Dålig vinterväghållning
Moderator: Redaktion
Dålig vinterväghållning
Fick min m3 den 21a december och har typ bara kört umeå Stockholm och tillbaka. Men på vägen hem klagade både jag och tjejen på att bilen känns ostabil på snö. Omkörningar på 2+1 vägar var mycket läskigare än xc70n som jag hade innan. Har teslas dubbdäck 3bar,
Styrningen känns vag och fördröjd.
Är det däcken som är anledningen eller nån inställning, vad har jag missat?
//Fredrik M
//Fredrik M
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dålig vinterväghållning
Jag tror det är däcken. Jag har kört olika Volvo med AWD i 20 år innan och jag tycker min Model 3 är den som känns bäst i vinterväglag.kao172 skrev:Fick min m3 den 21a december och har typ bara kört umeå Stockholm och tillbaka. Men på vägen hem klagade både jag och tjejen på att bilen känns ostabil på snö. Omkörningar på 2+1 vägar var mycket läskigare än xc70n som jag hade innan. Har teslas dubbdäck 3bar,
//Fredrik M
Dubbfritt på samtliga. Goodyear UltraGrip Ice II på Teslan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
kao172 skrev:Fick min m3 den 21a december och har typ bara kört umeå Stockholm och tillbaka. Men på vägen hem klagade både jag och tjejen på att bilen känns ostabil på snö. Omkörningar på 2+1 vägar var mycket läskigare än xc70n som jag hade innan. Har teslas dubbdäck 3bar,
//Fredrik M
Jag har inte kört Model 3 i vinterväglag men hade en XC70 i några år förut. Det är klart att en framtung bil som XC70 med 58% av vikten på framaxeln kommer kännas stabilare än en bil som bara har 47% av vikten på framaxeln. Lägg till den snabba gasresponsen och den aggressiva "motorbromsen" så kommer det ju kännas lite annorlunda.
Ta det som en vink om att man ska ta det försiktigt på snö. Både med Model 3 och med XC70. För även om det känns stabilt med en XC70 så har man ju lika lite fäste ändå.
Kan även handla om däcken. När jag skaffade Tesla gick jag även över till dubbfritt. Dels för att det kändes som ett logiskt steg att ta och dels för att Teslan är så dåligt ljudisolerad i hjulhusen. Men nu hade jag en Model S med dubbdäck som lånebil och jäklar i min lilla låda vilket isgrepp det var jämfört med mina halkiga GoodYears...
Höj trycket i däcken.kao172 skrev:Fick min m3 den 21a december och har typ bara kört umeå Stockholm och tillbaka. Men på vägen hem klagade både jag och tjejen på att bilen känns ostabil på snö. Omkörningar på 2+1 vägar var mycket läskigare än xc70n som jag hade innan. Har teslas dubbdäck 3bar,
//Fredrik M
De är för mjuka när det inte är kallt nog.
Jag har Hakka 3 dubbfritt och måste höja till 3,2 så blir dom stabila.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Är din Model 3 två- eller fyrhjulsdriven?
Var din XC70 två- eller fyrhjulsdriven?
Var din XC70 två- eller fyrhjulsdriven?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- infelicitas
- Teslaägare
Det är nog inte fel att göra en hjulinställning. Jag gjorde det på min M3:a idag som jag hämtade innan jul.
Märkte direkt när jag körde hem den från tesla att den var svår att köra rakt fram, även fast det var barmark. Även förra S:en var felinställd när jag fick den, men den var inte lika känslig.
Märkte direkt när jag körde hem den från tesla att den var svår att köra rakt fram, även fast det var barmark. Även förra S:en var felinställd när jag fick den, men den var inte lika känslig.
Jag hämtade ut min M3LR i slutet på december förra året så är helt ny på att köra Tesla Model 3. Chill mode verkar vara ett bättre läge att använda i snömodd och jag funderar även på att ändra på re-gen inställningen för att inte överraskas av att bilen tappar fäste om jag råkar släppa av på gaspedalen för snabbt av gammal vana när det känns som bilen vill ploga fram i tangentens riktning. Helt klart är det en omställning att köra med endast en pedal mot tidigare. Jag har för övrigt dubbfria Hakka 3 och med 3.2 bar i, bilen känns helt stabil förutom det där att jag måste lära att hantera enpedalskörning och kanske välja annan re-gen nivå.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det finns bara en nivå på regen.Simba skrev:Jag hämtade ut min M3LR i slutet på december förra året så är helt ny på att köra Tesla Model 3. Chill mode verkar vara ett bättre läge att använda i snömodd och jag funderar även på att ändra på re-gen inställningen för att inte överraskas av att bilen tappar fäste om jag råkar släppa av på gaspedalen för snabbt av gammal vana när det känns som bilen vill ploga fram i tangentens riktning. Helt klart är det en omställning att köra med endast en pedal mot tidigare. Jag har för övrigt dubbfria Hakka 3 och med 3.2 bar i, bilen känns helt stabil förutom det där att jag måste lära att hantera enpedalskörning och kanske välja annan re-gen nivå.
Volvo PV 544 Special 1963
Jag tror att re-gen blir lägre om man väljer roll under stopping mode, skall testa det så kan jag återkomma hur det upplevs.
Jag har en vanlig M3.
När du kör motorväg skulle jag sätta i "Sport" och inte "Comfort". Blir betydligt bättre styrning i högre hastigheter tycker jag!
Sedan är det bara att vänja sig med regen funktionen, när jag varit och testat här i norrland så tycker jag ändå den är smart nog för vinterkörning efter lite träning, den bromsar inte i nedförsbackar om jag åker över en viss hastighet samt när det är halt (om däcken har spunnit). Tyvärr är den inte tillräckligt smart att veta när man kör över slasket i mitten på E4an så där skulle jag inte släppa gasen för mycket, då kan det lätt bli överstyrning.
Skall testa vidare någon kväll i rondeller samt andra korsningar för att lära känna när jag får över-/understyrning med denna M3.
När du kör motorväg skulle jag sätta i "Sport" och inte "Comfort". Blir betydligt bättre styrning i högre hastigheter tycker jag!
Sedan är det bara att vänja sig med regen funktionen, när jag varit och testat här i norrland så tycker jag ändå den är smart nog för vinterkörning efter lite träning, den bromsar inte i nedförsbackar om jag åker över en viss hastighet samt när det är halt (om däcken har spunnit). Tyvärr är den inte tillräckligt smart att veta när man kör över slasket i mitten på E4an så där skulle jag inte släppa gasen för mycket, då kan det lätt bli överstyrning.
Skall testa vidare någon kväll i rondeller samt andra korsningar för att lära känna när jag får över-/understyrning med denna M3.
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21.
Model 3 -21.
Regen har en egen inställning: normal eller low.Simba skrev:Jag tror att re-gen blir lägre om man väljer roll under stopping mode, skall testa det så kan jag återkomma hur det upplevs.
Roll under stopping mode har inget med regen att göra, bara hur bilen stannar i mycket låg hastighet. Rullar den ut eller bromsar den.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det är definitivt mindre re-gen på Stopping Mode lägena Creep och Roll än det är på Hold. Jag kommer välja Roll när det är riktigt halt ute och vill ha mindre re-gen tills jag har enpedalskörningen i ryggmärgen.
Regen-inställningen finns inte längre utan regleras av pedalinställningen. ”Roll”, eller frirulla om man har svenskt gränssnitt, minskar regenereringen medan ”Stoppa” utökar den, se bild.renes skrev:Regen har en egen inställning: normal eller low.Simba skrev:Jag tror att re-gen blir lägre om man väljer roll under stopping mode, skall testa det så kan jag återkomma hur det upplevs.
Roll under stopping mode har inget med regen att göra, bara hur bilen stannar i mycket låg hastighet. Rullar den ut eller bromsar den.
Jag har vant mig vid att bilen för någon tiondels sekund känns ostabil vid regen i halt väglag, men en kollega hatar det och kör ”roll”.
M3 LR AWD EAP 2021
Har du Nokian Hakka 3 så är det däcken som är sladdriga. Höj trycket lite i dem så blir det bättre.
-
Det kan inte vara så här enkelt då:Toja skrev:Höj trycket i däcken.kao172 skrev:Fick min m3 den 21a december och har typ bara kört umeå Stockholm och tillbaka. Men på vägen hem klagade både jag och tjejen på att bilen känns ostabil på snö. Omkörningar på 2+1 vägar var mycket läskigare än xc70n som jag hade innan. Har teslas dubbdäck 3bar,
Är det däcken som är anledningen eller nån inställning, vad har jag missat? /...
De är för mjuka när det inte är kallt nog.
Jag har Hakka 3 dubbfritt och måste höja till 3,2 så blir dom stabila.
Däcken som du kör på är pumpade i typ rumstemperatur. Då kommer ju trycket i däcken sedan sjunka med ca 0,1 bar för varje 10 grader Celsius kallare som det är ute. Så om däcken pumpades till 3 bar i en temp runt 20 grader Celsius så kommer de således istället ha 2,8 bar när det är runt nollsträcket ute...
...och det är ju vidare skillnad på vilket tryck man ska ha ifall däcken fått värme i sig pga av friktion vid körning, eller om de är 'kalla' efter att stått oanvända i ca 5 timmar...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
"Sport"-styrningen är väl exakt som de andra lägena förutom att ratten är lite trögare?amolin skrev:Jag har en vanlig M3.
-
Fortsättning på mitt inlägg ovanför MWall's:
Jag kan inte ha för högt tryck i mina europeiska(?) dubbfria vinterdäck – typ Nokian WR D4 – till min gasdrivna ~2015 Golf kombi. Upplever dem som mjukare än sommardäcken. Har vidare 'snålat' lite genom att 'bara' köpa varianten som 'endast' karar 190 km/h... 16 tum och 205 breda. Har jag för högt tryck så slits de ojämnt – de kommer slitas mer i mitten av däckmönstret än på sidorna...
Jag kan inte ha för högt tryck i mina europeiska(?) dubbfria vinterdäck – typ Nokian WR D4 – till min gasdrivna ~2015 Golf kombi. Upplever dem som mjukare än sommardäcken. Har vidare 'snålat' lite genom att 'bara' köpa varianten som 'endast' karar 190 km/h... 16 tum och 205 breda. Har jag för högt tryck så slits de ojämnt – de kommer slitas mer i mitten av däckmönstret än på sidorna...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Så upplevde jag också det.MWall skrev:"Sport"-styrningen är väl exakt som de andra lägena förutom att ratten är lite trögare?amolin skrev:Jag har en vanlig M3.
När du kör motorväg skulle jag sätta i "Sport" och inte "Comfort". Blir betydligt bättre styrning i högre hastigheter tycker jag! /...
Har dock bara kört M3 LR AWD i typ fyra timmar på sommarväglag och är vidare 'bara' lekman på det här... Är 40+ och har tyvärr försummat styrketräningen på sistone. Jag tyckte alla lägen förutom det 'lättaste' var obekvämt tröga...
Jag upplever min M3P som tokstabil. Kör Nokian hakka 10 EV på originalfälg (20 tum)
Bor i dalafjällen.
Bor i dalafjällen.
Jo precis, blir lättare att göra "mindre" utslag på ratten, vilket jag tycker ger betydligt bättre styrning på vintern. Comfort blir det lätt att göra över korrigeringar. Tycker jagMWall skrev:"Sport"-styrningen är väl exakt som de andra lägena förutom att ratten är lite trögare?amolin skrev:Jag har en vanlig M3.

Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21.
Model 3 -21.
En annan sak att göra är ju en hjulinställning.
När det blir kallare så blir gummit hårdare och däcken stabilare, trots lägre tryck.
Model 3 har sjukt bra väghållning i grunden så det är ju något annat som är bekymret om det känns vingligt.
När det blir kallare så blir gummit hårdare och däcken stabilare, trots lägre tryck.
Model 3 har sjukt bra väghållning i grunden så det är ju något annat som är bekymret om det känns vingligt.
Borde nästan vara tvärtom. Att det större motståndet gör det svårare med finmotoriken.amolin skrev:Jo precis, blir lättare att göra "mindre" utslag på ratten, vilket jag tycker ger betydligt bättre styrning på vintern. Comfort blir det lätt att göra över korrigeringar. Tycker jagMWall skrev:"Sport"-styrningen är väl exakt som de andra lägena förutom att ratten är lite trögare?amolin skrev:Jag har en vanlig M3.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Men den inställningen "pedalläge" har väl ingenting att göra med regen vid körning över 10km/t typ ?Tomas L skrev:Regen-inställningen finns inte längre utan regleras av pedalinställningen. ”Roll”, eller frirulla om man har svenskt gränssnitt, minskar regenereringen medan ”Stoppa” utökar den, se bild.renes skrev:Regen har en egen inställning: normal eller low.Simba skrev:Jag tror att re-gen blir lägre om man väljer roll under stopping mode, skall testa det så kan jag återkomma hur det upplevs.
Jag har vant mig vid att bilen för någon tiondels sekund känns ostabil vid regen i halt väglag, men en kollega hatar det och kör ”roll”.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Precis. Enligt manualen endast vid mycket låg fart:Tellus skrev:Men den inställningen "pedalläge" har väl ingenting att göra med regen vid körning över 10km/t typ ?Tomas L skrev:Regen-inställningen finns inte längre utan regleras av pedalinställningen. ”Roll”, eller frirulla om man har svenskt gränssnitt, minskar regenereringen medan ”Stoppa” utökar den, se bild.renes skrev:Regen har en egen inställning: normal eller low.Simba skrev:Jag tror att re-gen blir lägre om man väljer roll under stopping mode, skall testa det så kan jag återkomma hur det upplevs.
Den regenerativa bromsningen minskar hastigheten för Model 3 när du släpper accelerationspedalen under körning. Du kan välja vad du vill att Model 3 ska göra när körhastigheten har minskats till en mycket låg hastighet (nästan stillastående) och både accelerations- och bromspedalen har släppts. I parkeringsläget trycker du på Reglage > Pedaler och styrning > Pedalläge och väljer mellan följande alternativ:
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"