Ser ingen uppgradering i appen. Någon som vet? Eller hoppas?
Dum fråga: Dimljus på Y?
Moderator: Redaktion
Dum fråga: Dimljus på Y?
Det ser ut som om det finns hårdvara för dimljus / svängljus men hur får man liv i det?
Ser ingen uppgradering i appen. Någon som vet? Eller hoppas?
Ser ingen uppgradering i appen. Någon som vet? Eller hoppas?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Det kan du väl slå på under Belysning... men svängbara är de nog inte.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
TS syftar nog på att vissa bilar tänder det dimljuset åt vilket håll man svänger 
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Ja, även svängljus men i första hand dimljusen.
Testade förslaget att gå in under Belysning men valet är utgråat.
Kan inte minnas att det fanns en sådan option när man beställde. Ändå sitter grejorna där, ser det ut som.
Förbryllande.
Testade förslaget att gå in under Belysning men valet är utgråat.
Kan inte minnas att det fanns en sådan option när man beställde. Ändå sitter grejorna där, ser det ut som.
Förbryllande.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9787
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Jag har haft min Model 3 i nästan ett år, men jag har aldrig försökt slå på dimljusen.
Förra bilen hade inte ens några främre dimljus, däremot två bak.
Förra bilen hade inte ens några främre dimljus, däremot två bak.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Jag TROR strålkastarna måste vara påslagna för att kunna tända dimljusen...
Min första Tesla blev en Model Y
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
RÄTT SVAR!lduns skrev:Jag TROR strålkastarna måste vara påslagna för att kunna tända dimljusen...
Tack!
Fast så fort jag klev ur för att kolla slocknade lysena.
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Har flera gånger använt dimljus, både bak (endast ena sidan) och fram på min gamla 2019 M3 när det varit tung dimma eller extremt kraftigt skyfall på motorväg eller landsväg, och har för mig att jag även gjort det på min nya 2021 M3.mikebike skrev:Jag har haft min Model 3 i nästan ett år, men jag har aldrig försökt slå på dimljusen.
Förra bilen hade inte ens några främre dimljus, däremot två bak.
Har nog aldrig haft en enda bil som inte har haft dimljus både fram och bak.
Trodde det var standardkrav att finnas på alla bilar?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9787
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Nej, det är verkligen inget krav. Däremot är det förbjudet att använda främre dimljus ihop med halvljus. Dessutom meningslöst, finessen med dimljus är att ge ett lägre ljus än halvljuset.martinot skrev:Har flera gånger använt dimljus, både bak (endast ena sidan) och fram på min gamla 2019 M3 när det varit tung dimma eller extremt kraftigt skyfall på motorväg eller landsväg, och har för mig att jag även gjort det på min nya 2021 M3.mikebike skrev:Jag har haft min Model 3 i nästan ett år, men jag har aldrig försökt slå på dimljusen.
Förra bilen hade inte ens några främre dimljus, däremot två bak.
Har nog aldrig haft en enda bil som inte har haft dimljus både fram och bak.
Trodde det var standardkrav att finnas på alla bilar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Då är alltså tändlogiken feltänkt? Inget ovanligt iofs. Borde vara tvärtom, att man kan tända dimljus bara om halvljuset är av. Men.mikebike skrev:Nej, det är verkligen inget krav. Däremot är det förbjudet att använda främre dimljus ihop med halvljus. Dessutom meningslöst, finessen med dimljus är att ge ett lägre ljus än halvljuset.martinot skrev:Har flera gånger använt dimljus, både bak (endast ena sidan) och fram på min gamla 2019 M3 när det varit tung dimma eller extremt kraftigt skyfall på motorväg eller landsväg, och har för mig att jag även gjort det på min nya 2021 M3.mikebike skrev:Jag har haft min Model 3 i nästan ett år, men jag har aldrig försökt slå på dimljusen.
Förra bilen hade inte ens några främre dimljus, däremot två bak.
Har nog aldrig haft en enda bil som inte har haft dimljus både fram och bak.
Trodde det var standardkrav att finnas på alla bilar?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Nej, logiken är inte fel, du kan inte ha auto och dimljus men du ska först sätta på parkeringsbelysningen och sedan dimljus.
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
StefL skrev:kenjon skrev:
Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…


Det är verkligen den tunga sortens kriminalitet vi brottas med i samhället.=========
Nuvarande: MYP 2022, Vit, Svart inredning, EAP
Beställd: MYP 2026, Stealth Grey, Svart inredning
Nuvarande: MYP 2022, Vit, Svart inredning, EAP
Beställd: MYP 2026, Stealth Grey, Svart inredning
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Det hade varit klädsamt om sådana regler - som ju ändå är ganska väsentliga - skulle vara enhetliga i hela EU.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Håller med. Är ju dårskap att EU inte sett till att standardisera och harmonisera denna typ av regler. Idioti.mati skrev:Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Det hade varit klädsamt om sådana regler - som ju ändå är ganska väsentliga - skulle vara enhetliga i hela EU.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.martinot skrev:Håller med. Är ju dårskap att EU inte sett till att standardisera och harmonisera denna typ av regler. Idioti.mati skrev:Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Det hade varit klädsamt om sådana regler - som ju ändå är ganska väsentliga - skulle vara enhetliga i hela EU.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Men dimma finns väl även i Tyskland och andra EU-länder?tor-ake skrev:EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.martinot skrev:Håller med. Är ju dårskap att EU inte sett till att standardisera och harmonisera denna typ av regler. Idioti.mati skrev:Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Det hade varit klädsamt om sådana regler - som ju ändå är ganska väsentliga - skulle vara enhetliga i hela EU.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Exakt. Extraljus skiter jag i. Men just dimljus är ju nånting som många bilar har från fabrik. Och det går alltid att tända dimljuset tillsammans med halvljuset, även på bilar som säljs i Sverige. Men i Sverige är det alltså olagligt att göra det. Å andra sidan var det ju uppenbarligen fullt möjligt att införa gemensamma regler för DRL-idiotin som säger att bilar får köra med släckta bakljus, även här i Sverige. I just det fallet hade det kanske inte varit helt fel om Sverige hade behållit de gamla hårdare reglerna. Men det blev gemensamt i hela EU. Det är inte riktigt logiskt.martinot skrev:Men dimma finns väl även i Tyskland och andra EU-länder?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Det var en undantagsregel och gällde bara busssr och bara i linjetrafik eller vad det hette?! D.v.s kördes bussen tom så fick inte tredje lampan användas (satt på höger sida)kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Klövdjur bor även i Tyskland! Noterade seden att bygga små koner av pinnar där hjortar etc brukar korsa vägen, så det är helt säkert ett känt fenomen där även om det skulle funka ännu bättre med riktiga vägmärken ...tor-ake skrev:EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.martinot skrev:Håller med. Är ju dårskap att EU inte sett till att standardisera och harmonisera denna typ av regler. Idioti.mati skrev:Denna regel är faktiskt lite konstig, och jag kände inte heller till den förr. I Tyskland är det nämligen inte förbjudet. Där får man tända dimljus så fort man anser att siktförhållandena kräver detta, tillsammans med halvljus. Däremot så är det förbjudet med alla former av extraljus på bilen, och det är ju tvärtom extremt populärt (och tillåtet) i Sverige.StefL skrev:Ja det är fortfarande förbjudet - vilket inte hindrar att det alltid finns de som anser sig stå över lagen…kenjon skrev:Är det fortfarande förbjudet? Tidigare fick man ha max 3 lampor samtidigt (bussar hade en extra på en sida), men numera tycker jag mej se flera som har fyra....
Det hade varit klädsamt om sådana regler - som ju ändå är ganska väsentliga - skulle vara enhetliga i hela EU.
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Jo visst, men rådjur = 30kg, älg = 700kg. Samt att renskötseln och försäkringsbolagen inte uppskattar påkörningar av renar (= 150kg) även om de inte är direkt livsfarliga för bilpassagerare.Lessmog skrev:Klövdjur bor även i Tyskland! Noterade seden att bygga små koner av pinnar där hjortar etc brukar korsa vägen, så det är helt säkert ett känt fenomen där även om det skulle funka ännu bättre med riktiga vägmärken ...tor-ake skrev:EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.Tog mig ett tag att fatta koden.
Men nu när jag letade lite hittade jag statstik på att det var uppåt 200.000 rådjursolyckor/år i Tyskland, så visst vore de betjänta av extraljus även där. Förutsatt att man inte måste blända av exakt hela tiden.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Finns även rätt gott om "vältsvin" som man inte gärna kör på. Alla djur borde ha reflex - ta lärdom av renarna!tor-ake skrev:Jo visst, men rådjur = 30kg, älg = 700kg. Samt att renskötseln och försäkringsbolagen inte uppskattar påkörningar av renar (= 150kg) även om de inte är direkt livsfarliga för bilpassagerare.Lessmog skrev:Klövdjur bor även i Tyskland! Noterade seden att bygga små koner av pinnar där hjortar etc brukar korsa vägen, så det är helt säkert ett känt fenomen där även om det skulle funka ännu bättre med riktiga vägmärken ...tor-ake skrev:EU är ett stort område med många olika väderförhållanden, befolkningstätheter, topografi och djur på och bredvid vägen. Anledningen till att vi behöver ha extraljus här i Sverige stavas vintermörkret och stora klövdjur på vägen. Inte så stort behov av det i t.ex. Tyskland.Tog mig ett tag att fatta koden.
Men nu när jag letade lite hittade jag statstik på att det var uppåt 200.000 rådjursolyckor/år i Tyskland, så visst vore de betjänta av extraljus även där. Förutsatt att man inte måste blända av exakt hela tiden.
Re: Dum fråga: Dimljus på Y?
Samma sak här. Extraljus är inte intressant (eller föremål för tråden), men tycker som du att det är märkligt med olika regler kring hur man får använda dimljus inom EU. Ser ingen direkt orsak till varför man skall ha olika regler i olika länder. Älgar och annat vilt åt sidan; dimma finns ju på många platser i Europa och världen. Jag har oftast på dimljus för att få bättre sikt fram, och bak för att lättare synas av medtrafikanter bakifrån.mati skrev:Exakt. Extraljus skiter jag i. Men just dimljus är ju nånting som många bilar har från fabrik. Och det går alltid att tända dimljuset tillsammans med halvljuset, även på bilar som säljs i Sverige. Men i Sverige är det alltså olagligt att göra det. Å andra sidan var det ju uppenbarligen fullt möjligt att införa gemensamma regler för DRL-idiotin som säger att bilar får köra med släckta bakljus, även här i Sverige. I just det fallet hade det kanske inte varit helt fel om Sverige hade behållit de gamla hårdare reglerna. Men det blev gemensamt i hela EU. Det är inte riktigt logiskt.martinot skrev:Men dimma finns väl även i Tyskland och andra EU-länder?
Jo, att inte standardisera på tända bakljus inom EU var dumt. Kostar nästan ingen energi med moderna LED, och ökar sikten av bilar fint även på dagtid och sommartid.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/