Liten sten... 175 000 kr

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av ErikHallq »

Såklart betalade försäkringen kostnaden, men tänkte att det skulle vara kul att dela med sig av min händelsen.



Kika på videon så ser ni den väldigt odramatiska olyckan. Den svarta Volvon hade tidigare vid 2 tillfällen kört in nära mig så jag var tvungen att bromsa och i slutändan byta fil eftersom han körde saktare än mig ändå. Denna sista gång så påbörjar han omkörningen precis innan han slår på blinkers och byter fil. Ca 1.2 sekunder från att blinkersen går på så ligger han i min fil med ena hjulparet, ca 2-3m framför mig. Eftersom jag kör fortare än honom så blir avståndet bara ca 1m i slutändan innan avståndet börjar öka igen, men jag hann bromsa som tur var (eller?).

Hur som helst så kunde ni också i videon se att en sten som alla andra bilar passerar utan problem, men eftersom han gör ett filbyte med alldeles för kortavstånd till både mig, men också framförvarande så missar han att stenen ligger där och kör på den så den börjar studsa. Han träffar dock med bara däcket. Eftersom jag nu ligger med alldeles för kort avstånd till honom (pga honom) kör jag på stenen också. Den missar lacken/fronten men studsar under mellan asfalten och batteripacket en massa gånger. Det smäller så otroligt högt, trodde först att jag tappat en hjul eller något så tar ett tag innan jag förstår att allt är ok.

Eftersom jag har det på film så tänker jag. "Aja skönt att hans försäkring får ta detta". Lång historia kort.. så ansågs han inte vållande och motiveringen var att hans körsätt inte visade några fel. Eftersom jag hann bromsa så var det ett säkert filbyte och eventuella händelser pga bråte kan då ej ligga på honom "eftersom han inte gjorde något fel i manövern". Jag frågade dom uttryckligen om jag inte hade bromsat, utan hade kört in i honom, hade hans försäkring stått för det då? Svaret var ett tydligt "Ja", för då hade hans filbyte inte varit osäkert. En av försäkringspersonerna försökte också förklara att det inte fanns några lagar mot att byta fil utan blinkers, eller att man ska hålla mer avstånd än vad någon hinner bromsa. 1m är tillräckligt avstånd i 70km/h om ingen olycka händer :lol: . (Givetvis fel, finns 2 lagar mot just detta). Jag påminner dom också om att de bör ju vilja skuldbelägga honom eftersom det annars är dom själva som får betala för reparationerna, men det nappade de inte på. De tyckte väl det hela såg lite löjligt ut eftersom det såg så lugnt ut i videon. Men men..

Men efter ca 1 månads krångel med försäkringsbolaget så sa dom åt mig att det nu var ok att lämna in den för skadebesiktning. Jag skulle vänta tills vår konflikt var löst eftersom bilen fortfarande gick att köra och det var inga felmeddelanden eller så. Lämnar in den hos en koll hos en skadeverkstan vilket bara tog 15 minuter. De gjorde lite mätningar och fotade skadorna undertill och skickade till Tesla för att få besked. Det skulle ta ca 3 dagar.

2 veckor senare....

De måste ta in och mäta igen eftersom det saknades lite mätdata. De meddelar också att jag måste in med bilen snarast eftersom det kan vara farligt att ladda bilen. Jag har haft bilen i 1.5 månad nu och inte fått något sånt besked innan. Så jag åker in direkt. 2 vecka går och under tiden hör jag ingenting och är utan bilen. Men tillslut får jag veta att skadan kräver ett batteribyte och ett batteri är beställt (har fått jaga information från både Tesla service center och skadeverkstaden). Ytterligare 2 veckor går utan att höra något, bilen står också kvar hos skadeverkstaden ser jag i appen. Tillslut tag i skadeverkstaden (de är sjukt svåra att få tag på av någon anledning), då visade det sig att dagen efter ska bilen till Tesla och jag får höra med dom om estimat om när de är klara. Ringer när jag ser i appen att de fått bilen och då säger de att de inte beställt batteri ännu utan de ska göra samma mätningar som gjordes för 1 månad sen... Sen beställs eventuellt ett batteri. Här började jag tappa hoppet om att få tillbaka bilen ens under vintern.

Men helt plöstligt går allt jättesnabbt och 1 vecka senare har jag fått tillbaka bilen. Resultatet?
Batteribyte + byte av kåpor undertill som hade blivit sönderslagna. Kostnad var omkring 175 000 kr inkl moms som jag förstod det, men jag betalade endast självrisk på vagnskadegarantin då.

Nu är jag ju lite nyfiken på vad jag har för batteri egentligen. Fick jag det nya? Någon som vet hur man kollar upp detta? VIN nummer lär ju inte fungera tänker jag, den lär väl bara visa det gamla infon. Har en Model 3 LR 2021 som hämtades ut precis innan folk fick nya batterier med någon mer enstaka kwh.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av martinot »

Dålig förare! :evil:

Skönt att det löste sig, och att du hade kamerafilmen som bevis! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zmeklund
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2019 19:01
Ort: Örebro

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Zmeklund »

Nu blir jag nyfiken. Det måste väl vara Tesla som sköter det? Vagnskadegranti 3 år från Tesla. Men de har väl trygg Hansa själva och det är samma som du har eftersom de har bra pris på Tesla.

Det måste väl vara Teslas försäkring och inte din iallafall?
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av ErikHallq »

Zmeklund skrev:
Nu blir jag nyfiken. Det måste väl vara Tesla som sköter det? Vagnskadegranti 3 år från Tesla. Men de har väl trygg Hansa själva och det är samma som du har eftersom de har bra pris på Tesla.

Det måste väl vara Teslas försäkring och inte din iallafall?
Jo det är vagnskadegarantin (Trygghansa). Men jag behöver fortfarande stå för självrisken (dock genom företaget )
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av LarsL »

Kolla bakom höger framhjul. Där sitter i alla fall etiketten för batteriet på en Model S.


Ledsen att olyckan var framme :(
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av bolleboll »

Jag har svårt att se stenen. Vilket hjul är det som sätter stenen i rullning? höger eller vänster bak?
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av ErikHallq »

bolleboll skrev:
Jag har svårt att se stenen. Vilket hjul är det som sätter stenen i rullning? höger eller vänster bak?
Vänster fram, stenen ligger i princip mitten av filen
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av ErikHallq »

LarsL skrev:
Kolla bakom höger framhjul. Där sitter i alla fall etiketten för batteriet på en Model S.


Ledsen att olyckan var framme :(
Sitter inte där verkar det som på model 3, dock räknade jag fram att det med största sannolikhet är LG batteriet jag fick, dvs precis samma typ som innan. Inte för att att jag behöver mer, men hade varit kul :-P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Jonte73 »

Helt ärligt så är jag förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Bara att gratulera…
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Malt1 »

Ehm…… skulle den där videon bevisa att Volvon skulle vara skyldig till att ditt batteripack gått paj?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5985
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Remuz »

Jonte73 skrev:
Helt ärligt så är jag förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Bara att gratulera…
Varför skulle försäkringen inte ta det? Är ju uppenbarligen vagnskada
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Jonte73 skrev:
Helt ärligt så är jag förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Bara att gratulera…
Varför skulle försäkringen inte ta det? Är ju uppenbarligen vagnskada
Ja, det är väl ett solklart vagnskadeärende.
Möjligen kan det förklara varför försäkringsbolag är osäkra på hur premierna ska se ut när sånt här kan hända.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Jonte73 »

Remuz skrev:
Jonte73 skrev:
Helt ärligt så är jag förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Bara att gratulera…
Varför skulle försäkringen inte ta det? Är ju uppenbarligen vagnskada
Ja att de anser att Volvon är vållande syftar jag på.
Det är ju helt vansinnigt anser jag i alla fall.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Thed75 »

Mest skrämmande i detta är hur känsligt battpacket verkar vara

Är ju inte helt ovanligt att köra på nåt skrot som kan buckla/penetrera underifrån
Bör bli bättre med inbyggda batterier som kommande berlin my? ?
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av alidhojd »

Ska berlin bilarna byggas på något annat sätt? Nytt batteri?

/en som inte har koll
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av sunq »

Thed75 skrev:
Mest skrämmande i detta är hur känsligt battpacket verkar vara

Är ju inte helt ovanligt att köra på nåt skrot som kan buckla/penetrera underifrån
Bör bli bättre med inbyggda batterier som kommande berlin my? ?
Nu har jag bara kollat flyktigt på videon men såg ut som en smågatsten som någon tappat från sin last.
Dom brukar vara ca 8x12cm i storlek och väger väll 5kg per sten.

Köra över en sån i fel vinkel och i hyfsad fart är nog inte snällt för någon relativt låg bil.

Edit: Sorry, tittade igen nu, var mindre än jag kom ihåg den :) Men lite mer spetsig. Så fel vinkel är nog inte så snällt för batteriet.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Thed75 »

alidhojd skrev:
Ska berlin bilarna byggas på något annat sätt? Nytt batteri?

/en som inte har koll
https://www.google.se/amp/s/insideevs.c ... ttery/amp/

Strukturellt battpack=integrerat i chassiet
Sen om det är bra är inte jag rätt gubbe att fråga. Blir ju knepigare att komma åt cellerna mm
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Fredrik j »

Jonte73 skrev:
Remuz skrev:
Jonte73 skrev:
Helt ärligt så är jag förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Bara att gratulera…
Varför skulle försäkringen inte ta det? Är ju uppenbarligen vagnskada
Ja att de anser att Volvon är vållande syftar jag på.
Det är ju helt vansinnigt anser jag i alla fall.
Men det handlar ju bara om du ska betala självrisk eller inte.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Curik »

Han ligger ju för nära framförvarande redan innan sitt filbyte. Folk kan verkligen inte köra bil.

Skönt att det löste sig!
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Jonte73 »

Fredrik j skrev:
Jonte73 skrev:
Remuz skrev:
Jonte73 skrev:
Helt ärligt så är jag förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Bara att gratulera…
Varför skulle försäkringen inte ta det? Är ju uppenbarligen vagnskada
Ja att de anser att Volvon är vållande syftar jag på.
Det är ju helt vansinnigt anser jag i alla fall.
Men det handlar ju bara om du ska betala självrisk eller inte.
Ja och inte ska väl föraren till Volvon anses skyldig så att TS ska slippa betala självrisk. Helt idiotiskt
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Fredrik j »

Jonte73 skrev:
Fredrik j skrev:
Jonte73 skrev:
Remuz skrev:
Jonte73 skrev:
Helt ärligt så är jag förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Bara att gratulera…
Varför skulle försäkringen inte ta det? Är ju uppenbarligen vagnskada
Ja att de anser att Volvon är vållande syftar jag på.
Det är ju helt vansinnigt anser jag i alla fall.
Men det handlar ju bara om du ska betala självrisk eller inte.
Ja och inte ska väl föraren till Volvon anses skyldig så att TS ska slippa betala självrisk. Helt idiotiskt
Du skrev ju att du blev förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Att dom tar det är ju självklart. Enda frågan är ju självrisken.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av ErikHallq »

Malt1 skrev:
Ehm…… skulle den där videon bevisa att Volvon skulle vara skyldig till att ditt batteripack gått paj?
Jonte73 skrev:
Fredrik j skrev:
Jonte73 skrev:
Remuz skrev:
Jonte73 skrev:
Helt ärligt så är jag förvånad över att ett försäkringsbolag tar detta. Bara att gratulera…
Varför skulle försäkringen inte ta det? Är ju uppenbarligen vagnskada
Ja att de anser att Volvon är vållande syftar jag på.
Det är ju helt vansinnigt anser jag i alla fall.
Men det handlar ju bara om du ska betala självrisk eller inte.
Ja och inte ska väl föraren till Volvon anses skyldig så att TS ska slippa betala självrisk. Helt idiotiskt

Anledningen till att jag anser att volvon är vållande är att han kör in precis framför mig utan att först slå på blinkers i tid, och utan att ha avstånd. I normala fall, om man orsakar skada på ett annat fordon när man begår ett trafikbrott så är man vållande.

Tänk er in i situationen, jag hade ingen aning om att han skulle byta fil.

1 sekund efter att blinkers tänds så ligger ena hjulparet i min fil. Jag kör snabbare än honom och hamnar ca 1-2m bakom. Det ger mig en bråkdels av en sekund att reagera på något som dyker upp. Tiden till framförvarande räckte ju inte för honom att se stenen vilket definitivt är hans fel, sen räckte inte tiden för mig heller, och jag gavs ej chansen att ha ett längre avstånd. Egentligen är ju försäkringsbolaget på min sida delvis, hade jag inte hunnit bromsa för honom så hade han varit vållande för samtliga skador, men de anser att eftersom kan hann bromsa in och fick 1m avstånd så var det tillräckligt, vilket jag anser är orimligt eftersom det i 70km/h ger mig ca 50ms att reagera.

Men som andra säger är jag också förvånad över känsligheten på batteriet. Stenen var större än det som någon tidigare försökte uppskatta till, men däremot så small det sjukt högt, som sagt, jag trodde nästan att ett hjul lossnade.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Nect
elbilist
Inlägg: 1634
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av Nect »

Börjar nästan förstå varför försäkringspremierna på elbilar generellt kan vara lite högre.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av alidhojd »

Det här är väl ett enstaka fall? Inte direkt så att det finns 20trådar om liknande händelser? Jag svetsade härom veckan ett hål i ett oljetråg på en nyare vw(varför man väljer att laga är en annan fråga, om det var min bil hade jag köpt ett nytt tråg). Om du ligger i 110 och slår ett golfbolls-stort hål i oljetråget kan det också ha ganska så tråkiga följder med en prislapp på 100+ om det är en modern ny bil.

Det jag menar är att om olyckan är framme så kan vad som helst hända.
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Liten sten... 175 000 kr

Inlägg av PoloPrinsen »

Det är väl ingen av dessa bilar i samma körriktning som TS som håller ett avstånd ens i närheten av 3-sekundersregeln, inklusive TS själv.
Sen att man får "sitt avstånd" ofrivilligt mycket mer än halverat pga olämpligt filbyte, det håller jag med om att det är obra och fel och borde kunna generera påföljd.
MEN då ingen i videon kör med ett väl tilltaget avstånd till framförvarande så då borde alla i videon kunna få någon lämplig påföljd för det.
Om man nu vill leva/ha det så att vi straffar allt o alla för allt möjligt.

Kuriosa:
Kör man sådär (så att man inte kan observera själva vägbeläggningen och dess skick, inte bara den framförvarande trafiken) när man kör i östra Europa så bör man ha med i resekalkylen att hjulupphängningen kommer slås sönder i ett potthål som man inte ser i tid. Här i Sverige är vi bortskämda med att själva vägen är så bra så vi inte ens behöver titta på den.

Är glad att TS bil klarade sig såpass bra ändå och framförallt att TS själv inte drabbades av någon följdolycka pga det inträffade.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar