Fysiska knappar och reglage
Moderator: Redaktion
Re: Fysiska knappar och reglage
Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
- m05erili
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik460049
Det finns: S3XY Buttons (https://enhauto.com/product/four-s3xy-buttons)Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
Review på youtube:
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Du har ju det på MS och MX i dag.np519 skrev:Model S har en riktigt bra balans mellan knappar och icke knappar.
Vad gäller att låsa upp laddkabel...svårt att ha den utanför då skulle vem som kunna låsa upp kabeln. Det har inte varit ok p g a stöld antar jag.
Det fungerar utmärkt säkerhetsmässigt. Den avbryts ju inte och låses inte upp om du inte har nyckel/telefon i närheten. Precis du du inte kan låsa upp med Tesla-knapp på handtaget utan vidare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Instämmer 100%. Det är den klart sämsta kombinationen av två världar.holden skrev:Pianolackade touchknappar är ju förhoppningvis en kort och snart bortglömd fas i bilars användarupplevelse![]()
Fysisk knapp utan taktil återkoppling, varför då ha en fysisk knapp? Obegripligt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Jag skulle inte vilja ha fler knappar, men däremot att röststyrningen fungerade för fler funktioner, samt reagerade snabbare. Har inte lyckats sätta på främre defrostern med röstkommando t.ex. Sen är det nog inte enbart för att spara pengar som Tesla valt en minmalistisk interiör. Deras filosofi är att automatisera så mycket som möjligt så att knappar inte ska behövas. T.ex. automatisk stolsvärme som kom i senaste uppdateringen. Tycker även defrost-funktionen borde kunna automatiseras. Bilen borde kunna räkna ut när rutorna riskerar att imma igen och rikta om luftlödet vid behov. I Model S Plaid försöker man ju även räkna ut körriktningen med hjälp av AI så man inte behöver välja växel. Om det kan få till det så att det funkar vore det kanon tycker jag. Hoppas även de kan utnyttja interiörkameran till ansiktsigenkänning så slipper man "pin to drive". Då skulle man bara sätta sig i bilen trycka på bromsen och sedan gasa iväg.
Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finnsBjelke skrev:Ungefär så, håller med till fullo…current skrev:Jag vet inte om man är utanför tillverkarnas målgrupp men att ta bort fysiska knappar för temperatur med mera känns som att dom bara gör för att verka moderna och spara pengar.
Samma att man ska ha pianolackade touch-knappar på ratten.
Tycker Audi har ganska bra balans i deras e-tron.
Jag tillhör gruppen som åtminstone vill ha några basfunktioner på knappar iaf, och tycker man det är
väldigt komplicerat att ”hålla reda på” om funktionen ligger på skärmen eller på fysisk knapp så vettifasiken om
man hade klarat aven uppkörning ens… Dom fysiska sitter ju alltid på samma ställe liksom, och vi snackar
kanske 5-10 knappar kanske
Nu kan man inte ens slå på sätesvärma eller defroster snabbt och enkelt längre (utan att flytta blicken
från vägen mer än en halv sekund typ), hoppas åtminstone det blir bättre igen…
Har heller inte det minsta problem med torkarna, dvs de två lägena på knappen på blinkersspaken som dessutom startar menyn i underkant av skärmen.
Vad menar du?holden skrev:Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Jag sätter igång sätesvärmen i några få minuter på nivå 2 om det är minusgrader i kupén. Vilket bara händer en handfull gånger per säsong.
Min fru sätter igång sätesvärmen på nivå 3 i september och stänger av den i april.
Vi har extremt olika preferenser. Hur löser automatiken detta?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det påminner om hur det är hos oss. Jag kör med 29.5 grader och sätesvärmen på I. Min fru har 19 grader och sätesvärmen på III.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Jag sätter igång sätesvärmen i några få minuter på nivå 2 om det är minusgrader i kupén. Vilket bara händer en handfull gånger per säsong.
Min fru sätter igång sätesvärmen på nivå 3 i september och stänger av den i april.
Automatiken fungerar hyfsat för mig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Om man exempelvis kan allokera helljus eller blinkers eller whatever till en knapp och sedan hävdar att olyckan hände trots att man visst tryckte på just den knappen, eller att inget hände när man tryckte eller att man inte tryckte och något ändå hände eller att fel sak hände när man tryckte..ja du fattar.Fredrik j skrev:Vad menar du?holden skrev:Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Nej, du kan inte skylla på biltillverkaren om du trycker på fel knapp i din bil.holden skrev:Om man exempelvis kan allokera helljus eller blinkers eller whatever till en knapp och sedan hävdar att olyckan hände trots att man visst tryckte på just den knappen, eller att inget hände när man tryckte eller att man inte tryckte och något ändå hände eller att fel sak hände när man tryckte..ja du fattar.Fredrik j skrev:Vad menar du?holden skrev:Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Blinkers och helljus och dylikt kanske man inte skulle ha på dylika knappar heller faktiskt,
jag tänker mig (fortfarande) mest saker som sätesvärme och defroster osv
jag tänker mig (fortfarande) mest saker som sätesvärme och defroster osv

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
I USA kan man stämma donken om kaffet var för varmt när man spillde det på sig. Jag föreställer mig ett oklart juridiskt läge när man kan påverka utformningen av trafiksäkerhetsmässiga funktioner i bilens gränssnitt själv, i ett land där ett helt skrå advokater lever på den typen av glapp.Fredrik j skrev:Nej, du kan inte skylla på biltillverkaren om du trycker på fel knapp i din bil.holden skrev:Om man exempelvis kan allokera helljus eller blinkers eller whatever till en knapp och sedan hävdar att olyckan hände trots att man visst tryckte på just den knappen, eller att inget hände när man tryckte eller att man inte tryckte och något ändå hände eller att fel sak hände när man tryckte..ja du fattar.Fredrik j skrev:Vad menar du?holden skrev:Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Inte läst hela tråden men saknar också fysiska knappar, men till viss del. Jag köpte S3XY buttons, så har 6 knappar jag använder, dock dolda eftersom det inte är så "sexy".
Mina favoriter:
En på baksidan i högra hörnet på skärmen för handskfacket (bara det är värt pengarna)
En i förardörren för att öppna frunken utan att använda skärmen/appen.
En på laddkabeln hemma gör att få en "teslaknapp" då jag slipper använda skärmen/appen. Alla kan stoppa laddningen men kabeln är fastlåst om jag inte öppnat dörren först. Laddning går igång igen typ 10 sekunder senare, så det har inte lett till några problem
De jag använder mer sällan som jag antagligen kommer byta funktion på:
En på baksidan i vänstra hörnet på skärmen, används just nu för backspeglar
Baksidan på ratten för att justera regen (vänster låg, höger normal, yes funktionen finns dold och fungerar). Tycker det är skönt att ställa ner ibland när det är lite väl halt ute.
Mina favoriter:
En på baksidan i högra hörnet på skärmen för handskfacket (bara det är värt pengarna)
En i förardörren för att öppna frunken utan att använda skärmen/appen.
En på laddkabeln hemma gör att få en "teslaknapp" då jag slipper använda skärmen/appen. Alla kan stoppa laddningen men kabeln är fastlåst om jag inte öppnat dörren först. Laddning går igång igen typ 10 sekunder senare, så det har inte lett till några problem
De jag använder mer sällan som jag antagligen kommer byta funktion på:
En på baksidan i vänstra hörnet på skärmen, används just nu för backspeglar
Baksidan på ratten för att justera regen (vänster låg, höger normal, yes funktionen finns dold och fungerar). Tycker det är skönt att ställa ner ibland när det är lite väl halt ute.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Skönt att det funkar för ditt väldigt simpla use case. Grattis!ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ska vi anta att du råkar ha rätt preferenser för att matcha det Tesla valt? Men för alla som vill ha lite varmare eller kallare så funkar inte Auto?ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Varför skulle det inte göra det? Vill du ha 22 gr i st f 20 håller sätesvärmen på auto högre temperatur en längre stund och tvärtom med en lägre inställd temp.Nicke Nyfiken skrev:Ska vi anta att du råkar ha rätt preferenser för att matcha det Tesla valt? Men för alla som vill ha lite varmare eller kallare så funkar inte Auto?ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag menade varmare eller kallare säte, med oförändrad kupétemperatur. Det var kanske inte så tydligt.ducce916m skrev:Varför skulle det inte göra det? Vill du ha 22 gr i st f 20 håller sätesvärmen på auto högre temperatur en längre stund och tvärtom med en lägre inställd temp.Nicke Nyfiken skrev:Ska vi anta att du råkar ha rätt preferenser för att matcha det Tesla valt? Men för alla som vill ha lite varmare eller kallare så funkar inte Auto?ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min fru har två grader kallare temperatur inställd och två klick högre på sätesvärmen. Det fattar inte automatiken.ducce916m skrev:Varför skulle det inte göra det? Vill du ha 22 gr i st f 20 håller sätesvärmen på auto högre temperatur en längre stund och tvärtom med en lägre inställd temp.Nicke Nyfiken skrev:Ska vi anta att du råkar ha rätt preferenser för att matcha det Tesla valt? Men för alla som vill ha lite varmare eller kallare så funkar inte Auto?ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
För mig stämmer automatiken ganska bra.
Volvo PV 544 Special 1963