Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av Esterox »

Lacho skrev:
Esterox skrev:
Bra att veta, om man har inviduella mätning debitering krävs det att brf:en är momsregistrerad. Det innebär alltså en merkostnad i hantering för föreningen om man går efter detta. Däremot slipper man vid schablonkostnad om jag inte minns fel.
Kan jag läsa mer om detta någonstans?@

Vi ska ha individuell debitering men tror det ska gå via laddboxleverantören. Men har inte fått någon info än.

Installationen skulle påbörjadas i augusti men blev september och vi kan fortfarande inte starta laddning även fast att allt blinkar grönt... Styrelsens enda svar gång på gång är "vi återkommer med mer information inom kort". Vi är en ren elbil och två hybrider och styrelsen har länge varit negativt inställd till laddstolpar så jag börjar tro att dom med meningen inte vill slå på on-knappen... Sen kommer det säkert bli 5kr/kWh...

https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/kun ... ch-vatten/

https://www.bostadsratterna.se/allt-om- ... -tjanar-pa

Hittar inte på skatteverket nu men skall stå där också. Är som sagt ett EU beslut som ligger till grund och kostade våran förening mer pengar pga att vi blev tvungna att momsregistrera oss och det ställer ju högre krav på den ekonomiska redovisningen. Allt blir ju noll i slutändan men byråkrati är byråkrati.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av yps »

jonasl skrev:
Vi installerar inte ChargeAmps utan Easee. Förbereder samtliga platser med Easee Ready vilket är en monteringsplatta och ett dummyskal och utrustar ca 10 av platserna med komplett laddare - innehållet heter något så bisarrt som ChargeBerry.

Då ser vi till att dra så stor nytta som möjligt av bidraget från NVV och förbereda maximalt. Beroende på om det finns bidrag kvar sedan eller inte så kostar det 5000-10000 kr per ny plats vi utrustar med ett laddningsbär.

En nackdel är att de inte har motorvärmaruttag, skulle gärna sett att vi mäter även dem. Men fördelen att det går att bygga ut eller flytta runt laddare utan att anlita elektriker överväger i mina ögon.

Intressant att se dina siffror. Antar att det är den gröna som är taxi.. utan en blir det inte så mycket totalt, rätt rimligt att tro att vi klarar oss under 30k per år i några år framåt.
Den gröna är taxin :)
Angående motorvärmare så var det ett krav vi hade då vi ville ersätta befintliga motorvärmare med nya motorvärmar-uttag med laddbox möjlighet i vår samfällighet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Vår förenings revisor tror att vi kan komma undan genom att ha en schablonavgift för laddning där X antal kWh ingår och sedan debitera ev storförbrukare (ex långpendlare eller taxiförare) för överkonsumtionen. Så länge den separata debiteringen understiger 30k bör det vara lugnt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av Esterox »

jonasl skrev:
Vår förenings revisor tror att vi kan komma undan genom att ha en schablonavgift för laddning där X antal kWh ingår och sedan debitera ev storförbrukare (ex långpendlare eller taxiförare) för överkonsumtionen. Så länge den separata debiteringen understiger 30k bör det vara lugnt.
Mycket möjligt, vi har IMD på vatten och el också så det är inget alternativ tyvärr. Hoppas ni kan klara er från byråkratin.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Nu är vår installation på gång.

Vi har kostnadsmässigt gjort så att respektive parkeringsinnehavare själv får betala 5000 kr för att få en komplett installation, annars görs bara en förberedelse med ett tomt Easee-skal (Easee Ready). Det kan i efterhand kompletteras med en laddmodul som de kallar för "laddrobot".

Den gemensamma delen av installationen bekostas till 100% av föreningen och kommer förhoppningsvis också alla till godo genom värdeökning på lägenheterna.

Nu till det intressanta. Vi är idag 4 av 32 som kör laddbara bilar, bara jag kör elbil. Ändå har över hälften valt att komlettera sin förberedande installation med laddmodul. BARA positiv feedback från medlemmarna.

Löpande kostnaden kommer sedan endast vara 50 kr / månad + kWh-kostnaden till självkostnadspris. Vi hoppas att gränsen på 30 000 kr för att vidaresälja el/gas utan att momsregistrera föreningen ska ökas/regelverket förändas innan det blir ett problem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av Pontus »

jonasl skrev:
Nu är vår installation på gång.

Vi har kostnadsmässigt gjort så att respektive parkeringsinnehavare själv får betala 5000 kr för att få en komplett installation, annars görs bara en förberedelse med ett tomt Easee-skal (Easee Ready). Det kan i efterhand kompletteras med en laddmodul som de kallar för "laddrobot".

Den gemensamma delen av installationen bekostas till 100% av föreningen och kommer förhoppningsvis också alla till godo genom värdeökning på lägenheterna.

Nu till det intressanta. Vi är idag 4 av 32 som kör laddbara bilar, bara jag kör elbil. Ändå har över hälften valt att komlettera sin förberedande installation med laddmodul. BARA positiv feedback från medlemmarna.

Löpande kostnaden kommer sedan endast vara 50 kr / månad + kWh-kostnaden till självkostnadspris. Vi hoppas att gränsen på 30 000 kr för att vidaresälja el/gas utan att momsregistrera föreningen ska ökas/regelverket förändas innan det blir ett problem.
Vidaresälja el borde ju inte vara i kronor utan i kWh och som du säger ökas. Jag fick räkningen från föreningen för förra året precis, drygt 15000 kr :( Så våran förening kan nog vara på gränsen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av pejvic »

Jag vill slå ett slag för Eways också som vi valt.
Vi valde dem för att de hade ett bra upplägg där man som BRF-innehavare blir kund hos Eways och blippar kort när man laddar.

Vi som förening har valt priset per kwh 1.40 sen tar Eways det av oss. Och ersätter sedan föreningen för tankad el.
Då slipper vi all administration i föreningen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av Melkin »

jonasl skrev:
Nu är vår installation på gång.

Vi har kostnadsmässigt gjort så att respektive parkeringsinnehavare själv får betala 5000 kr för att få en komplett installation, annars görs bara en förberedelse med ett tomt Easee-skal (Easee Ready). Det kan i efterhand kompletteras med en laddmodul som de kallar för "laddrobot".

Den gemensamma delen av installationen bekostas till 100% av föreningen och kommer förhoppningsvis också alla till godo genom värdeökning på lägenheterna.

Nu till det intressanta. Vi är idag 4 av 32 som kör laddbara bilar, bara jag kör elbil. Ändå har över hälften valt att komlettera sin förberedande installation med laddmodul. BARA positiv feedback från medlemmarna.

Löpande kostnaden kommer sedan endast vara 50 kr / månad + kWh-kostnaden till självkostnadspris. Vi hoppas att gränsen på 30 000 kr för att vidaresälja el/gas utan att momsregistrera föreningen ska ökas/regelverket förändas innan det blir ett problem.
Kul att höra! Får jag fråga hur den individuella debiteringen går till i er förening? Hur vet man att det är du och inte grannen bredvid som laddat på din plats? Kör ni med app, blippkort eller liknande? Nyfiken då min BRF håller på att titta på nya laddare.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Vi har inte ens funderat på att det skulle kunna bli ett problem. Vi är en rätt liten förening där alla har egen plats i garage.

Men det går att köra med blipp på Easee-boxarna om man vill.

Vi (jag) kommer att stämma av debiteringen kvartalsvis, blir det övermäktigt får vi väl koppla in en tredjepartslösning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av IcePic »

Melkin skrev:
Kul att höra! Får jag fråga hur den individuella debiteringen går till i er förening? Hur vet man att det är du och inte grannen bredvid som laddat på din plats? Kör ni med app, blippkort eller liknande? Nyfiken då min BRF håller på att titta på nya laddare.
Är det nån som har funderat på det vad det gäller motorvärmare? Om inte, varför blir det en fråga först om man bumpar säkringen från 6 till 10,13,16A?

Jag ser liknande frågor ofta, men enbart när det kommer till att slöladda sin elbil över natten, men det verkar inte som om nån har tyckt att det skulle vara troligt att grannen kör svetsfirma med elsvetsen på mitt uttag i garaget förräns man ritar en blixt på stolpen?
(ok, lite raljerande men iaf)

Står någon och snor min ström för att "tjäna" 5-50:- på min bekostnad så repar jag hans bil "av misstag" när jag kollar reg-skylten eller nåt. Det borde få slut på sånt beteende relativt fort.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av Melkin »

IcePic skrev:
Melkin skrev:
Kul att höra! Får jag fråga hur den individuella debiteringen går till i er förening? Hur vet man att det är du och inte grannen bredvid som laddat på din plats? Kör ni med app, blippkort eller liknande? Nyfiken då min BRF håller på att titta på nya laddare.
Är det nån som har funderat på det vad det gäller motorvärmare? Om inte, varför blir det en fråga först om man bumpar säkringen från 6 till 10,13,16A?

Jag ser liknande frågor ofta, men enbart när det kommer till att slöladda sin elbil över natten, men det verkar inte som om nån har tyckt att det skulle vara troligt att grannen kör svetsfirma med elsvetsen på mitt uttag i garaget förräns man ritar en blixt på stolpen?
(ok, lite raljerande men iaf)

Står någon och snor min ström för att "tjäna" 5-50:- på min bekostnad så repar jag hans bil "av misstag" när jag kollar reg-skylten eller nåt. Det borde få slut på sånt beteende relativt fort.
Ja, jag hoppas du har rätt att det är en icke-fråga. Vet inget om motorvärmare men ställde frågan då jag idag betalar en fast avgift för att ladda med 13A. Om någon använder min laddstolpe spelar det ingen roll då kostnaden inte påverkas. Nu är planen att bygga 10-15 nya laddare i garaget, utöver de 6 som finns idag, och samtidigt uppgradera till snabbare laddning. Detta kommer säkert kosta en del som ska betalas av oss som brukar laddarna, och jag har sett andra nämna priser på flera kronor per kWh, så om någon snikladdar hela dagarna när man är på jobbet så lär det kännas på räkningen.

Det finns 250 p-platser i samfällighetens garage, så svårt att hålla koll på alla. Det har varit mycket stölder bl a (blev själv av med min UMC), så inte helt lätt att lita på folk. Hade det inte varit för att en av BRFerna vägrar gå med på att installera kameror hade det kanske inte varit en fråga värd att ta upp. Klart smidigast om man bara kan plugga in.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Melkin skrev:
Detta kommer säkert kosta en del som ska betalas av oss som brukar laddarna, och jag har sett andra nämna priser på flera kronor per kWh, så om någon snikladdar hela dagarna när man är på jobbet så lär det kännas på räkningen.
För oss har det varit en grundförutsättning att föreningen inte tjänar pengar på de som laddar utan att det ska vara till självkostnadspris. Sen har ju jag personligen engagerat mig en hel del i hela projektet också, både för att jag tycker det är intressant och för att det gynnar mig själv att lösningen blir bra givetvis.

Det verkar ha slutat med att 22 av 32 platser utrustas med laddare, resten är förberedda. Fem laddbara bilar i föreningen idag, de övriga gör det för att de tror att nästa bil blir laddbar eller för att passa på att ta del av bidragen från NVV medans de finns.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Jag ska nog börja jobba som säljare av sånt här, måste ha uttryckt mig väldigt bra i min information till föreningens medlemmar. Nu är vi uppe i 24 av 32 parkeringar. Föreningens mest skeptiska medlem kröp till korset idag, nästan en vecka efter deadline.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
ElBop
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 mar 2022 13:04

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av ElBop »

Pontus skrev:
jonasl skrev:
Nu är vår installation på gång.

Vi har kostnadsmässigt gjort så att respektive parkeringsinnehavare själv får betala 5000 kr för att få en komplett installation, annars görs bara en förberedelse med ett tomt Easee-skal (Easee Ready). Det kan i efterhand kompletteras med en laddmodul som de kallar för "laddrobot".

Den gemensamma delen av installationen bekostas till 100% av föreningen och kommer förhoppningsvis också alla till godo genom värdeökning på lägenheterna.

Nu till det intressanta. Vi är idag 4 av 32 som kör laddbara bilar, bara jag kör elbil. Ändå har över hälften valt att komlettera sin förberedande installation med laddmodul. BARA positiv feedback från medlemmarna.

Löpande kostnaden kommer sedan endast vara 50 kr / månad + kWh-kostnaden till självkostnadspris. Vi hoppas att gränsen på 30 000 kr för att vidaresälja el/gas utan att momsregistrera föreningen ska ökas/regelverket förändas innan det blir ett problem.
Vidaresälja el borde ju inte vara i kronor utan i kWh och som du säger ökas. Jag fick räkningen från föreningen för förra året precis, drygt 15000 kr :( Så våran förening kan nog vara på gränsen.
Enligt skatteverket så ingår också avgiften i föreningen i summan på 30 000 kr. Så moms måste man enligt dem betala i de flesta fall.
ElBop
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 mar 2022 13:04

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av ElBop »

ElBop skrev:
Pontus skrev:
jonasl skrev:
Nu är vår installation på gång.

Vi har kostnadsmässigt gjort så att respektive parkeringsinnehavare själv får betala 5000 kr för att få en komplett installation, annars görs bara en förberedelse med ett tomt Easee-skal (Easee Ready). Det kan i efterhand kompletteras med en laddmodul som de kallar för "laddrobot".

Den gemensamma delen av installationen bekostas till 100% av föreningen och kommer förhoppningsvis också alla till godo genom värdeökning på lägenheterna.

Nu till det intressanta. Vi är idag 4 av 32 som kör laddbara bilar, bara jag kör elbil. Ändå har över hälften valt att komlettera sin förberedande installation med laddmodul. BARA positiv feedback från medlemmarna.

Löpande kostnaden kommer sedan endast vara 50 kr / månad + kWh-kostnaden till självkostnadspris. Vi hoppas att gränsen på 30 000 kr för att vidaresälja el/gas utan att momsregistrera föreningen ska ökas/regelverket förändas innan det blir ett problem.
Vidaresälja el borde ju inte vara i kronor utan i kWh och som du säger ökas. Jag fick räkningen från föreningen för förra året precis, drygt 15000 kr :( Så våran förening kan nog vara på gränsen.
Enligt skatteverket så ingår också avgiften i föreningen i summan på 30 000 kr. Så moms måste man enligt dem betala i de flesta fall.
Men ett alternativ kan ju vara att använda sig av Eways tjänst flow som debiterar kunden direkt och sen återbetalar till föreningen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Idag laddade jag med 11kW hemma för första gången. I våra kallgarage var det dessutom så feta kablar (5G10) framdragna så att vi kan köra 22kW eller 7.2kW enfas för bilar som har stöd för det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 953
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av R_Edvinsson »

jonasl skrev:
Idag laddade jag med 11kW hemma för första gången. I våra kallgarage var det dessutom så feta kablar (5G10) framdragna så att vi kan köra 22kW eller 7.2kW enfas för bilar som har stöd för det.
Hur många laddare sitter det monterat på varje slinga?
Hos oss har vi också 5G10 fram till vår ensamma stolpe med 2st 3,7kW uttag, och sen kör de 3G2,5mm2 kablage när de kompletterar med nya boxar i garaget. :?
Tur vi har flatrate på laddningen iaf :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Det är 10 st på varje slinga men max 3x32A, två sådana slingor. Sen är det fyra slingor med 3 st som vardera delar på 3x16A. Allt avsäkrat med 3x80A men matningen fixar 3x160A.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Oddbjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2022 13:23

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av Oddbjorn »

jonasl skrev:
Det är 10 st på varje slinga men max 3x32A, två sådana slingor. Sen är det fyra slingor med 3 st som vardera delar på 3x16A. Allt avsäkrat med 3x80A men matningen fixar 3x160A.
Förstår jag det rätt i att ni har just nu 3x80A och med 32st uttag har ni teoretiskt ca 1,8kw eller 8amp var om alla 32st skulle ladda samtidig ?

Vi håller på att bygga laddsystem I vår förening och jag funderar på vart man ska lägga lägsta nivån på laddning om alla skulle ladda samtidigt? Är det 8A en fas.

Klarar man sig och ladda med 8A under en natt?
andyb
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2022 08:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av andyb »

Hur gör man när man ska bestämma priset på elen om man har ett rörligt avtal? Som jag har förstått det så sätter man ett fast pris som alla sedan laddar för. Men hur ska man veta vilket pris man ska sätta? Försöker man hitta ett genomsnitt eller hur ska man tänka?
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av HenricL »

andyb skrev:
Hur gör man när man ska bestämma priset på elen om man har ett rörligt avtal? Som jag har förstått det så sätter man ett fast pris som alla sedan laddar för. Men hur ska man veta vilket pris man ska sätta? Försöker man hitta ett genomsnitt eller hur ska man tänka?
Hej, vi har fakturering varje 3 månader i efterskott för elen och tar då ett snittpris över de tre månaderna. Vi har också en fast avgift om 150SEK/månad. Funkar bra tycker vi!
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Oddbjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 jul 2022 13:23

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av Oddbjorn »

HenricL skrev:
andyb skrev:
Hur gör man när man ska bestämma priset på elen om man har ett rörligt avtal? Som jag har förstått det så sätter man ett fast pris som alla sedan laddar för. Men hur ska man veta vilket pris man ska sätta? Försöker man hitta ett genomsnitt eller hur ska man tänka?
Hej, vi har fakturering varje 3 månader i efterskott för elen och tar då ett snittpris över de tre månaderna. Vi har också en fast avgift om 150SEK/månad. Funkar bra tycker vi!

Lägger ni på säkringsavgift och alla överföringsavgifter för Elnät eller tar ni bara elpriset ?


Vi har dilemmat att vi utnyttjar befintlig huvudsäkring så då uppstår frågan om vi ska ta betalt för säkringsavgiften eller inte. Jag tycker inte det är rimligt eftersom vi skulle betala den oavsett.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av HenricL »

Oddbjorn skrev:
HenricL skrev:
andyb skrev:
Hur gör man när man ska bestämma priset på elen om man har ett rörligt avtal? Som jag har förstått det så sätter man ett fast pris som alla sedan laddar för. Men hur ska man veta vilket pris man ska sätta? Försöker man hitta ett genomsnitt eller hur ska man tänka?
Hej, vi har fakturering varje 3 månader i efterskott för elen och tar då ett snittpris över de tre månaderna. Vi har också en fast avgift om 150SEK/månad. Funkar bra tycker vi!

Lägger ni på säkringsavgift och alla överföringsavgifter för Elnät eller tar ni bara elpriset ?


Vi har dilemmat att vi utnyttjar befintlig huvudsäkring så då uppstår frågan om vi ska ta betalt för säkringsavgiften eller inte. Jag tycker inte det är rimligt eftersom vi skulle betala den oavsett.
Vad jag vet tar vi hela elkostnaden, skatt, nät, moms, etc. Men tror inte det är något som rör säkring. Men vi har lastbalancering så det kanske inte påverkar det, men jag är för dåligt insatt för det.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av yps »

Oddbjorn skrev:
jonasl skrev:
Det är 10 st på varje slinga men max 3x32A, två sådana slingor. Sen är det fyra slingor med 3 st som vardera delar på 3x16A. Allt avsäkrat med 3x80A men matningen fixar 3x160A.
Förstår jag det rätt i att ni har just nu 3x80A och med 32st uttag har ni teoretiskt ca 1,8kw eller 8amp var om alla 32st skulle ladda samtidig ?

Vi håller på att bygga laddsystem I vår förening och jag funderar på vart man ska lägga lägsta nivån på laddning om alla skulle ladda samtidigt? Är det 8A en fas.

Klarar man sig och ladda med 8A under en natt?
Vi installerade 2st garage, alla platser (24 + 41 = 65 platser), säkrat till 3x63A för detta. Vi drog 5G16 till stora garaget, och 5G10 till lilla då vi sen tidigare endast hade 4G10 mellan garagen.
Min erfarenhet efter 2,5 år och ca 10 bilar är att försöka få alla laddboxar i en STOR lastbalansering, då kommer man unyttja effekten bäst. Vi har två LB, en per garage. Vi ger 11Kw till elbilar och enfas till plugins. ChargeAmps Halo boxar.
Och svar kanske på frågan, minsta vi ger ut är 6A, annars kan en del bilar få problem.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Äntligen! Vi installerar laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

I praktiken kommer inte alla 32 ladda samtidigt någonsin. Våra säkringar är på 80A men eftersom det är ett effektabonnemang och matningen är 120 A så kan vi öka om vi skulle vilja.

Men för varje månads topp får vi betala 60 (fritt ur minnet) kr i effektavgift per kW så just nu har vi begränsat till 32A. Fyra bilar som laddar nu, jag har aldrig upplevt det som en begränsning.

Vi har prissatt efter ungefär där vi tror snittet kommer vara och flaggat för att det kan ändras. Har ett portföljabonnemang som kostat ca 1.40 kr/kWh inkl nätavgift senaste månaderna, vi tar lite mer men tanken är att kunna hålla samma pris även när det är lite dyrare. Vi får väl se vart det barkar.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar