Stämmer det som skrivs i tråden att man med nya Model 3 idag får med följande?
Tänker på enklast möjliga (dvs inte LR eller P)
Textilmattor
Stenskottsfolie (vilka delar isf?)
Textilmattor för golv framsäten och baksäten. Undersidan mattorna är av kardborreliknande material och fäster mot fasta nålfilten i kupén så att dom inte ska glida runt. Jag har tagit ut mina och tänkte skicka med dom när bilen säljs igen och använder allvädersmattor nu istället.
Stenskottsfolie hela vägen från framhjul till bakhjul. Ritat in med rött på bifogad bild.
Stämmer det som skrivs i tråden att man med nya Model 3 idag får med följande?
Tänker på enklast möjliga (dvs inte LR eller P)
Textilmattor
Stenskottsfolie (vilka delar isf?)
Textilmattor för golv framsäten och baksäten. Undersidan mattorna är av kardborreliknande material och fäster mot fasta nålfilten i kupén så att dom inte ska glida runt. Jag har tagit ut mina och tänkte skicka med dom när bilen säljs igen och använder allvädersmattor nu istället.
Stenskottsfolie hela vägen från framhjul till bakhjul. Ritat in med rött på bifogad bild.
När blev det standard med stenskottsfolie på den markerade platsen? Är du säker att det inte är lite tjockare lackerat samt lite gulare? Har det på min och lacken har ändå flagnat av.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
510km för Model 3 vs 537km för Y LR
Hugget som stucket faktiskt
Man betalar ganska mycket mer för utrymme och lite extra lullull man egentligen klarar sig utan typ
166.000:- extra för Y tur för Tesla det finns många dårar som mig där ute haha
Trodde Y hade 507km men det var fälgarna igen såg jag nu.
Y har dock också fördelar som utrymmen, lättare insteg?, men också 4 hjulsdrift och så får du tillbaka rätt stor del av dom där 166 när ni säljer skulle jag tro.
Var kommer den där 537 km ifrån för model Y? Det enda jag hittar på Teslas hemsida är 507.
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
510km för Model 3 vs 537km för Y LR
Hugget som stucket faktiskt
Man betalar ganska mycket mer för utrymme och lite extra lullull man egentligen klarar sig utan typ
166.000:- extra för Y tur för Tesla det finns många dårar som mig där ute haha
Trodde Y hade 507km men det var fälgarna igen såg jag nu.
Y har dock också fördelar som utrymmen, lättare insteg?, men också 4 hjulsdrift och så får du tillbaka rätt stor del av dom där 166 när ni säljer skulle jag tro.
Var kommer den där 537 km ifrån för model Y? Det enda jag hittar på Teslas hemsida är 507.
När du ändrar fälgarna från 20” till 19”
All räckvidd på sidan är med dom större fälgarna
Den billigaste 3an har längre räckvidd jämfört med model Y Long Range (WLTP), så räckvidden blir inget problem för de flesta.
510km för Model 3 vs 537km för Y LR
Hugget som stucket faktiskt
Man betalar ganska mycket mer för utrymme och lite extra lullull man egentligen klarar sig utan typ
166.000:- extra för Y tur för Tesla det finns många dårar som mig där ute haha
Trodde Y hade 507km men det var fälgarna igen såg jag nu.
Y har dock också fördelar som utrymmen, lättare insteg?, men också 4 hjulsdrift och så får du tillbaka rätt stor del av dom där 166 när ni säljer skulle jag tro.
Var kommer den där 537 km ifrån för model Y? Det enda jag hittar på Teslas hemsida är 507.
När du ändrar fälgarna från 20” till 19”
All räckvidd på sidan är med dom större fälgarna
Kul, det hade jag ingen aning om. Vi har just fått MY med 19" men bilen anger själv ungefär 500 km som max (vid batteriindikatorn), men vad jag har förstått är det EPA range?
Ingen skillnad förutom att det är LFP batteri i SR, en motor med bakhjulsdrift och ett enklare ljudsystem. Tror inte mattorna följer med heller i SR. Förbättringar sker hela tiden, men stora saker som kommer är väl snabbare AMD processor och snyggare bakljus.
Till min SR+ (juni -21) följde det med textilmattor av fin kvalitet. Använder inga gummimattor, de textila är som ny fortfarande.
Jag kommer från BMW och där var det mycket som man var tvungen att lägga till, som i stället är standard på Tesla. Några exempel på sådant som var tillval på BMW, men som ingick i standardutrustningen på den M3LR-20 jag köpte förra året:
• Parkeringssensorer fram och bak
• Backkamera
• Navigationssystem
• Röststyrning
• Ställbart svankstöd
• Riktigt bra ljudanläggning (standardljudet i BMW är kasst)
• Elmanövrerade stolar
• Elektriskt ställbar ratt
• Förarprofiler för ratt och stolar
• Keyless go
• Panoramaglastak
• Veganläder
• Elvärmt baksäte
• Automatiskt avbländande backspeglar
Allt detta finns också i SR, bortsett från två högtalare (har inte räknat hur många högtalare min SR har) och inställbart svankstöd på passagerarsidan. Har någon nämnt Sentry mode, kameror med ständig, rullande inspelning, Dog Mode och Camp Mode (dessa finns också i SR)?
Har försökt kolla runt lite mer efter en exakt lista på utrustningen som ingår utan någon direkt framgång.
Det jag däremot hittade var rapporter om att även Tesla nu börjat plocka bort utrustning pga komponentbrist.
Har någon här erfarenhet kring det?
Vore tråkigt om man beställer en bil och tror att viss utrustning ska ingå och sen saknas tex svankstöd eller annan utrustning.
Har försökt kolla runt lite mer efter en exakt lista på utrustningen som ingår utan någon direkt framgång.
Det jag däremot hittade var rapporter om att även Tesla nu börjat plocka bort utrustning pga komponentbrist.
Har någon här erfarenhet kring det?
Vore tråkigt om man beställer en bil och tror att viss utrustning ska ingå och sen saknas tex svankstöd eller annan utrustning.
En del bilar har levererats utan ratt, den levereras till sommaren och man får styra bilen med appen fram tills dess!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Intressant att det inte är fler som tycker att det är anmärkningsvärt att Tesla inte vill speca utrustningen på ett vettigt sätt. Det är ändå en produkt jag köper och betalar för, att då veta vad man får känns inte som ett orimligt högt krav.
Alternativt så kanske jag inte är tillräckligt inbiten Tesla-fan, då jag inte nöjer mig med att "få" köpa en bil utan även vill veta vad jag får utöver ratt och hjul.
Att inte speca utrustningen blir ju ett perfekt sätt att ändra utrustning hur man vill utan att köparen har någon rätt som helst att klaga..
Intressant att det inte är fler som tycker att det är anmärkningsvärt att Tesla inte vill speca utrustningen på ett vettigt sätt. Det är ändå en produkt jag köper och betalar för, att då veta vad man får känns inte som ett orimligt högt krav.
Alternativt så kanske jag inte är tillräckligt inbiten Tesla-fan, då jag inte nöjer mig med att "få" köpa en bil utan även vill veta vad jag får utöver ratt och hjul.
Att inte speca utrustningen blir ju ett perfekt sätt att ändra utrustning hur man vill utan att köparen har någon rätt som helst att klaga..
Jag visste vad som ingick när jag beställde och det fanns också i bilen när den levererades. Men det har kanske ändrats sedan jag fick min bil.
Intressant att det inte är fler som tycker att det är anmärkningsvärt att Tesla inte vill speca utrustningen på ett vettigt sätt. Det är ändå en produkt jag köper och betalar för, att då veta vad man får känns inte som ett orimligt högt krav.
Alternativt så kanske jag inte är tillräckligt inbiten Tesla-fan, då jag inte nöjer mig med att "få" köpa en bil utan även vill veta vad jag får utöver ratt och hjul.
Att inte speca utrustningen blir ju ett perfekt sätt att ändra utrustning hur man vill utan att köparen har någon rätt som helst att klaga..
Jag visste vad som ingick när jag beställde och det fanns också i bilen när den levererades. Men det har kanske ändrats sedan jag fick min bil.
När höger svankstödsjustering försvann kommunicerades det inte ut i förväg.
Har försökt kolla runt lite mer efter en exakt lista på utrustningen som ingår utan någon direkt framgång.
Det jag däremot hittade var rapporter om att även Tesla nu börjat plocka bort utrustning pga komponentbrist.
Har någon här erfarenhet kring det?
Vore tråkigt om man beställer en bil och tror att viss utrustning ska ingå och sen saknas tex svankstöd eller annan utrustning.
Svankstöd på passagerarsidan har tagits bort, men annat som rapporterats, typ att trådlös mobilladdare saknas vid leverans pga komponentbrist är ju bara tillfälligt. Om du drabbas av detta kommer Tesla hem till dig och installerar detta senare.
2022 Tesla Model 3 LR 2019 Tesla Model 3 LR 2018 Kia Soul EV 30kWh
Tesla-Björn har ju ett antal videos från i år med standard-Model 3:n, som han tycker är ett kap jämfört med LR eftersom man får "allt" förutom längre räckvidd typ.
Tesla-Björn har ju ett antal videos från i år med standard-Model 3:n, som han tycker är ett kap jämfört med LR eftersom man får "allt" förutom längre räckvidd typ.
Ja som jag alltid ansett. Antingen så köper man en SR+(Model3) eller en Performance.
LR går bort helt tycker jag. Speciellt nu när nya Model3 har kommit.
En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Räckvidden e rätt viktigt för mig med dessa pengar för en bil
Ja, jag tycker att skillnaden i kostnad i Sverige är på tok för låg för att inte gå på LR faktiskt. Visst förstår jag att LR kan vara dyr för många men skillnaden mot vanliga är så pass liten att om LR är dyr så kommer den också vara det, antar man 60% restvärde efter 3 år handlar det om 6-700/mån i kostnadsskillnad.
Endast framtiden kan utvisa utfallet men med tanke på vad det begärs för gamla SR+ jämfört med vad nya Model 3 kostar (man har den i handen under 500.000 och för 513.000 med krok) så skulle jag inte vara förvånad om man kan äga den med 0 värdeminskning i ett år.
Nu talar jag alltså om model3 med wltp över 500km. Det begärs idag över 500 för 2021orna och runt 450 för 2019/2020 denna är avsevärt mycket bättre.
Ja som jag alltid ansett. Antingen så köper man en SR+(Model3) eller en Performance.
LR går bort helt tycker jag. Speciellt nu när nya Model3 har kommit.
En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Förmånsvärde. Där är LR oslagbart prisvärd (annars så hade jag också köpt P).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ja som jag alltid ansett. Antingen så köper man en SR+(Model3) eller en Performance.
LR går bort helt tycker jag. Speciellt nu när nya Model3 har kommit.
En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Förmånsvärde. Där är LR oslagbart prisvärd (annars så hade jag också köpt P).
Ahh… ja självklart. Tänkte ju inte på det.
Ja då är den svårslagen, helt klart
En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Hör detta ofta här, men alla har vi olika preferenser. Personligen skulle jag aldrig betala 60k mer för sämre räckvidd och sämre komfort (med det senare syftar jag på hjulen). LR har redan snabbare acceleration än jag behöver, så känns som ett klockrent val.
2022 Tesla Model 3 LR 2019 Tesla Model 3 LR 2018 Kia Soul EV 30kWh
En LR kostar ju nästan lika mycket som en P. Så vafan skulle man köpa en LR för då?
Hör detta ofta här, men alla har vi olika preferenser. Personligen skulle jag aldrig betala 60k mer för sämre räckvidd och sämre komfort (med det senare syftar jag på hjulen). LR har redan snabbare acceleration än jag behöver, så känns som ett klockrent val.