Lätt en kvarleva från nån ICE-instruktionsbok.
Moderator: Redaktion
Misstänker samma.taliz skrev:Lätt en kvarleva från nån ICE-instruktionsbok.
Fast rubriken säger att det handlar om att dra släp. Jag håller med taliz. Känns som en kvarleva från nån fossilbilsmanual. En elmotor behöver knappast köras in. Den har ju inte riktigt samma mekaniska gnugga-metall-mot-metall egenskaper.HelectriC skrev:Fast det står att man inte ska bogsera innan 200 mil är passerade. Jag tycker inte ett släp till tippen är att tolka som bogsering. Bogsering måste ju vara av annan bil?
Vi får hoppas att inte kamremmen går av eller nåt.Tessi19 skrev:Du får testa om det blir Allvarliga motorskador
Jag resonerar likadant. Jag föredrar en lösning som inte kräver några ingrepp i bilen, även om de tycks vara obetydliga. Jag beställde en sådan OBD2-grunka också.Klintan skrev:Tyckte det kunde vara värt en slant att slippa göra ingrepp i bilen. Om reläet råkar bränna något kort så kan det ju bli dyrt.
Jag har i alla fall kommit så långt att jag skruvat dit hållaren bakom nummerskylten. Jag har pillat in en tråd genom det fyrkantiga hålet bakom nummerplåten, upp till låset för huven. Därifrån följer den vajern som öppnar huven, genom samma hål. Har man kommit dit så är man nästan framme vid 12V-batteriet.PapaD skrev:Ni får berätta hur det går. Jag är fundersam på om can bussen blir nerlusad med frågor om ljusläge från dongeln, vilket skulle störa bilen.
Du får ta in bilen i värmen jumati skrev:Jag har i alla fall kommit så långt att jag skruvat dit hållaren bakom nummerskylten. Jag har pillat in en tråd genom det fyrkantiga hålet bakom nummerplåten, upp till låset för huven. Därifrån följer den vajern som öppnar huven, genom samma hål. Har man kommit dit så är man nästan framme vid 12V-batteriet.PapaD skrev:Ni får berätta hur det går. Jag är fundersam på om can bussen blir nerlusad med frågor om ljusläge från dongeln, vilket skulle störa bilen.
Det är enklast när man tar ut frunken. Den sitter fast med ett antal skruvar och en kabel för belysningen. Är frunken bortplockad så ser bilen ut som en ICE-bil utan motor.Men allt är så mycket enklare att komma åt.
Det som är trixigt och som jag hittills inte lyckats med är att dra in den feta kabeln till reläsatsen. Den är lite stel (inte konstigt i -10 grader) och vill inte som jag vill. Jag får göra ett nytt försök imorgon.
Jag kan koppla terassvärmaren till V2L-uttagetBjelke skrev:Du får ta in bilen i värmen ju![]()
Låter lite som samma härad jag hamnar i.Tessi19 skrev:Idag var det -5 grader,torr väglag utan snömodd , körde E20 mycket 60-80 km/t men hälften (90-100km) 100-110 km/t.
Kör med farthållare på +5km/t över hastighetsbegränsningen.
Tre vuxna och två barn (+240kg) ingen övrig nämnvärt packning .
Värmen på väg till Göteborg var 19 grader i bilen.
Körde med genomsnitt förbrukning 22,6kWh/100km.
Vägen tillbaka var det kallare mellan -10 och -5 grader. Värmen i bilen 22 grader.
Samma väg och fart men nu 26 kWh/100km.
Båda gånger var bilen uppvärmt före avgång.
Brukar se lite lägre förbrukningar hos andra på forumet men samtidigt var det rätt så kallt och en hel del (100 km) över 100km/t.
Hade de inte vinterOS i Seoul för några år sedan?Dafro skrev:Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.
Tänkte inte på det, som han från Sumpan sa. Då har dom inga ursäkter då.Walker skrev:Hade de inte vinterOS i Seoul för några år sedan?Dafro skrev:Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.
Det beror på vad man behöver. Jag störde mig nåt så in i bänken på att e-tron alltid förvärmer batteriet. Det gör den nämligen bokstavligen alltid, oavsett om man bara ska åka lite snabbt till mataffären eller om man ska på långfärd. Det är en av anledningarna varför jag alltid körde med e-Golfen istället, just eftersom förbrukningen i e-tron lätt kunde bli dubbelt så hög på de korta turerna (några mil per dag) som jag oftast kör.Dafro skrev:Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.
Jag sa inte att den drar 5-6 kWh/mil. Det gör den såklart inte. Men 3kwh/mil är inget ovanligt på vintern. Med "det dubbla" menade jag förstås jämfört med e-Golfen.Dafro skrev:Eftersom jag laddar hemma så bryr jag mig inte så mycket om den drar det dubbla de få mil jag gör om dagen, men har dock svårt att se att den ska dra 5-6kwh per mil men det kommer väl visa sig. Men om en bil som utger sig för att kunna ladda med över 200 men sedan bara klarar 50-70 så fort det är lite kallare så skulle jag bli galen särskilt som detta inte är någon känd info, fast jag är som dig kommer i princip aldrig snabbladda.
Men visst om man fick önska så vore det väl bra om det gick att välja i E-tron. Om jag kommer till stugan (32) mil utan att ladda så blir jag helnöjd.
Första längre resan blir i morgon, får se vad jag säger efter den.