Nja, det är dåligt att det inte finns riktig kylning om bilen står hett i solen på sommaren, men även dåligt då de inte heller kan värma batterierna på vintern. Bilarna coldegatear då. Jo, det är även idiotiskt med CHAdeMO som du påpekar. De bytte aldrig någonsin till CCS på Leaf. Nya bilar från Nissan kommer dock med CCS.Bjelke skrev:Det stämmer men är inget stort problem om man inte tänker göra längre resor med snabbladdning (eller snabbladdningmartinot skrev:Nackdelen med Leaf är att den inte har någon temperaturkontroll över batteripaketet. Varken för att värma på vintern, eller kyla på sommaren och vid snabbladdning.Dafro skrev:Jag röstar på leaf., håller med bjelke om utseendet men det är inte värre än vissa andra och det slipper man se inifrån. Har också letat efter en mindre elbil som andrabil och har övervägt e-up Zoe i3 mfl men slog till på en röd leaf igår för 3100 plus skatt och försäkring för 1500 mil per år i 2 år så på loppet av två månader lämnar vi fossil helt. Detta är den med 40 kWh batteri och lite mer utr som tex backkameror och sensorer mm. Kommer 20-25 mil på sommaren vilket är dubbelt mot e-up. Känns mer som en riktigt bil än vår Kia som jag absolut inte vill köra motorväg med men denna absolut. Gammal inredning mm och ratten kom iväg för hastighetsmätaren för mig men det är för att jag vill sitta högre upp. Men det är som kompisen som tipsade om denna, det är inte som att köra en Audi men tanken ör att jag ska köra denna också så vi får upp milen lite på den, körde kian ca 300 mil om året… får se hur länge jag har E-tron stående innan jag byter ut den mot en asiat med garanti, såg något rykte om en Ev7 jag har nämligen svårt att säga att min E-tron som är grym men att den skulle vara mer än 3 ggr så bra som leaf, nja. Nissan säljaren säljer öven ioniq5…
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-taxibil/
öht på vintern kanske)… och apropå det så vill man nog inte vara beroende av några CHAdeMO heller, minns
inte riktigt men bytte dom till slut till CCS eller var det bara typ 2 isf typ 1 som ändrades?
På lite äldre bilar så är det iaf inte typ 2 och ingen CCS heller iaf…
Har man dock aldrig tänkt att kunna resa långt med bilen så har det dock inte så stor betydelse. Men den dåliga snabbladdningen är verkligen varför jag personligen skulle undvika Leaf. Även om man laddar hemma till 95% av tiden, så vill man ju i bland kunna resa längre. Det finns så många andra små elbilar med både Typ2 CCS och vätskekylning/värmning av batterier.