Senaste version 2024.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2021.44.25
En annan försämring:
Navigeringsinfon har försvunnit från vänstra panelen när man maximerat högra panelen med något annat. De har väl missat att merga in senaste uppdateringarna från v10.2 branchen
Navigeringsinfon har försvunnit från vänstra panelen när man maximerat högra panelen med något annat. De har väl missat att merga in senaste uppdateringarna från v10.2 branchen
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Senaste version 2021.44.25
Var hittade du det sparade klippet nu? Tidigare så fanns starta läsare uppe när man tryckte på spelaren. Letade lite snabbt igårkväll, men hittade inget.Einevik skrev:Hej,
Funkar det med att spara dashcam nu? Vart finner jag samma funktion som var när man tryckte överst på skärmen tidigare där den skapade ett klipp från att man tryckte och några min bakåt.
Den funktionen jag hittade under bil-symbolen spelade in från att jag tryckte på spela in knappen. Fick ingen ordning på det. Försökte spela in ett klipp på en hare som skuttade framför bilen och när haren hoppat in i skogen tryckte jag påbspela in och då fick jag en sammansatt film från när jag gick in i bilen 20 min tidigare och sedan fortsatte den efter att jag tryckt på spela in knappen.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Som många skriver, en del bra saker, men lika många sämre. Plus minus noll kanske..
Re: Senaste version 2021.44.25
Nej, den finns kvar. På min syns den med en större ruta nedtill på den vänstra panelen. Där det tidigare fanns tripmätare och däcktrycksinfo.R2_m3 skrev:En annan försämring:
Navigeringsinfon har försvunnit från vänstra panelen när man maximerat högra panelen med något annat. De har väl missat att merga in senaste uppdateringarna från v10.2 branchen
M3 LR AWD 2020
Re: Senaste version 2021.44.25
Aha, missade det då , måste kolla senare.lukasf skrev:Nej, den finns kvar. På min syns den med en större ruta nedtill på den vänstra panelen. Där det tidigare fanns tripmätare och däcktrycksinfo.R2_m3 skrev:En annan försämring:
Navigeringsinfon har försvunnit från vänstra panelen när man maximerat högra panelen med något annat. De har väl missat att merga in senaste uppdateringarna från v10.2 branchen
Annars tycker jag V11 är ett lyft, mycket mer enhetligt UI och lite modernare look. Dock måste man förstås vänja sig vid det ett tag för att hitta allt.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Senaste version 2021.44.25
Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla. I Model S verkar det vara automatisk rattvärme när man förvärmer bilen med defroster men det går inte ens få fart på stolsvärmen med appen. Jag kommer alltså till bilen med glödhet ratt och iskalla säten, när jag vill ha tvärt om. Det först jag får göra är alltså att dra igång stolsvärmen på fullt och ta på mig handskar så att jag kan hålla i ratten.Jerker skrev:Mitt omdöme så hår långt bekräftar dessvärre mina farhågor. Den ger alldeles för lite i den här kylan.TiborBlomhall skrev:Automatiska sätesvärmen fungerar toppen!
Re: Senaste version 2021.44.25
Jag lyckas inte se prognos på återstående batterinivå när jag knappar in en navigation. Man ser heller inte hur mycket en ToR-resa innebär.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Senaste version 2021.44.25
Låter märkligt. På min S kan jag styra stol och rattvärme separat i appen. Det har varit så i flera år.LarsL skrev:Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla. I Model S verkar det vara automatisk rattvärme när man förvärmer bilen med defroster men det går inte ens få fart på stolsvärmen med appen. Jag kommer alltså till bilen med glödhet ratt och iskalla säten, när jag vill ha tvärt om. Det först jag får göra är alltså att dra igång stolsvärmen på fullt och ta på mig handskar så att jag kan hålla i ratten.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2021.44.25
Precis. Några få är helnöjda, resten är halvnöjda eller tycker att det fungerar dåligt. Jag tycker att det finns en övertro på att lyckas automatisera en massa saker i vår tillvaro. Bättre med enkel tillgång till reglage. Där är Teslas filosofi med en skärm varifrån man når alla reglage en akilleshäl eftersom det innebär att man för de flesta funktioner tvingas ta fokus från vägen och knappa i menyer. Även om en genväg finns tillgänglig direkt så måste man ändå titta på skärmen. Med ett fysiskt reglage så kan man känna sig fram och hitta det.LarsL skrev:Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla.
Jag förstår att det blir billigare med alla reglage på skärmen och att det ger en massa fördelar med möjlighet till OTA-förändringar etc. men det blir ändå en försämring för föraren som ska använda funktionerna. Nu har man infört en konfigurerbar verktygsmeny, så varför inte gå hela vägen så att man kan lägga vilken genväg som helst där? Jag vill fortfarande ha sätesvärmen där. Det kan jag inte, men leklådan tycker de att man ska kunna ha där. Den använder jag aldrig.
Som så många redan har skrivit, somligt har blivit bättre, annat som var bra förut har blivit sämre.
Sen börjar jag tröttna på större ändringar i användargränssnittet. Det är inte kul att behöva lära om. Särskilt när man upplever att det är en massa försämringar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2021.44.25
En lite rolig detalj tycker jag är att när det kommer en ny version på gränssnittet så kan det hyllas och är ”modernt”Jerker skrev:Precis. Några få är helnöjda, resten är halvnöjda eller tycker att det fungerar dåligt. Jag tycker att det finns en övertro på att lyckas automatisera en massa saker i vår tillvaro. Bättre med enkel tillgång till reglage. Där är Teslas filosofi med en skärm varifrån man når alla reglage en akilleshäl eftersom det innebär att man för de flesta funktioner tvingas ta fokus från vägen och knappa i menyer. Även om en genväg finns tillgänglig direkt så måste man ändå titta på skärmen. Med ett fysiskt reglage så kan man känna sig fram och hitta det.LarsL skrev:Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla.
Jag förstår att det blir billigare med alla reglage på skärmen och att det ger en massa fördelar möjlighet med OTA-förändringar etc. men det blir ändå en försämring för föraren som ska använda funktionerna. Nu har man infört en konfigurerbar verktygsmeny, så varför inte gå hela vägen så att man kan lägga vilken genväg som helst där? Jag vill fortfarande ha sätesvärmen där. Det kan jag inte, men leklådan tycker de att man ska kunna ha där. Den använder jag aldrig.
Som så många redan har skrivit, somligt har blivit bättre, annat som var bra förut har blivit sämre.
Sen börjar jag tröttna på större ändringar i användargränssnittet. Det är inte kul att behöva lära om. Särskilt när man upplever att det är en massa försämringar.
och lättanvänt och tydligt osv osv osv, men när nästa version kommer så början visan om (fast den tidigare var så
fantastisk och allt)… Men om en version är skitbra varför ”måste” den då göras om fullständigt (närapå iaf)?
Känns lite som kejsarens ”nya” kläder… Placebo eller bara att en del har tröttnat på den gamla och bara vill ha
förnyelse typ?…
Lite tramsigt kan jag tycka, men när det kommer en massa helt nya funktioner så är det befogat såklart, som när
AP kom, eller när alla spel och alla easter eggs kom (äggen blev officiella funktioner).
Jag håller också med om hysterin med att automatisera allt utan möjlighet till manuell kontroll är lite väl dryg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2021.44.25
Det där låter typiskt okul. Jag avvaktar nog med att uppdatera i så fall.
Men dom har väl ändå inte på fullaste allvar lagt leklådan där snabbknapparna för sätesvärmen låg förut? Hål i huvudet?
Men dom har väl ändå inte på fullaste allvar lagt leklådan där snabbknapparna för sätesvärmen låg förut? Hål i huvudet?
Re: Senaste version 2021.44.25
Det är som i reklamen för livsmedel eller skönhetspreparat etc. där man i reklamen stolt proklamerar nytt "recept" eller "formula". Förändringen i sig anses vara bra och säljande.
Re: Senaste version 2021.44.25
Den ligger inte där som förval men går att lägga där. För att komma åt sätesvärmen måste man gå in i klimatanläggningen.Curik skrev:Det där låter typiskt okul. Jag avvaktar nog med att uppdatera i så fall.
Men dom har väl ändå inte på fullaste allvar lagt leklådan där snabbknapparna för sätesvärmen låg förut? Hål i huvudet?
Re: Senaste version 2021.44.25
Tack, dåligt men inte så dåligt då.Jerker skrev:Den ligger inte där som förval men går att lägga där. För att komma åt sätesvärmen måste man gå in i klimatanläggningen.Curik skrev:Det där låter typiskt okul. Jag avvaktar nog med att uppdatera i så fall.
Men dom har väl ändå inte på fullaste allvar lagt leklådan där snabbknapparna för sätesvärmen låg förut? Hål i huvudet?
Såg även att bilar producerade så nyligen som för lite över ett år sedan inte får en del av funktionerna enligt deras feature-tabell... Fantastiskt.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Senaste version 2021.44.25
I Service-menyn..TeslaM3 skrev:Var hittar man däckstryck numera?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Senaste version 2021.44.25
Blir ingen fart på sätesvärmen innan någon sitter i stolen.jpetters skrev:Låter märkligt. På min S kan jag styra stol och rattvärme separat i appen. Det har varit så i flera år.LarsL skrev:Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla. I Model S verkar det vara automatisk rattvärme när man förvärmer bilen med defroster men det går inte ens få fart på stolsvärmen med appen. Jag kommer alltså till bilen med glödhet ratt och iskalla säten, när jag vill ha tvärt om. Det först jag får göra är alltså att dra igång stolsvärmen på fullt och ta på mig handskar så att jag kan hålla i ratten.
Re: Senaste version 2021.44
Vore ju bra om den stänger allt efter den är klar också, min lämnar bakluckan öppen efter avslutad showbolleboll skrev:Om man nu inte har bilen i ett garage så är det att rekommendera med lite defrost av sido rutor, och att silikonsiftet gjort sitt, innan man drar på ljus showen i minus grader....
Edit: bild
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Senaste version 2021.44.25
Jo den finns där som förut , eller först såg jag inte den men dök upp vid nästa gång jag navigerade till en destination.tigermann skrev:Jag lyckas inte se prognos på återstående batterinivå när jag knappar in en navigation. Man ser heller inte hur mycket en ToR-resa innebär.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 24 okt 2021 18:36
Re: Senaste version 2021.44.25
Den dyker upp snabbt men försvinner igen...? Just det här är nog det sämsta med uppdateringen i mina ögon iaf! Vill ju ha lite koll under resan på detta.R2_m3 skrev:Jo den finns där som förut , eller först såg jag inte den men dök upp vid nästa gång jag navigerade till en destination.tigermann skrev:Jag lyckas inte se prognos på återstående batterinivå när jag knappar in en navigation. Man ser heller inte hur mycket en ToR-resa innebär.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Senaste version 2021.44.25
Förut stod procenten permanent längst ner, nu måste jag scrolla förbi navigeringsinstruktionerna(om det är många), då syns batteriprocent vid ankomst. Vid varje passerad navigering försvinner procenten och jag måste scrolla igenDrSnuggles skrev:Den dyker upp snabbt men försvinner igen...? Just det här är nog det sämsta med uppdateringen i mina ögon iaf! Vill ju ha lite koll under resan på detta.R2_m3 skrev:Jo den finns där som förut , eller först såg jag inte den men dök upp vid nästa gång jag navigerade till en destination.tigermann skrev:Jag lyckas inte se prognos på återstående batterinivå när jag knappar in en navigation. Man ser heller inte hur mycket en ToR-resa innebär.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2021.44.25
Varför kan man inte se hur mycket den laddar, Frågar min fru.
-Det har flyttat upp till vänster.
Varför då?
-Ja, det kan man verkligen fråga sig.
-Det har flyttat upp till vänster.
Varför då?
-Ja, det kan man verkligen fråga sig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2021.44.25
mikebike skrev:Varför kan man inte se hur mycket den laddar, Frågar min fru.
-Det har flyttat upp till vänster.
Varför då?
-Ja, det kan man verkligen fråga sig.
Ja den stora frågan är varför då?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Senaste version 2021.44.25
Tycker det är mycket snyggare och rent, tjejen tyckte samma så vi är nöjda iafmikebike skrev:Varför kan man inte se hur mycket den laddar, Frågar min fru.
-Det har flyttat upp till vänster.
Varför då?
-Ja, det kan man verkligen fråga sig.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Senaste version 2021.44.25
Hunnit prova lite idag, hypen har lagt sig och jag konstaterat att några gamla vanor inte längre är möjliga på samma enkla sätt som förr.
För mig var förbrukning sedan sista laddning och nuvarande förbrukning en ganska vanlig del av min "vill gärna ha framme information" och tyvärr måste man nu in i meny-trip för att ha det uppe, går ej att ha samtidigt som man ändrar musik eller navigerar. Det är för mig en försämring.
Däcktryck är inte heller lika lättillgängligt men samtidigt är det faktiskt inte något måste ha, då varning kommer om man får för lågt tryck.
Slå på sätesvärme inte lika smidigt, men inte otympligt.
Överlag är jag ändå nöjd med uppdateringen, gillar döda vinkelkamera och live kamera. Tycker faktiskt de nya features övervinner tidigare smidighet över tripmätare osv.
För oss som hängt med sedan start och varit med om stora uppdateringar tidigare tycker jag inte det är så stora ändringar ändå. Minns när man fick "remote start" med V6 eller GPS baserad luftfjädring V7 var också stora grejer
För mig var förbrukning sedan sista laddning och nuvarande förbrukning en ganska vanlig del av min "vill gärna ha framme information" och tyvärr måste man nu in i meny-trip för att ha det uppe, går ej att ha samtidigt som man ändrar musik eller navigerar. Det är för mig en försämring.
Däcktryck är inte heller lika lättillgängligt men samtidigt är det faktiskt inte något måste ha, då varning kommer om man får för lågt tryck.
Slå på sätesvärme inte lika smidigt, men inte otympligt.
Överlag är jag ändå nöjd med uppdateringen, gillar döda vinkelkamera och live kamera. Tycker faktiskt de nya features övervinner tidigare smidighet över tripmätare osv.
För oss som hängt med sedan start och varit med om stora uppdateringar tidigare tycker jag inte det är så stora ändringar ändå. Minns när man fick "remote start" med V6 eller GPS baserad luftfjädring V7 var också stora grejer
Re: Senaste version 2021.44.25
Vet inte ifall någon annan har sett det och skrivit om det,
Men jag testade celebration mode för första gången och fram lamporna "skrev" tesla på väggen de lyste mot.
Det borde indikera som jag ser det att där är någon typ av matrix belysning som dom kan styra ner på pixel nivå. och möjligen ge oss mer funktion längre framåt.
Eller vad tror ni? M3 LR 2021 Levererad i mars.
Men jag testade celebration mode för första gången och fram lamporna "skrev" tesla på väggen de lyste mot.
Det borde indikera som jag ser det att där är någon typ av matrix belysning som dom kan styra ner på pixel nivå. och möjligen ge oss mer funktion längre framåt.
Eller vad tror ni? M3 LR 2021 Levererad i mars.