Verklig räckvidd M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Verklig räckvidd M3

Inlägg av AAKEE »

granna_polka skrev:
Vet inte hur exakt TeslaFi data stämmer, men nedan är det som vi har kört sedan i juni för en ny M3LR och 614WLTP.

Kilometers Driven
7,839

Wh/km
147 Wh/km

Avg Speed
75.7 kph

Avg Temp
20.38 C
Teslafi måste kalibreras mot bilen.
Min förbrukning i teslafi var runt 10% off eller något sånt tills jag kollade noga och ändrade kalibreringsfaktorn. Efter stämmer det bra.
Det kan såklart stämma men har man inte kollat vet man ju inte.

Kör en körning( bör nog vara 50km eller mer), notera förbrukningen. Kolla sedan i teslafi vad teslafi rapporterar för samma körning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

Har en SR+ MiC 2021 och ligger enligt bilen på 142Wh/km sedan ny (början av juni), vilket jag tycker är väldigt bra om man jämför med andra bilar. Då söndagskör jag inte (går det med en Tesla?) utan jag lägger på restaurangmoms på hastighetsbegränsningar och trycker på vid omkörningar etc. Mestadels kör jag på 100-vägar.
För också bok på laddningarna i en app (Road Trip) sen en månad tillbaka, och där är medelförbrukningen 172Wh/km. Ganska stor skillnad alltså om man räknar batteriförbrukning eller förbrukning från laddning!
Men iaf; det längsta jag kört mellan laddningar hittills är 333 km, har för mig att jag var nere på 4-5% då och 170Wh/km enligt Road Trip (mao räknat från laddning).
Den är specad till 448 km och visar 426 km vid fulladdad, enligt TeslaBjörns genomgång i ScanMyTesla är det ju hela 5,5% buffer i MiC...
Just det, kör med 18" Aero-fälgar utan Aero-kapslarna, vilket säkert minskar räckvidden lite när man kör i 100+.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Vad fyller värmepumpen för funktion när det gäller att få ner förbrukningen?

Låt säga att jag kör till och från jobbet 4 mil och smittar 140 till 150wh/km sommartid

Vintertid nu när det är ganska milt runt 5 plusgrader och så drar bilen omkring 170 för samma sträcka och när det är riktigt kallt så med minusgrader är det förbrukningen omkring 200.

Ser alltså inte riktigt att dessa siffror skiljer sig noterbart från min förra M3 2020 utan värmepump. Finns det några riktvärden hur mycket man kan förvänta sig att värmepumpen sparar?

Vid vilka temperaturer ska värmepumpen göra mest nytta?

Det gjordes ett vintertest i en norsk tidning någon gång det där modell 3 med värmepump kom 514 km. Det påstods i artikeln att värmepumpen gjorde underverk. Det får mig då att tänka på att det kanske saknas värmepump i min bil...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Arn skrev:
Vad fyller värmepumpen för funktion när det gäller att få ner förbrukningen?

Låt säga att jag kör till och från jobbet 4 mil och smittar 140 till 150wh/km sommartid

Vintertid nu när det är ganska milt runt 5 plusgrader och så drar bilen omkring 170 för samma sträcka och när det är riktigt kallt så med minusgrader är det förbrukningen omkring 200.

Ser alltså inte riktigt att dessa siffror skiljer sig noterbart från min förra M3 2020 utan värmepump. Finns det några riktvärden hur mycket man kan förvänta sig att värmepumpen sparar?

Vid vilka temperaturer ska värmepumpen göra mest nytta?

Det gjordes ett vintertest i en norsk tidning någon gång det där modell 3 med värmepump kom 514 km. Det påstods i artikeln att värmepumpen gjorde underverk. Det får mig då att tänka på att det kanske saknas värmepump i min bil...
Kan ju hända att mjukvaran förstör fördelen med värmepumpen nu när man haft stora problem med att värmen lägger av, var ju en uppdatering som tvingar någon flap i fronten att alltid vara öppen.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Det verkar som man haft samma mjukvara närmare ett år nu när det gäller värmepumpen efter att problemen uppstod. Då kanske förhoppningarna inte är allt för stora att det blir någon ny programvara närmaste tiden som sänker förbrukningen
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Hej,

jag läste
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... entnewsntp

och där står det att TM3 LR vinner testet med 521km räckvidd.
Testet utfördes i temperaturer mellan 0 och -10 och de körde 31 bilar på rad tills de stannade.

Då kanske man kan räkna med någon mer km framåt våren... :-)
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

521km på vintern låter för bra för att vara sant. Det innebär förvisso 500km med batteri indikator på 0% men tror inte någon här på forumet uppnår det. Möjlighen kan man komma 521km sommartid om hastigheter under 90 men på vintern.... Räck upp handen den som ser det som realistiskt.

För övrigt var det nog NAF som gjorde ett annat test i fjol där värmepummpen gjorde mirakel med 514km.

NAF får bra bilar att testa
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Hur mycket tjänar dom på att drafta bakom varandra?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
521km på vintern låter för bra för att vara sant. Det innebär förvisso 500km med batteri indikator på 0% men tror inte någon här på forumet uppnår det. Möjlighen kan man komma 521km sommartid om hastigheter under 90 men på vintern.... Räck upp handen den som ser det som realistiskt.

För övrigt var det nog NAF som gjorde ett annat test i fjol där värmepummpen gjorde mirakel med 514km.

Har varit medlem hos NAF när jag jobbade ett antal år i Norge. De är en extremt seriös och riktigt bra organisaton.

Testerna de gör kring elbilar är långt mycket bättre än det mesta som gjorts i Sverige.

Här är mer information om testresultatet (eftersom ni verkar missat de två andra trådar som redans skapats om det):

https://www.motor.no/aktuelt/motors-sto ... ler/217132
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

martinot skrev:
Arn skrev:

Har varit medlem hos NAF när jag jobbade ett antal år i Norge. De är en extremt seriös och riktigt bra organisaton.

Testerna de gör kring elbilar är långt mycket bättre än det mesta som gjorts i Sverige.

Här är mer information om testresultatet (eftersom ni verkar missat de två andra trådar som redans skapats om det):

+1, NAF har räddat många teslaägare när de satt sig på tvären.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

NEO skrev:
martinot skrev:
Arn skrev:

Riktigt. De är aldrig sena att kritisera Tesla när de gör fel, eller behandlar sina kunder fel. De står helt på bilägarnas sida.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

martinot skrev:
NEO skrev:
martinot skrev:
Arn skrev:

Riktigt. De är aldrig sena att kritisera Tesla när de gör fel, eller behandlar sina kunder fel. De står helt på bilägarnas sida.
Tror jag läste någonstans här på forumet att de tydligen "fick" ca 50km räckvidd vissa bilar då de kom upp på ett berg och på vägen ner lyckades man regenerera såpass mycket. Ska finnas ett klipp där de diskuterar just detta.
Så räckvidden blir minst sagt dopad.
Denke

Inlägg av Denke »

Arn skrev:

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

snowman skrev:
Tror jag läste någonstans här på forumet att de tydligen "fick" ca 50km räckvidd vissa bilar då de kom upp på ett berg och på vägen ner lyckades man regenerera såpass mycket. Ska finnas ett klipp där de diskuterar just detta.
Tro inte så mycket. Läs fakta istället.

Räckvidden är inte "dopad" utan 100% äkta och seriöst genomförd.

Mycket "råttan i pizzan" just nu. Är ni missnöjda med att våra nordiska grannar i väster gjort något bra? :D
Bild
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

martinot skrev:
snowman skrev:
Tro inte så mycket. Läs fakta istället.

Räckvidden är inte "dopad" utan 100% äkta och seriöst genomförd.

Mycket "råttan i pizzan" just nu. Är ni missnöjda med att våra nordiska grannar i väster gjort något bra? :D
Eller så bör du kanske kolla på det faktiskta testet. I klippet nedan nämner han att han endast hade 1-2km kvar i räckvidd när han nådde toppen, men kunde köra ytterligare 50km pga regenerering från toppen av berget till botten. Inget specifikt för Tesla utan gäller givetvis alla bilar som kom så långt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

...och då kom de ju så långt också.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

snowman skrev:
Eller så bör du kanske kolla på det faktiskta testet. I klippet nedan nämner han att han endast hade 1-2km kvar i räckvidd när han nådde toppen, men kunde köra ytterligare 50km pga regenerering från toppen av berget till botten. Inget specifikt för Tesla utan gäller givetvis alla bilar som kom så långt.
Och hur skulle det kunna dopa räckvidden menar du?
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

OfarligTesla skrev:
snowman skrev:
Och hur skulle det kunna dopa räckvidden menar du?
Som ARN skrev här tidigare.
"521km på vintern låter för bra för att vara sant. Det innebär förvisso 500km med batteri indikator på 0% men tror inte någon här på forumet uppnår det. Möjlighen kan man komma 521km sommartid om hastigheter under 90 men på vintern.... Räck upp handen den som ser det som realistiskt.

NAF får bra bilar att testa"

Har de kört sträckan som rapporterats, givetvis.
Men det är inte vidare rimligt eller troligt att någon här lyckas få till samma räckvidd vid normal användning av bilen.
Återigen inget specifikt för Teslan utan det återspeglas även i förbrukningen de rapporterar för respektive bil.
Min poäng är att deras test verkar vara väldigt snällt och kanske inte återspeglar hur många använder sina bilar, vilket också gör att räckvidden också blir lätt missvisande.
Att använda testet för att jämföra elbilar mot varandra, absolut, men kanske inte för att se en trolig räckvidd vintertid.
Är väl ganska enkelt att göra en koll här på forumet hur många med M3 LR som anser det rimligt att kunna köra 50mil+ vintertid, något jag inte trodde var möjligt..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

snowman skrev:
"521km på vintern låter för bra för att vara sant. Det innebär förvisso 500km med batteri indikator på 0% men tror inte någon här på forumet uppnår det. Möjlighen kan man komma 521km sommartid om hastigheter under 90 men på vintern.... Räck upp handen den som ser det som realistiskt.

Men det är inte vidare rimligt eller troligt att någon här lyckas få till samma räckvidd vid normal användning av bilen.
Återigen inget specifikt för Teslan utan det återspeglas även i förbrukningen de rapporterar för respektive bil.
Min poäng är att deras test verkar vara väldigt snällt och kanske inte återspeglar hur många använder sina bilar, vilket också gör att räckvidden också blir lätt missvisande.
Att använda testet för att jämföra elbilar mot varandra, absolut, men kanske inte för att se en trolig räckvidd vintertid.
Är väl ganska enkelt att göra en koll här på forumet hur många med M3 LR som anser det rimligt att kunna köra 50mil+ vintertid, något jag inte trodde var möjligt..
Ja då får du förklara var du tror den extra energin kommer ifrån när du tror att köra upp och ner för berg dopar räckvidden.

Beroende på hastighet mm ser jag inte det som osannolikt att köra de distanserna nej, även på vintern.
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

OfarligTesla skrev:
snowman skrev:

Ja då får du förklara var du tror den extra energin kommer ifrån när du tror att köra upp och ner för berg dopar räckvidden.

Beroende på hastighet mm ser jag inte det som osannolikt att köra de distanserna nej, även på vintern.
Om du inte ser problematiken med att en bil inte når toppen och en annan gör det och hur det givetvis påverkar resultatet, då är det nog inte så stor poäng att jag förklarar något mer.

Helt rätt, man kommer antagligen ännu längre om man stänger av värmen och kör <50km/h, för det är ju något som många gärna vill göra och passar bra in i en tråd med namnet "Verklig räckvidd M3" :roll:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

snowman skrev:
Om du inte ser problematiken med att en bil inte når toppen och en annan gör det och hur det givetvis påverkar resultatet, då är det nog inte så stor poäng att jag förklarar något mer.

Helt rätt, man kommer antagligen ännu längre om man stänger av värmen och kör <50km/h, för det är ju något som många gärna vill göra och passar bra in i en tråd med namnet "Verklig räckvidd M3" :roll:
Nu börjar du prata om något helt annat än du gjorde förut, du hävdade att en bil kommer längre av att köra upp och ner för berg än att inte göra det (dvs ”dopad räckvidd”). Jag undrar helt enkelt var du tänker dig att den extra energin som skulle driva bilen framåt längre kommer ifrån. Att köra upp och ner för berg kan begränsa räckvidden som du nu beskriver kan nog alla skriva under på.

Deras test är ju just verklig räckvidd, de har kört en sträcka på vintern och verkar inte ha stängt av värmen med mera. De har väl helt enkelt kört på norska vägar, brukar kunna gå väldigt långsamt där vilket ju såklart sänker förbrukningen men följer de trafiken är det fortfarande verklig räckvidd.
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

OfarligTesla skrev:
snowman skrev:

Nu börjar du prata om något helt annat än du gjorde förut, du hävdade att en bil kommer längre av att köra upp och ner för berg än att inte göra det (dvs ”dopad räckvidd”). Jag undrar helt enkelt var du tänker dig att den extra energin som skulle driva bilen framåt längre kommer ifrån. Att köra upp och ner för berg kan begränsa räckvidden som du nu beskriver kan nog alla skriva under på.

Deras test är ju just verklig räckvidd, de har kört en sträcka på vintern och verkar inte ha stängt av värmen med mera. De har väl helt enkelt kört på norska vägar, brukar kunna gå väldigt långsamt där vilket ju såklart ökar förbrukningen men följer de trafiken är det fortfarande verklig räckvidd.
Att en elbil kommer längre om den lyckas ta sig upp på berget och då kan fortsätta resan nedåt, än en elbil som inte kommer hela vägen upp är vad jag skrev i mitt tidigare inlägg och vad jag menade från början när jag använde ordet "dopad". Förstår inte hur det kan vara otydligt eller behöva förklaras flertalet gånger. Eller det kanske har mer att göra med att jag skriver i Tesla-delen och inte äger en Tesla.
Tex berördes ämnet även i den ursprungliga tråden för testet --> viewtopic.php?f=27&t=28418&start=30

Exakt lika verklig då som om man kör utan värme och håller sig till max 50km/h, görbart och då verklig enligt resonemanget här. Sen att det inte är något som vi i Sverige vill göra var något helt annat..

Efter den här "diskussionen" så har jag större förståelse varför det blivit så polariserat när det ska diskuteras EV - ICE. Otroligt att det inte kan hållas på en normal nivå utan man direkt ska kasta runt "Tro inte så mycket. Läs fakta istället." eller "Ja då får du förklara var du tror den extra energin kommer ifrån" som att jag sitter och hittar på och inte förstår bättre.
Men absolut, budskapet har nått fram och ska inte skriva mer här.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

snowman skrev:

Att en elbil kommer längre om den lyckas ta sig upp på berget och då kan fortsätta resan nedåt, än en elbil som inte kommer hela vägen upp är vad jag skrev i mitt tidigare inlägg och vad jag menade från början när jag använde ordet "dopad". Förstår inte hur det kan vara otydligt eller behöva förklaras flertalet gånger. Eller det kanske har mer att göra med att jag skriver i Tesla-delen och inte äger en Tesla.
Tex berördes ämnet även i den ursprungliga tråden för testet --> viewtopic.php?f=27&t=28418&start=30
Normalt brukar dopad indikera något som förhöjer prestationen, om du använder det på annat sätt är det lätt för missförstånd. I det här fallet handlar det däremot om att alla har fått kortare räckvidd än de hade fått på platt mark, hur mycket kortare beror på om de stannade i uppförsbacke eller inte. Så att kalla räckvidden dopad blir konstigt om vi går på den allmänna definitionen av ordet.
snowman skrev:
Exakt lika verklig då som om man kör utan värme och håller sig till max 50km/h, görbart och då verklig enligt resonemanget här. Sen att det inte är något som vi i Sverige vill göra var något helt annat..
Ja allting som görs i verkliga livet är ju verklig. Om du sedan tycker att köra utan värme och max 50 km/h är jämförbart med att följa trafikrytmen med värmen på får stå för dig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

snowman skrev:
OfarligTesla skrev:
Deras test är ju just verklig räckvidd, de har kört en sträcka på vintern och verkar inte ha stängt av värmen med mera. De har väl helt enkelt kört på norska vägar, brukar kunna gå väldigt långsamt där vilket ju såklart ökar förbrukningen men följer de trafiken är det fortfarande verklig räckvidd.
Jag kan hålla med om att det kan vara en negativ sak att ha en massa berg och kullar i testslingan, då det kan slå lite olika om bilen stannar i en uppförsbacke eller nerförsbacke. Det finns ju fördelar och nackdelar med att testa bilar på "platten" och i bergen. Vissa andra kan också hävda att det, iaf. i Norge, är orealistiskt med helt platta vägar. De har helt enkelt en verklighet med berg och fjäll som avspeglas i testet som skall vara så verkligt som möjligt.

Men det sagt så är det inte "dopade" tester.

Tvärt om; troligen kommer bilarna längre om de de hade körts på platten under i övrigt liknande väderförhållanden (som också är ett stort problem vid alla dessa typer av tester, som ingen kan komma ifrån).

Jag tror inte heller att Tesla M3 hade blivit slagen av andra bilar i längd, även om testen gjorts på platten. Man kan ju ha åsikter om att det är "fel lag" eller "fel bil" som vinner, men fakta är fakta. Den är helt enkelt en väldigt energisnål och effektiv modell (med en massa andra nackdelar).

De har inga "dopade" bilar av Tesla eller andra tillverkare heller, som någon annan i tråden försökte alludera till. Detta är standard bilar som tagits direkt ur produktionslinan från alla tillverkare.

Visst kan man vara missnöjd att "sin egen bil" eller sitt "egna bilmärke" inte kom bättre i "tävlingen", men se detta som ett praktiskt resultat och verklig konsumentinformation. Inte som ett religiöst krig eller tävling som skall vinnas med alla medel. NAF testar för att ge sina medlemmar och vanliga bilister vettig information om räckvidden då WLTP och andra siffror från tillverkarna sällan ger hela sanningen.

Inga tester är perfekta, men jag tycker NAF verkligen gör oss alla en bra tjänst med dessa typ av tester, både på sommar och under vinterförhållanden, som vi alla kan ha glädje av. Testet gör ju inte din nuvarande elbil sämre på något sätt. Din nuvarande elbil kommer fungera precis lika bra denna veckan som den gjorde för dig i förra veckan innan testet genomfördes.

Ta testet för vad det är; en inom sina ramar vettig konsumentupplysning (och inte något märkesrelaterat krig från NAF).
Bild
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Arn skrev:

Dom kom 655km i test på sommaren, se sida 1 i denna tråd. Så tror 521km kan stämma bra då octovalve hjälper till att värma kupén med värme från batteriet.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Skriv svar