Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av R2_m3 »

En annan försämring:
Navigeringsinfon har försvunnit från vänstra panelen när man maximerat högra panelen med något annat. De har väl missat att merga in senaste uppdateringarna från v10.2 branchen :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Xeik »

Einevik skrev:
Hej,
Funkar det med att spara dashcam nu? Vart finner jag samma funktion som var när man tryckte överst på skärmen tidigare där den skapade ett klipp från att man tryckte och några min bakåt.

Den funktionen jag hittade under bil-symbolen spelade in från att jag tryckte på spela in knappen. Fick ingen ordning på det. Försökte spela in ett klipp på en hare som skuttade framför bilen och när haren hoppat in i skogen tryckte jag påbspela in och då fick jag en sammansatt film från när jag gick in i bilen 20 min tidigare och sedan fortsatte den efter att jag tryckt på spela in knappen.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Var hittade du det sparade klippet nu? Tidigare så fanns starta läsare uppe när man tryckte på spelaren. Letade lite snabbt igårkväll, men hittade inget.

Som många skriver, en del bra saker, men lika många sämre. Plus minus noll kanske..
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av lukasf »

R2_m3 skrev:
En annan försämring:
Navigeringsinfon har försvunnit från vänstra panelen när man maximerat högra panelen med något annat. De har väl missat att merga in senaste uppdateringarna från v10.2 branchen :)
Nej, den finns kvar. På min syns den med en större ruta nedtill på den vänstra panelen. Där det tidigare fanns tripmätare och däcktrycksinfo.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av R2_m3 »

lukasf skrev:
R2_m3 skrev:
En annan försämring:
Navigeringsinfon har försvunnit från vänstra panelen när man maximerat högra panelen med något annat. De har väl missat att merga in senaste uppdateringarna från v10.2 branchen :)
Nej, den finns kvar. På min syns den med en större ruta nedtill på den vänstra panelen. Där det tidigare fanns tripmätare och däcktrycksinfo.
Aha, missade det då , måste kolla senare.

Annars tycker jag V11 är ett lyft, mycket mer enhetligt UI och lite modernare look. Dock måste man förstås vänja sig vid det ett tag för att hitta allt.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Automatiska sätesvärmen fungerar toppen!
Mitt omdöme så hår långt bekräftar dessvärre mina farhågor. Den ger alldeles för lite i den här kylan.
Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla. I Model S verkar det vara automatisk rattvärme när man förvärmer bilen med defroster men det går inte ens få fart på stolsvärmen med appen. Jag kommer alltså till bilen med glödhet ratt och iskalla säten, när jag vill ha tvärt om. Det först jag får göra är alltså att dra igång stolsvärmen på fullt och ta på mig handskar så att jag kan hålla i ratten.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av tigermann »

Jag lyckas inte se prognos på återstående batterinivå när jag knappar in en navigation. Man ser heller inte hur mycket en ToR-resa innebär.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av jpetters »

LarsL skrev:
Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla. I Model S verkar det vara automatisk rattvärme när man förvärmer bilen med defroster men det går inte ens få fart på stolsvärmen med appen. Jag kommer alltså till bilen med glödhet ratt och iskalla säten, när jag vill ha tvärt om. Det först jag får göra är alltså att dra igång stolsvärmen på fullt och ta på mig handskar så att jag kan hålla i ratten.
Låter märkligt. På min S kan jag styra stol och rattvärme separat i appen. Det har varit så i flera år.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla.
Precis. Några få är helnöjda, resten är halvnöjda eller tycker att det fungerar dåligt. Jag tycker att det finns en övertro på att lyckas automatisera en massa saker i vår tillvaro. Bättre med enkel tillgång till reglage. Där är Teslas filosofi med en skärm varifrån man når alla reglage en akilleshäl eftersom det innebär att man för de flesta funktioner tvingas ta fokus från vägen och knappa i menyer. Även om en genväg finns tillgänglig direkt så måste man ändå titta på skärmen. Med ett fysiskt reglage så kan man känna sig fram och hitta det.

Jag förstår att det blir billigare med alla reglage på skärmen och att det ger en massa fördelar med möjlighet till OTA-förändringar etc. men det blir ändå en försämring för föraren som ska använda funktionerna. Nu har man infört en konfigurerbar verktygsmeny, så varför inte gå hela vägen så att man kan lägga vilken genväg som helst där? Jag vill fortfarande ha sätesvärmen där. Det kan jag inte, men leklådan tycker de att man ska kunna ha där. Den använder jag aldrig. :evil:

Som så många redan har skrivit, somligt har blivit bättre, annat som var bra förut har blivit sämre.

Sen börjar jag tröttna på större ändringar i användargränssnittet. Det är inte kul att behöva lära om. Särskilt när man upplever att det är en massa försämringar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla.
Precis. Några få är helnöjda, resten är halvnöjda eller tycker att det fungerar dåligt. Jag tycker att det finns en övertro på att lyckas automatisera en massa saker i vår tillvaro. Bättre med enkel tillgång till reglage. Där är Teslas filosofi med en skärm varifrån man når alla reglage en akilleshäl eftersom det innebär att man för de flesta funktioner tvingas ta fokus från vägen och knappa i menyer. Även om en genväg finns tillgänglig direkt så måste man ändå titta på skärmen. Med ett fysiskt reglage så kan man känna sig fram och hitta det.

Jag förstår att det blir billigare med alla reglage på skärmen och att det ger en massa fördelar möjlighet med OTA-förändringar etc. men det blir ändå en försämring för föraren som ska använda funktionerna. Nu har man infört en konfigurerbar verktygsmeny, så varför inte gå hela vägen så att man kan lägga vilken genväg som helst där? Jag vill fortfarande ha sätesvärmen där. Det kan jag inte, men leklådan tycker de att man ska kunna ha där. Den använder jag aldrig. :evil:

Som så många redan har skrivit, somligt har blivit bättre, annat som var bra förut har blivit sämre.

Sen börjar jag tröttna på större ändringar i användargränssnittet. Det är inte kul att behöva lära om. Särskilt när man upplever att det är en massa försämringar.
En lite rolig detalj tycker jag är att när det kommer en ny version på gränssnittet så kan det hyllas och är ”modernt”
och lättanvänt och tydligt osv osv osv, men när nästa version kommer så början visan om (fast den tidigare var så
fantastisk och allt)… Men om en version är skitbra varför ”måste” den då göras om fullständigt (närapå iaf)?
Känns lite som kejsarens ”nya” kläder… Placebo eller bara att en del har tröttnat på den gamla och bara vill ha
förnyelse typ?…
Lite tramsigt kan jag tycka, men när det kommer en massa helt nya funktioner så är det befogat såklart, som när
AP kom, eller när alla spel och alla easter eggs kom (äggen blev officiella funktioner).
Jag håller också med om hysterin med att automatisera allt utan möjlighet till manuell kontroll är lite väl dryg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Curik »

Det där låter typiskt okul. Jag avvaktar nog med att uppdatera i så fall.

Men dom har väl ändå inte på fullaste allvar lagt leklådan där snabbknapparna för sätesvärmen låg förut? Hål i huvudet?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jerker »

Det är som i reklamen för livsmedel eller skönhetspreparat etc. där man i reklamen stolt proklamerar nytt "recept" eller "formula". Förändringen i sig anses vara bra och säljande.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
Det där låter typiskt okul. Jag avvaktar nog med att uppdatera i så fall.

Men dom har väl ändå inte på fullaste allvar lagt leklådan där snabbknapparna för sätesvärmen låg förut? Hål i huvudet?
Den ligger inte där som förval men går att lägga där. För att komma åt sätesvärmen måste man gå in i klimatanläggningen.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Curik skrev:
Det där låter typiskt okul. Jag avvaktar nog med att uppdatera i så fall.

Men dom har väl ändå inte på fullaste allvar lagt leklådan där snabbknapparna för sätesvärmen låg förut? Hål i huvudet?
Den ligger inte där som förval men går att lägga där. För att komma åt sätesvärmen måste man gå in i klimatanläggningen.
Tack, dåligt men inte så dåligt då. :(

Såg även att bilar producerade så nyligen som för lite över ett år sedan inte får en del av funktionerna enligt deras feature-tabell... Fantastiskt.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av TeslaM3 »

Var hittar man däckstryck numera?
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 571
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Elmil »

TeslaM3 skrev:
Var hittar man däckstryck numera?
I Service-menyn..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av LarsL »

jpetters skrev:
LarsL skrev:
Automatik utan möjlighet till manuell justering är ju ofta halvdåligt för alla. I Model S verkar det vara automatisk rattvärme när man förvärmer bilen med defroster men det går inte ens få fart på stolsvärmen med appen. Jag kommer alltså till bilen med glödhet ratt och iskalla säten, när jag vill ha tvärt om. Det först jag får göra är alltså att dra igång stolsvärmen på fullt och ta på mig handskar så att jag kan hålla i ratten.
Låter märkligt. På min S kan jag styra stol och rattvärme separat i appen. Det har varit så i flera år.
Blir ingen fart på sätesvärmen innan någon sitter i stolen.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av LeffeP »

bolleboll skrev:
Om man nu inte har bilen i ett garage så är det att rekommendera med lite defrost av sido rutor, och att silikonsiftet gjort sitt, innan man drar på ljus showen i minus grader....
:x

Edit: bild
light show.JPG
Vore ju bra om den stänger allt efter den är klar också, min lämnar bakluckan öppen efter avslutad show :(
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av R2_m3 »

tigermann skrev:
Jag lyckas inte se prognos på återstående batterinivå när jag knappar in en navigation. Man ser heller inte hur mycket en ToR-resa innebär.
Jo den finns där som förut , eller först såg jag inte den men dök upp vid nästa gång jag navigerade till en destination.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av DrSnuggles »

R2_m3 skrev:
tigermann skrev:
Jag lyckas inte se prognos på återstående batterinivå när jag knappar in en navigation. Man ser heller inte hur mycket en ToR-resa innebär.
Jo den finns där som förut , eller först såg jag inte den men dök upp vid nästa gång jag navigerade till en destination.
Den dyker upp snabbt men försvinner igen...? Just det här är nog det sämsta med uppdateringen i mina ögon iaf! Vill ju ha lite koll under resan på detta.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Tellus »

DrSnuggles skrev:
R2_m3 skrev:
tigermann skrev:
Jag lyckas inte se prognos på återstående batterinivå när jag knappar in en navigation. Man ser heller inte hur mycket en ToR-resa innebär.
Jo den finns där som förut , eller först såg jag inte den men dök upp vid nästa gång jag navigerade till en destination.
Den dyker upp snabbt men försvinner igen...? Just det här är nog det sämsta med uppdateringen i mina ögon iaf! Vill ju ha lite koll under resan på detta.
Förut stod procenten permanent längst ner, nu måste jag scrolla förbi navigeringsinstruktionerna(om det är många), då syns batteriprocent vid ankomst. Vid varje passerad navigering försvinner procenten och jag måste scrolla igen :x
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av mikebike »

Varför kan man inte se hur mycket den laddar, Frågar min fru.
-Det har flyttat upp till vänster.
Varför då?
-Ja, det kan man verkligen fråga sig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Lophornis »

mikebike skrev:
Varför kan man inte se hur mycket den laddar, Frågar min fru.
-Det har flyttat upp till vänster.
Varför då?
-Ja, det kan man verkligen fråga sig.

Ja den stora frågan är varför då?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Trevlig »

mikebike skrev:
Varför kan man inte se hur mycket den laddar, Frågar min fru.
-Det har flyttat upp till vänster.
Varför då?
-Ja, det kan man verkligen fråga sig.
Tycker det är mycket snyggare och rent, tjejen tyckte samma så vi är nöjda iaf :D
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av NEO »

Hunnit prova lite idag, hypen har lagt sig och jag konstaterat att några gamla vanor inte längre är möjliga på samma enkla sätt som förr.

För mig var förbrukning sedan sista laddning och nuvarande förbrukning en ganska vanlig del av min "vill gärna ha framme information" och tyvärr måste man nu in i meny-trip för att ha det uppe, går ej att ha samtidigt som man ändrar musik eller navigerar. Det är för mig en försämring.

Däcktryck är inte heller lika lättillgängligt men samtidigt är det faktiskt inte något måste ha, då varning kommer om man får för lågt tryck.

Slå på sätesvärme inte lika smidigt, men inte otympligt.

Överlag är jag ändå nöjd med uppdateringen, gillar döda vinkelkamera och live kamera. Tycker faktiskt de nya features övervinner tidigare smidighet över tripmätare osv.

För oss som hängt med sedan start och varit med om stora uppdateringar tidigare tycker jag inte det är så stora ändringar ändå. Minns när man fick "remote start" med V6 eller GPS baserad luftfjädring :D V7 var också stora grejer :lol:
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Merlin »

Vet inte ifall någon annan har sett det och skrivit om det,

Men jag testade celebration mode för första gången och fram lamporna "skrev" tesla på väggen de lyste mot.
Det borde indikera som jag ser det att där är någon typ av matrix belysning som dom kan styra ner på pixel nivå. och möjligen ge oss mer funktion längre framåt.

Eller vad tror ni? M3 LR 2021 Levererad i mars.
Skriv svar