Verklig räckvidd M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Verklig räckvidd M3

Inlägg av snowman »

martinot skrev:

Jag kan hålla med om att det kan vara en negativ sak att ha en massa berg och kullar i testslingan, då det kan slå lite olika om bilen stannar i en uppförsbacke eller nerförsbacke. Det finns ju fördelar och nackdelar med att testa bilar på "platten" och i bergen. Vissa andra kan också hävda att det, iaf. i Norge, är orealistiskt med helt platta vägar. De har helt enkelt en verklighet med berg och fjäll som avspeglas i testet som skall vara så verkligt som möjligt.

Men det sagt så är det inte "dopade" tester.

Tvärt om; troligen kommer bilarna längre om de de hade körts på platten under i övrigt liknande väderförhållanden (som också är ett stort problem vid alla dessa typer av tester, som ingen kan komma ifrån).

Jag tror inte heller att Tesla M3 hade blivit slagen av andra bilar i längd, även om testen gjorts på platten. Man kan ju ha åsikter om att det är "fel lag" eller "fel bil" som vinner, men fakta är fakta. Den är helt enkelt en väldigt energisnål och effektiv modell (med en massa andra nackdelar).

De har inga "dopade" bilar av Tesla eller andra tillverkare heller, som någon annan i tråden försökte alludera till. Detta är standard bilar som tagits direkt ur produktionslinan från alla tillverkare.

Visst kan man vara missnöjd att "sin egen bil" eller sitt "egna bilmärke" inte kom bättre i "tävlingen", men se detta som ett praktiskt resultat och verklig konsumentinformation. Inte som ett religiöst krig eller tävling som skall vinnas med alla medel. NAF testar för att ge sina medlemmar och vanliga bilister vettig information om räckvidden då WLTP och andra siffror från tillverkarna sällan ger hela sanningen.

Inga tester är perfekta, men jag tycker NAF verkligen gör oss alla en bra tjänst med dessa typ av tester, både på sommar och under vinterförhållanden, som vi alla kan ha glädje av. Testet gör ju inte din nuvarande elbil sämre på något sätt. Din nuvarande elbil kommer fungera precis lika bra denna veckan som den gjorde för dig i förra veckan innan testet genomfördes.

Ta testet för vad det är; en inom sina ramar vettig konsumentupplysning (och inte något märkesrelaterat krig från NAF).
Håller med dig till fullo. Förstår bara inte varför folk känner behov att direkt gå i försvarsställning och tro att jag "angriper" Tesla eller deras val av bil, tvärtom.
Testet är säkert väl utfört och troligen långt mycket bättre än vad vi kan läsa från svenska motorjournalister, men deras körsätt i Norge verkar skilja sig markant mot hur man använder bilen här i Sverige.
Hur många här kör tex en M3 på under 1,5kWh/milen vintertid eller en EV6/Enyaq ens i närheten av de siffror som de presenterar?

Den bil jag har idag var inte ens med i testet och om den hade varit det så bör den ha kommit sist av flera anledningar, dessutom vad jag kör eller inte kör för bil bör inte spela något roll.
Förhoppningsvis har jag dessutom beställt en M3 inom kort då det är utan tvekan den bästa elbilen för pengen som det ser ut idag.

Med största sannolikhet hade Teslan kommit först eller högt upp oavsett hur de testat bilen då de är väldigt effektiva, inget konstigt med det.

Men hade jag ställt frågan här om vilken räckvidd som är realistisk och fått svaret 52mil vintertid och sen när jag väl får bilen så kommer jag bara 35mil med lite mariginal, givetvis hade jag blivit besviken och trott att något var fel på bilen.
Ta Stockholm-Göteborg som exempel, en sträcka på 479km som man ganska enkelt bör kunna klara av i en M3 LR enligt testet. Men enligt ABRP så bör man stanna och ladda 17% och ändå kommer man fram med 0%, sänker jag max hastigheten till 80km/h däremot så verkar man komma hela vägen utan laddning och med 1% kvar, gör det då räckvidden realistisk eftersom det bevisligen gick att köra den sträckan?

Håller även med i det sista du skrev och jag skrev också i princip samma sak tidigare, men återigen verkar man här ha trott att jag har någon dold agenda och försöker driva på något märkesrelaterat krig..
"Att använda testet för att jämföra elbilar mot varandra, absolut, men kanske inte för att se en trolig räckvidd vintertid."
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Verklig räckvidd M3

Inlägg av martinot »

Jag kanske uppfattar det fel, men upplever (rätt eller fel), att det är du som försöker få detta till en religiös märkesdebatt (inklusive ditt ovan inlägg). Själv så lämnar jag gärna denna delen av metadebatten som du för (Tesla vs resten), och ser det som ett bra test för alla elbilister som är intresserade av att förstå räckvidden av sin nuvarande bil, eller de som är på gång att byta eller skaffa en ny bil.

Besvarar gärna frågor och intressanta diskussioner om testet och räckvidd, men detta blir mitt sista svar till dig om "debatten" kring Tesla vs andra. Tycker det spåret tar bort för mycket fokus från själva testet (och är rätt ointressant för min del).

Huvudsaken är, oavsett vad man tycker om testet eller resultatet, att alla förstår att det har inte "dopats" eller riggats för att ett visst bilmärke skall framstå som bättre än andra.

Jag tycker NAF gjort detta jättebra, och är tacksam för deras tester som är riktigt omfattande och seriösa (över 30 bilar i år).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5998
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Verklig räckvidd M3

Inlägg av AAKEE »

snowman skrev:
Ta Stockholm-Göteborg som exempel, en sträcka på 479km som man ganska enkelt bör kunna klara av i en M3 LR enligt testet. Men enligt ABRP så bör man stanna och ladda 17% och ändå kommer man fram med 0%, sänker jag max hastigheten till 80km/h däremot så verkar man komma hela vägen utan laddning och med 1% kvar, gör det då räckvidden realistisk eftersom det bevisligen gick att köra den sträckan?
Man måste veta vilka settings man använder i BRP också.
Vilken LR använde du, dvs vilket batteri? Det är stor skillnad på 82kWh-batteriet och E5D på 74.5kWh.
Valde du att starta med 100% laddning, och valde du att ställa om degraderingen till 0% (eller 1% eller vad du nu tycker att det kanske är) ? ABRP defaultar 5% degradering.

Här är degradering noll, E3LD-batteriet valt då jag har ett sånt. Startar med 100%, maxfart ställd till 100km/h och temperaturen 0 grader. Vid plus 20 grader, i övrigt lika räknar ABRTP att komma fram med 8%.
abrp.png
Frugan körde en längre resa i helgen med vår M3P(19" dubbdäck), i norra Sverige, inte plattland utan lite backigt. -8C mest hela vägen, lätt snöfall med snö på vägen. 194.4km kostade 47%, så max räckvidd torde blivit 413km. M.ht riktig vinterväg, snöfall -8 och backig väg med en höjdvinst på 133m så känns det inte orimligt att komma kring 50 mil vintertid, om det inte är för kallt eller man kör för fort eller för grisiga förhållanden på vägen.
tfi.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5998
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Verklig räckvidd M3

Inlägg av AAKEE »

På lite skoj tog jag vår M3P 2021, och knappade in färden jag länkade till från Teslafi.
Allt är inlagt så bra jag kunde, fart, temperatur degradering etc. La även in "biltemperatur" 30 grader, för att motsvara att det laddades lite på SuC precis innan den aktuella sträckan kördes
Det stämmer på procenten med den SOC som bilen faktiskt hade. Nästan så man blir mörkrädd, och imponerande av ABRP & Co :)
teslafi.png
Det var på första försöket, jag har inte mallat in någon parameter för att få det att stämma.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Verklig räckvidd M3

Inlägg av snowman »

AAKEE skrev:
snowman skrev:
Ta Stockholm-Göteborg som exempel, en sträcka på 479km som man ganska enkelt bör kunna klara av i en M3 LR enligt testet. Men enligt ABRP så bör man stanna och ladda 17% och ändå kommer man fram med 0%, sänker jag max hastigheten till 80km/h däremot så verkar man komma hela vägen utan laddning och med 1% kvar, gör det då räckvidden realistisk eftersom det bevisligen gick att köra den sträckan?
Man måste veta vilka settings man använder i BRP också.
Vilken LR använde du, dvs vilket batteri? Det är stor skillnad på 82kWh-batteriet och E5D på 74.5kWh.
Valde du att starta med 100% laddning, och valde du att ställa om degraderingen till 0% (eller 1% eller vad du nu tycker att det kanske är) ? ABRP defaultar 5% degradering.

Här är degradering noll, E3LD-batteriet valt då jag har ett sånt. Startar med 100%, maxfart ställd till 100km/h och temperaturen 0 grader. Vid plus 20 grader, i övrigt lika räknar ABRTP att komma fram med 8%.
abrp.png
Frugan körde en längre resa i helgen med vår M3P(19" dubbdäck), i norra Sverige, inte plattland utan lite backigt. -8C mest hela vägen, lätt snöfall med snö på vägen. 194.4km kostade 47%, så max räckvidd torde blivit 413km. M.ht riktig vinterväg, snöfall -8 och backig väg med en höjdvinst på 133m så känns det inte orimligt att komma kring 50 mil vintertid, om det inte är för kallt eller man kör för fort eller för grisiga förhållanden på vägen.
tfi.png
Lite oklart då jag inte fick samma siffror nu när jag gjorde om det.
Men nu valde jag 82kWh batteriet, 100% laddning, standard 5% degradering, 100% hastighet dvs laglig hastighet utan moms, -2c och torra vägar så liknande förutsättningar som i NAF's test förutom att de då antagligen körde mycket långsammare. Ingen extravikt inlagt.
Då visar ABRP att ett stopp i Ulricehamn behövs för att ladda 17% och man anländer med 2% batteri kvar. Total körsträcka 478km.

Ändrar jag till 0% degradering och sänker max hastigheten till 90km/h så ska man komma fram till Göteborg med 3% kvar. Valde standard degradering då jag inte vet hur Tesla's batterier brukar degradera.
Skriv svar