Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..
Om jag "åter igen du killgissar lite"? Jag förstår det som att du infe förstod vad jag skrev.
Min bedömning är att om du ska bygga 20st laddpunkter på en site kapabla att leverera 350kW peak per punkt så blir det billigare att bygga med central sektionerad likriktning som sedan fördelas till aktuellt behov per stolpe. Det bygger på att det osannolikt att alla punkter behöver leverera 350kW samtidigt som tex en Ionity/Tesla SuC-station idag.

Vet man däremot att fordonen kommer att dra 350kW och risken att det behövs samtidigt på alla punkter så stämmer nog inte detta. Som kanske vid fallet bussterminal.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5503
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..
Om jag "åter igen du killgissar lite"? Jag förstår det som att du infe förstod vad jag skrev.
Min bedömning är att om du ska bygga 20st laddpunkter på en site kapabla att leverera 350kW peak per punkt så blir det billigare att bygga med central sektionerad likriktning som sedan fördelas till aktuellt behov per stolpe. Det bygger på att det osannolikt att alla punkter behöver leverera 350kW samtidigt som tex en Ionity/Tesla SuC-station idag.

Vet man däremot att fordonen kommer att dra 350kW och risken att det behövs samtidigt på alla punkter så stämmer nog inte detta. Som kanske vid fallet bussterminal.
Jo jag föstår dig.. Men låter som detta motsägs av off gridd byggaren, dock får han såklart själv svara på de om han vill, jag ska inte lägga orden i hans mun.
Sen generellt låter de faktiskt enklare och därmed billigare att last dela på AC nivå istället för DC nivå men som sagt du kanske vet bättre för jag erkänner att detta inte är något jag har detalj kunskaper om,
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Enligt Ionity appen har Ulricehamn nu 6 laddare
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?[/quote]
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.[/quote]
Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..[/quote]
Om jag "åter igen du killgissar lite"? Jag förstår det som att du infe förstod vad jag skrev.
Min bedömning är att om du ska bygga 20st laddpunkter på en site kapabla att leverera 350kW peak per punkt så blir det billigare att bygga med central sektionerad likriktning som sedan fördelas till aktuellt behov per stolpe. Det bygger på att det osannolikt att alla punkter behöver leverera 350kW samtidigt som tex en Ionity/Tesla SuC-station idag.

Vet man däremot att fordonen kommer att dra 350kW och risken att det behövs samtidigt på alla punkter så stämmer nog inte detta. Som kanske vid fallet bussterminal.[/quote]
Jo jag föstår dig.. Men låter som detta motsägs av off gridd byggaren, dock får han såklart själv svara på de om han vill, jag ska inte lägga orden i hans mun.
Sen generellt låter de faktiskt enklare och därmed billigare att last dela på AC nivå istället för DC nivå men som sagt du kanske vet bättre för jag erkänner att detta inte är något jag har detalj kunskaper om,[/quote]

När vi under förra året försökte få tag i DC laddare fanns det ingen leverantör som hade central sektionerad likriktning.

Vad jag kan se så är det endast Tesla som bygger på det viset.

Möjligen tunnelbanan i Stockholm har lite åt det hållet. SL har några få specialister på DC fördelningar och likriktarstationer.

Elinstallatörer i Sverige är inte kunniga på DC fördelningar.

ABB har sålt mycket av sin verksamhet till Hitatchi.

Jag tror det både är kunskapbrist och att leverantörerna har svårt att få fram rätt prylar.

Tesla har ett försprång även där.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad jag kan se så är det endast Tesla som bygger på det viset.
Jag har fattat det spm att Kempower också bygger med central likriktning som fördelas ut på ett antal tunna terminaler.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vad jag kan se så är det endast Tesla som bygger på det viset.
Jag har fattat det spm att Kempower också bygger med central likriktning som fördelas ut på ett antal tunna terminaler.
Så förstod jag det också när jag såg på ett par intressanta videor som TeslaBjörn gjorde hos Kempower. Verkar som Kempower är en av de få som tagit efter SuCV3-principen här. Verkar för övrigt att vara ett intressant bolag på väg framåt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
MrEarp
Inlägg: 96
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrEarp »

Varför har vi då inga kempower stationer i Sverige?
Teslafolket är ju väldigt nöjda med SUC.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

MrEarp skrev:
Varför har vi då inga kempower stationer i Sverige?
Teslafolket är ju väldigt nöjda med SUC.
Säg det. Verkar dock vara en del på gång.

https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... terna.html

https://www.sustainable-bus.com/infrast ... -chargers/

https://www.sustainable-bus.com/news/ke ... rg-keolis/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Helsingborg har fått två extra laddare. 6 totalt.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Hoppsan_84 skrev:
Helsingborg har fått två extra laddare. 6 totalt.
Kul att det händer lite iaf. Är dom igång också?

Hoppas nu på Mantorp.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Fortsatt utbyggnad med nya stationer i Sverige att vänta verkar det som:

https://www.linkedin.com/jobs/view/2904037063
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Dodde skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Helsingborg har fått två extra laddare. 6 totalt.
Kul att det händer lite iaf. Är dom igång också?

Hoppas nu på Mantorp.
Yes. Dom är igång.
Det byggs i Gränna också. Gissar utökning där också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
6 är bättre än 4 men det hade inte gjort något om
Det var 12 st istället.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Dodde skrev:
martinot skrev:
Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
6 är bättre än 4 men det hade inte gjort något om
Det var 12 st istället.
Hur ser Ionitys utbyggnad över tid ut jmf leveranser av tex VWs elbilar? Känns inte som de håller samma ökningstakt.
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Datzun »

Vad händer med Ionity Varberg? Chargefinder visar ingen status på dem alls. Är det kanske utökning från 4 till 6 på gång?
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ser ut som vanligt i Ionity appen
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

RagWal skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:
Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
6 är bättre än 4 men det hade inte gjort något om
Det var 12 st istället.
Hur ser Ionitys utbyggnad över tid ut jmf leveranser av tex VWs elbilar? Känns inte som de håller samma ökningstakt.
Har inte den statistiken, men håller med dig risken gällande oron för att det skall bli kaos (och blir det kaos på Ionity och andra, så riskerar det ju bli kaos på SuC när/om Tesla öppnar upp det i Sverige).

Håller med föregående talare att även om det är bra 6 istället för 4, så känns det ändå svagt. 12 borde var absolut minimum (förutom kanske ensliga platser i Norrland och andra liknande ställen) som du säger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
RagWal skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:
Som jag läst någon stans så skall alla 4 laddpunkter på dagens stationer utökas för att bli 6 laddpunkter (+2) på alla stationer.
6 är bättre än 4 men det hade inte gjort något om
Det var 12 st istället.
Hur ser Ionitys utbyggnad över tid ut jmf leveranser av tex VWs elbilar? Känns inte som de håller samma ökningstakt.
Har inte den statistiken, men håller med dig risken gällande oron för att det skall bli kaos (och blir det kaos på Ionity och andra, så riskerar det ju bli kaos på SuC när/om Tesla öppnar upp det i Sverige).

Håller med föregående talare att även om det är bra 6 istället för 4, så känns det ändå svagt. 12 borde var absolut minimum (förutom kanske ensliga platser i Norrland och andra liknande ställen) som du säger.
Hur många som behövs beror ju även lite på om andra nätverk har laddare intill. Ibland hamnar de i kluster och om t ex 3 operatörer har 18 laddar inom 100 meters radie så tycker jag det är ganska OK.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Verkar som Gränna får 6 laddare vilken timme som helst, ChargeFinder visar 6 laddare men de 2 nya är inte online än.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! :mrgreen: 8-) why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nu är dom 2 sista laddarna öppna i Gränna
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Ingen som sett om dom även bygger i Mantorp?
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Inget än.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! :mrgreen: 8-) why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju :)
Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar