Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spring!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spring!

Inlägg av martinot »

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... gntp&pfr=1
Vi är vana vid att de flesta bilar får full pott - fem stjärnor - i Euro NCAPS:krocktester. Elbilarna Renault Zoe och Dacia Spring får katastrofresultat – noll respektive en stjärna. Övriga testade bilar får fyra eller fem stjärnor.

Två bilmodeller från Renaultkoncernen sticker ut negativt i Euro NCAP:s senaste krocktest. Elbilarna Dacia Spring och Renault Zoe lyckas bara få ihop en respektive noll stjärnor. Ett alarmerande resultat som visar att utgången av en krock i någon av bilarna kan bli katastrofal för de åkande.
Pinsamt att man försöker kränga så här osäkra bilar!

Kommer garanterat även att ge elbilar ett allmänt dåligt rykte.

Kan se rubrikerna framför mig hos SVT och DN: "Elbilar; livsfarliga!". :(
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Re: Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spr

Inlägg av DanneLKPG »

Inte förvånad över Dacia Spring som ändå är en stadsbil gjord för lägre hastigheter, men att Zoe fick så lågt... Skrämmande.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Wow!... är det skokartonger med batteri och fyra hjul de har gjort? :o

De borde inte ens få bli typgodkända med ett så dåligt resultat.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Här är testen:

Renault ZOE 2021:

Dacia Spring 2021:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Jäklar vad skumt! När jag köpte min Zoe 2016 hade den 5 stjärnor och ansågs som väldigt säker i sin klass. Vad har hänt?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

iAkita skrev:
Jäklar vad skumt! När jag köpte min Zoe 2016 hade den 5 stjärnor och ansågs som väldigt säker i sin klass. Vad har hänt?
2021 har bland annat inga airbags på sidorna. Antar att 2016 har det? Kolla testet i videon jag länkade. Ser riktigt vidrigt ut!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

iAkita skrev:
Det har hänt en del sedan dess, normen uppgraderas hela tiden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... gntp&pfr=1
Vi är vana vid att de flesta bilar får full pott - fem stjärnor - i Euro NCAPS:krocktester. Elbilarna Renault Zoe och Dacia Spring får katastrofresultat – noll respektive en stjärna. Övriga testade bilar får fyra eller fem stjärnor.

Två bilmodeller från Renaultkoncernen sticker ut negativt i Euro NCAP:s senaste krocktest. Elbilarna Dacia Spring och Renault Zoe lyckas bara få ihop en respektive noll stjärnor. Ett alarmerande resultat som visar att utgången av en krock i någon av bilarna kan bli katastrofal för de åkande.
Pinsamt att man försöker kränga så här osäkra bilar!

Kommer garanterat även att ge elbilar ett allmänt dåligt rykte.

Kan se rubrikerna framför mig hos SVT och DN: "Elbilar; livsfarliga!". :(
Ingen sidoairbag för huvud åt något håll samt nödbromssystem (och andra förarhjälpmedel) bara som tillval gör uppenbarligen stor skillnad.
En ICE-variant av samma bil skulle varit precis lika farlig men som du säger kommer det säkert vinklas till elbilens nackdel.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
2021 har bland annat inga airbags på sidorna. Antar att 2016 har det? Kolla testet i videon jag länkade. Ser riktigt vidrigt ut!
Ja jag såg det nu. Renault var först med att få 5 stjärnor 2001, delvis på grund av sidokrockskuddarna som de var först med. Obegripligt att de tar ett medvetet beslut att plocka bort dem i nya Zoe. I synnerhet med tanke på att de finns kvar i Clio och till och med i Dacia spring. Vem kom på den briljanta idén, inte alls bra för varumärket.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Hur kan en bil både vara stenhård mot oskyddade trafikanter i fronten och samtidigt sakna motstånd mot andra bilar vid frontalkrock? Närmast en prestation..

Ser heller inte så kul ut vid sidokrockarna där docka slår ut sidofönstret med huvudet respektive får huvudet rakt in i den infarande krockpelaren utan något skydd emellan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

I regel brukar man väl säga att man kan dra av en stjärna för varje uppdaterat test, och dom uppdaterar testet vartannat år.

Var tvungen och kolla och i den svenska manualen så står det om sidoairbag och inget om att den är utrustningsberoende.
Sidoairbagar
Sidoairbagarna sitter vid framsätena. De expanderar på stolarnas sidor (på dörrsidan)
och skyddar förare och passagerare vid en
kraftig sidokrock.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Maw skrev:
Hur kan en bil både vara stenhård mot oskyddade trafikanter i fronten och samtidigt sakna motstånd mot andra bilar vid frontalkrock? Närmast en prestation..

Ser heller inte så kul ut vid sidokrockarna där docka slår ut sidofönstret med huvudet respektive får huvudet rakt in i den infarande krockpelaren utan något skydd emellan.
En riktig dödsmaskin...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

dd88 skrev:
I regel brukar man väl säga att man kan dra av en stjärna för varje uppdaterat test, och dom uppdaterar testet vartannat år.

Var tvungen och kolla och i den svenska manualen så står det om sidoairbag och inget om att den är utrustningsberoende.
Sidoairbagar
Sidoairbagarna sitter vid framsätena. De expanderar på stolarnas sidor (på dörrsidan)
kraftig sidokrock.
De har tagit bort den övre delen som skyddar huvudet.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:

Sidoairbagar
kraftig sidokrock.
Den har sidokuddar. Men inte för huvudet.
Skärmbild 2021-12-08 125546.png
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Det är G-krafter som dödar. En mjuk bil är inte en säker bil lika lite som en hård bil är en säker bil. En lagom mjuk bil håller g-krafterna nere.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Det är G-krafter som dödar. En mjuk bil är inte en säker bil lika lite som en hård bil är en säker bil. En lagom mjuk bil håller g-krafterna nere.
Ja precis, i frontalkrocken såg det ut som att den saknade motstånd fram till torpedväggen där det tog tvärstopp... inget bra sätt att få ner G-krafterna
VW ID.7 GTX Tourer -25
Mickep

Inlägg av Mickep »

En ***** katastrof! Är inte bra reklam för elbilar och tveksam om återförsäljarna ens skulle få sälja den. Det är 2021 och bilarna bör klara mer. Detta är ett uselt resultat.(vad fick zoe tidigare år? man kan inte få sämre med så mycket. Bilar som säljs iår skall man vara trygg med. vw bilar får 5 stjärnor. Vad i ***** hände?
Vasp

Inlägg av Vasp »

Kommer nog fortfarande att köpa mig en Spring om jag ska ha mig en bil. En bil som får 1 idag skulle ha fått 5 för typ 10 år sen då testerna alltid uppdateras och körs tuffare(vilket är bra). Läste nånstans att medelåldern på bilar där jag bor är över 15 år så bilen är nog ändå ungefär lika säker eller säkrare som det mesta annat på vägarna här.

Fast jag hade hoppats på bättre resultat absolut. Hade personligen tippat på att den skulle få 3 i betyg.
Mickep

Inlägg av Mickep »

man måste jämföra.
med andra bilar. som kom ut i år eller förra året. Är det NÅGON som fått sådant dåligt betyg. Finns det NÅGON bil alls som fått så lågt? Att kraven höjts tycker jag inte håller. För i såfall borde flera fått samma omdöme.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Mickep skrev:
man måste jämföra.
med andra bilar. som kom ut i år eller förra året. Är det NÅGON som fått sådant dåligt betyg. Finns det NÅGON bil alls som fått så lågt? Att kraven höjts tycker jag inte håller. För i såfall borde flera fått samma omdöme.
Ja.

I fallet med Zoen så var det väl inte bara att kraven höjts utan också att Renault snålat in på luftpåsarna.

Uselt
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Förutom försämrade luftkuddar så saknas även alla moderna aktiva säkerhetssystem i Zoen. Ingen autobroms, ingen avåkningsvarnare, ingen filhållare, ingen adaptiv farthållare. Utan dem kan man inte få 5 stjärnor på en bil längre idag.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
Förutom försämrade luftkuddar så saknas även alla moderna aktiva säkerhetssystem i Zoen. Ingen autobroms, ingen avåkningsvarnare, ingen filhållare, ingen adaptiv farthållare. Utan dem kan man inte få 5 stjärnor på en bil längre idag.
Ett tillbehör man vill ha 6900kr för.

Det som även påverkar resultatet är avsaknaden av den inre sidoairbagen som nu krävs för bra betyg. Många bilar som relativt nyligen fått 5 stjärnor saknar ju den och skulle fått sämre resultat om testad idag.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ett tillbehör man vill ha 6900kr för.

Det som även påverkar resultatet är avsaknaden av den inre sidoairbagen som nu krävs för bra betyg. Många bilar som relativt nyligen fått 5 stjärnor saknar ju den och skulle fått sämre resultat om testad idag.
Ser man på krockfilmerna så förstår man varför det krävs sidokuddar för bra betyg. Ofattbart att Renault valt att plocka bort dem.
VW ID.7 GTX Tourer -25
MMats

Inlägg av MMats »

Den nya Zoe har sidoairbags men i EuroNcap-ratingen 2013 hade de SAB:ar av head/thorax-typ (i bilar man inte vill kosta på en krockgardin), nu är de endast av thorax-typ, dvs de skyddar bara revbenen vilket krävs för klara lagkrav ECE R95 (för att kunna få sälja i Eu/Ryssland mfl).

Jag jobbar med bilsäkerhet och har över 20 år i branschen men det här var nog det mest cyniska jag sett hittills. Besparingen i att minska ner mängden tyg och gå ner ett snäpp i gasgenerator motiverar knappast det faktum att den faktiska säkerheten ute i verkligen reduceras _rejält_. Fullständigt hårresande och det säger en hel del om Renaults affärsfilosofi. De fick ju 5* 2013, jag orkar inte räkna på vad den faceliftade versionen skulle fått om det körts enligt 2013-protokollet i EuroNcap men några 5* hade den definitivt inte fått. Så girigt att man får krupp.

De flesta bilar som körs i EuroNcap betalas av billtillverkaren, vissa bilar väljer dock EuroNcap att prova själva (alldeles gratis för tillverkaren.....) och den uppdaterade Zoen lär vara en sådan. Hoppas att Renault får all skit de förtjänar.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Mickep skrev:
. vw bilar får 5 stjärnor.
Dom kanske skickade specialbyggda bilar för krocktest. VW koncernen har ju visat upp en god idérikedom när det gäller att komma förbi olika tester :D

Obs en viss ironi.....
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar