När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Pontus skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Tesla är redan billigare än motsvarande ICE tycker nog många i länder där det inte finns ett miljötänk och bensinen är billig och elen dyr. Skälet att folk ändå köper Tesla är att det är mer bil för pengarna än motsvarande fossilbil. Jag bor i USA och baserar det på förstahandsinformation från Teslaägare på plats. Rätt intressant också att det nästan inte säljs några andra elbilar än Tesla här.
Hur är andrahandsmarknaden för model 3 där nu? När jag sålde min för 2 år sedan så fanns det många annonser med högre priser än nypriset och en handlar sa att det såldes många för väldigt lite under nypriset.
Begagnad Model 3 nyare än ett år är fortfarande dyrare än ny (50990 USD) enligt en snabb titt i cargurus.com som analyserar bilpriser över hela USA.
De billigare bilar som säger "no price analysis" är ofta Salvage Title, dvs skrotade i lagens mening.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4489
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Det är inga problem hitta bilar som man kan jämföra prismesigt, men sedan?
Det hjälper inte mycket om bilarna kostar lika och är lika snabba.
Cupra Born är en fin bil, men Seat Leon är så mycket mer bil för mindre pengar
Haha va? Leon är avsevärt mindre och givetvis sämre på precis allt...
Dags för nya glasögon?
Dragvikten ska man inte ens prata om :lol:
l vs b.jpg
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4526
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av dstr »

Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Legato »

Olof Tenghoff skrev:
Pontus skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Tesla är redan billigare än motsvarande ICE tycker nog många i länder där det inte finns ett miljötänk och bensinen är billig och elen dyr. Skälet att folk ändå köper Tesla är att det är mer bil för pengarna än motsvarande fossilbil. Jag bor i USA och baserar det på förstahandsinformation från Teslaägare på plats. Rätt intressant också att det nästan inte säljs några andra elbilar än Tesla här.
Hur är andrahandsmarknaden för model 3 där nu? När jag sålde min för 2 år sedan så fanns det många annonser med högre priser än nypriset och en handlar sa att det såldes många för väldigt lite under nypriset.
Begagnad Model 3 nyare än ett år är fortfarande dyrare än ny (50990 USD) enligt en snabb titt i cargurus.com som analyserar bilpriser över hela USA.
De billigare bilar som säger "no price analysis" är ofta Salvage Title, dvs skrotade i lagens mening.
Samma sak gäller Y. Många i USA som tjänar bra med pengar på att snurra sina bilar nu.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Det är inga problem hitta bilar som man kan jämföra prismesigt, men sedan?
Det hjälper inte mycket om bilarna kostar lika och är lika snabba.
Cupra Born är en fin bil, men Seat Leon är så mycket mer bil för mindre pengar
Haha va? Leon är avsevärt mindre och givetvis sämre på precis allt...
Dags för nya glasögon?
Dragvikten ska man inte ens prata om :lol:
För det första så skrev du Leon, inte Leon Sportstourer. För det andra är det givetvis innerutrymmen som är relevant. Med tanke på att ID3/Born ska matcha Passat i det avseendet så ja...

"Dragvikten" :lol: Prova prestandan, körglädjen, infotainment, respons, vrid, design osv, osv.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Exakt så! Fy f-n vad det kostat historiskt för mig med rasade andrahandsvärden på snabba fossiler... Min M5a tappade nära halva värdet på 1,5 år. Min F-Type nästan lika mycket. Utöver det dyrare bränsle, service och försäkring.

Mina två senaste Teslor har däremot ökat i värde och den jag har nu har tappat extremt lite.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4526
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
Exakt så! Fy f-n vad det kostat historiskt för mig med rasade andrahandsvärden på snabba fossiler... Min M5a tappade nära halva värdet på 1,5 år. Min F-Type nästan lika mycket. Utöver det dyrare bränsle, service och försäkring.

Mina två senaste Teslor har däremot ökat i värde och den jag har nu har tappat extremt lite.
Ja, jag törs inte tänka på hur andrahandsvärdet hade sett ut på en E63 AMG efter 16500 mil.
tesla newbie
Inlägg: 775
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av tesla newbie »

Prestandamässigt (acceleration och väghållning) så motsvarar M3LR ungefär en BMW M340i xDrive. En sådan kostar 663000 kr. Att jämföra med Teslans 587170 kr efter bonus.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Raptor »

Legato skrev:
dstr skrev:
Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Exakt så! Fy f-n vad det kostat historiskt för mig med rasade andrahandsvärden på snabba fossiler... Min M5a tappade nära halva värdet på 1,5 år. Min F-Type nästan lika mycket. Utöver det dyrare bränsle, service och försäkring.

Mina två senaste Teslor har däremot ökat i värde och den jag har nu har tappat extremt lite.
Fast det har lite med tillgängligheten på nya bilar att göra?
Även ICEbilar går upp i värde dessa dagar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Legato »

Raptor skrev:
Legato skrev:
dstr skrev:
Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Exakt så! Fy f-n vad det kostat historiskt för mig med rasade andrahandsvärden på snabba fossiler... Min M5a tappade nära halva värdet på 1,5 år. Min F-Type nästan lika mycket. Utöver det dyrare bränsle, service och försäkring.

Mina två senaste Teslor har däremot ökat i värde och den jag har nu har tappat extremt lite.
Fast det har lite med tillgängligheten på nya bilar att göra?
Även ICEbilar går upp i värde dessa dagar.
För den senaste Teslan ja, inte för någon av övriga.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4489
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Det är inga problem hitta bilar som man kan jämföra prismesigt, men sedan?
Det hjälper inte mycket om bilarna kostar lika och är lika snabba.
Cupra Born är en fin bil, men Seat Leon är så mycket mer bil för mindre pengar
Haha va? Leon är avsevärt mindre och givetvis sämre på precis allt...
Dags för nya glasögon?
Dragvikten ska man inte ens prata om :lol:
För det första så skrev du Leon, inte Leon Sportstourer. För det andra är det givetvis innerutrymmen som är relevant. Med tanke på att ID3/Born ska matcha Passat i det avseendet så ja...

"Dragvikten" :lol: Prova prestandan, körglädjen, infotainment, respons, vrid, design osv, osv.
Du jag äger en Leon st plugin den har bättre vrid än Born och den är större överalt. Leon sedan är något längre och 1cm smalare. Born är 0,4 sec snabbare till 100km/h men Leonen hra 60km/h högre topphastighet och kan dra 1500kg mer. Räckvidden är också något längre hos Leon (ca +300 km)
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Mickep »

Är väl mer intressant att fråga när kommer bilar som har bra funktionalitet för runt 300 000?
Vill man leka med prestanda har plånboken ingen betydelse. (där har man kunnat pungslå köparna). men de som har bilen som bruksbil (A -> B) har inte det behovet.
Så när kommer priserna hamna runt där ikring. (gissar att det är 40-50 mils räckvidd och dragkrok inräknat)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Legato »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?

Haha va? Leon är avsevärt mindre och givetvis sämre på precis allt...
Dags för nya glasögon?
Dragvikten ska man inte ens prata om :lol:
För det första så skrev du Leon, inte Leon Sportstourer. För det andra är det givetvis innerutrymmen som är relevant. Med tanke på att ID3/Born ska matcha Passat i det avseendet så ja...

"Dragvikten" :lol: Prova prestandan, körglädjen, infotainment, respons, vrid, design osv, osv.
Du jag äger en Leon st plugin den har bättre vrid än Born och den är större överalt. Leon sedan är något längre och 1cm smalare. Born är 0,4 sec snabbare till 100km/h men Leonen hra 60km/h högre topphastighet och kan dra 1500kg mer. Räckvidden är också något längre hos Leon (ca +300 km)
Alltid lika härligt att du hängt här år in och år ut och fortfarande inte förstått varför elbilar är så överlägsna... Att du äger en Seat förstod man vid första meningen, förr var det nån Skoda som var världens bästa bil, nu är det en liten Seat plugin :lol:

Större överallt? Återigen, det är innerutrymmen som är det relevanta, ett större yttre är såklart bara en nackdel. Nu är iofs Born större även utvändigt (både högre och bredare), men där det räknas, dvs på insidan är den klart större, inklusive ett mycket större bagage.

Ditt marginellt högre vrid vid peak hjälper såklart inte när Born är en elbil med vridet över hela registret. Provkör så fattar du förhoppningsvis grejen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av StefL »

Mickep skrev:
Är väl mer intressant att fråga när kommer bilar som har bra funktionalitet för runt 300 000?
Vill man leka med prestanda har plånboken ingen betydelse. (där har man kunnat pungslå köparna). men de som har bilen som bruksbil (A -> B) har inte det behovet.
Så när kommer priserna hamna runt där ikring. (gissar att det är 40-50 mils räckvidd och dragkrok inräknat)
Exakt! Det är absolut en fördel elbil om man jämför med ICE med motsvarande prestanda, som t.ex. Model 3P med BMW M3. Men för det stora flertal av oss som inte ser prestanda på den nivån som något försäljningsargument över huvud taget (vi är nog fler än somliga tror) är jämförelsen helt irrelevant, och då blir kalkylen en helt annan. Så självklart är det en relevant frågeställning när man kan köpa en rimligt utrustad rymlig eldriven familjebil för en jämförbar kostnad som en ICE kostar idag. Jag säger att 300.000 är en rimlig nivå, andra har säkert en annan åsikt.
Och tittar man på räckvidd är ju inte den rådande SUV-trenden någon fördel heller jämfört med kombi. Tyvärr är det väl mest i Sverige kombi varit allenarådande länge men jag slutar inte hoppas på att slippa välja en SUV när jag nu bestämt mig för att avvakta ännu en tid med byte och låta min "klenod-Octavia" rulla ett tag till. Börjar kännas som lite av en sport att hålla igång den, på god väg mot 30.000 mil ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av martinot »

dstr skrev:
Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Samma här. När jag skulle skaffa förmånsbil 2019 till mitt nya företag så var jag helt inne på en BMW M3 (är lite av BMW-fan), men efter att provkört hos Tesla så fick det bli en Tesla M3 istället. Säger inte att de är 100% likvärdiga, men för mig var det mellan de två bilarna det stod. Gick på Tesla för kul ny upplevelse och körkänsla med el, och för bättre förmånsvärden/ekonomi.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4489
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av nek0 »

Legato. När jag skrev Leon menade jag kombi men glömde skriva ST., Oavsett är vanliga Leon mer bil för pengarna . Prestanda? Vilka då?
Är det bara 0 till 100 som räknas? Vi som köper bilar runt 300 000kr skiter i 0 till 100. Vi behöver en bil som klarar vardagen. Vi behöver dragkrok och alla kan inte ladda sina bilar. Jag kan ladda min bil och gör det hela tiden, kör på el nästan hela tiden. Har kört 900mil och har snitt förbrukning på 0,8/100 km .Hade vrit lägre om inte laddluckan brakat ihop så jag blev tvungen köra 3 veckor på bensin.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Raptor »

Jag undrar om ens elbilar kan bli billigare än ICE då det kommer att utebli en massa serviceintäkter?
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Olof Tenghoff »

dstr skrev:
Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Det där var verkligen huvudet på spiken.
Jag upplevde samma sak 2012 när jag jämförde Panamera med den P85 jag i slutändan köpte.
Skulle man inte då kunna sammanfatta den här tråden med att Tesla redan är och alltid har varit billigare än motsvarande fossilbilar medan övriga märken oftast är dyrare än motsvarande fossiler? Det syns ju i tillverkarnas egna prislistor som visats här för samma karosser med olika drivning.
Teslaägare sedan 2013
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Fredrik j »

Olof Tenghoff skrev:
dstr skrev:
Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Det där var verkligen huvudet på spiken.
Jag upplevde samma sak 2012 när jag jämförde Panamera med den P85 jag i slutändan köpte.
Skulle man inte då kunna sammanfatta den här tråden med att Tesla redan är och alltid har varit billigare än motsvarande fossilbilar medan övriga märken oftast är dyrare än motsvarande fossiler? Det syns ju i tillverkarnas egna prislistor som visats här för samma karosser med olika drivning.
Det blir ju lätt subjektivt när man försöker definiera vad som är "motsvarande". Många räknar in prestanda och hamnar då på bilar som BMW M3 som "motsvarande". Andra tycker inte TEsla har någon modell som motsvarar den fossilbil man har.

Men generellt är det ju så att biltillverkarna använder marginalen som lägre driftkostnader innebär till att sälja en dyrare bil. Med fossilbil blev det dyrare ju mer man körde. Med elbil blir det billigare ju mer man kör. Iallafall när man ska räkna budget.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av MWall »

Olof Tenghoff skrev:
dstr skrev:
Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Det där var verkligen huvudet på spiken.
Jag upplevde samma sak 2012 när jag jämförde Panamera med den P85 jag i slutändan köpte.
Skulle man inte då kunna sammanfatta den här tråden med att Tesla redan är och alltid har varit billigare än motsvarande fossilbilar medan övriga märken oftast är dyrare än motsvarande fossiler? Det syns ju i tillverkarnas egna prislistor som visats här för samma karosser med olika drivning.
Det är verkligen inte huvudet på spiken. Var är alternativet till den som skulle köpt en V90 D3, Skoda Superb 2.0 TDI eller liknande. Stora rymliga bilar med gott om utrymme och hög dragvikt. Där prestanda inte är en faktor.

För den som är inne på bilar som Panamera finns det ju betydligt större marginaler och mer att välja på. En E-Tron blir billigare än motsvarande Q7 också.

Men de som köper såna bilar är en liten minoritet som är så pass liten att det nästan inte är en faktor alls i omställningen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
dstr skrev:
Postade nyss detta i en annan tråd, men känner att det passar även här.

Det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

När jag skaffade P85D'n så stod det mellan den eller en AMG E63. Teslan var snabbare och billigare.

Förra familjebiljen var en Mercedes GL 420 cdi (v8, dubbelturbo). Sneglade på AMG-versionen av den. Vår X Performance är snabbare och billigare.

Senaste trackday-bilen är en 3 Performance. Motsvarande hade varit en Bmw M3. Teslan är snabbare och billigare.
Det där var verkligen huvudet på spiken.
Jag upplevde samma sak 2012 när jag jämförde Panamera med den P85 jag i slutändan köpte.
Skulle man inte då kunna sammanfatta den här tråden med att Tesla redan är och alltid har varit billigare än motsvarande fossilbilar medan övriga märken oftast är dyrare än motsvarande fossiler? Det syns ju i tillverkarnas egna prislistor som visats här för samma karosser med olika drivning.
Det är verkligen inte huvudet på spiken. Var är alternativet till den som skulle köpt en V90 D3, Skoda Superb 2.0 TDI eller liknande. Stora rymliga bilar med gott om utrymme och hög dragvikt. Där prestanda inte är en faktor.

För den som är inne på bilar som Panamera finns det ju betydligt större marginaler och mer att välja på. En E-Tron blir billigare än motsvarande Q7 också.

Men de som köper såna bilar är en liten minoritet som är så pass liten att det nästan inte är en faktor alls i omställningen.
Problemet är väl att "kombi"-modeller samt dragkrok också är en väldigt liten minoritet globalt sett trots att svenskar älskar det. Det känns dock som det kommer börja komma lite nu, MG5 blir väl den första riktiga kombin mig veterligen, men den får bara dra 500 kg. Kostnadsmässigt blir den ju dock avsevärt billigare än den där Superben eller V90.

Tittar man på omställningen i ett större perspektiv så är ju dock bilar som ID3, E-208 mm mycket "viktigare" än en kombi.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:

Problemet är väl att "kombi"-modeller samt dragkrok också är en väldigt liten minoritet globalt sett trots att svenskar älskar det. Det känns dock som det kommer börja komma lite nu, MG5 blir väl den första riktiga kombin mig veterligen, men den får bara dra 500 kg. Kostnadsmässigt blir den ju dock avsevärt billigare än den där Superben eller V90.

Tittar man på omställningen i ett större perspektiv så är ju dock bilar som ID3, E-208 mm mycket "viktigare" än en kombi.

Nu var det inte riktigt min poäng med att det var just kombi. Hade väl lika gärna kunnat vara en stor sedan eller SUV. Elbilarna är dyrare om man utgår från billigaste fossilalternativet (och bortser från prestanda). Det är tyvärr så. Och det finns inte alls lika mycket att välja på, även om det blivit bättre senaste åren.

Eller så här: Jämför man i4 M50 (från 735') med M440i GC (från 682') så ser jämförelsen ut att vara ganska jämn. Men tar du snikversionen 420i GC (från 479') och jämför med snikversionen på elsidan som är i4 eDrive40 (från 625') så skiljer det trots allt en hel del i pris.

Dock är det väl så att en i4 kommer bli billigare i TCO än en 420i GC trots allt (vilket egentligen är helt otroligt), men det var ju inte det vi diskuterade i den här tråden utan inköpspris (om jag kommer ihåg trådstarten korrekt).
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av Fredrik j »

Raptor skrev:
Jag undrar om ens elbilar kan bli billigare än ICE då det kommer att utebli en massa serviceintäkter?
Man får hålla isär vart olika intäkter går. Intäkter för service går ju till återförsäljarledet, inte till biltillverkarna.
Behöver inte bilarna servas och det inte finns något annat sätt att finansiera återförsäljare behöver man gå över till att sälja bilarna på andra sätt. Bara on-line t.ex.

Dock är det ju så att serviceintäkter finansierar en basverksamhet som gör att det kan finnas verkstäder på många orter. Om verkstäderna enbart sysslar med reparationer blir det mer osäkert och det kan innebära en centralisering.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Nu var det inte riktigt min poäng med att det var just kombi. Hade väl lika gärna kunnat vara en stor sedan eller SUV. Elbilarna är dyrare om man utgår från billigaste fossilalternativet (och bortser från prestanda). Det är tyvärr så. Och det finns inte alls lika mycket att välja på, även om det blivit bättre senaste åren.

Eller så här: Jämför man i4 M50 (från 735') med M440i GC (från 682') så ser jämförelsen ut att vara ganska jämn. Men tar du snikversionen 420i GC (från 479') och jämför med snikversionen på elsidan som är i4 eDrive40 (från 625') så skiljer det trots allt en hel del i pris.
Jo, generellt så är det nog så som du visar på, och kommer nog vara så ett antal år till tror jag. Gissar att först någon stans runt 2025, eller där omkring, så kommer det nog generellt bli lite mer paritet i inköpspris mellan BEV och ICE-bilar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar