SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 95
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Skatbo »

ville9 skrev:
Stämmer det som skrivs i tråden att man med nya Model 3 idag får med följande?
Tänker på enklast möjliga (dvs inte LR eller P)

Textilmattor

Stenskottsfolie (vilka delar isf?)
Textilmattor för golv framsäten och baksäten. Undersidan mattorna är av kardborreliknande material och fäster mot fasta nålfilten i kupén så att dom inte ska glida runt. Jag har tagit ut mina och tänkte skicka med dom när bilen säljs igen och använder allvädersmattor nu istället.

Stenskottsfolie hela vägen från framhjul till bakhjul. Ritat in med rött på bifogad bild.
9409AC57-DBCE-4108-8127-7AF62463A034.jpeg
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Nogo »

Skatbo skrev:
ville9 skrev:
Stämmer det som skrivs i tråden att man med nya Model 3 idag får med följande?
Tänker på enklast möjliga (dvs inte LR eller P)

Textilmattor

Stenskottsfolie (vilka delar isf?)
Textilmattor för golv framsäten och baksäten. Undersidan mattorna är av kardborreliknande material och fäster mot fasta nålfilten i kupén så att dom inte ska glida runt. Jag har tagit ut mina och tänkte skicka med dom när bilen säljs igen och använder allvädersmattor nu istället.

Stenskottsfolie hela vägen från framhjul till bakhjul. Ritat in med rött på bifogad bild.
När blev det standard med stenskottsfolie på den markerade platsen? Är du säker att det inte är lite tjockare lackerat samt lite gulare? Har det på min och lacken har ändå flagnat av.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av marklubb »

Tellus skrev:
Dexter86 skrev:
Tellus skrev:
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
510km för Model 3 vs 537km för Y LR
Hugget som stucket faktiskt
Man betalar ganska mycket mer för utrymme och lite extra lullull man egentligen klarar sig utan typ

166.000:- extra för Y :lol: tur för Tesla det finns många dårar som mig där ute haha
Trodde Y hade 507km men det var fälgarna igen såg jag nu.
Y har dock också fördelar som utrymmen, lättare insteg?, men också 4 hjulsdrift och så får du tillbaka rätt stor del av dom där 166 när ni säljer skulle jag tro.
Var kommer den där 537 km ifrån för model Y? Det enda jag hittar på Teslas hemsida är 507.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Dexter86 »

marklubb skrev:
Tellus skrev:
Dexter86 skrev:
Tellus skrev:
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
510km för Model 3 vs 537km för Y LR
Hugget som stucket faktiskt
Man betalar ganska mycket mer för utrymme och lite extra lullull man egentligen klarar sig utan typ

166.000:- extra för Y :lol: tur för Tesla det finns många dårar som mig där ute haha
Trodde Y hade 507km men det var fälgarna igen såg jag nu.
Y har dock också fördelar som utrymmen, lättare insteg?, men också 4 hjulsdrift och så får du tillbaka rätt stor del av dom där 166 när ni säljer skulle jag tro.
Var kommer den där 537 km ifrån för model Y? Det enda jag hittar på Teslas hemsida är 507.
När du ändrar fälgarna från 20” till 19”
All räckvidd på sidan är med dom större fälgarna
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av marklubb »

Dexter86 skrev:
marklubb skrev:
Tellus skrev:
Dexter86 skrev:
Tellus skrev:
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
510km för Model 3 vs 537km för Y LR
Hugget som stucket faktiskt
Man betalar ganska mycket mer för utrymme och lite extra lullull man egentligen klarar sig utan typ

166.000:- extra för Y :lol: tur för Tesla det finns många dårar som mig där ute haha
Trodde Y hade 507km men det var fälgarna igen såg jag nu.
Y har dock också fördelar som utrymmen, lättare insteg?, men också 4 hjulsdrift och så får du tillbaka rätt stor del av dom där 166 när ni säljer skulle jag tro.
Var kommer den där 537 km ifrån för model Y? Det enda jag hittar på Teslas hemsida är 507.
När du ändrar fälgarna från 20” till 19”
All räckvidd på sidan är med dom större fälgarna
Kul, det hade jag ingen aning om. Vi har just fått MY med 19" men bilen anger själv ungefär 500 km som max (vid batteriindikatorn), men vad jag har förstått är det EPA range?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Dexter86 »

Precis, ska vara EPA


På tal om Standard Range osv, Kris Rifa va imponerad av nya batteriet i Model 3 på 491km WLTP
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av ducce916m »

Roj79 skrev:
Ingen skillnad förutom att det är LFP batteri i SR, en motor med bakhjulsdrift och ett enklare ljudsystem. Tror inte mattorna följer med heller i SR. Förbättringar sker hela tiden, men stora saker som kommer är väl snabbare AMD processor och snyggare bakljus.
Till min SR+ (juni -21) följde det med textilmattor av fin kvalitet. Använder inga gummimattor, de textila är som ny fortfarande.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av ducce916m »

Niklas Z skrev:
Jag kommer från BMW och där var det mycket som man var tvungen att lägga till, som i stället är standard på Tesla. Några exempel på sådant som var tillval på BMW, men som ingick i standardutrustningen på den M3LR-20 jag köpte förra året:

• Parkeringssensorer fram och bak
• Backkamera
• Navigationssystem
• Röststyrning
• Ställbart svankstöd
• Riktigt bra ljudanläggning (standardljudet i BMW är kasst)
• Elmanövrerade stolar
• Elektriskt ställbar ratt
• Förarprofiler för ratt och stolar
• Keyless go
• Panoramaglastak
• Veganläder
• Elvärmt baksäte
• Automatiskt avbländande backspeglar
Allt detta finns också i SR, bortsett från två högtalare (har inte räknat hur många högtalare min SR har) och inställbart svankstöd på passagerarsidan. Har någon nämnt Sentry mode, kameror med ständig, rullande inspelning, Dog Mode och Camp Mode (dessa finns också i SR)?
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

Har försökt kolla runt lite mer efter en exakt lista på utrustningen som ingår utan någon direkt framgång.
Det jag däremot hittade var rapporter om att även Tesla nu börjat plocka bort utrustning pga komponentbrist.
Har någon här erfarenhet kring det?
Vore tråkigt om man beställer en bil och tror att viss utrustning ska ingå och sen saknas tex svankstöd eller annan utrustning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av HelectriC »

snowman skrev:
Har försökt kolla runt lite mer efter en exakt lista på utrustningen som ingår utan någon direkt framgång.
Det jag däremot hittade var rapporter om att även Tesla nu börjat plocka bort utrustning pga komponentbrist.
Har någon här erfarenhet kring det?
Vore tråkigt om man beställer en bil och tror att viss utrustning ska ingå och sen saknas tex svankstöd eller annan utrustning.
En del bilar har levererats utan ratt, den levereras till sommaren och man får styra bilen med appen fram tills dess!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Martin E-tron »

Vissa fick bara ratt, ingen bil, svårt att snabbladda sa dom
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av snowman »

Intressant att det inte är fler som tycker att det är anmärkningsvärt att Tesla inte vill speca utrustningen på ett vettigt sätt. Det är ändå en produkt jag köper och betalar för, att då veta vad man får känns inte som ett orimligt högt krav.
Alternativt så kanske jag inte är tillräckligt inbiten Tesla-fan, då jag inte nöjer mig med att "få" köpa en bil utan även vill veta vad jag får utöver ratt och hjul.

Att inte speca utrustningen blir ju ett perfekt sätt att ändra utrustning hur man vill utan att köparen har någon rätt som helst att klaga..
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Niklas Z »

snowman skrev:
Intressant att det inte är fler som tycker att det är anmärkningsvärt att Tesla inte vill speca utrustningen på ett vettigt sätt. Det är ändå en produkt jag köper och betalar för, att då veta vad man får känns inte som ett orimligt högt krav.
Alternativt så kanske jag inte är tillräckligt inbiten Tesla-fan, då jag inte nöjer mig med att "få" köpa en bil utan även vill veta vad jag får utöver ratt och hjul.

Att inte speca utrustningen blir ju ett perfekt sätt att ändra utrustning hur man vill utan att köparen har någon rätt som helst att klaga..
Jag visste vad som ingick när jag beställde och det fanns också i bilen när den levererades. Men det har kanske ändrats sedan jag fick min bil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7711
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
snowman skrev:
Intressant att det inte är fler som tycker att det är anmärkningsvärt att Tesla inte vill speca utrustningen på ett vettigt sätt. Det är ändå en produkt jag köper och betalar för, att då veta vad man får känns inte som ett orimligt högt krav.
Alternativt så kanske jag inte är tillräckligt inbiten Tesla-fan, då jag inte nöjer mig med att "få" köpa en bil utan även vill veta vad jag får utöver ratt och hjul.

Att inte speca utrustningen blir ju ett perfekt sätt att ändra utrustning hur man vill utan att köparen har någon rätt som helst att klaga..
Jag visste vad som ingick när jag beställde och det fanns också i bilen när den levererades. Men det har kanske ändrats sedan jag fick min bil.
När höger svankstödsjustering försvann kommunicerades det inte ut i förväg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Melkin »

snowman skrev:
Har försökt kolla runt lite mer efter en exakt lista på utrustningen som ingår utan någon direkt framgång.
Det jag däremot hittade var rapporter om att även Tesla nu börjat plocka bort utrustning pga komponentbrist.
Har någon här erfarenhet kring det?
Vore tråkigt om man beställer en bil och tror att viss utrustning ska ingå och sen saknas tex svankstöd eller annan utrustning.
Svankstöd på passagerarsidan har tagits bort, men annat som rapporterats, typ att trådlös mobilladdare saknas vid leverans pga komponentbrist är ju bara tillfälligt. Om du drabbas av detta kommer Tesla hem till dig och installerar detta senare.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 675
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av HerrNilsson »

Tesla-Björn har ju ett antal videos från i år med standard-Model 3:n, som han tycker är ett kap jämfört med LR eftersom man får "allt" förutom längre räckvidd typ.

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Martin E-tron »

Räckvidden e rätt viktigt för mig med dessa pengar för en bil :D
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Jonte73 »

HerrNilsson skrev:
Tesla-Björn har ju ett antal videos från i år med standard-Model 3:n, som han tycker är ett kap jämfört med LR eftersom man får "allt" förutom längre räckvidd typ.

Ja som jag alltid ansett. Antingen så köper man en SR+(Model3) eller en Performance.
LR går bort helt tycker jag. Speciellt nu när nya Model3 har kommit.

En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av OfarligTesla »

Martin E-tron skrev:
Räckvidden e rätt viktigt för mig med dessa pengar för en bil :D
Ja, jag tycker att skillnaden i kostnad i Sverige är på tok för låg för att inte gå på LR faktiskt. Visst förstår jag att LR kan vara dyr för många men skillnaden mot vanliga är så pass liten att om LR är dyr så kommer den också vara det, antar man 60% restvärde efter 3 år handlar det om 6-700/mån i kostnadsskillnad.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av pejvic »

Endast framtiden kan utvisa utfallet men med tanke på vad det begärs för gamla SR+ jämfört med vad nya Model 3 kostar (man har den i handen under 500.000 och för 513.000 med krok) så skulle jag inte vara förvånad om man kan äga den med 0 värdeminskning i ett år.

Nu talar jag alltså om model3 med wltp över 500km. Det begärs idag över 500 för 2021orna och runt 450 för 2019/2020 denna är avsevärt mycket bättre.

Håller med teslabjörn. Gratis-bil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av martinot »

Jonte73 skrev:

Ja som jag alltid ansett. Antingen så köper man en SR+(Model3) eller en Performance.
LR går bort helt tycker jag. Speciellt nu när nya Model3 har kommit.

En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Förmånsvärde. Där är LR oslagbart prisvärd (annars så hade jag också köpt P).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Jonte73 »

martinot skrev:
Jonte73 skrev:

Ja som jag alltid ansett. Antingen så köper man en SR+(Model3) eller en Performance.
LR går bort helt tycker jag. Speciellt nu när nya Model3 har kommit.

En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Förmånsvärde. Där är LR oslagbart prisvärd (annars så hade jag också köpt P).
Ahh… ja självklart. Tänkte ju inte på det.
Ja då är den svårslagen, helt klart
BosseBil
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2021 01:38

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av BosseBil »

Så bättre range, snabbare bil, AWD och bättre ljud är ingenting man betalar för?
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av Melkin »

Jonte73 skrev:
En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Hör detta ofta här, men alla har vi olika preferenser. Personligen skulle jag aldrig betala 60k mer för sämre räckvidd och sämre komfort (med det senare syftar jag på hjulen). LR har redan snabbare acceleration än jag behöver, så känns som ett klockrent val.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7711
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SR+ vs LR 2022, vad skiljer i utrustning?

Inlägg av mikebike »

Melkin skrev:
Jonte73 skrev:
En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Hör detta ofta här, men alla har vi olika preferenser. Personligen skulle jag aldrig betala 60k mer för sämre räckvidd och sämre komfort (med det senare syftar jag på hjulen). LR har redan snabbare acceleration än jag behöver, så känns som ett klockrent val.
Samt att P inte går att få med dragkrok....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar