Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu får de baske mig lugna ner sig på Tesla. Fick mejl nummer två på en och samma dag idag: :D
Tesla har öppnat Supercharger nr 55 i Björkliden

Idag öppnar Supercharger-station nummer 55. Milstolpen 50 stationer nåddes i slutet av september i Dorotea i Västerbottens län. Knappt två månader senare invigs Björkliden i Norrbottens län, som blir nummer 55. Denna station, med tre V3 Superchargers, öppnar upp för resor till vackra Abisko och Riksgränsen med sina storslagna naturupplevelser.
IMG-5931.jpg
Har de nån slags måste-klara-målen-innan-årsskiftet rusning? :mrgreen:
Användarvisningsbild
markuskallander
Teslaägare

Inlägg av markuskallander »

TiborBlomhall skrev:
Nu får de baske mig lugna ner sig på Tesla. Fick mejl nummer två på en och samma dag idag: :D

...
Nu får jag ju info ganska snabbt här, men var signar man upp sig för att få dessa mail?
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare

Inlägg av chox »

Hertsh skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nytt info från Tesla. Det händer mycket nu:
Malung med 18 Superchargers V3
Intressant. Det står nämligen 20 i SuC-kartan, och det var väl även bildbevis på 20 här i tråden. 2 öppna för non-tesla?
S85 -14
Saab med dragkrok
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Hoppas dom satsar på söder om Stockholm snart. Inget nytt på strängnäs fronten. Var runt på dom tänkbara ställena och inget på plats.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Kvartsgatan 6 är det som gäller för Strängnäs iaf. Men det är konstigt att de inte kommit igång, bygglov klart sen länge nu.

Söder om Stockholm, typ Farsta/Sköndal skulle vara väldigt bra för mig också eftersom jag då kan toppa upp på vägen hem om det behövs, istället för att ladda lite extra tidigare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

markuskallander skrev:
TiborBlomhall skrev:

...
Nu får jag ju info ganska snabbt här, men var signar man upp sig för att få dessa mail?
Vi får dem iom att vi är officiell Teslaklubb.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

chox skrev:
Hertsh skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nytt info från Tesla. Det händer mycket nu:
Malung med 18 Superchargers V3
Intressant. Det står nämligen 20 i SuC-kartan, och det var väl även bildbevis på 20 här i tråden. 2 öppna för non-tesla?
Tesla har så många stolpar så de brukar ofta räkna fel på dem :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och i Söderhamn verkar det nästan vara färdigt redan också! :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Bjelke skrev:
For real?

Pics or it didnt happen!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

TiborBlomhall skrev:
Tesla har öppnat Supercharger nr 55 i Björkliden

Idag öppnar Supercharger-station nummer 55. Milstolpen 50 stationer nåddes i slutet av september i Dorotea i Västerbottens län. Knappt två månader senare invigs Björkliden i Norrbottens län, som blir nummer 55. Denna station, med tre V3 Superchargers, öppnar upp för resor till vackra Abisko och Riksgränsen med sina storslagna naturupplevelser.
IMG-5931.jpg
Riksgränsen/Björkliden stog ju att den skulle vara klar Q3, men slutet av Q4 duger väl det också. En vecka innan jag ska upp. :)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

jonasl skrev:
Kvartsgatan 6 är det som gäller för Strängnäs iaf. Men det är konstigt att de inte kommit igång, bygglov klart sen länge nu.

Söder om Stockholm, typ Farsta/Sköndal skulle vara väldigt bra för mig också eftersom jag då kan toppa upp på vägen hem om det behövs, istället för att ladda lite extra tidigare.
Strängnäs/Mälardalen har väl akut effektbrist så den kan dröja gissar jag.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

slugger75 skrev:
Bjelke skrev:
For real?

Pics or it didnt happen!
Sambon visade bilder på det nyss, vet inte om hon tog dom själv (hon åkte förbi där idag iaf) men jag har
tyvärr inga bilder…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
dfa

Inlägg av dfa »

TiborBlomhall skrev:
Älskar "den nya kvartalshetsen" :D
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Vore kul om någon från ionity eller ck gick in och löste denna tråden. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

slugger75 skrev:
Bjelke skrev:
For real?

Pics or it didnt happen!

20 platser enligt videon, stolparna ser hyffsat klara ut.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare

Inlägg av hanst »

Helt sjukt, allt detta på mindre än en vecka :o
MS LR -23
MS 100D -18
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
Det är en ren fröjd att följa utvecklingen av SuC-nätverket, det är nog svårt även för dom mest inbitna Tesla-/Elon-hatarna att hitta något fel i det som sker här. :D

Försprånget bör ju vara i det närmaste ointagligt, om Tesla nu verkligen öppnar upp för andra märken så finns väl risken att någon/några/alla av dom andra operatörerna helt enkelt kastar in handduken?

Varför skulle någon öht vilja chansa på konkurrenternas stationer med 1-2 opålitliga laddare med höga priser, låg effekt, krångliga betalningslösningar, appar, etc, när man kan åka till en SuC med 10-40 väl fungerande laddplatser med bra effekt? Det känns lite som game over för e-on, Mer, CK, Ionity et al då, eller?

/fth
Så länge de inte öppnat för andra bilar än tesla så har de inte den minsta betydelse hur många de öppnar, de kommer inte vara dominerande.. Men öppnar de upp sitt suc nätverk så ja då kan vi snacka, de kommer antagligen slå ut den flesta andra laddnätverken vilket kanske också är lite skrämmande. Monopol är aldrig bra.
Men ja de är imponerande hur tesla bygger sitt suc nätverk absolut.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
fth skrev:
Det är en ren fröjd att följa utvecklingen av SuC-nätverket, det är nog svårt även för dom mest inbitna Tesla-/Elon-hatarna att hitta något fel i det som sker här. :D

Försprånget bör ju vara i det närmaste ointagligt, om Tesla nu verkligen öppnar upp för andra märken så finns väl risken att någon/några/alla av dom andra operatörerna helt enkelt kastar in handduken?

Varför skulle någon öht vilja chansa på konkurrenternas stationer med 1-2 opålitliga laddare med höga priser, låg effekt, krångliga betalningslösningar, appar, etc, när man kan åka till en SuC med 10-40 väl fungerande laddplatser med bra effekt? Det känns lite som game over för e-on, Mer, CK, Ionity et al då, eller?

/fth
Så länge de inte öppnat för andra bilar än tesla så har de inte den minsta betydelse hur många de öppnar, de kommer inte vara dominerande.. Men öppnar de upp sitt suc nätverk så ja då kan vi snacka, de kommer antagligen slå ut den flesta andra laddnätverken vilket kanske också är lite skrämmande. Monopol är aldrig bra.
Jag hoppas att det är försiktiga med att öppna upp. Enda anledningen till att jag alls kan köra elbil idag är SuC och den tillgänglighet som finns.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
fth skrev:

/fth
Jag hoppas att det är försiktiga med att öppna upp. Enda anledningen till att jag alls kan köra elbil idag är SuC och den tillgänglighet som finns.
Samma här. Hoppas på klarhet innan nästa Tesla levereras.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Vill bara meddela att de fortfarande kommer vara tillåtet för teslor att ladda på suc även efter en eventuell öppning för andra märken.
Jag är övertygad om att tesla kommer sköta detta snyggat och de kommer fungera bra även för Tesla ägare.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Vill bara meddela att de fortfarande kommer vara tillåtet för teslor att ladda på suc även efter en eventuell öppning för andra märken.
Jag är övertygad om att tesla kommer sköta detta snyggat och de kommer fungera bra även för Tesla ägare.
Det är (kanske) bra att du har så fullt troende i Tesla, men personligen så är jag inte lika övertygad Tesla-troende som du och kommer bevaka verkligheten.

Tesla är väldigt olika bra med olika saker; bra på vissa och mindre bra på andra.

Det fungerar grymt bra med SuC idag, medans service är blandat (service av bilarna alltså, inte SuC), och vissa saker som automatiska vindrutetorkare rent av fungerar uselt i mörker.

Man kan alltså inte anta att 100% av allt som Tesla lägger händerna på kommer fungera 100% perfekt. Sanningen är att det varierar.

Kommer avvakta med att se hur det går i verkligheten, innan jag antar det ena (att det kommer fortsätta vara lika bra som idag för Teslaägare som nu när SuC är reserverat för Teslor) eller det andra (att det kommer att bli lika tillgängligt och bra för andra icke-Tesla-ägare) för givet.

Tar inte ut något enda i förskott - vis av tidigare erfarenhet med Tesla. Det kan gå precis hur som.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Börjar närma sig på E-center i Söderhamn.
F0990DBB-E062-4BA6-BEB1-89C757722132.jpeg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Har det hänt något mer i Söderhamn tro? Fem dagar sedan senaste uppdateringen här i tråden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Den syntes inte i bilen igår i alla fall...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Lokaltidningen skriver om Strängnäs SuC igen. Vet inte om vi kan lita på informationen den här gången… Men låter lovande. Står 8 platser i texten, men ritningen visar 12 platser. Klart under Q1 om allt stämmer.
05929DBA-EC22-4833-948C-71ABD6669AEB.png
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Skriv svar