Maw skrev:…Jag googlade för att jag skulle hitta en källa åt dig eftersom du inte verkade känna till att Tesla blivit beviljat bidrag för snabbladdare, exakt hur villkoren ser ut i avtalet mellan Trafikverket och Tesla ligger utanför mitt intresse.
Jag har inget mer att tillägga till diskussionen om vilka bilägare som har mest skev uppfattning om äganderätten till olika laddnätverk.
Låt mig bara komplettera Din post - Du har rätt i sak och Tesla har vunnit ett antal upphandlingar. De som vunnit upphandlingarna får, om jag förstår det rätt, större delen av bidragen utbetalade rätt snart efter upphandlingen för att täcka investeringskostnaderna. Villkoret är att laddarna ska vara i drift senast september 2022. Ingen av de laddare som fick bidrag ens i första utlysningen i december 2020 är vad jag vet i drift för någon aktör ännu, om än elskåp och plats för laddare ska finnas på plats i Lansjärv längs E10 (Vattenfall/InCharge). Tilldelningarna hittar Ni här, TM Sverige AB är Tesla (6 st):
https://www.trafikverket.se/contentasse ... latser.pdf
Villkoren kring ansökningarna finns här:
https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... -elfordon/
Vad vi VET idag är att Tesla vunnit ett antal av Trafikverkets upphandlingar för att bygga bort de vita sträckorna längs vägnätet. Vi VET också att de pratat om att öppna sitt nät, på vilket sätt vet ingen utanför bolaget.
Resten är spekulation, personligen har jag svårt att se varför Tesla helt plötsligt skulle avstå från investeringen, fördröja elektrifieringen med ett par år längs de sträckor de vunnit och vika från en strategisk plan, det verkar inte ligga i bolagets DNA.
Något som svider för oss norrbottningar är att den första tilldelningen även nämnde Poultikasvaara längs E10 som tilldelats Vattenfall, där har tyvärr Tesla sina SC och den etableringen finns inte längre med i den kompletta listan ovan, ursprunglig tilldelning finns här:
https://www.trafikverket.se/om-oss/pres ... e-vagarna/
Tungor viskar om att det helt enkelt inte finns kapacitet för fler laddare i den lilla byn, sannolikt är bokad effekt för SC maximalt vad Trafo/ledningsnätet tål. I så fall motverkar ju detta direkt Teslas uttalade mission att främja elektrifieringen av vägnätet. Ett sätt att komma åt detta är ju faktiskt att öppna SC åtminstone längs de huvudvägar där elkapaciteten är begränsad under långa sträckor.
Ha en fortsatt fin lördagskväll!