Om jag "åter igen du killgissar lite"? Jag förstår det som att du infe förstod vad jag skrev.chaffis75 skrev:Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..RagWal skrev:Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpechaffis75 skrev:Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?RagWal skrev:För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..
Min bedömning är att om du ska bygga 20st laddpunkter på en site kapabla att leverera 350kW peak per punkt så blir det billigare att bygga med central sektionerad likriktning som sedan fördelas till aktuellt behov per stolpe. Det bygger på att det osannolikt att alla punkter behöver leverera 350kW samtidigt som tex en Ionity/Tesla SuC-station idag.
Vet man däremot att fordonen kommer att dra 350kW och risken att det behövs samtidigt på alla punkter så stämmer nog inte detta. Som kanske vid fallet bussterminal.