Köpa LR model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

Om man köper en Tesla för att man tror att det påverkar det globala klimatet har jag inga problem med det, var och en salig på sin tro som det står i boken.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
Om man köper en Tesla för att man tror att det påverkar det globala klimatet har jag inga problem med det, var och en salig på sin tro som det står i boken.
.../ Multiple studies published in peer-reviewed scientific journals /.../ show that 97 percent or more of actively publishing climate scientists agree /.../: Climate-warming trends over the past century are extremely likely due to human activities. In addition, most of the leading scientific organizations worldwide have issued public statements endorsing this position. /...

Source: https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
En konsensus på mer än 97% kallar inte jag tro. Det kallar jag vetenskap. Förbränningsmotorn är inte ett alternativ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Om man köper en Tesla för att man tror att det påverkar det globala klimatet har jag inga problem med det, var och en salig på sin tro som det står i boken.
.../ Multiple studies published in peer-reviewed scientific journals /.../ show that 97 percent or more of actively publishing climate scientists agree /.../: Climate-warming trends over the past century are extremely likely due to human activities. In addition, most of the leading scientific organizations worldwide have issued public statements endorsing this position. /...

Source: https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
En konsensus på mer än 97% kallar inte jag tro. Det kallar jag vetenskap. Förbränningsmotorn är inte ett alternativ.
Orkar inte med en tråd till som hävdar att denna påstådda konsensus pekar ut den objektiva sanningen. Endast barn och dårar talar ju som bekant sanning.

För övrigt förnekar jag inte att människan påverkad klimatet, jag tvivlar däremot på att köpa en Tesla återställer det.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
Orkar inte med en tråd till som hävdar att denna påstådda konsensus pekar ut den objektiva sanningen. Endast dårar och barn talar ju som bekant sanning.
Då vet vi var vi har varandra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Orkar inte med en tråd till som hävdar att denna påstådda konsensus pekar ut den objektiva sanningen. Endast dårar och barn talar ju som bekant sanning.
Då vet vi var vi har varandra.
Ja, tydligen. Jordbruket måste bort, det har ju haft en enorm påverkan på klimatet.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
.../ Jordbruket måste bort, det har ju haft en enorm påverkan på klimatet.
:?:

Var påstod jag det?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
.../ Jordbruket måste bort, det har ju haft en enorm påverkan på klimatet.
:?:

Var påstod jag det?...
Det var jag som påstod det.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Richardk »

Skaffa ett hotellrum ;)
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Jonte73 »

Känns som tråden har spårat ur lite :lol:
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av ducce916m »

Tycker synd om trådstartaren som nog sett fram mot lite köpråd.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

Haha lite så. Men jag har fått många tips ändå. Känns bra. Men att det skulle utmynna i en miljödiskussion, det hade jag inte tänkt mig.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av NiklasTesla »

PracTesla skrev:
Hej alla Tesla-vänner,

Jag har enorm beslutsångest och väldigt svårt att bestämma mig. Har provkört M3P och LR. Bestämt mig för att LR 18tum/grå/svart klädsel är bilen jag ska ha. Lite bekvämare och mest effektiv osv. Samt Drag. Känns som det är det säkraste bettet om man ska se till restvärde.

Men, jag kan inte bestämma mig. Ska jag beställa eller inte, jag gillar bilen, har cashen/möjligheterna, men är osäker. Idag kör jag en äldre diesel / gratis i princip (farsans gamla bil), kostar väl mig ca 1000kr/månad med dieseln. Är det verkligen värt att gå upp till runt 6000kr, för att åka runt i en Tesla? Jag har sambo, inga barn än. Villa och laddplats så alla förutsättningar finns. Det blir alltså en ökad kostnad om ca 5-6000kr/månad, när jag räknat med restvärde 50% efter 3 år osv. Oavsett hur man räknar, hamnar man på ca 6-7000kr/månad för en Tesla. En "vanlig" bil kan man väl få ner mot 4-5000kr kanske, så den ytterligare kostnaden för en Tesla M3LR är väl ca 2000kr/månad.

Det här, blir på något sätt 100% pleasure. Behöver inte en ny bil, behöver inte en större bil.

Kort och gott:
Är ni av uppfattningen att det är värt 5000kr/månad att köra en model 3 LR? Jag har ju provkört osv, gillar bilen men svårt att bestämma mig.
Det kommer ju tillkomma lite tråkigheter med kvalitétsmissar osv, men bonusen på 70k är ju jäkligt fin, samt känslan är väl att den i framtiden kommer reduceras.

Hur stor ekonomisk risk tar man egentligen? Restvärde 50% ca om 3 år räknar ju alla med. Så, ca 350k restvärde, så man slänger ju iväg ca (320k-70k) /36 = 7K månad. Att restvärdet skulle hamna på 250k, den risken finns ju? Jag tänker teknikframsteg etc. 4680, något att vänta på? Inte enligt Tesla säljaren, då det inte kommer bli någon enorm skillnad varken i pris, range eller liknande. Tesla kommer såklart ta betalt för det och då, kommer inte restvärdet på de med äldre batteri minska, enligt min SA.

Jag vet inte, jag är "bekväm" med att det kostar mig 250k på 36 månader, det är lugnt. Men om restvärdet skulle hamna på 200 eller 220k efter 3 år, det skulle vara drygt.

Ni läser säkert in att jag går i beslutsångest tankar. Jag vill ha bilen, men är det verkligen värt pengarna?

Löjligt inlägg, men va tusan, hjälp mig att bestämma mig:

3 bästa anledningar för att köpa?
3 bästa för att skippa det hela?

Tack till er som orkar hjälpa en vilsen själ :)
Allt beror på hur långt du kör, om du kan ladda nästan gratis samt andrahandsvärde.

För oss som kör långt (ca 4000mil per år) och kan stor mängd el nästan gratis har det varit lönsamt att gå från rostig Skoda diesel till Model 3 LR AWD pga högta andrahandsvärde för Model 3 men kör du kort så lär det inte bli lönsamt men du får ju andra fördelar som prestanda, teknik, miljö, mindre service etc

MVH samt underbar bil Model 3
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av juristen »

PracTesla skrev:
Tack återigen för bra inputs.

Håller med i att , "Kan jag göra något annat för pengarna som ger mig mer glädje". Det är faktiskt en väldigt bra poäng. Jag skulle uppskatta en Tesla mycket och även köra lite mer bil osv. Vilket ju är tanken med en nice bil. Teknikintresse finns och har alltid gillat bra bilar etc.
[...] Just poängen att hur mycket andra saker finns det som skulle ge mig mer glädje, den är riktigt bra. Jag tror egentligen att en Tesla skulle scora högt gällande glädje/cash, i mitt fall.

666 170 Grå, 18tum, drag, -70k = 596 170kr, känns som ett bra pris. Går ju för ca 450-500k på blocket gällande M3 2019.

Just nu är känslan att jag kommer slå till.
Att kunna göra bilkörning till ett glädjeämne är inte så dumt, det kan annars vara en tråkig del av ens liv.

Jag beställde en exakt likadan LR igår. Har också tittat på begagnat, men det är inte värt det - speciellt inte om man tänkt behålla bilen länge. Bara att man får fulla garantier, särskilt tre års ytterligare batterigaranti, jämfört med en 2019 är värt mycket. Sen värmepump, längre räckvidd, bättre strålkastare, mittkonsol, motoriserad baklucka och tystare i kupén på det. De beggade som finns i mitt område ligger iofs snarare mellan 510-550.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

Tack för det juristen. Håller med, begagnat är faktiskt inte värt alls i dessa dagar. Därför undrar jag faktiskt varför eller hur det kan komma sig ändå vara så dyrt osv. Men det är ju efterfrågan/tillgång, men ändå lite konstigt.

Hur som helst, får man efter 3-5år ca 40-50% i restvärde, är det bra och inom rimligheten.

Jag börjar mer och mer luta åt att det är värt ca 4-5000kr/månaden att köra en Tesla! :) Fan, lite kul ska man ändå ha!
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av ME3 »

Men det var ett j*vla tjat! Tryck på köpknappen, luta dig tillbaka, njut och följ alla trådar på forumet tills dagen det blir dags för leverans!

Join the green side, we have cookies :mrgreen:
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

Haha, ja så är det väl. Man är inte så bra på att bara "trycka på KÖP" helt enkelt. Mycket funderingar osv som behöver landa. Ändå mycket stålar. Men ja, önskar att jag var mer sån, helt klar! :D
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av kenjon »

Du kan bli så'n! Börja träna nu :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av pejvic »

Varför tror du bilen är värd 50% efter 3 år? det är ju bara finansieringsalternativet som säger det. Bilen är ju värd kanske 80%.

Man kan räkna på tusen sätt men en model 3 är nu 3 år. Kostar nu ungefär 560.000kr för en long range ny.
En 2019 kostar 500.000. Räknar du så extremt så har värdetappet varit 10%.

Men nu kom ju det så att de som köpte 2019 betalade mer. Priset har sänkts. Höjs priset hos tesla istället. (det är ju bla dollarberodene) så kan ju värdeminskningen likagärna vara 0.

Sen kan man inte hålla på att köpa FSD, acc-boost, foliera osv och tro att det skall räknas in i värdeminskningskalkylen.

Men låt säga extremfall då. Att du tappar 30% av värdet på 3år.
Se sen till att hålla bilen i fint skick och ladda billigt så behöver det inte bli så dyrt.

Jag tror de som är beredda att ta en värdeminskning på 50% på 3 år skulle kunna sälja bilen direkt idag för en option och få mer betalt.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa din nu icke köpta Tesla med leverans till mig om tre år för mer än 50% tex.

Jag tror tiden med 50% värdeminskning är förbi.
Jag minns på 80-90talet tex. Bilar föll inte så mkt i värde förr heller. Det har varit typisk 2000-2010-beteende tror jag.
Eller tajming vad man väljer såklart. Det finns många modeller som hållt sjukt bra senaste åren.
Kapitalkostnad och värdeminskning som är de största kostnaderna minimeras.
Betala noll i reparationer, billig el och låg försäkring så kan du komma ner i förvånansvärt låg månadskostnad.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Melkin »

Detta är anekdotiskt, men kanske hjälper det någon i köptankar: Jag har precis fått ett inbyteserbjudande av Tesla (de ringde upp mig) på min Model 3 LR som snart är 3 år gammal. Om jag får min nya LR enligt preliminära leveranstiden i maj kommer jag utifrån min bils nypris, inbytesvärdet och priset på den nya bilen att ha haft en månadskostnad på 3157 kronor (i 38 månader). Helt okej tycker jag!

(Obs! Jag köpte privat och kontant.)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

Tack återigen för vettiga och bra kommentarer och input.

Att jag "tänker" 50%, har mer att göra worst case. Historien har visat att det är något helt annat, helt rätt. Räknar inte med något annat, köper inte FSD etc. Så ja, historien visar att Tesla behållt värdet riktigt bra. Min poäng är egentligen att jag vill känna efter, se att värdet inte kan bli typ 25%. Men som du säger, går säkert "i teorin" sälja en sån option. Inget jag kommer göra förstås, men väldigt intressant att höra er input.

Jag börjar landa i att värdeminskningen, inte ska vara ett hinder. Det kan nog "MAX" bli 50%, kanske, t.om 60%, men då snackar vi 50-60k mer än 50%, och 50% är jag bekväm i. Att då ha allt annat på uppsidan, är en kalkyl jag både gillar och landar i.

Värdeminskningen är att betrakta som done-deal i min kalkyl och tankesätt. Nu ska jag bara få tummen ur och ta steget.

Uppskattar all input,
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

Kan meddela alla i tråden att jag tillslut la en beställning i torsdags, på en LR Grå, Svart inredning med drag. Fyfan, nu är man taggad!! :) Känns extremt bra!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av martinot »

PracTesla skrev:
Kan meddela alla i tråden att jag tillslut la en beställning i torsdags, på en LR Grå, Svart inredning med drag. Fyfan, nu är man taggad!! :) Känns extremt bra!
Härligt! Grattis!! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

Tackar! Så nu är det bara att lära sig om alla tillbehör man bör lösa. Och vilken lackbehandling man ska köra. Lutar på Ditecs faktiskt. Tänkt ha bilen i några år nämligen. Har ni bra tips på tillbehör? Tänker väl gummimattor, (Är de Teslas som gäller där?), mugghållare fixen, och stänkskydden. Samt matta till bagage.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Lerumsexpressen »

Grattis!
Gjorde nästan samma resa och våndades med alla för och emot.
Nu har jag en rejäl dos av FOMO då jag står främst i kön för att beställa en ID Buzz och den har premiär 9/3.
och får nu min M3 LR nu om någon vecka.
Kanske beställa Buzzen också…….
Blir trångt på parkeringen men tomt i plånboken.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar