Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gustafsson »

Henriksson skrev:
Trots alla SUC så är det allt som oftast en Tesla som står och laddar på annan laddare, är det nåt man blir förbannad på så är det just det, håll er till era egna laddare som ni höjer till skyarna. Men det är klart att om alla Tesla ägare skiter i sina egna Suck laddare så blir det knepigt för oss övriga som inte kan ladda åt andra hållet. Ionity borde i alla fall förbjuda Teslor.
Beklagar Norskt tangentbord...Gydafast dær...
Tror tværtom att øppenhet ær nyckeln till ett bra elbilsægande. Med fler kunder kommer det in mer pengar och blir mer øver till utbyggnad till allas bæsta. Ska man hårddra det åt andra hållet ska ju varje elbilsægare hålla sig till sina personliga laddare som man sjælv byggt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
På samma sätt som Tesla-ägare inte ska anklaga alla andra för att göra fel den dag som Tesla SuC öppnar och alla andra laddar där (så länge de står korrekt parkerade på motsvarande sätt och sköter sig i övrigt).
Det är faktiskt en stor avgörande skillnad som du/ni glömmer bort; Tesla har själva finansierat SuC och bestämmer därmed själva både om, och hur, i vilken omfattning, etc. som de öppnar upp sina SuC till andra.

Då vi skattebetalare finansierat en stor del av Ionitys laddstationer så är de per definition tvungna att ha de öppna föra alla, inklusive även Tesla-ägare (som också betalat skatt och varit med och finansierat Ionity).

Här verkar det dessutom som någon anklagar en Teslaägare för att ladda på Ionity idag?

Detta utan att den varit felparkerad eller dylikt (inget som framkommit som skäl iaf.).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Ska man hårddra det åt andra hållet ska ju varje elbilsægare hålla sig till sina personliga laddare som man sjælv byggt.
Nu får man ju inte bygga egna högspänningsprodukter hur som helst. Men däremot så bestämmer du självklart 100% över dina egna laddare som du satt upp, som tex. hemma på garageuppfarten.

Skulle dock inte kalla att "hårddra det", utan mer en grundläggande princip kring äganderätt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Nick
elbilist

Inlägg av Nick »

Stor del skattefinansierat? Ytterst tveksamt skulle jag tro. De fick EU bidrag på motsvarande ca 40 miljoner pund i starten och varje ägare (är väl några stycken) har gått in med 200 meur. Dessa pengar är ju typ slut därav ny extern ägare som går in med nya pengar i den senaste emissionen för att kunna göra den så kallade satsning som de aviserat om. Skulle nog lätt tro att majoriteten av kostnaderna för utbyggnaden har finansierats av ägarna och inte via skattemedel i olika länder. Oavsett så är ju nätet rätt risigt i Sverige och dyrt men det är öppet för alla vilket jag tycker är bra. Men det är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nick skrev:
Stor del skattefinansierat? Ytterst tveksamt skulle jag tro. De fick EU bidrag på motsvarande ca 40 miljoner pund i starten och varje ägare (är väl några stycken) har gått in med 200 meur.
Minns inte exakta siffor, men det jag hörde var att under de första åren med den största utbyggnaden av Ionity så var ca 1/3 bidrag från EU. Minns jag rätt så är det absolut något jag skulle kallat stor del (men om jag minns rätt låter jag som sagt vara osagt)

Oavsett exakt andel så var det ett krav från EU att de måste vara öppna för alla, så Ionity hade inte kunnat göra på annat sätt, vilket är min poäng. Inonity måste vara öppet för alla - inklusive bilar från Tesla.

Till skillnad från Ionity så kan man inte ställa samma krav på SuC som finansierats helt av Tesla själva.
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tesla äger SuC-nätverket, ägarna av Teslabilar gör det inte. Så Teslabilsägarna har ingen större eller mindre rätt att gnälla över vad Tesla beslutar göra med SuC än vad VWbilsägarana har rätt att gnälla över vad Ionity beslutar göra med sitt nätverk.

För övrigt så tar Tesla också emot bidrag för att bygga laddstationer, åtminstone i Sverige och Norge.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Tesla äger SuC-nätverket, ägarna av Teslabilar gör det inte. Så Teslabilsägarna har ingen större eller mindre rätt att gnälla över vad Tesla beslutar göra med SuC än vad VWbilsägarana har rätt att gnälla över vad Ionity beslutar göra med sitt nätverk.
Nu pratar du om något helt annat Maw.

Jag vet inte om du medvetet gör det som en halmgubbe eller annat, men om det är någon tvekan/oförstående från din sida, så kan jag förtydliga för dig att jag har aldrig hävdat äganderätt över Teslas SuC-nät.
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Nu pratar du om något helt annat Maw.

Jag vet inte om du medvetet gör det som en halmgubbe eller annat, men om det är någon tvekan/oförstående från din sida, så kan jag förtydliga för dig att jag har aldrig hävdat äganderätt över Teslas SuC-nät.
Nej, det var inte tänkt som en halmgubbe. Ibland får jag känslan att vissa ägare till Teslabilar anser att Tesla inte har rätt att göra vad de vill med sitt SuC-nätverk, t ex att öppna det för andra bilmärken.

Men jag är medveten om att du, liksom jag, har en stark tro på äganderätten.
VW ID.7 GTX Tourer -25
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Henriksson skrev:
Trots alla SUC så är det allt som oftast en Tesla som står och laddar på annan laddare, är det nåt man blir förbannad på så är det just det, håll er till era egna laddare som ni höjer till skyarna. Men det är klart att om alla Tesla ägare skiter i sina egna Suck laddare så blir det knepigt för oss övriga som inte kan ladda åt andra hållet. Ionity borde i alla fall förbjuda Teslor.
Men varför skulle de inte få göra de.. Laddarna är ju öppna för alla och de säger jag som VW id3 ägare.

Sen kan man istället ställa frågan varför en Tesla laddar där med tanke på att de har Suc och de är dessutom mycket billigare ladda på suc.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om ionity skulle förbjuda tesla skulle det ses som diskriminering. Svårt att se det på något annat sätt. Är det väl öppet så kan man inte stänga för vissa. Om man inte har en väldigt bra förklaring. Tror ingen domstol skulle tillåta det.
(Vaccinpass sågs förnedrande av vissa men där har man motivering)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Nej, det var inte tänkt som en halmgubbe. Ibland får jag känslan att vissa ägare till Teslabilar anser att Tesla inte har rätt att göra vad de vill med sitt SuC-nätverk, t ex att öppna det för andra bilmärken.

Men jag är medveten om att du, liksom jag, har en stark tro på äganderätten.
Jag håller med dig 100% om äganderätten. Därav min förvåning gällande din respons.

Men har faktiskt tvärt emot dig inte läst att Tesla-ägare hävdar rätten till SuC-nätet. Så du får gärna visa exempel på det.

Däremot så är ju det omvända inte ovanligt från icke-Tesla-ägare, och nu som sagt i denna tråden så hade vi exempel på en som anser att en Tesla inte skall få lov att ladda på Ionity:
Henriksson skrev:
Maw skrev:
För övrigt så tar Tesla också emot bidrag för att bygga laddstationer, åtminstone i Sverige och Norge.
Vad jag vet så har de inte gått vidare med planerna och än så länge inte satt upp några laddare med bidrag. Tror faktiskt att i tex. Norrland så var det inga laddoperatörer som i slutändan valde att gå vidare. Så även om flera inklusive Tesla ansökte, så tackade inte bara Tesla, men alla andra nej i slutändan.

Har jag dock fel så får du eller någon annan gärna rätta mig, men som jag förstått det så har de än så länge inte tagit emot bidrag för några SuC.

Däremot så misstänker jag att en affärsmässig orsak till att de förbereder appen för icke-teslor att betala för laddning på SuC är just alla bidrag som hägrar i framtiden.
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Hittade nedanstående vid en snabb googling, vet inte om det är fler ställen nu. Även i Norge har Tesla blivit beviljade stöd för att bygga snabbladdare.

https://alltomelbil.se/39-nya-platser-i ... kets-stod/
Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Hittade nedanstående vid en snabb googling, vet inte om det är fler ställen nu. Även i Norge har Tesla blivit beviljade stöd för att bygga snabbladdare.

Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
Märkligt att du skall behöva googla något som du nyss visste var ett faktum.

Har Tesla gått vidare med att bygga de och är de uppe och kör?

Har de faktiskt erhållit pengarna för de?

Det är skillnad på att ansöka om bidrag, och bli beviljade det, men det innebär inte automatiskt att de väljer att gå vidare med planerna.

Noterar dock att du undviker huvudfrågan; där du påstår att det är Tesla-ägare som står för att felaktigt ta sig rätten att bestämma över SuC; när det de facto är icke-Tesla-ägare som vill bestämma över att Teslor inte skall få ladda på Ionity.
Bild
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Maw skrev:

Det är skillnad på att ansöka om bidrag, och bli beviljade det (har även hänt i Sverige), men det innebär inte automatiskt att de väljer att gå vidare med planerna.
Jag skulle tro de väntar med att gå vidare tills de bestämt att de ska öppna upp suc nätverket på något sätt. Jag tror inte tesla vill ha en 5-6 laddplaset i Sverige och Norge (och inge andra öppna) som måste vara öppna utan mer att om de öppnar sitt nät allmänt så kan de även tänka sig ta emot bidrag på ställen som då måste vara öppna för alla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:

Märkligt att du skall behöva googla något som du nyss visste var ett faktum.

Det är skillnad på att ansöka om bidrag, och bli beviljade det, men det innebär inte automatiskt att de väljer att gå vidare med planerna.

Noterar dock att du undviker huvudfrågan; där du påstår att det är Tesla-ägare som står för att felaktigt ta sig rätten att bestämma över SuC; när det de facto är icke-Tesla-ägare som vill bestämma över att Teslor inte skall få ladda på Ionity.
Jag är ledsen martinot, men jag orkar inte tjafsa med dig så jag släpper detta efter det här svaret..

Jag googlade för att jag skulle hitta en källa åt dig eftersom du inte verkade känna till att Tesla blivit beviljat bidrag för snabbladdare, exakt hur villkoren ser ut i avtalet mellan Trafikverket och Tesla ligger utanför mitt intresse.

Jag har inget mer att tillägga till diskussionen om vilka bilägare som har mest skev uppfattning om äganderätten till olika laddnätverk.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Jag har inget mer att tillägga till diskussionen om vilka bilägare som har mest skev uppfattning om äganderätten till olika laddnätverk.
Det var ju du som kastade ut dig påståendet att det var Teslaägare som inte förstod detta. Tråkigt att du inte stå för saker du skriver.
Maw skrev:
Jag är ledsen martinot, men jag orkar inte tjafsa med dig så jag släpper detta efter det här svaret..
Maw skrev:
Som sagt; skillnad på att ha tagit emot bidrag, och blivit beviljade.

Sedan kan man kalla det "tjafs", om man föredrar personangrepp istället för diskussion.
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:

Det är skillnad på att ansöka om bidrag, och bli beviljade det (har även hänt i Sverige), men det innebär inte automatiskt att de väljer att gå vidare med planerna.
Jag skulle tro de väntar med att gå vidare tills de bestämt att de ska öppna upp suc nätverket på något sätt. Jag tror inte tesla vill ha en 5-6 laddplaset i Sverige och Norge (och inge andra öppna) som måste vara öppna utan mer att om de öppnar sitt nät allmänt så kan de även tänka sig ta emot bidrag på ställen som då måste vara öppna för alla.
Tror du har helt rätt , och MAW fel.

Dessutom; om Tesla skulle tagit emot bidrag som MAW hävdar så lär ju Tesla bryta emot reglerna om de inte var öppna för alla dag #1. Så finner det högst osannolikt som han hävdar.

Som du är inne på så kommer nog Tesla att öppna upp SuC mer ko-ordinerat när de löst hur de praktiskt och marknadsmässigt skall hantera detta med offentliga bidrag. Det är troligen inget som de för oplanerat på random.
Bild
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Maw skrev:
…Jag googlade för att jag skulle hitta en källa åt dig eftersom du inte verkade känna till att Tesla blivit beviljat bidrag för snabbladdare, exakt hur villkoren ser ut i avtalet mellan Trafikverket och Tesla ligger utanför mitt intresse.

Låt mig bara komplettera Din post - Du har rätt i sak och Tesla har vunnit ett antal upphandlingar. De som vunnit upphandlingarna får, om jag förstår det rätt, större delen av bidragen utbetalade rätt snart efter upphandlingen för att täcka investeringskostnaderna. Villkoret är att laddarna ska vara i drift senast september 2022. Ingen av de laddare som fick bidrag ens i första utlysningen i december 2020 är vad jag vet i drift för någon aktör ännu, om än elskåp och plats för laddare ska finnas på plats i Lansjärv längs E10 (Vattenfall/InCharge). Tilldelningarna hittar Ni här, TM Sverige AB är Tesla (6 st): https://www.trafikverket.se/contentasse ... latser.pdf

Villkoren kring ansökningarna finns här: https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... -elfordon/

Vad vi VET idag är att Tesla vunnit ett antal av Trafikverkets upphandlingar för att bygga bort de vita sträckorna längs vägnätet. Vi VET också att de pratat om att öppna sitt nät, på vilket sätt vet ingen utanför bolaget.

Resten är spekulation, personligen har jag svårt att se varför Tesla helt plötsligt skulle avstå från investeringen, fördröja elektrifieringen med ett par år längs de sträckor de vunnit och vika från en strategisk plan, det verkar inte ligga i bolagets DNA.

Något som svider för oss norrbottningar är att den första tilldelningen även nämnde Poultikasvaara längs E10 som tilldelats Vattenfall, där har tyvärr Tesla sina SC och den etableringen finns inte längre med i den kompletta listan ovan, ursprunglig tilldelning finns här: https://www.trafikverket.se/om-oss/pres ... e-vagarna/

Tungor viskar om att det helt enkelt inte finns kapacitet för fler laddare i den lilla byn, sannolikt är bokad effekt för SC maximalt vad Trafo/ledningsnätet tål. I så fall motverkar ju detta direkt Teslas uttalade mission att främja elektrifieringen av vägnätet. Ett sätt att komma åt detta är ju faktiskt att öppna SC åtminstone längs de huvudvägar där elkapaciteten är begränsad under långa sträckor.

Ha en fortsatt fin lördagskväll!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Jag tror någon här försöker införa, och samtidigt vinna, ett världsmästerskap i Felaktigt användande av ordet personangrepp.

Sen en grej, jag vet att jag är löjlig, men om ni har svårt för skillnaden mellan "de" och "dem", kan ni inte bara skriva "dom" istället? Det är accepterad stavning sedan länge, och ser hundra gånger bättre ut än fel form.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev:
Maw skrev:
…Jag googlade för att jag skulle hitta en källa åt dig eftersom du inte verkade känna till att Tesla blivit beviljat bidrag för snabbladdare, exakt hur villkoren ser ut i avtalet mellan Trafikverket och Tesla ligger utanför mitt intresse.

Låt mig bara komplettera Din post - Du har rätt i sak och Tesla har vunnit ett antal upphandlingar. De som vunnit upphandlingarna får, om jag förstår det rätt, större delen av bidragen utbetalade rätt snart efter upphandlingen för att täcka investeringskostnaderna. Villkoret är att laddarna ska vara i drift senast september 2022. Ingen av de laddare som fick bidrag ens i första utlysningen i december 2020 är vad jag vet i drift för någon aktör ännu, om än elskåp och plats för laddare ska finnas på plats i Lansjärv längs E10 (Vattenfall/InCharge). Tilldelningarna hittar Ni här, TM Sverige AB är Tesla (6 st): https://www.trafikverket.se/contentasse ... latser.pdf

Villkoren kring ansökningarna finns här: https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... -elfordon/

Vad vi VET idag är att Tesla vunnit ett antal av Trafikverkets upphandlingar för att bygga bort de vita sträckorna längs vägnätet. Vi VET också att de pratat om att öppna sitt nät, på vilket sätt vet ingen utanför bolaget.

Resten är spekulation, personligen har jag svårt att se varför Tesla helt plötsligt skulle avstå från investeringen, fördröja elektrifieringen med ett par år längs de sträckor de vunnit och vika från en strategisk plan, det verkar inte ligga i bolagets DNA.

Något som svider för oss norrbottningar är att den första tilldelningen även nämnde Poultikasvaara längs E10 som tilldelats Vattenfall, där har tyvärr Tesla sina SC och den etableringen finns inte längre med i den kompletta listan ovan, ursprunglig tilldelning finns här: https://www.trafikverket.se/om-oss/pres ... e-vagarna/

Tungor viskar om att det helt enkelt inte finns kapacitet för fler laddare i den lilla byn, sannolikt är bokad effekt för SC maximalt vad Trafo/ledningsnätet tål. I så fall motverkar ju detta direkt Teslas uttalade mission att främja elektrifieringen av vägnätet. Ett sätt att komma åt detta är ju faktiskt att öppna SC åtminstone längs de huvudvägar där elkapaciteten är begränsad under långa sträckor.

Ha en fortsatt fin lördagskväll!
Tack för mycket bra information! Verkligen klass på den (till skillnad från alla metasaker i tråden).

Jo, det var det som jag har för mig att jag läst innan. Det var ingen, varken Tesla eller andra, som nappade på att gå vidare i den första omgången.

Vi får väl se om det är mer framgångsrikt när det nu öppnats upp för en ny omgång.

Sedan så skall man nog ta lite av Elons och Telas "mission" och "vision" med en nypa salt. De är ju affärsmän i grunden trots allt, även om de har en positiv syn på teknik och framtiden för mänskligheten.

Misstänker att deras affärsintresse att på något sätt öppna upp SuC sammanfaller just med om de kan få lönsamhet i det i samband med just denna typ av offentligt subventionerade laddstationer.
Bild
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev:
…Tack för mycket bra information! Verkligen klass på den (till skillnad från alla metasaker i tråden).

Jo, det var det som jag har för mig att jag läst innan. Det var ingen, varken Tesla eller andra, som nappade på att gå vidare i den första omgången.

Vi får väl se om det är mer framgångsrikt när det nu öppnats upp för en ny omgång.

Sedan så skall man nog ta lite av Elons och Telas "mission" och "vision" med en nypa salt. De är ju affärsmän i grunden trots allt, även om de har en positiv syn på teknik och framtiden för mänskligheten.

Misstänker att deras affärsintresse att på något sätt öppna upp SuC sammanfaller just med om de kan få lönsamhet i det i samband med just denna typ av offentligt subventionerade laddstationer.
Tack för lovorden, vill bara komplettera med några förtydliganden:

1 - dra inte för stora växlar på att laddarna från de första tre utlysningarna inte är färdigställda än. Som exemplet med Poultikasvaara visade har sammanställningen rensats från de stationer där inget anbud inkom eller där det visat sig problematiskt att få fram effekt. Låt oss inte glömma att allt arbete med bygglov, tillstånd, framdragning av matning etc inte är påbörjade vid tiden för tilldelningen, när aktörerna själva publicerar sina nyinvesteringar är tvärt om det mesta av det arbetet redan genomfört. Därför tror jag i praktiken att de investeringar som presenteras i sammanställningen kommer att genomföras, det är vad jag vet inga nya utlysningar på gång under 2022 annat än på de platser där inget acceptabelt anbud inkom. Till exempel vet jag att Kvikkjokk är en etablering där nätets kapacitet bedöms vara en begränsande faktor. Mitt exempel från Lansjärv visar att där ska det byggas, tror även att Kiruna tätort ät förberedd för montering av laddskåp.

2 - Mmm, affärsmässigt verkar det i mina ögon oerhört smart att öppna upp precis innan konkurrenterna vaknar till liv och börjar massetablera. Det egna nätet har tjänat Tesla väl när det gäller marknadsandel för bilförsäljningen, när nu elbilismen växer lavinartat verkar det däremot klipskt att nyttja befintliga etableringar till att plocka marknadsandelar även av andra fabrikat och expandera sina SC än mer. Dock kommer det att kräva kapital även för Tesla då de behöver förstärka sina befintliga SC. Öppnar de upp 2022 kommer kassakistorna att boostas på befintligt nät och de kan dessutom söka om etableringsstöd på samma villkor som alla andra. Jag har full förståelse om de på sikt vill behålla sitt försprång och ta marknadsandel från externa fabrikat, det vore till exempel mumma inför en framtida avknoppning av laddnätverket till ett separat börsnoterat bolag. Här spekulerar vi dock bara, svaret har vi nog om några år ;)

Ha en fin kväll!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Skall bli spännande att följa hur de kommer öppna SuC. Kan ju ske på så oerhört många olika sätt. Antingen bara de laddare som de fått etableringsstöd för (de måste ju öppnas upp, annars bryter de ju mot villkoren för bidragen), eller så öppnas även de egenfinansierade stationerna också upp, men bara de som aldrig är fullbelagda, eller så öppnas även de upp om du har abonnemang för SuC.

Fråga; kan de kräva abonnemang för att få ladda på stationer som fått bidrag (om alla, oavsett bilmärke, kan teckna)?
Bild
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev:
Skall bli spännande att följa hur de kommer öppna SuC. Kan ju ske på så oerhört många olika sätt. Antingen bara de laddare som de fått etableringsstöd för (de måste ju öppnas upp, annars bryter de ju mot villkoren för bidragen), eller så öppnas även de egenfinansierade stationerna också upp, men bara de som aldrig är fullbelagda, eller så öppnas även de upp om du har abonnemang för SuC.

Fråga; kan de kräva abonnemang för att få ladda på stationer som fått bidrag (om alla, oavsett bilmärke, kan teckna)?
Njae, enligt förordningen (finns länk i en av de tidigare länkarna) är kravet att den ska vara offentlig, det är allt. Enligt bifogad utredning från TrV inför utlysningarna är kravet samma. Betallösningen är inte specificerad vad jag kan finna: http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT01.pdf

Jag vill minnas att det fanns mer detaljerade instruktioner i förfrågningsunderlaget, men en lösning motsvarande OKQ8/Skelleftekraft med app eller tagg måste vara okey då de fått tilldelning. Frågan om abonnemang är nog en slamkrypare, däremot fyller ju Teslas modell i Nederländerna vad jag kan se kraven men premierar abonnemangsmodellen ur finansielll synpunkt. Och det är väl smart, i dessa sammanhang lär ju kundregistret betinga ett tämligen stort värde ur marknadsföringssynpunkt både vad gäller laddnätverk och bilförsäljningen till de ”redan frälsta”…

Men svaret på frågan är att laddarna först och främst ska vara publika, tror att ”diskriminering” baserat på bilfabrikat kan vara svårsmält. Krav på abonnemang kan också vara problematiskt, att däremot premiera ett abonnemang genom ekonomiska incitament bör inte möta några större hinder. Som jag läser villkoren.

Laddare i anslutning till större städer, där alternativa laddnätverk redan är etablerade, skulle mycket väl kunna exkluderas eller förbehållas VIP-kunder. Det får väl vägas emot det eventuella omak och den irritation det skulle orsaka bland övriga kunder. Sannolikt är det väl laddplatser som nyttjas för långväga resor som ur samhällssynpunkt är viktigast att tillhandahålla.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

roffe_s skrev:
martinot skrev:

Njae, enligt förordningen (finns länk på en av de tidigare länkarna) är kravet att den ska vara offentlig, det är allt. Enligt bifogad utredning från TrV inför utlysningarna är kravet samma. Betallösningen är inte specificerad vad jag kan finna: http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT01.pdf

Jag vill minnas att det fanns mer detaljerade instruktioner i förfrågningsunderlaget, men en lösning motsvarande OKQ8/Skelleftekraft med app eller tagg måste vara okey då de fått tilldelning. Frågan om abonnemang är nog en slamkrypare, däremot fyller ju Teslas modell i Nederländerna vad jag kan se kraven men premierar abonnemangsmodellen ur finansielll synpunkt. Och det är väl smart, i dessa sammanhang lär ju kundregistret betinga ett tämligen stort värde ur marknadsföringssynpunkt både vad gäller laddnätverk och bilförsäljningen till de ”redan frälsta”…

Men svaret på frågan är att laddarna först och främst ska vara publika, tror att ”diskriminering” baserat på bilfabrikant kan vara svårsmält. Krav på abonnemang kan också vara problematiskt, att däremot premiera ett abonnemang genom ekonomiska incitament bör inte möta några större hinder. Som jag läser villkoren.

Så läser jag också det.

Dvs de måste hålla dessa stationer öppna från dag ett.
Prisbilden kan de dock välja att justera via ett abonnemang utan problem, precis som ionity löst det.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Sen när det gäller CK så har deras utveckling verkligen stannat av.

Visst har de öppnat ett fåtal under -21 men även prissatt dem så de hamnar utanför intresse för väldigt många, mycket pga de valt platser för utbyggnad som även har ionity i närheten och väldigt många har någon form av avtal med just dem utanför Teslasvären.

Och skall jag vara ärlig så vet jag inte om jag efterfrågar fler laddare vid bensinstationer.

För där är inte var jag vill stanna ändå när jag är ute på långkörare hemifrån .
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

R_Edvinsson skrev:
…Så läser jag också det.

Dvs de måste hålla dessa stationer öppna från dag ett.
Prisbilden kan de dock välja att justera via ett abonnemang utan problem, precis som ionity löst det.
Vad bra, då är jag kanske inte ute på alltför djupt vatten :)

Det var väl förresten i september 2022 de skulle öppna i Norge på något vis? Av en slump (?) är det ju samma månad som de publika laddarna ska vara igång här i Svedala, det kanske inte är helt orimligt att något händer här i Sverige vid den tiden?

Vi får väl se, klart är att det kommer att hända en del under 2022 i alla fall!

EDIT - här uppe i Norr är CK helt ointressant, de verkar inte alls med i loppet. Däremot känner jag till en del andra saker på gång utanför TrV-upphandlingen, klart är att Björkliden kan få konkurrens om Sveriges vackraste laddplatser om allt fungerar som det ska… ;) Lite mer seriöst - än så länge har vi elbilister varit glada som tusan om vi bara hittat en fungerande 50kW bakom någon ladugård eller i ett industriområde, jag gissar att läget kommer att spela allt större roll när konkurrens och utbud ökar…

En annan faktor här uppe är naturligtvis biltestverksamheten, de vill gärna rulla långa sträckor under sina skift och är säkerligen inte beredda att köa särskilt länge för att komma vidare i sin testcykel. Så det bör hända lite grejor även av den anledningen kan man tycka och tro!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar