Elbil som andrabil med kort leveranstid

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Jag röstar på leaf., håller med bjelke om utseendet men det är inte värre än vissa andra och det slipper man se inifrån. Har också letat efter en mindre elbil som andrabil och har övervägt e-up Zoe i3 mfl men slog till på en röd :D leaf igår för 3100 plus skatt och försäkring för 1500 mil per år i 2 år så på loppet av två månader lämnar vi fossil helt. Detta är den med 40 kWh batteri och lite mer utr som tex backkameror och sensorer mm. Kommer 20-25 mil på sommaren vilket är dubbelt mot e-up. Känns mer som en riktigt bil än vår Kia som jag absolut inte vill köra motorväg med men denna absolut. Gammal inredning mm och ratten kom iväg för hastighetsmätaren för mig men det är för att jag vill sitta högre upp. Men det är som kompisen som tipsade om denna, det är inte som att köra en Audi men tanken ör att jag ska köra denna också så vi får upp milen lite på den, körde kian ca 300 mil om året… får se hur länge jag har E-tron stående innan jag byter ut den mot en asiat med garanti, såg något rykte om en Ev7 jag har nämligen svårt att säga att min E-tron som är grym men att den skulle vara mer än 3 ggr så bra som leaf, nja. Nissan säljaren säljer öven ioniq5…
Nackdelen med Leaf är att den inte har någon temperaturkontroll över batteripaketet. Varken för att värma på vintern, eller kyla på sommaren och vid snabbladdning.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-taxibil/
Det stämmer men är inget stort problem om man inte tänker göra längre resor med snabbladdning (eller snabbladdning
öht på vintern kanske)… och apropå det så vill man nog inte vara beroende av några CHAdeMO heller, minns
inte riktigt men bytte dom till slut till CCS eller var det bara typ 2 isf typ 1 som ändrades?
På lite äldre bilar så är det iaf inte typ 2 och ingen CCS heller iaf…
Nja, det är dåligt att det inte finns riktig kylning om bilen står hett i solen på sommaren, men även dåligt då de inte heller kan värma batterierna på vintern. Bilarna coldegatear då. Jo, det är även idiotiskt med CHAdeMO som du påpekar. De bytte aldrig någonsin till CCS på Leaf. Nya bilar från Nissan kommer dock med CCS.

Har man dock aldrig tänkt att kunna resa långt med bilen så har det dock inte så stor betydelse. Men den dåliga snabbladdningen är verkligen varför jag personligen skulle undvika Leaf. Även om man laddar hemma till 95% av tiden, så vill man ju i bland kunna resa längre. Det finns så många andra små elbilar med både Typ2 CCS och vätskekylning/värmning av batterier.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 416
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
LarsL skrev:
DrDR skrev:
Finns många beg Renault Zoe på Blocket. Har varit som mest 5 st i vår även om jag inte rekommenderar det för längre resor. Men 4 pers är inga problem, iaf om det är barn/ungdomar i baksätet. Funkar hur bra som helst i stadstrafik/kortare resor.

Finns i röd eller annan färg... :D
Hur är det med krocksäkerheten? Finns inget dummare än att snåla med säkerheten, tycker jag.
Oftast är den sämre hos småbilar. Just Zoe är ovanligt dålig. 0 stjärnor.

https://alltomelbil.se/renault-zoe-kras ... -stjarnor/

Gällande Fiat 500e så är den iaf. hyfsad med 4 stjärnor i EuroNcap.

https://www.euroncap.com/en/results/fiat/500e/44198
Utan att ha grävt ner mig i detta med Zoe'ns 0 stjärnor, så har jag förstått att det beror på att bilen inte har auto-broms, och det är nu ett krav för att överhuvud taget få stjärnor hos NCAP
De första Zoe var väl bland de säkraste småbilarna när den kom 2014 och NCAP har väl gjort om sitt bedömningssystem ett par gånger sedan dess också.
Så att Zoe är det osäkraste som rullar håller jag inte med om, man behöver inte vara någon Einstein för att räkna ut att en mindre bil troligen är sämre att vara i gentemot en större bil om det händer något.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
DrDR skrev:
Finns många beg Renault Zoe på Blocket. Har varit som mest 5 st i vår även om jag inte rekommenderar det för längre resor. Men 4 pers är inga problem, iaf om det är barn/ungdomar i baksätet. Funkar hur bra som helst i stadstrafik/kortare resor.

Finns i röd eller annan färg... :D
Hur är det med krocksäkerheten? Finns inget dummare än att snåla med säkerheten, tycker jag.
Oftast är den sämre hos småbilar. Just Zoe är ovanligt dålig. 0 stjärnor.

https://alltomelbil.se/renault-zoe-kras ... -stjarnor/

Gällande Fiat 500e så är den iaf. hyfsad med 4 stjärnor i EuroNcap.

https://www.euroncap.com/en/results/fiat/500e/44198
Utan att ha grävt ner mig i detta med Zoe'ns 0 stjärnor, så har jag förstått att det beror på att bilen inte har auto-broms, och det är nu ett krav för att överhuvud taget få stjärnor hos NCAP
De första Zoe var väl bland de säkraste småbilarna när den kom 2014 och NCAP har väl gjort om sitt bedömningssystem ett par gånger sedan dess också.
Så att Zoe är det osäkraste som rullar håller jag inte med om, man behöver inte vara någon Einstein för att räkna ut att en mindre bil troligen är sämre att vara i gentemot en större bil om det händer något.
Det beror på två saker som jag förstått det;

1. Dels att EuroNcap kontinurerligt uppgraderar kraven på bilarna. Kraven på säkerhet 2020 är högre än vad de var 1990. Här har ju som du är inne på blivit allt vikigare med aktiva säkerhetssystem på senare tid. De har kraftigt minskat skador och risk för olyckor.

2. Dels har Renault försämrat den passiva säkerheten genom att försämra krockkuddsskyddet på Zoe efter faceliften. Devs gen 2 av Zoe har ett sämre krockskydd än gen 1 av Zoe.

Läser man länken jag har ovan så står det följande:
För Renaults budget-märke Dacia och deras billiga elbil Spring ser det också dystert ut. I testerna får Dacia Spring endast 1 stjärna och Euro NCAP.s generalsekreterare Michiel Van Ratingen har uttalat sig om resultaten.

– Dessa dystra resultat för Zoe och Dacia Spring visar att säkerheten har blivit en sidoeffekt av gruppens övergång till elbilar. För bara några månader sedan hävdade Dacia att de var ”fullt fokuserade på att alltid öka säkerheten för passagerarna” och att deras bilar alltid har förbättrad passagerarsäkerhet. Så är det uppenbarligen inte. Dessa bilarna erbjuder inte någon märkbar aktiv säkerhet som standard och deras passagerarskydd är också sämre än något fordon vi har sett på många år, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.

– Det är cyniskt att erbjuda konsumenten en prisvärd miljöbil om den kommer till priset av högre skaderisk vid en olycka. Andra bilar, som Fiat 500e, som nyligen fick 5 stjärnor i Green NCAP visar att säkerheten inte behöver offras för miljön, avslutar Michiel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Pontus »

DanneB skrev:
En elbil blir sällan en "andrabil", om du inte har en elbil som "förstabil".
Då de oftast är både roligare, skönare och bekvämare att köra.

Vår diesel-SUV står och rostar ihop på gårdsplanen. :)
Stämmer, sedan första elbilen för 7 år sedan så jag aldrig tänkt på att köpa en fossilbil. Siktar på att första bilen blir Ioniq 5.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Tellus »

Leaf var bästa elbilen(utöver tesla) för 10 år sedan. Då den knappt uppdaterats alls på 10 år gör den till den sämsta elbilen att köpa idag. Billig privatleasing kan vara ett alternativ om man kan leva med alla brister.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Pontus »

Tänkte försöka provköra en 500e välutrustad. Dessa ska gå att få på typ 2 månader.

Räknar man på 3 år och 60% restvärde så får man:
Amortering: (365.000 x 0,4 - 70.000)/36 = 2.111 kr/mån
Ränta: (1,25%) = 230 kr/mån
Försäkring (TH) = 350 kr/mån
Service (4700/36) = 130 kr/mån

Totalt ca: 2.821 kr/mån

Känns som det kanske kan vara en prisvärd citybil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Jag röstar på leaf., håller med bjelke om utseendet men det är inte värre än vissa andra och det slipper man se inifrån. Har också letat efter en mindre elbil som andrabil och har övervägt e-up Zoe i3 mfl men slog till på en röd :D leaf igår för 3100 plus skatt och försäkring för 1500 mil per år i 2 år så på loppet av två månader lämnar vi fossil helt. Detta är den med 40 kWh batteri och lite mer utr som tex backkameror och sensorer mm. Kommer 20-25 mil på sommaren vilket är dubbelt mot e-up. Känns mer som en riktigt bil än vår Kia som jag absolut inte vill köra motorväg med men denna absolut. Gammal inredning mm och ratten kom iväg för hastighetsmätaren för mig men det är för att jag vill sitta högre upp. Men det är som kompisen som tipsade om denna, det är inte som att köra en Audi men tanken ör att jag ska köra denna också så vi får upp milen lite på den, körde kian ca 300 mil om året… får se hur länge jag har E-tron stående innan jag byter ut den mot en asiat med garanti, såg något rykte om en Ev7 jag har nämligen svårt att säga att min E-tron som är grym men att den skulle vara mer än 3 ggr så bra som leaf, nja. Nissan säljaren säljer öven ioniq5…
Nackdelen med Leaf är att den inte har någon temperaturkontroll över batteripaketet. Varken för att värma på vintern, eller kyla på sommaren och vid snabbladdning.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-taxibil/
Det stämmer men är inget stort problem om man inte tänker göra längre resor med snabbladdning (eller snabbladdning
öht på vintern kanske)… och apropå det så vill man nog inte vara beroende av några CHAdeMO heller, minns
inte riktigt men bytte dom till slut till CCS eller var det bara typ 2 isf typ 1 som ändrades?
På lite äldre bilar så är det iaf inte typ 2 och ingen CCS heller iaf…
Nja, det är dåligt att det inte finns riktig kylning om bilen står hett i solen på sommaren, men även dåligt då de inte heller kan värma batterierna på vintern. Bilarna coldegatear då. Jo, det är även idiotiskt med CHAdeMO som du påpekar. De bytte aldrig någonsin till CCS på Leaf. Nya bilar från Nissan kommer dock med CCS.

Har man dock aldrig tänkt att kunna resa långt med bilen så har det dock inte så stor betydelse. Men den dåliga snabbladdningen är verkligen varför jag personligen skulle undvika Leaf. Även om man laddar hemma till 95% av tiden, så vill man ju i bland kunna resa längre. Det finns så många andra små elbilar med både Typ2 CCS och vätskekylning/värmning av batterier.
Jag läste mer andrabil än att ha bilen som första bil i 8 månader. För oss ör det en ren andrabil som kommer köras typ Max 6 mil om dagen och ev någon resa till Jönköping och då hinner man långsamladda med typ 2 på natten, eller så tar vi förstabilen, E-tron.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Dafro »

Pontus skrev:
Tänkte försöka provköra en 500e välutrustad. Dessa ska gå att få på typ 2 månader.

Räknar man på 3 år och 60% restvärde så får man:
Amortering: (365.000 x 0,4 - 70.000)/36 = 2.111 kr/mån
Ränta: (1,25%) = 230 kr/mån
Försäkring (TH) = 350 kr/mån
Service (4700/36) = 130 kr/mån

Totalt ca: 2.821 kr/mån

Känns som det kanske kan vara en prisvärd citybil.
Tror att det blir mer rätt att dra av 70 först innan du tar amortering på 40%, det är ju det som är normalpriset nu på alla bilar, jag tycker att det ser lite väl optimistiskt ut annars. Så lägg på 1200 så 4000, sedan tycker jag kanske att även 60% är optimistiskt att räkna på för tre år bort men det blir ju trevligare siffror.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Tänkte försöka provköra en 500e välutrustad. Dessa ska gå att få på typ 2 månader.

Räknar man på 3 år och 60% restvärde så får man:
Amortering: (365.000 x 0,4 - 70.000)/36 = 2.111 kr/mån
Ränta: (1,25%) = 230 kr/mån
Försäkring (TH) = 350 kr/mån
Service (4700/36) = 130 kr/mån

Totalt ca: 2.821 kr/mån

Känns som det kanske kan vara en prisvärd citybil.
Jag tycker 500e verkar riktigt charmig. Enda alternativet i "klassen" till Honda E imo. Men om du menar allvar med att faktiskt kunna åka 4 i bilen så tror jag 500e är för trång. Jag tycker Hondan är riktigt liten, vilket jag ser som en fördel då vi åker max en vuxen och två barn i den, samt att den mest agerar transport till Stockholm city och tillbaka, men att åka 4 i den är trångt. Då är Hondan faktiskt ändå avsevärt större än Fiaten, med 389 cm vs 363 cm längd.

Har inte provat 500an, men historiskt tycker jag kvalitetskänslan i Fiat varit ganska dålig. Hondan är riktigt solid rakt igenom! Slutligen älskar jag personligen "techigheten" i Honda E, den har ju många kul funktioner som få andra har. Men som sagt, inte testat Fiaten, är den lika bra som den är charmig så är det nog ett bra alternativ (om ni väldigt sällan ska åka 4...).

Gällande kalkylen så finns Honda E att privatleasa för 3000:- inklusive service. Så kanske 3400:- inklusive försäkring och utan restvärdesrisk. Ungefär samma pris verkar gälla för 500e vid leasing.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
DanneB skrev:
En elbil blir sällan en "andrabil", om du inte har en elbil som "förstabil".
Då de oftast är både roligare, skönare och bekvämare att köra.

Vår diesel-SUV står och rostar ihop på gårdsplanen. :)
Stämmer, sedan första elbilen för 7 år sedan så jag aldrig tänkt på att köpa en fossilbil. Siktar på att första bilen blir Ioniq 5.
Om du har flera bilar så är det den som du skulle behållt om du bara hade fått ha en bil som är "förstabil".
D.v.s. den bil som uppfyller flest behov enligt prioritering bäst.

Vad som är roligast att köra är ju något helt annat.

Inte med det sagt att din elb il inte är förstabil hos dig. Använder du inte diesel-SUVen så är det ju nu du ska sälja den.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av LarsA »

Bra val att ha en Leaf 40 kWh som andra bil, har haft det i fyra år. Fungerar alltid, bra lastvolym och batteriet klarar två snabbladdningar innan det blir för varmt.
Första bil är en Polstar 2.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil som andrabil med kort leveranstid

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Hondan är riktigt solid rakt igenom! Slutligen älskar jag personligen "techigheten" i Honda E, den har ju många kul funktioner som få andra har. Men som sagt, inte testat Fiaten, är den lika bra som den är charmig så är det nog ett bra alternativ (om ni väldigt sällan ska åka 4...).

Gällande kalkylen så finns Honda E att privatleasa för 3000:- inklusive service. Så kanske 3400:- inklusive försäkring och utan restvärdesrisk. Ungefär samma pris verkar gälla för 500e vid leasing.
Jo, bra tips. Honda E hade jag nog också kikat på som ett alternativ som småbil och andrabil.

Den har också fått ett bra godkänt betyg med fyra stjärnor (som är mycket bra för småbil) i EuroNcap:

https://www.euroncap.com/en/results/honda/e/41399
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar