Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av martinot »

https://www.vibilagare.se/nyheter/lista ... st-elbilar

Att Stockholm, Göteborg och Malmö inte kommer högt upp på listorna, utan att det är förorterna och deras kranskommuner som leder toppen, tyder på att infrastrukturen för laddning inne i storstäderna och city måste bli klart bättre.

Kan man inte enkelt ladda bilen hemma över natten, vid sin bostad där den normalt är parkerad, så blir tillvaron inte lika smidig och lätt med elbil. Här skulle man behöva göra något radikalt under 2022.

Vad gör Boverket?
Kommun Nya elbilar per invånare

Danderyd 0,013
Solna 0,010
Nacka 0,007
Vellinge 0,007
Södertälje 0,006
Lund 0,006
Mölndal 0,006
Kungsbacka 0,005
Sollentuna 0,005
Båstad 0,005
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Dinsdale »

Boverket gör antagligen samma bedömning som många andra, nämligen att korrelation inte är samma sak som kausalitet.

Det kan ju, som artikeln spekulerar i, lika gärna vara medelinkomsten istället för möjligheten till hemmaladdning som styr vilken bil man köper. Eller något helt annat.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av mati »

Troligast en kombination av medelinkomst, behov av bil, årlig körsträcka, avstånd till jobbet och såklart även möjlighet till hemmaladdning.
Men hade tillgång till hemmaladdning varit den avgörande faktorn så hade ju landsbygdskommunerna svämmat över av elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Niklas Z »

Dinsdale skrev:
Det kan ju, som artikeln spekulerar i, lika gärna vara medelinkomsten istället för möjligheten till hemmaladdning som styr vilken bil man köper. Eller något helt annat.
ja, eller andelen som bor i villa.
I vilket fall som helst så tycker jag Stockholms innerstad har det bättre förspänt med publika laddplatser än kommunerna omkring. Självklart skulle jag gärna se att det finns fler laddare, men Stockholms innerstad är ovanligt bra i det avseendet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av mikebike »

Dinsdale skrev:
Boverket gör antagligen samma bedömning som många andra, nämligen att korrelation inte är samma sak som kausalitet.

Det kan ju, som artikeln spekulerar i, lika gärna vara medelinkomsten istället för möjligheten till hemmaladdning som styr vilken bil man köper. Eller något helt annat.
Jag är inte förvånad över att hitta Solna på listan.
Sju publika 22 kW laddstolpar och sex 2,3 kW motorvärmaruttag på knappt 100 000 invånare.
Till saken hör att Solna brukar listas som den mest biltäta kommunen i landet eftersom flera leasingbolag ligger här.
Solna är f.ö. en förort och borde alltså ligga i toppen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Pontus »

Kan det vara att förorten finns fler andrabilar än inne i stan och som andrabil är det lättare att välja en elbil speciellt med alla privatleasingerbjudanden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av vigge50 »

Skulle nog säga att en intressant siffra hade varit andelen elbilar av totala nybilsregistreringen. Antar att inne i storstäderna är det färre som har bil över huvud taget och detta påverkar såklart.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Troligast en kombination av medelinkomst, behov av bil, årlig körsträcka, avstånd till jobbet och såklart även möjlighet till hemmaladdning.
Men hade tillgång till hemmaladdning varit den avgörande faktorn så hade ju landsbygdskommunerna svämmat över av elbilar.
Fast elbil är ju så billigt så inkomst skall ju inte spela roll enligt TCS. plus att det flesta i stockholm har nog gjort några miljoner på sina lägenheter så pengar lär inte vara problemet. Utan parkeringsplatser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
mati skrev:
Troligast en kombination av medelinkomst, behov av bil, årlig körsträcka, avstånd till jobbet och såklart även möjlighet till hemmaladdning.
Men hade tillgång till hemmaladdning varit den avgörande faktorn så hade ju landsbygdskommunerna svämmat över av elbilar.
Fast elbil är ju så billigt så inkomst skall ju inte spela roll enligt TCS. plus att det flesta i stockholm har nog gjort några miljoner på sina lägenheter så pengar lär inte vara problemet. Utan parkeringsplatser.
Just det, råkade glömma det. Samt att i princip alla i Sverige enligt lönestatistik har de ekonomiska marginalerna för att kunna skaffa en ny elbil. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Teslaspolen »

Hade jag haft oturen att bo i storstaden hade jag aldrig skaffat bil heller. Då finns ju annat bra mycket billigare sätt att ta sig runt med. Framförallt om snöröjningen fungerar som den ska.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Gargamel »

Teslaspolen skrev:
Hade jag haft oturen att bo i storstaden hade jag aldrig skaffat bil heller. Då finns ju annat bra mycket billigare sätt att ta sig runt med. Framförallt om snöröjningen fungerar som den ska.
Hah, du är bra rolig, röjningen funkar i stort sett bara på e4:an
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av mikebike »

Teslaspolen skrev:
Hade jag haft oturen att bo i storstaden hade jag aldrig skaffat bil heller. Då finns ju annat bra mycket billigare sätt att ta sig runt med. Framförallt om snöröjningen fungerar som den ska.
"ta sig runt med"
-Ja, jag cyklar till jobbet eller promenerar till Nordens största köpcentrum. In till centrala Stockholm också.
Jag har bil främst för att komma BORT från stan. Till skjutbanan, till olika jaktmarker (senast utanför Överlida, innan dess nära Borgafjäll). Till släkt i Sundsvall, Kinna och Varberg. Sommartid med cyklar på taket. Svårt utan bil....

Varje gång det kommer snö här så står snöröjarna helt handfallna. Varje gång verkar vara första gången de ser snö.
Bara en sån sak som att de kör med plogbil i stan!
20210203_155801.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av martinot »

Frågan är hur snöröjning och laddstolpar längs stadsgatorna (med känsliga laddsladdar som kan hamna lite ute i gatan) fungerar i städerna?

Själv hade vi aldrig haft en enda elbil om vi bott kvar inne i city. Kan man inte ladda vid sin garageplats (eller annan plats bilen står på), så blir det ju ett mycket mer svårsmält koncept (och högre kostnad) med elbil.

Kan hålla med om att färre har elbilar i city/storstäderna, så andel elbilar/bilar hade kanske varit mer intressant än elbilar/invånare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Melkin »

Jag hade faktiskt förväntat mig att se Täby med på listan. Det vimlar ju av framförallt Teslor här.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Fredrik j »

Melkin skrev:
Jag hade faktiskt förväntat mig att se Täby med på listan. Det vimlar ju av framförallt Teslor här.
Förmånsbilar är ju inte registrerade där föraren bor?
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Melkin »

Fredrik j skrev:
Melkin skrev:
Jag hade faktiskt förväntat mig att se Täby med på listan. Det vimlar ju av framförallt Teslor här.
Förmånsbilar är ju inte registrerade där föraren bor?
Ahh, ok. Ja det är nog många sådana här (inte min dock, en helt främmande värld för mig :) )
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
El2an
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av El2an »

Räknar man privatägda blir de inte många, här finns några få äldre typ e-golf 24 kWh och liknade privatägda och ytterst få nya elbilar men de är företagsbilar där samtliga har en hyfsat ny diesel/bensinare privat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Melkin skrev:
Jag hade faktiskt förväntat mig att se Täby med på listan. Det vimlar ju av framförallt Teslor här.
Förmånsbilar är ju inte registrerade där föraren bor?
Det beror väl på. Min bil bor hos mig enligt kartan på car.info. Så har det varit med alla förmånsbilar jag haft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Melkin skrev:
Jag hade faktiskt förväntat mig att se Täby med på listan. Det vimlar ju av framförallt Teslor här.
Förmånsbilar är ju inte registrerade där föraren bor?
Det beror väl på. Min bil bor hos mig enligt kartan på car.info. Så har det varit med alla förmånsbilar jag haft.
Ja det beror ju på om man bor på samma adress som företaget är registrerat.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av [JM] »

Teslaspolen skrev:
Hade jag haft oturen att bo i storstaden hade jag aldrig skaffat bil heller. Då finns ju annat bra mycket billigare sätt att ta sig runt med. Framförallt om snöröjningen fungerar som den ska.
Hade jag haft oturen att bo på landet så hade jag kört häst och vagn. Gräs = gratis laddning. Mkt billiare sätt att ta sig runt på.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Tomas L »

I de sju kommunerna Överkalix, Arvidsjaur, Vilhelmina, Dorotea, Norsjö, Malå och Storsele har inte en enda elbil registrerats hittills i år.
Efter att ha kört Model 3 LR i snart ett år så är jag inte förvånad att dessa och liknande kommuner i Norrlands inland ligger i botten när det gäller köp av elbilar. Jag tror inte att medelinkomsten har så mycket med det att göra, på många orter med gruv- och skogsnäring så är medelinkomsten rätt hög, det skulle inte förvåna mig om den är högre än i storstan för yngre som är nya på arbetsmarknaden. Infrastrukturen med laddnätverk är däremot alldeles för dåligt utbyggd i inlandet, i kombination med avsevärt sämre räckvidd i kallt väder.

Jag hämtade svärmor 17 mil bort på nyårsafton i -23 graders kyla och trots "fulltankad" bil (53-54 "mils" laddning) så var jag tvungen att stanna vid supercharger både på vägen fram och tillbaka. I lördags så körde vi 2 mil fram och tillbaka för att lämna lite grejer i -23 till -28 och det gick 15 mils laddning.

Om man bor i Arjeplogs kommun så har man mellan 25-35 mil enkel väg till BB, man är nog inte jättepopulär när man stannar vid en av de få superchargers som finns i Arvidsjaur... :| Om jag hade bott i inlandet så hade jag nog kört en hybrid.
M3 LR AWD EAP 2021
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av HenrikC »

Det är dock få som bor på sådana avlägsna platser. Betydligt fler bor i södra Sverige med varmare klimat och närmare till allt. Det gör inget om hela Arjeplog åker dieselbil om hela Göteborg åker elbil. Eller spårvagn.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av Tomas L »

HenrikC skrev:
Det är dock få som bor på sådana avlägsna platser. Betydligt fler bor i södra Sverige med varmare klimat och närmare till allt. Det gör inget om hela Arjeplog åker dieselbil om hela Göteborg åker elbil. Eller spårvagn.
Visst, men det blir stora problem när Göteborgarna åker till fjällen! :D

Skämt åsido, Västerbotten och Norrbotten har nästan lika stor befolkning som Göteborg och de flesta som bor här uppe kör inte enbart längs E4:an, d v s ska de välja elbil så bör den fungera vid en fjälltur eller besök till stugan.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av guinness »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Melkin skrev:
Jag hade faktiskt förväntat mig att se Täby med på listan. Det vimlar ju av framförallt Teslor här.
Förmånsbilar är ju inte registrerade där föraren bor?
Det beror väl på. Min bil bor hos mig enligt kartan på car.info. Så har det varit med alla förmånsbilar jag haft.
Jag bor i en Skånsk småstad. Min förmånsbil reggad på Leasingbolaget i Bromma. ( liksom alla mina kollegors bilar)
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka kommuners invånare skaffar elbil?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Melkin skrev:
Jag hade faktiskt förväntat mig att se Täby med på listan. Det vimlar ju av framförallt Teslor här.
Förmånsbilar är ju inte registrerade där föraren bor?
Det beror väl på. Min bil bor hos mig enligt kartan på car.info. Så har det varit med alla förmånsbilar jag haft.
Ja det beror ju på om man bor på samma adress som företaget är registrerat.
Se ovan. Kan också bero på om det är leasingbolagets eller leasingtagarens adress.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar