Kika på videon så ser ni den väldigt odramatiska olyckan. Den svarta Volvon hade tidigare vid 2 tillfällen kört in nära mig så jag var tvungen att bromsa och i slutändan byta fil eftersom han körde saktare än mig ändå. Denna sista gång så påbörjar han omkörningen precis innan han slår på blinkers och byter fil. Ca 1.2 sekunder från att blinkersen går på så ligger han i min fil med ena hjulparet, ca 2-3m framför mig. Eftersom jag kör fortare än honom så blir avståndet bara ca 1m i slutändan innan avståndet börjar öka igen, men jag hann bromsa som tur var (eller?).
Hur som helst så kunde ni också i videon se att en sten som alla andra bilar passerar utan problem, men eftersom han gör ett filbyte med alldeles för kortavstånd till både mig, men också framförvarande så missar han att stenen ligger där och kör på den så den börjar studsa. Han träffar dock med bara däcket. Eftersom jag nu ligger med alldeles för kort avstånd till honom (pga honom) kör jag på stenen också. Den missar lacken/fronten men studsar under mellan asfalten och batteripacket en massa gånger. Det smäller så otroligt högt, trodde först att jag tappat en hjul eller något så tar ett tag innan jag förstår att allt är ok.
Eftersom jag har det på film så tänker jag. "Aja skönt att hans försäkring får ta detta". Lång historia kort.. så ansågs han inte vållande och motiveringen var att hans körsätt inte visade några fel. Eftersom jag hann bromsa så var det ett säkert filbyte och eventuella händelser pga bråte kan då ej ligga på honom "eftersom han inte gjorde något fel i manövern". Jag frågade dom uttryckligen om jag inte hade bromsat, utan hade kört in i honom, hade hans försäkring stått för det då? Svaret var ett tydligt "Ja", för då hade hans filbyte inte varit osäkert. En av försäkringspersonerna försökte också förklara att det inte fanns några lagar mot att byta fil utan blinkers, eller att man ska hålla mer avstånd än vad någon hinner bromsa. 1m är tillräckligt avstånd i 70km/h om ingen olycka händer
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Men efter ca 1 månads krångel med försäkringsbolaget så sa dom åt mig att det nu var ok att lämna in den för skadebesiktning. Jag skulle vänta tills vår konflikt var löst eftersom bilen fortfarande gick att köra och det var inga felmeddelanden eller så. Lämnar in den hos en koll hos en skadeverkstan vilket bara tog 15 minuter. De gjorde lite mätningar och fotade skadorna undertill och skickade till Tesla för att få besked. Det skulle ta ca 3 dagar.
2 veckor senare....
De måste ta in och mäta igen eftersom det saknades lite mätdata. De meddelar också att jag måste in med bilen snarast eftersom det kan vara farligt att ladda bilen. Jag har haft bilen i 1.5 månad nu och inte fått något sånt besked innan. Så jag åker in direkt. 2 vecka går och under tiden hör jag ingenting och är utan bilen. Men tillslut får jag veta att skadan kräver ett batteribyte och ett batteri är beställt (har fått jaga information från både Tesla service center och skadeverkstaden). Ytterligare 2 veckor går utan att höra något, bilen står också kvar hos skadeverkstaden ser jag i appen. Tillslut tag i skadeverkstaden (de är sjukt svåra att få tag på av någon anledning), då visade det sig att dagen efter ska bilen till Tesla och jag får höra med dom om estimat om när de är klara. Ringer när jag ser i appen att de fått bilen och då säger de att de inte beställt batteri ännu utan de ska göra samma mätningar som gjordes för 1 månad sen... Sen beställs eventuellt ett batteri. Här började jag tappa hoppet om att få tillbaka bilen ens under vintern.
Men helt plöstligt går allt jättesnabbt och 1 vecka senare har jag fått tillbaka bilen. Resultatet?
Batteribyte + byte av kåpor undertill som hade blivit sönderslagna. Kostnad var omkring 175 000 kr inkl moms som jag förstod det, men jag betalade endast självrisk på vagnskadegarantin då.
Nu är jag ju lite nyfiken på vad jag har för batteri egentligen. Fick jag det nya? Någon som vet hur man kollar upp detta? VIN nummer lär ju inte fungera tänker jag, den lär väl bara visa det gamla infon. Har en Model 3 LR 2021 som hämtades ut precis innan folk fick nya batterier med någon mer enstaka kwh.