Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

”Allvarliga motorskador”.
Lätt en kvarleva från nån ICE-instruktionsbok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Lätt en kvarleva från nån ICE-instruktionsbok.
Misstänker samma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Fast det står att man inte ska bogsera innan 200 mil är passerade. Jag tycker inte ett släp till tippen är att tolka som bogsering. Bogsering måste ju vara av annan bil?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Det står under avsnittet Bogsera med släpvagn
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Fast det står att man inte ska bogsera innan 200 mil är passerade. Jag tycker inte ett släp till tippen är att tolka som bogsering. Bogsering måste ju vara av annan bil?
Fast rubriken säger att det handlar om att dra släp. Jag håller med taliz. Känns som en kvarleva från nån fossilbilsmanual. En elmotor behöver knappast köras in. Den har ju inte riktigt samma mekaniska gnugga-metall-mot-metall egenskaper.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Du får testa om det blir Allvarliga motorskador ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Du får testa om det blir Allvarliga motorskador ;)
Vi får hoppas att inte kamremmen går av eller nåt. :lol:
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Angående extraljus så läste jag i den norska facebookgruppen att de fått från Hyundai att man absolut inte får koppla in sig direkt på den röda helljussignalen, kan förbruka garantin. Oavsett om det verkligen är så så tar jag det säkra före det osäkra och satsar på en XBB-lösning, som görs helt utan åverkan på bilen. En dongle i ODB2-uttaget och ett bluetoothrelä under huven. Bara plus och jord (i jordpunkt, ej direkt på batteriet), som behöver kopplas in. Kan till och med använda en Flic Button för att styra extraljuset.
https://www.lumise.se/extraljus/xbb-don ... 020103700/
Elbilist sedan 2014
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Hur fungerar obd2 lösningen? Lyssnar den på bilens bus efter kommandon heljljus-på/av? Eller frågar den om och om igen vilket ljusläge bilen har? Jag hittar inte info om det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Jag har svårt att tro att garantin slutar gälla totalt sett. Skulle du få problem med ditt ordinarie helljus och vill att garantin ska gälla så får de väl utreda huruvida din inkoppling på den röda kabeln är en faktor som påverkar just det.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Tyckte det kunde vara värt en slant att slippa göra ingrepp i bilen. Om reläet råkar bränna något kort så kan det ju bli dyrt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Tyckte det kunde vara värt en slant att slippa göra ingrepp i bilen. Om reläet råkar bränna något kort så kan det ju bli dyrt.
Jag resonerar likadant. Jag föredrar en lösning som inte kräver några ingrepp i bilen, även om de tycks vara obetydliga. Jag beställde en sådan OBD2-grunka också.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Ni får berätta hur det går. Jag är fundersam på om can bussen blir nerlusad med frågor om ljusläge från dongeln, vilket skulle störa bilen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

På den ice-bil jag satte extraljus på, hade en piggy back-sensor som löste av kabeln utan att Göran åverkan på kabelns, funkade bra så tyckte jag
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Ni får berätta hur det går. Jag är fundersam på om can bussen blir nerlusad med frågor om ljusläge från dongeln, vilket skulle störa bilen.
Jag har i alla fall kommit så långt att jag skruvat dit hållaren bakom nummerskylten. Jag har pillat in en tråd genom det fyrkantiga hålet bakom nummerplåten, upp till låset för huven. Därifrån följer den vajern som öppnar huven, genom samma hål. Har man kommit dit så är man nästan framme vid 12V-batteriet.
Det är enklast när man tar ut frunken. Den sitter fast med ett antal skruvar och en kabel för belysningen. Är frunken bortplockad så ser bilen ut som en ICE-bil utan motor. :lol: Men allt är så mycket enklare att komma åt.
Det som är trixigt och som jag hittills inte lyckats med är att dra in den feta kabeln till reläsatsen. Den är lite stel (inte konstigt i -10 grader) och vill inte som jag vill. Jag får göra ett nytt försök imorgon.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
PapaD skrev:
Jag har i alla fall kommit så långt att jag skruvat dit hållaren bakom nummerskylten. Jag har pillat in en tråd genom det fyrkantiga hålet bakom nummerplåten, upp till låset för huven. Därifrån följer den vajern som öppnar huven, genom samma hål. Har man kommit dit så är man nästan framme vid 12V-batteriet.
Det är enklast när man tar ut frunken. Den sitter fast med ett antal skruvar och en kabel för belysningen. Är frunken bortplockad så ser bilen ut som en ICE-bil utan motor. :lol: Men allt är så mycket enklare att komma åt.
Det som är trixigt och som jag hittills inte lyckats med är att dra in den feta kabeln till reläsatsen. Den är lite stel (inte konstigt i -10 grader) och vill inte som jag vill. Jag får göra ett nytt försök imorgon.
Du får ta in bilen i värmen ju ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Du får ta in bilen i värmen ju ;) :lol:
Jag kan koppla terassvärmaren till V2L-uttaget :geek: :mrgreen:
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Idag var det -5 grader,torr väglag utan snömodd , körde E20 mycket 60-80 km/t men hälften (90-100km) 100-110 km/t.
Kör med farthållare på +5km/t över hastighetsbegränsningen.
Tre vuxna och två barn (+240kg) ingen övrig nämnvärt packning .
Värmen på väg till Göteborg var 19 grader i bilen.
Körde med genomsnitt förbrukning 22,6kWh/100km.

Vägen tillbaka var det kallare mellan -10 och -5 grader. Värmen i bilen 22 grader.
Samma väg och fart men nu 26 kWh/100km.

Båda gånger var bilen uppvärmt före avgång.

Brukar se lite lägre förbrukningar hos andra på forumet men samtidigt var det rätt så kallt och en hel del (100 km) över 100km/t.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Tessi19 skrev:
Idag var det -5 grader,torr väglag utan snömodd , körde E20 mycket 60-80 km/t men hälften (90-100km) 100-110 km/t.
Kör med farthållare på +5km/t över hastighetsbegränsningen.
Tre vuxna och två barn (+240kg) ingen övrig nämnvärt packning .
Värmen på väg till Göteborg var 19 grader i bilen.
Körde med genomsnitt förbrukning 22,6kWh/100km.

Vägen tillbaka var det kallare mellan -10 och -5 grader. Värmen i bilen 22 grader.
Samma väg och fart men nu 26 kWh/100km.

Båda gånger var bilen uppvärmt före avgång.

Brukar se lite lägre förbrukningar hos andra på forumet men samtidigt var det rätt så kallt och en hel del (100 km) över 100km/t.
Låter lite som samma härad jag hamnar i.
Körde västkusten - Motala ikväll och landade in på 23 ungefär. Först E6, sen en hel del 80, en del 100 osv. Tydligt att förbrukningen drar iväg rejält på motorväg. Låg nog över 26,5 efter de inledande milen på E6. Ganska kallt på den sidan visserligen, men ändå.

Verkligheten synd att laddningen går så segt på Ionity. Först vid 70 % kom jag upp över 90 kw. Då rullade jag in med ca 24 % på batteriet.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Dafro skrev:
Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.
Hade de inte vinterOS i Seoul för några år sedan? ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Walker skrev:
Dafro skrev:
Hade de inte vinterOS i Seoul för några år sedan? ;)
Tänkte inte på det, som han från Sumpan sa. Då har dom inga ursäkter då.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Det beror på vad man behöver. Jag störde mig nåt så in i bänken på att e-tron alltid förvärmer batteriet. Det gör den nämligen bokstavligen alltid, oavsett om man bara ska åka lite snabbt till mataffären eller om man ska på långfärd. Det är en av anledningarna varför jag alltid körde med e-Golfen istället, just eftersom förbrukningen i e-tron lätt kunde bli dubbelt så hög på de korta turerna (några mil per dag) som jag oftast kör.
Så om man uttrycker det krasst är e-tron inte ett dyft bättre än Ioniq 5. Den ena värmer alltid batteriet - helt i onödan - och den andra gör det aldrig, med nackdelen att snabbladdning inte alls blir så snabb som de lovar. Det ena är lika dumt som det andra.
Jag som aldrig snabbladdar föredrar av begripliga skäl Ioniq med sin energisnåla approach. Den som behöver snabbladda regelbundet kör nog bättre med en e-tron, åtminstone fram tills Hyundai har fixat mjukvaran.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Eftersom jag laddar hemma så bryr jag mig inte så mycket om den drar det dubbla de få mil jag gör om dagen, men har dock svårt att se att den ska dra 5-6kwh per mil men det kommer väl visa sig. Men om en bil som utger sig för att kunna ladda med över 200 men sedan bara klarar 50-70 så fort det är lite kallare så skulle jag bli galen särskilt som detta inte är någon känd info, fast jag är som dig kommer i princip aldrig snabbladda.

Men visst om man fick önska så vore det väl bra om det gick att välja i E-tron. Om jag kommer till stugan (32) mil utan att ladda så blir jag helnöjd.
Första längre resan blir i morgon, får se vad jag säger efter den.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Eftersom jag laddar hemma så bryr jag mig inte så mycket om den drar det dubbla de få mil jag gör om dagen, men har dock svårt att se att den ska dra 5-6kwh per mil men det kommer väl visa sig. Men om en bil som utger sig för att kunna ladda med över 200 men sedan bara klarar 50-70 så fort det är lite kallare så skulle jag bli galen särskilt som detta inte är någon känd info, fast jag är som dig kommer i princip aldrig snabbladda.

Men visst om man fick önska så vore det väl bra om det gick att välja i E-tron. Om jag kommer till stugan (32) mil utan att ladda så blir jag helnöjd.
Första längre resan blir i morgon, får se vad jag säger efter den.
Jag sa inte att den drar 5-6 kWh/mil. Det gör den såklart inte. Men 3kwh/mil är inget ovanligt på vintern. Med "det dubbla" menade jag förstås jämfört med e-Golfen.
Skriv svar