där. Förutsatt att man inte måste blända av exakt hela tiden.
Samma sak här. Extraljus är inte intressant (eller föremål för tråden), men tycker som du att det är märkligt med olika regler kring hur man får använda dimljus inom EU. Ser ingen direkt orsak till varför man skall ha olika regler i olika länder. Älgar och annat vilt åt sidan; dimma finns ju på många platser i Europa och världen. Jag har oftast på dimljus för att få bättre sikt fram, och bak för att lättare synas av medtrafikanter bakifrån.mati skrev:Exakt. Extraljus skiter jag i. Men just dimljus är ju nånting som många bilar har från fabrik. Och det går alltid att tända dimljuset tillsammans med halvljuset, även på bilar som säljs i Sverige. Men i Sverige är det alltså olagligt att göra det. Å andra sidan var det ju uppenbarligen fullt möjligt att införa gemensamma regler för DRL-idiotin som säger att bilar får köra med släckta bakljus, även här i Sverige. I just det fallet hade det kanske inte varit helt fel om Sverige hade behållit de gamla hårdare reglerna. Men det blev gemensamt i hela EU. Det är inte riktigt logiskt.martinot skrev:Men dimma finns väl även i Tyskland och andra EU-länder?