Felaktig WLTP?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktig WLTP?

Inlägg av Bjelke »

Dante skrev:
Bjelke skrev:
Med en LR lär du ganska snabbt upptäcka att räckvidden är otroligt bra och hemmaladdning lär
räcka till en jäkla massa åkande :)
Med flera besök per dag så gissar jag att det dessutom dyker upp några laddmöjligheter rätt ofta som
du kan passa på att utnyttja (om du ens behöver det? Hur långt kör du per dag?) och dryga ut
räckvidden ännu mer :)
Lägg därtill alla besök på macken som du aldrig kunnat avstå ifrån hittills men som du inte behöver längre :)
Åker man på flera besök på en dag brukar det inte bli speciellt många mil är min erfarenhet iaf, medans det
däremot kan rulla på rejält när man bara åker till en eller två kunder (som då kan ligga längre bort men man
ändå hinner med på en dag) men då passerar man ju högst troligt också någon SuC på vägen liksom :)

Efter nyåret ska jag leta mig ner till kunder kring Växjö, Nybro, Hultsfred, Vimmerby.. ska sen norrut, dräller inte av SuC, men som du säger, jag lider nog av räckviddsångest utan att jag kanske behöver ha det.

Är bara att med en elbil så blir det så jävla definitivt. En fosilbil får du ju verkligen anstränga dig om du ska sätta dig i ett läge där du kör soppatorsk (även de allra minsta orterna i Sverige har alltid en mack någonstans).
När jag varit ute på lite längre turer så har jag försökt tajma lunchen med SuC om möjligt, då får man ju
nästan dubbla räckvidden den dagen utan att det kostar extra tid :) men många gånger blir det ju affärslunch och
då är det inte lika lätt (såvida inte kunden råkar gilla halvtaskig snabbmat som oftast står till buds vid SuC :lol: ).
Men kan man passera nån SuC under dagen (ju senare desto bättre såklart) så vinner man ju mycket (eller någon
annan snabbladdare såklart) :)
Har man råd med en Tesla så brukar det mesta rulla på bra brukar jag säga iaf ;)
(och snart kan man väl säga ungefär detsamma om flera elbilar i det övre skiktet faktiskt, hoppas jag iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

Bjelke skrev:
Dante skrev:
Bjelke skrev:
Med en LR lär du ganska snabbt upptäcka att räckvidden är otroligt bra och hemmaladdning lär
räcka till en jäkla massa åkande :)
Med flera besök per dag så gissar jag att det dessutom dyker upp några laddmöjligheter rätt ofta som
du kan passa på att utnyttja (om du ens behöver det? Hur långt kör du per dag?) och dryga ut
räckvidden ännu mer :)
Lägg därtill alla besök på macken som du aldrig kunnat avstå ifrån hittills men som du inte behöver längre :)
Åker man på flera besök på en dag brukar det inte bli speciellt många mil är min erfarenhet iaf, medans det
däremot kan rulla på rejält när man bara åker till en eller två kunder (som då kan ligga längre bort men man
ändå hinner med på en dag) men då passerar man ju högst troligt också någon SuC på vägen liksom :)

Efter nyåret ska jag leta mig ner till kunder kring Växjö, Nybro, Hultsfred, Vimmerby.. ska sen norrut, dräller inte av SuC, men som du säger, jag lider nog av räckviddsångest utan att jag kanske behöver ha det.

Är bara att med en elbil så blir det så jävla definitivt. En fosilbil får du ju verkligen anstränga dig om du ska sätta dig i ett läge där du kör soppatorsk (även de allra minsta orterna i Sverige har alltid en mack någonstans).
När jag varit ute på lite längre turer så har jag försökt tajma lunchen med SuC om möjligt, då får man ju
nästan dubbla räckvidden den dagen utan att det kostar extra tid :) men många gånger blir det ju affärslunch och
då är det inte lika lätt (såvida inte kunden råkar gilla halvtaskig snabbmat som oftast står till buds vid SuC :lol: ).
Men kan man passera nån SuC under dagen (ju senare desto bättre såklart) så vinner man ju mycket (eller någon
annan snabbladdare såklart) :)
Har man råd med en Tesla så brukar det mesta rulla på bra brukar jag säga iaf ;)
(och snart kan man väl säga ungefär detsamma om flera elbilar i det övre skiktet faktiskt, hoppas jag iaf)
Just på den truppen finns bara en SuC i Vetlanda, som blir en omväg. Men kommer nog inte vara några problem. Extra räckviddsångest i början :D
Användarvisningsbild
Bmb
Teslaägare

Inlägg av Bmb »

Köpt modell 3 LR och min kompis modell Y, Det skiljer kraftigt hur Tesla SW visar användarna räckvidden melkan modellerna köpta Q4 2021.

Köper att jag bara kommer 35mil med min körstil, men varför då visa 56mil som 100%.Modell Y visar WLTP siffran som teoretiskt max.

Fick detta av TESLA 2021-12-22:

Hej, här kommer ett meddelande angående räckvidden som du undrarde över när du var här. Varför det stod 614km på vår hemsida är för att alla räckviddsuppgifter följer standarden WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) , som kan användas för att jämföra olika elektriska fordons räckvidd.Vi använder vår egen Wh/km energiförbrukning för att uppskatta fordonets räckvidd, vilket är mer realistiskt än WLTP:s uppskattade energiförbrukning.
Faktiskt räckvidd kan variera beroende på faktorer som väder. Mvh Tesla Service.
Min bil:
Screenshot_20211228_203425.jpg
Teslas hemsida 2021-12-28, vad f är detta??
IMG_20211228_203652.jpg
Min kompis bil, samma som Teslas hemsida:
Screenshot_20211228_202934.jpg

Detta svar gav bara mer att önska...Jag är sjukt besviken på vad säljarna tutade i mig på Tesla. Önskar gärna tips på var jag kan vända mig, hamnar bara på Malmö kontoret och de verkar inte förstå frågan om räckvidden ovan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det räcker nog med att läsa igenom denna tråd så har du svaren ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bmb skrev:
Köpt modell 3 LR och min kompis modell Y, Det skiljer kraftigt hur Tesla SW visar användarna räckvidden melkan modellerna köpta Q4 2021.

Köper att jag bara kommer 35mil med min körstil, men varför då visa 56mil som 100%.Modell Y visar WLTP siffran som teoretiskt max.

Detta svar gav bara mer att önska...Jag är sjukt besviken på vad säljarna tutade i mig på Tesla. Önskar gärna tips på var jag kan vända mig, hamnar bara på Malmö kontoret och de verkar inte förstå frågan om räckvidden ovan.
Rangen vid batterimätaren är ingen räckviddsindikator överhuvudtaget. Den visar batteriets enegrgiinnehåll graderat i kilometer. Det är en fast gradering("konstant") där varje km betyder en viss mängd energi, oavsett hur man kör. Det är absolut ingen skillnad i hur Tesla beräknar detta värde för sina bilar. Samma princip används.

Tesla använder EPA-rangen som bas. Ett enkelt exempel är min M3P som har 315miles(507km) EPA räckvidd visar 507km med fullt batteri. Se exemplet i bild längst ned.

Tesla Mode Y LR 2021 har 326miles range med ett Panasonicbatteri på cirka 78kWh kapacitet i USA. Det ger en "konstant" på cirka 148.7 Wh/km.(Det går hitta exakta världen på forum i USA om man är intresserad).

Tesla Mode Y LR 2021 i Europa har ett mindre LG-batteri på cirka 74.5kWh, och Teslas "konstant" är densamma. Det innebär att 74.5kWh räcker till ungefär 74500/148.9= 501km.
Sen är det inte säkert att batteriet defakto når 74.5kWh, utan den kapacitet som bilen bedömer varierar lite. Det är fullt naturligt att en Model Y visar ungefär 490-501, eller lite mer när den är ny. Detta har absolut inget att göra med WLTP överhuvudtaget. Tesla gör ingenting för att deras bilar ska visa WLTP på skärmen. Om det verkar så någon gång är det en ren slump.

Din Model 3 har mest troligt Panasonicbatteriet på 82kWh(om den inte är kinabyggd och har ett LG-batteri). Bilen har en EPA range på 353 miles med det batteriet. Det blir 568km EPA-räckvidd och det är det som är basen för det som visas vid batteriet.

Du refererar till appens räckvidd, den är inte alls pålitlig och du ska absolut inte använda appen som referens för vilken räckvidd bilen har. Appens värde devierar från bilens ibland, så den funderingen kan du släppa helt.

IMG_4452.jpg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Med appen watch for tesla kan man välja att appen ska visa samma räckvidd som energigrafen i bilen, det blir ett realistiskt värde.
Appen finns för iphone och apple watch, vet ej om android version finns.
Tesla appen visar 175km och watch for tesla 109km och man kan se % samtidigt :)
03A0BD80-F37D-4D89-ACA9-27459B068DC3.jpeg
16810674-A58F-4EFD-A362-ABCCB60ED98F.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Bmb
Teslaägare

Inlägg av Bmb »

Tack för feedback, men tror inte jag når fram. Min 3a är 1v gammal från Kina, så ev LG. Det som stör mig är att jag köpt en räckvidd av TESLA, inte batteristorlek som förr.

På modell Y stämmer data hos TESLA(svenska hemsidan) överens med vad som visas i bil och app men i min modell 3 LR skiljer sig siffran 5.4mil resp 7.8mil mot vad det enligt deras service avdelning i Malmö är möjligt att uppnå med trots sol och vind i ryggen.

Så åter till frågan, varför kommunicerar TESLA räckvidden olika på olika modeller och har vi med 3 blivet lite förda bakom ljuset?

Roade mig med att kolla USA och EPA på mod 3 och Y som är i princip samma, dvs skillnaden blir ännu större mot den Svenska kommunikationen från Tesla.

Hade de varit ärliga i kommunicerad räckvidd hade jag övervägt Y.

Skamligt...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

M3 och MY har aldrig sålts på batteristorlek av Tesla.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Bmb skrev:
Tack för feedback, men tror inte jag når fram. Min 3a är 1v gammal från Kina, så ev LG. Det som stör mig är att jag köpt en räckvidd av TESLA, inte batteristorlek som förr.

På modell Y stämmer data hos TESLA(svenska hemsidan) överens med vad som visas i bil och app men i min modell 3 LR skiljer sig siffran 5.4mil resp 7.8mil mot vad det enligt deras service avdelning i Malmö är möjligt att uppnå med trots sol och vind i ryggen.

Så åter till frågan, varför kommunicerar TESLA räckvidden olika på olika modeller och har vi med 3 blivet lite förda bakom ljuset?

Roade mig med att kolla USA och EPA på mod 3 och Y som är i princip samma, dvs skillnaden blir ännu större mot den Svenska kommunikationen från Tesla.

Hade de varit ärliga i kommunicerad räckvidd hade jag övervägt Y.

Skamligt...
Vet inte om du skojar eller är allvarlig? Har du läst och förstått hela tråden eller någon av de andra 2000 trådarna som finns i ämnet? Skapas en ny tråd för varje ny ägare som har någon slags kontrollbehov och måste se en viss siffra i en display. Man hade hoppats att tesla spärrade funktionen och bara visade % så vi fick ett slut på dessa trådar. Lika dumt som om din telefon visade hur många surfminuter du har kvar utifrån en befängd standard. Hade det känts lika fel om de visade NEDC och det stod 750km i displayen istället eller hade du då plötsligt fått mer än utlovat?

Man kan inte köpa en räckvidd utan man köper ett batteri som sitter i bilen. Med det batteriet kommer du olika långt beroende på hur man kör eller om man så vill vilken körcykel som används, i din bil visas den amerikanska körcykeln som har ungefär lika lite att göra med verkligen som VLTP har och båda är tämligen ointressanta. I din kompis MY kanske de valt en annan körcykel. För att veta hur långt man kommer har din bil en fantastisk energigraf som stämmer väldigt väl om man inte radikalt ändrar sitt körmönster under körningen. Den visar också vad man har kvar när man kommer fram. Öndra till % visning och använd energigrafen så kan du sova gott på nätterna.

Om du är rädd att ditt batteri är dåligt finns det massa trådar om hur du gör för att ta reda på det. Du kan också få lote olika värden när du drar upp reglaget till 100% bl.a. beroende på battertemp och balansering, återigen, använd inte detta värde.

PS. Med en M3 så kommer du ungefär som vltp om du kör på sommaren utan motvind i ca 80-90km/t utan stopp. Byter du till motorväg och snittar 130 så är kanske 35mil rimligt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kika på snittförbrukningen på valfri avgasbil. Den är oftast betydligt högre än vad WLTP anger att den borde vara.

WLTP och andra teststandarder är helt enkelt labbtester under mer eller mindre optimala förhållanden.
I verkligheten ser det annorlunda ut, såväl för avgasbilar som elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bmb
Teslaägare

Inlägg av Bmb »

Jag tror ni alla menar väl som lägger tid på att svara mig och jag är såklart tacksam.

Min bakgrund är elektro ingenjör från bla Sony där jag jobbat med BMS system, så jag är mycket väl införstådd i både beräkningar av batterikapacitet och visning av en batteristapel och testmetoder som ger olika "räckviddsuppgifter".

Jag ifrågasätter varför jag kan köpa en modell Y där tesla kommunicerar teoretisk räckvidd och visar densamma i app o bil, men de väljer att kommunicera en kanske av BMSen framräknad maximal praktisk räckvidd i 3an som är betydligt lägre än offeciella siffror på deras hemsida.

Jag ifrågasätter varför sälj kåren inte en enda gång pratade om en annan räckvidd än 614km på 3an.

Jag ifrågasätter varför de nu senaste veckorna försöker lura nya köpare att 3an går 638km i nya uppgifter på hemsidan. Se skärmbild i tidigare inlägg.

Jag ifrågasätter varför den kommunicerade räckvidden hos transpotstyrelsen är så extremt mycket längre än vad tex min BMS kan räkna fram även då batteriet är nytt och bilen bara kört fåtal mil.

Jag förstår att Tesla vill sälja bilar och vid fråga svarar dom att 3 och Y inte skiljer sig. Men det kan vi ju konstatera att de gör, så du som frågade om jag skojade nä jag menar allvar.

Ta en funderare på detta: fläkt av, skärm i min bel osv, hastighet 46km/h...kör med 100% batteri till 0%, dvs ca 4%kvar i packetet. Vad blir min räckvidd då? 560km? 614km? 638km? Vad ska visas i min display vid nästa laddning till 100% som nytt max 560km? 614km? 638km?

Jag ÖNSKAR att jag kunde se teoretisk räckvidd och att den sen självklart minskar allteftersom effekt tas ut, precis som i Y.

Om någon av Er har riktig insikt på skillnaden så läser jag gärna Ert svar. Om ni är rädda att jag inte gillar min bil och bara vill övertyga mig så slipper ni, jag gillar bilen i stort.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Bmb skrev:

Jag ifrågasätter varför sälj kåren inte en enda gång pratade om en annan räckvidd än 614km på 3an.

Jag ifrågasätter varför de nu senaste veckorna försöker lura nya köpare att 3an går 638km i nya uppgifter på hemsidan. Se skärmbild i tidigare inlägg.
I Europa måste tillverkarna ange räckvidd enligt WLTP. Det är obligatoriskt enligt lag.
Det är inte så mycket att hänga upp sig på, det är så det är.

WLTP-testet görs med genomsnitt 46.5km/h, det görs i 23 graders temperatur och det görs utan klimatsnläggning/AC.
Det är klart att räckvidden blir längre än normal körning, precis som att min fossilbil drar 30-40% mer i verkligheten.

Trycker man på kilometervärdet vid batterisymbolen visas istället procent.

Bilens skärm har en energiapp( sidan kallas Energi?) som visar faktisk snittförbrukning och faktisk räckvidd. Använd den istället. Sätt batterisymbolen på att visa procent.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Bmb skrev:
Jag tror ni alla menar väl som lägger tid på att svara mig och jag är såklart tacksam.

Min bakgrund är elektro ingenjör från bla Sony där jag jobbat med BMS system, så jag är mycket väl införstådd i både beräkningar av batterikapacitet och visning av en batteristapel och testmetoder som ger olika "räckviddsuppgifter".

Jag ifrågasätter varför jag kan köpa en modell Y där tesla kommunicerar teoretisk räckvidd och visar densamma i app o bil, men de väljer att kommunicera en kanske av BMSen framräknad maximal praktisk räckvidd i 3an som är betydligt lägre än offeciella siffror på deras hemsida.

Jag ifrågasätter varför den kommunicerade räckvidden hos transpotstyrelsen är så extremt mycket längre än vad tex min BMS kan räkna fram även då batteriet är nytt och bilen bara kört fåtal mil.

Jag förstår att Tesla vill sälja bilar och vid fråga svarar dom att 3 och Y inte skiljer sig. Men det kan vi ju konstatera att de gör, så du som frågade om jag skojade nä jag menar allvar.

Ta en funderare på detta: fläkt av, skärm i min bel osv, hastighet 46km/h...kör med 100% batteri till 0%, dvs ca 4%kvar i packetet. Vad blir min räckvidd då? 560km? 614km? 638km? Vad ska visas i min display vid nästa laddning till 100% som nytt max 560km? 614km? 638km?

Jag ÖNSKAR att jag kunde se teoretisk räckvidd och att den sen självklart minskar allteftersom effekt tas ut, precis som i Y.

Om någon av Er har riktig insikt på skillnaden så läser jag gärna Ert svar. Om ni är rädda att jag inte gillar min bil och bara vill övertyga mig så slipper ni, jag gillar bilen i stort.
Hej,
Som flera skrivit. Det du ser är inte så konstigt eller ens ”fel” egentligen.

WLTP är en std för hur räckvidd ska testas. Som alla sådana standarder är den bristfällig och har inte speciellt mycket med verkligheten att göra.
Skulle du göra ett test på en ny Tesla enligt WLTP så skulle du (mycket sannolikt) få samma resultat som dom.
Wikipedia har en kort förklaring av WLTP.
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure

Det du ser i bilen är bilens uppskattning av hur långt du kommer. Dvs det har ingenting med WLTP att göra utan bygger på hur långt bilen ftf tror att den kommer givet hur du nyligen kört (last, hastighet, underlag, etc etc) och hur klimatet nyligen varit.
När Tesla (och andra tillverkare) skriver tex 614km WLTP så är det 614km enligt WLTP och inget annat. Vilseledande? = Ja. Mer vilseledande än andra tillverkare? = Nej. Det transportsstyrelsen använder är också WLTP.

Det ”viktiga” borde vara att alla använder samma standard (vilket är lagkrav i Europa).
SEN kanske denna standard istället borde varit den amerikanska EPA som förefaller vara något mer verklighetsnära än WLTP (även om den aldrig heller kommer stämma exakt med hur DU kör).
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag har historik över förbrukningen, teslafi visar temperature efficiency.

Vid 20-25 grader har jag ett snitt på 146.98Wh/km, över en total sträcka på 310mil. Det skulle innebära en range på 558,6 km, vilket är 1.5% ifrån WLTP(567km). Detta med klimatanläggningen på. Bilen går alltså köra på WLTP-siffror.

Tesla ljuger alltså inte trots att man kan ha åsikter om WLTP.

Överlag ska man se WLTP som ett sätt att kunna jämföra olika fordon på ett korrekt sätt och inte som en indikator på praktisk räckvidd.
48B83FB8-04EA-4CD7-9D49-160CE8C22EB5.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Bmb skrev:

Jag ifrågasätter varför jag kan köpa en modell Y där tesla kommunicerar teoretisk räckvidd och visar densamma i app o bil, men de väljer att kommunicera en kanske av BMSen framräknad maximal praktisk räckvidd i 3an som är betydligt lägre än offeciella siffror på deras hemsida. Är ju en diff på MY också då den ska gå 507/537km beroende på fälgar men diffen är ju mindre vilket jag håller med om verkar konstigt, men snarare då varför Tesla valt att göra annorlunda på MY.

Jag ifrågasätter varför sälj kåren inte en enda gång pratade om en annan räckvidd än 614km på 3an. De får inte uppge något annat än WLTP, sedan kan ju en säljare upplysa om vad man ungefär kommer vid olika hastigheter men det finns ingen standard för det så tror de vill undvika att lova något till köpare som du (ta inte illa upp) som sedan skulle kasta det i ansiktet på dem när det diffade på ett par mil. :

Jag ifrågasätter varför de nu senaste veckorna försöker lura nya köpare att 3an går 638km i nya uppgifter på hemsidan. Se skärmbild i tidigare inlägg. WLTP gjordes med andra fälgar och därför uppskattar de en räckvidd med mindre fälgar

Jag ifrågasätter varför den kommunicerade räckvidden hos transpotstyrelsen är så extremt mycket längre än vad tex min BMS kan räkna fram även då batteriet är nytt och bilen bara kört fåtal mil. Lägg din vikt på hur långt du kommer och mindre på siffror på olika ställen

Ta en funderare på detta: fläkt av, skärm i min bel osv, hastighet 46km/h...kör med 100% batteri till 0%, dvs ca 4%kvar i packetet. Vad blir min räckvidd då? 560km? 614km? 638km? Vad ska visas i min display vid nästa laddning till 100% som nytt max 560km? 614km? 638km? Killgissar på 115-120 mil men vet inte. Det gjordes ett test på detta där de körde på en bana utan förare i ungefär den farten och då kom de 100 mil, men sedan dess har bilen blivit effektivare och fått större batteri, se länk.

Jag ÖNSKAR att jag kunde se teoretisk räckvidd och att den sen självklart minskar allteftersom effekt tas ut, precis som i Y. Det gör du ju! Bara olika teorier då kanske. :D

Om någon av Er har riktig insikt på skillnaden så läser jag gärna Ert svar. Om ni är rädda att jag inte gillar min bil och bara vill övertyga mig så slipper ni, jag gillar bilen i stort. :!: Du kanske ska ha en mer konstruktiv ton som är intresserad av fakta och undvika ord som lura, skamligt osv om du vill ha mer nyanserade svar.

Se svar i fetstil.
Kontentan av det jag försöker säga är att det är absurt att visa räckvidd i bilar och/eller att lita på dem, hur de än visas blir det fel. Har en till elbil och på vintern när jag bara kör extremt korta sträckor (under 3km) så kan den visa 10 mil räckvidd men det stämmer ju inte om jag skulle sätta mig i bilen och köra non stop tills batteriet tog slut, Tesla har ju löst detta med sin energigraf som fler borde ta efter men jag tror också nyblivna elbilsägare borde få en utbildning.

WLTP är anpassat för fossilbilar och gjordes ”tuff” då det var mycket stadstrafik vilket elbilar klarar bättre. Man borde till elbilar
Redovisa räckvidd vid 50,90 och 120km/t. Sök på Björn nyland på youtube.
Senast redigerad av MarkusL, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev:

Vid 20-25 grader har jag ett snitt på 146.98Wh/km, över en total sträcka på 310mil. Det skulle innebära en range på 558,6 km, vilket är 1.5% ifrån WLTP(567km). Detta med klimatanläggningen på. Bilen går alltså köra på WLTP-siffror.

Överlag ska man se WLTP som ett sätt att kunna jämföra olika fordon på ett korrekt sätt och inte som en indikator på praktisk räckvidd.
Även NAF har fått liknande i sina verkliga tester (man kör inte riktigt lika snabbt i Norge som i Sverige).

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021
Én modell med vesentlig oppgradering
Tesla Model 3 LR er bilen som faktisk går lengst i sommerens test. Det er også den eneste modellen som har fått en vesentlig oppgradering av rekkevidden siden vi testet den for første gang i fjor sommer. Nå er WLTP-rekkevidden på inntil 614 kilometer mot 580 i fjor sommer.

Den endte opp med å kjøre hele 654,9 kilometer.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... e-awd-2021
Rekkevidde
614 km
Rekkevidde for testbil* (WLTP)

654.9 km
Rekkevidde målt sommeren 2021

514.8 km
Rekkevidde målt vinteren 2021

Forbruk
14.8 kWt/100km
Testbilens forbruk* kWh/100km

12.4 kWt/100km
Forbruk målt sommeren 2021

13.7 kWt/100km
Forbruk målt vinteren 2021
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

AAKEE skrev:

…och här har vi M3P -19 med 18” Aero.

Bild

Dock skall man väl räkna med batterivärmen i förbrukningen? Idag tex körde jag och dottern 78 mil Åre-Luleå och batterivärmen var på under 74% av resan (!). Väsentligt högre förbrukning än normalt men magisk laddkurva i Dorotea…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bmb
Teslaägare

Inlägg av Bmb »

Kanon så varför 560km i display?? Vad är "fel"?
Användarvisningsbild
Bmb
Teslaägare

Inlägg av Bmb »

MarkusL tack för din kritik/svar, som civilingenjör elektro måste man våga ifrågasätta även om det är känsligt att sträcka ut hakan med ord som jag använder.

Önskar bara veta sanningen, varken mer eller mindre. Räkna är jag grym på men siffrorna som kommuniceras går inte ihop mellan TESLAS modeller om mitt val och varit fel... Men mitt val var var 100% baserat på av TESLA kommunicerade siffror. Jag är besviken över oförmågan till kritiskt tänkande och riktiga svar gällande samma samma fabrikat att redovisa siffror. Som ligger till grund att kasta ut mellan 1M och 700k+ sek.

Samma bilmärke bör ju inte använda olika tester/formler i kommunikationen, men de gör ju uppenbarligen just det.

Önskar fortfarande att komma i kontakt med någon på insidan (inte säljare utan ingenjör som jag själv, för att förstå samma språk), Kontakt någon??
Användarvisningsbild
Bmb
Teslaägare

Inlägg av Bmb »

BrooklynS skrev:
AAKEE skrev:

Bild

Dock skall man väl räkna med batterivärmen i förbrukningen? Idag tex körde jag och dottern 78 mil Åre-Luleå och batterivärmen var på under 74% av resan (!). Väsentligt högre förbrukning än normalt men magisk laddkurva i Dorotea…
Om WLTP går att nå.... Teoretiskt = ok för mig! Varför visas då 560 istället för 614km på en bil M3LR från 2021-12? Vid första körningen (3mil körda)? Och på modell Y visas WLTP siffran teoretiskt i TESLAS display i bilen efter 2månader trots kraftigt tryck på gaspedalen....

"Jobbigt att ha två modeller köpta samtidigt som ingenjör att jämföra med"... Får VERKLIGEN inte ihop teori och praktik. Sträcker ut min hand igen till en tekniker/ingenjör på TESLA...
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Bmb skrev:
BrooklynS skrev:
AAKEE skrev:

Bild

Om WLTP går att nå.... Teoretiskt = ok för mig! Varför visas då 560 istället för 614km på en bil M3LR från 2021-12? Vid första körningen (3mil körda)? Och på modell Y visas WLTP siffran teoretiskt i TESLAS display i bilen efter 2månader trots kraftigt tryck på gaspedalen....

"Jobbigt att ha två modeller köpta samtidigt som ingenjör att jämföra med"... Får VERKLIGEN inte ihop teori och praktik. Sträcker ut min hand igen till en tekniker/ingenjör på TESLA...
Både Y och 3 visar EPA-räckvidd i appen, det är ingen skillnad (som påtalats tidigare i tråden). Skillnaden mellan Model 3 och Y i EPA-räckvidd är inte så stor, är det det du hänger upp dig på? Den är större i WLTP. Du får leva med detta oavsett vilken utbildning du har…

Både WLTP och EPA går att nå i praktiken med 3 och Y om du kör bilarna enligt den körcykeln under dom förhållandena.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Bmb skrev:
Varför visas då 560 istället för 614km på en bil M3LR från 2021-12?
Därför att Tesla alltid använder EPA som bas. Tesla använder aldrig WLTP.
Bmb skrev:
Vid första körningen (3mil körda)? Och på modell Y visas WLTP siffran teoretiskt i TESLAS display i bilen.
Nej, det visas ingen WLTP-siffra i Model Y.
Om det är den siffran du ser är det en ren slump.

Jag tror inte det går vara tydligare än vi har vart. Det verkar tyvärr som du måste leva med ditt upplevda problem.
61622367-01C8-487A-8DCD-1873B71D03F2.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bmb skrev:
Kanon så varför 560km i display?? Vad är "fel"?
Inget.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bmb skrev:
Samma bilmärke bör ju inte använda olika tester/formler i kommunikationen, men de gör ju uppenbarligen just det.
Det beror på olika politiska och regulatoriska krav på olika marknader kräver att biltillverkarna hanterar det olika.

Detta är inte unikt för Tesla, eller ens för elbilar (dock kanske mer synligt och transparent med skillnaderna i elbilar).
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Från Facebook.
501929AF-2898-43C6-B1F1-86EADCC8A819.jpeg
Skriv svar