Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist

Re: Audi e-tron laddningstimer - egen tråd

Inlägg av Dafro »

Tack

Jo det verkar funka när jag ställer in timer i bilen, börjar överväga ev6 eller ioniiq5 men väntar på att du meddelar att du är nöjd. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Tack

Jo det verkar funka när jag ställer in timer i bilen, börjar överväga ev6 eller ioniiq5 men väntar på att du meddelar att du är nöjd. :D
Haha, nja, du får vänja dig vid bilens egenheter. Det finns en del brister, framförallt appen är ett skämt.
Men har man lärt sig hur bilen fungerar så är det inget problem. Det enda som verkligen var dåligt i mitt fall var att jag inte kunde starta förvärmning från appen, och därmed inte ACn heller. Att ha hunden kvar i bilen på sommarn var därmed inte möjligt längre. Tidigare kunde jag ju alltid starta ACn igen om jag av någon anledning fick lämna bilen och hunden längre än 30 minuter. Det är ingenting jag brukar göra, men det är tryggt att veta att det alltid går att starta ACn på distans ifall det skulle behövas. Det funkade inte i e-tron pga den dåliga appen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Tack för svar, börjar också tro att den räknar till 100%. Nu kommer nästa fråga från mig, satte mig i bilen igår och planerade in laddning upp till 80, tänkte passa på nör det var billig el. La in 3 starttider som försök 5, 6. och 7 och lagt in att den helst ska ladda 00-06, första undran är om man bara kan använda den och direkt laddning eller om den bara används om man kör timer? Jag gick upp vid 4 och kollade appen, den sa att allt var ok och 50%, svårt att se att den skulle hinna ladda till 5 då. Trixade lite med timern och la in kl 7 istället och då fick jag upp varningen att den inte skulle hinna ladda, jaja jag får väl slå på ladda direkt men den var utgråad, men appen uppdaterade och sa att allt var bra om jag tryckte på uppdatera. Då gick jag ut till bilen och tänker att jag får väl försöka starta därifrån och då märker jag att den laddar och var uppe i 75% och skulle hinna klart innan 5. Så bevisligen så är inte appen i kontakt med bilen, såg även att Tibber sa att den inte har kontakt med bilen. Vet någon om man kan göra någon reset eller har något tips om vad man kan göra.

Misstänker nämligen att detta gör att jag inte kan förvärma via appen, suck men tur man får en leaf också snart. Börjar på något sätt förstå Mati.
Om det är i bilen du lagt in 3 olika startider ( av 7 möjliga) så går det endast att välja en av dem per gång. Sedan måste den timertiden aktiveras när du stänger av bilen.

Appen kommunicerar med Audis server, som i sin tur kommunicerar med bilen. Då e-tron alltid ställer sig i Zleep mode, för att inte dra ur batteriet, behöver du trycka på uppdatera knappen för få helt aktuell status.

Det kan ta 30-60 sekunder, och ibland når den inte bilen. Men för mig har det sedan uppgraderingen i september 2021 funkat 98% av tiden. Använder ofta appen 4-6 gånger om dagen.

Om den inte får kontakt kan det lossna genom att låsa upp och sedan låsa dörrarna igen.
Screenshot_20220113-120458_myAudi.jpg
Screenshot_20220113-120619_myAudi.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jag kunde aktivera alla tre samtidigt som det såg i appen iallafall men den tog såklart den första. Prövade att låsa upp, starta bilen och backa en bit och även logga ut från appen men inget hjälpte. Men nu på em funkar det. Hunden brukar jag ha i bilen och brukar aktivera kyla eller värme så det kan ev bli ett problem. Håller tummarna
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om du kollar vid nedre knappen med klockan som används för att aktivera laddningstimern så finns en pytteliten 1:a som indikerar vilken av de sju laddningstimerrarna som valts.

Går att välja en annan förstås, görs genom att trycka längst till höger på pilen.
20220113_162429.jpg
20220113_162458.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Tack, var tvungen att gå ut till bilen och pröva och den väljer den som kommer först i tid som den som aktiveras och det verkar ju funka från bilen så jag får aktivera när jag lämnar den.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Tack, var tvungen att gå ut till bilen och pröva och den väljer den som kommer först i tid som den som aktiveras och det verkar ju funka från bilen så jag får aktivera när jag lämnar den.
Precis så. Du kan aktivera alla timer samtidigt, men du kan bara starta en, och det blir då den som ligger närmast i tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar