Vi är vana vid att de flesta bilar får full pott - fem stjärnor - i Euro NCAPS:krocktester. Elbilarna Renault Zoe och Dacia Spring får katastrofresultat – noll respektive en stjärna. Övriga testade bilar får fyra eller fem stjärnor.
Två bilmodeller från Renaultkoncernen sticker ut negativt i Euro NCAP:s senaste krocktest. Elbilarna Dacia Spring och Renault Zoe lyckas bara få ihop en respektive noll stjärnor. Ett alarmerande resultat som visar att utgången av en krock i någon av bilarna kan bli katastrofal för de åkande.
Pinsamt att man försöker kränga så här osäkra bilar!
Kommer garanterat även att ge elbilar ett allmänt dåligt rykte.
Kan se rubrikerna framför mig hos SVT och DN: "Elbilar; livsfarliga!".
Vi är vana vid att de flesta bilar får full pott - fem stjärnor - i Euro NCAPS:krocktester. Elbilarna Renault Zoe och Dacia Spring får katastrofresultat – noll respektive en stjärna. Övriga testade bilar får fyra eller fem stjärnor.
Två bilmodeller från Renaultkoncernen sticker ut negativt i Euro NCAP:s senaste krocktest. Elbilarna Dacia Spring och Renault Zoe lyckas bara få ihop en respektive noll stjärnor. Ett alarmerande resultat som visar att utgången av en krock i någon av bilarna kan bli katastrofal för de åkande.
Pinsamt att man försöker kränga så här osäkra bilar!
Kommer garanterat även att ge elbilar ett allmänt dåligt rykte.
Kan se rubrikerna framför mig hos SVT och DN: "Elbilar; livsfarliga!".
Ingen sidoairbag för huvud åt något håll samt nödbromssystem (och andra förarhjälpmedel) bara som tillval gör uppenbarligen stor skillnad.
En ICE-variant av samma bil skulle varit precis lika farlig men som du säger kommer det säkert vinklas till elbilens nackdel.
Jäklar vad skumt! När jag köpte min Zoe 2016 hade den 5 stjärnor och ansågs som väldigt säker i sin klass. Vad har hänt?
2021 har bland annat inga airbags på sidorna. Antar att 2016 har det? Kolla testet i videon jag länkade. Ser riktigt vidrigt ut!
Ja jag såg det nu. Renault var först med att få 5 stjärnor 2001, delvis på grund av sidokrockskuddarna som de var först med. Obegripligt att de tar ett medvetet beslut att plocka bort dem i nya Zoe. I synnerhet med tanke på att de finns kvar i Clio och till och med i Dacia spring. Vem kom på den briljanta idén, inte alls bra för varumärket.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hur kan en bil både vara stenhård mot oskyddade trafikanter i fronten och samtidigt sakna motstånd mot andra bilar vid frontalkrock? Närmast en prestation..
Ser heller inte så kul ut vid sidokrockarna där docka slår ut sidofönstret med huvudet respektive får huvudet rakt in i den infarande krockpelaren utan något skydd emellan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
I regel brukar man väl säga att man kan dra av en stjärna för varje uppdaterat test, och dom uppdaterar testet vartannat år.
Var tvungen och kolla och i den svenska manualen så står det om sidoairbag och inget om att den är utrustningsberoende.
Sidoairbagar
Sidoairbagarna sitter vid framsätena. De expanderar på stolarnas sidor (på dörrsidan)
och skyddar förare och passagerare vid en
kraftig sidokrock.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Hur kan en bil både vara stenhård mot oskyddade trafikanter i fronten och samtidigt sakna motstånd mot andra bilar vid frontalkrock? Närmast en prestation..
Ser heller inte så kul ut vid sidokrockarna där docka slår ut sidofönstret med huvudet respektive får huvudet rakt in i den infarande krockpelaren utan något skydd emellan.
I regel brukar man väl säga att man kan dra av en stjärna för varje uppdaterat test, och dom uppdaterar testet vartannat år.
Var tvungen och kolla och i den svenska manualen så står det om sidoairbag och inget om att den är utrustningsberoende.
Sidoairbagar
Sidoairbagarna sitter vid framsätena. De expanderar på stolarnas sidor (på dörrsidan)
och skyddar förare och passagerare vid en
kraftig sidokrock.
De har tagit bort den övre delen som skyddar huvudet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
I regel brukar man väl säga att man kan dra av en stjärna för varje uppdaterat test, och dom uppdaterar testet vartannat år.
Var tvungen och kolla och i den svenska manualen så står det om sidoairbag och inget om att den är utrustningsberoende.
Sidoairbagar
Sidoairbagarna sitter vid framsätena. De expanderar på stolarnas sidor (på dörrsidan)
och skyddar förare och passagerare vid en
kraftig sidokrock.
Hur kan en bil både vara stenhård mot oskyddade trafikanter i fronten och samtidigt sakna motstånd mot andra bilar vid frontalkrock? Närmast en prestation..
Det är G-krafter som dödar. En mjuk bil är inte en säker bil lika lite som en hård bil är en säker bil. En lagom mjuk bil håller g-krafterna nere.
Hur kan en bil både vara stenhård mot oskyddade trafikanter i fronten och samtidigt sakna motstånd mot andra bilar vid frontalkrock? Närmast en prestation..
Det är G-krafter som dödar. En mjuk bil är inte en säker bil lika lite som en hård bil är en säker bil. En lagom mjuk bil håller g-krafterna nere.
Ja precis, i frontalkrocken såg det ut som att den saknade motstånd fram till torpedväggen där det tog tvärstopp... inget bra sätt att få ner G-krafterna
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
En ***** katastrof! Är inte bra reklam för elbilar och tveksam om återförsäljarna ens skulle få sälja den. Det är 2021 och bilarna bör klara mer. Detta är ett uselt resultat.(vad fick zoe tidigare år? man kan inte få sämre med så mycket. Bilar som säljs iår skall man vara trygg med. vw bilar får 5 stjärnor. Vad i ***** hände?
Kommer nog fortfarande att köpa mig en Spring om jag ska ha mig en bil. En bil som får 1 idag skulle ha fått 5 för typ 10 år sen då testerna alltid uppdateras och körs tuffare(vilket är bra). Läste nånstans att medelåldern på bilar där jag bor är över 15 år så bilen är nog ändå ungefär lika säker eller säkrare som det mesta annat på vägarna här.
Fast jag hade hoppats på bättre resultat absolut. Hade personligen tippat på att den skulle få 3 i betyg.
man måste jämföra.
med andra bilar. som kom ut i år eller förra året. Är det NÅGON som fått sådant dåligt betyg. Finns det NÅGON bil alls som fått så lågt? Att kraven höjts tycker jag inte håller. För i såfall borde flera fått samma omdöme.
man måste jämföra.
med andra bilar. som kom ut i år eller förra året. Är det NÅGON som fått sådant dåligt betyg. Finns det NÅGON bil alls som fått så lågt? Att kraven höjts tycker jag inte håller. För i såfall borde flera fått samma omdöme.
Ja.
I fallet med Zoen så var det väl inte bara att kraven höjts utan också att Renault snålat in på luftpåsarna.
Uselt
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Förutom försämrade luftkuddar så saknas även alla moderna aktiva säkerhetssystem i Zoen. Ingen autobroms, ingen avåkningsvarnare, ingen filhållare, ingen adaptiv farthållare. Utan dem kan man inte få 5 stjärnor på en bil längre idag.
Förutom försämrade luftkuddar så saknas även alla moderna aktiva säkerhetssystem i Zoen. Ingen autobroms, ingen avåkningsvarnare, ingen filhållare, ingen adaptiv farthållare. Utan dem kan man inte få 5 stjärnor på en bil längre idag.
Ett tillbehör man vill ha 6900kr för.
Det som även påverkar resultatet är avsaknaden av den inre sidoairbagen som nu krävs för bra betyg. Många bilar som relativt nyligen fått 5 stjärnor saknar ju den och skulle fått sämre resultat om testad idag.
Förutom försämrade luftkuddar så saknas även alla moderna aktiva säkerhetssystem i Zoen. Ingen autobroms, ingen avåkningsvarnare, ingen filhållare, ingen adaptiv farthållare. Utan dem kan man inte få 5 stjärnor på en bil längre idag.
Ett tillbehör man vill ha 6900kr för.
Det som även påverkar resultatet är avsaknaden av den inre sidoairbagen som nu krävs för bra betyg. Många bilar som relativt nyligen fått 5 stjärnor saknar ju den och skulle fått sämre resultat om testad idag.
Ser man på krockfilmerna så förstår man varför det krävs sidokuddar för bra betyg. Ofattbart att Renault valt att plocka bort dem.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Den nya Zoe har sidoairbags men i EuroNcap-ratingen 2013 hade de SAB:ar av head/thorax-typ (i bilar man inte vill kosta på en krockgardin), nu är de endast av thorax-typ, dvs de skyddar bara revbenen vilket krävs för klara lagkrav ECE R95 (för att kunna få sälja i Eu/Ryssland mfl).
Jag jobbar med bilsäkerhet och har över 20 år i branschen men det här var nog det mest cyniska jag sett hittills. Besparingen i att minska ner mängden tyg och gå ner ett snäpp i gasgenerator motiverar knappast det faktum att den faktiska säkerheten ute i verkligen reduceras _rejält_. Fullständigt hårresande och det säger en hel del om Renaults affärsfilosofi. De fick ju 5* 2013, jag orkar inte räkna på vad den faceliftade versionen skulle fått om det körts enligt 2013-protokollet i EuroNcap men några 5* hade den definitivt inte fått. Så girigt att man får krupp.
De flesta bilar som körs i EuroNcap betalas av billtillverkaren, vissa bilar väljer dock EuroNcap att prova själva (alldeles gratis för tillverkaren.....) och den uppdaterade Zoen lär vara en sådan. Hoppas att Renault får all skit de förtjänar.