Hur kommer du upp i den summan? Är det efter klimatbonus också? Försökte speca samma och kom upp i ca 770k innan bonus, så 700k efter.tesla newbie skrev:Hur kan Riddermark ta så mycket betalt för en bil som gått 680 mil? En ny med samma utrustning kostar 843780. Så Model Y tappar bara 5880 kr i värde på fem månader? Man måste ha bra bråttom om man köper denna istället för att beställa en ny.
Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Moderator: Redaktion
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Kollade på alla EU marknader för Model Y LR för skojs skull.
Har inte kollat miljöbonusar eller dokumentavgifter, bara priserna på Teslas hemsida.
Som bekant är priset i Sverige 720 kkr
Billigast inom EU:
Tyskland: 594 kkr
Så det känns inte som det finns något värde att ta hem en ny sådan heller.
Island verkar annars ha lägst pris i Europa med 558 kkr, men därifrån blir det väl tull dessutom gissar jag.
Har inte kollat miljöbonusar eller dokumentavgifter, bara priserna på Teslas hemsida.
Som bekant är priset i Sverige 720 kkr
Billigast inom EU:
Tyskland: 594 kkr
Så det känns inte som det finns något värde att ta hem en ny sådan heller.
Island verkar annars ha lägst pris i Europa med 558 kkr, men därifrån blir det väl tull dessutom gissar jag.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
843.780:- stämmer. Du kanske glömde lägga till FSD.C981 skrev:Hur kommer du upp i den summan? Är det efter klimatbonus också? Försökte speca samma och kom upp i ca 770k innan bonus, så 700k efter.tesla newbie skrev:Hur kan Riddermark ta så mycket betalt för en bil som gått 680 mil? En ny med samma utrustning kostar 843780. Så Model Y tappar bara 5880 kr i värde på fem månader? Man måste ha bra bråttom om man köper denna istället för att beställa en ny.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Håller med! Men det är lite det som är min poäng, att det kommer alltid vara meningsfullt att importera (inte minst om EUR försvagas lite också) då vår regering alltid kommer se till att det är väldigt dyrt att vara svensk.Legato skrev:Tja, för mig personligen spelar det ingen som helst roll vem som tjänar mellanskillnaden, jag är bara intresserad av om det är meningsfullt att importera eller ej.C981 skrev:
Min poäng är mer att när man jämför nybilspriserna så är Sverige dyrt men folk blandar äpplen och päron när de jämför samt att det är vår regering (och skatteverk) som tar ut större delen av mellanskillnaden snarare än Tesla själva.
Men jag håller med om att det blir för marginellt på ny M3SR.
På begagnad ser det dock ut att vara klart värt det IMO.
Sedan har dem dock täppt till det relativt effektiv på nybilsnivå så det blir som du säger begagnat där skillnaden uppstår.
Det finns så att säga inget - eller väldigt litet - arbitrage gällande nybilspriser då det främst är skatt (och avdrag/bidrag) det handlar om vilket (tyvärr, för min del) justeras för vid import. Men det är klart att det färgar priserna på andrahandsmarknaderna i respektive land så när det sedan går att importera utan att åka på momsen går det att göra affär av saken (även om det inte blir lika dramatiskt nu då dem säljs till Sverige och Danmark dyrt ändå). Detta gäller i stort alla bilar och inte bara Tesla.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Helt rätt. Jag kollade bara punkterna i beskrivningen.Legato skrev:843.780:- stämmer. Du kanske glömde lägga till FSD.C981 skrev:Hur kommer du upp i den summan? Är det efter klimatbonus också? Försökte speca samma och kom upp i ca 770k innan bonus, så 700k efter.tesla newbie skrev:Hur kan Riddermark ta så mycket betalt för en bil som gått 680 mil? En ny med samma utrustning kostar 843780. Så Model Y tappar bara 5880 kr i värde på fem månader? Man måste ha bra bråttom om man köper denna istället för att beställa en ny.
Hade dubbelkollat innan köp att det stämmer, många handlare skriver fel där pga att det står att den är förberedd för det (inte att det är betalt och installerat).
Om vi förutsätter att det stämmer vore det ju dock 773 780 efter klimatbonus. Så Riddermarks blir dyrare ändå.
Galen andrahandsmarknad. Hoppas den håller i sig tills jag är klar med min....
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Beg-bilhandlarna rider väl lite på att Tesla inte har någon fysisk försäljningsorganisation. Om man föredra att besöka en handlare och titta på bilen innan köp samt eventuellt har ett inbyte som handlaren vill ha kan det ju finnas en marknad?
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Tesla tar inbyten dem med.Fredrik j skrev:Beg-bilhandlarna rider väl lite på att Tesla inte har någon fysisk försäljningsorganisation. Om man föredra att besöka en handlare och titta på bilen innan köp samt eventuellt har ett inbyte som handlaren vill ha kan det ju finnas en marknad?
Men absolut. Jag har även hört att många handlare kör med skrämseltaktik. Säger att leveranstiderna är >1 år och att klimatbonusen är slut föralltid osv.
Är man någorlunda flexibel med spec har man en Model 3 i Mars även om man beställer idag. Model Y också. Helt galet att betala så höga andrahandspriser som det är nu. Behöver man bil just precis imorgon gör man nog bäst i att hyra ett tag
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Alla föredrar inte det ansiktslösa sättet att köpa bil på. Att man beställer en bil och sen får hänga på forum för att lista ut vad som kommer att levereras och när. Ett fysiskt exemplar i en bilhall är mer påtagligt.C981 skrev:Tesla tar inbyten dem med.Fredrik j skrev:Beg-bilhandlarna rider väl lite på att Tesla inte har någon fysisk försäljningsorganisation. Om man föredra att besöka en handlare och titta på bilen innan köp samt eventuellt har ett inbyte som handlaren vill ha kan det ju finnas en marknad?
Men absolut. Jag har även hört att många handlare kör med skrämseltaktik. Säger att leveranstiderna är >1 år och att klimatbonusen är slut föralltid osv.
Är man någorlunda flexibel med spec har man en Model 3 i Mars även om man beställer idag. Model Y också. Helt galet att betala så höga andrahandspriser som det är nu. Behöver man bil just precis imorgon gör man nog bäst i att hyra ett tag
Sättet som Tesla säljer bil på behöver ju inte skrämmas med. Både för och nackdelarna är ju påtagliga.
Tesla säljer väl bara vidare inbytesbilar som inte är Tesla. T.ex. Riddermark säljer väl dom själva även om det tar lite tid?
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Du verkar gilla att missförstå med flit och att jämföra äpplen med päron.Fredrik j skrev:Alla föredrar inte det ansiktslösa sättet att köpa bil på. Att man beställer en bil och sen får hänga på forum för att lista ut vad som kommer att levereras och när. Ett fysiskt exemplar i en bilhall är mer påtagligt.C981 skrev:Tesla tar inbyten dem med.Fredrik j skrev:Beg-bilhandlarna rider väl lite på att Tesla inte har någon fysisk försäljningsorganisation. Om man föredra att besöka en handlare och titta på bilen innan köp samt eventuellt har ett inbyte som handlaren vill ha kan det ju finnas en marknad?
Men absolut. Jag har även hört att många handlare kör med skrämseltaktik. Säger att leveranstiderna är >1 år och att klimatbonusen är slut föralltid osv.
Är man någorlunda flexibel med spec har man en Model 3 i Mars även om man beställer idag. Model Y också. Helt galet att betala så höga andrahandspriser som det är nu. Behöver man bil just precis imorgon gör man nog bäst i att hyra ett tag
Sättet som Tesla säljer bil på behöver ju inte skrämmas med. Både för och nackdelarna är ju påtagliga.
Tesla säljer väl bara vidare inbytesbilar som inte är Tesla. T.ex. Riddermark säljer väl dom själva även om det tar lite tid?
När du säger att man ska gissa sig till vad man får på forum så pratar du om nya bilar. Men inte säljer väl Riddermark nya Teslor? Även om dem verkar prissätta dem som om dem var nya.
Det är försvinnande ovanligt att det finns nya elbilar i hallarna idag, du får nästan alltid beställa och vänta (ofta desto längre än hos Tesla). Visningsexemplar har även Tesla dock. Jag har själv kollat på flera och kört tre utav dem.
Att Tesla säljer vidare inbytesbilarna och att Riddermark inte gör det... ja vad spelar det för roll för mig?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Du får ju inte en Model3 oavsett spec lev i mars om du beställer idag.C981 skrev:Tesla tar inbyten dem med.Fredrik j skrev:Beg-bilhandlarna rider väl lite på att Tesla inte har någon fysisk försäljningsorganisation. Om man föredra att besöka en handlare och titta på bilen innan köp samt eventuellt har ett inbyte som handlaren vill ha kan det ju finnas en marknad?
Men absolut. Jag har även hört att många handlare kör med skrämseltaktik. Säger att leveranstiderna är >1 år och att klimatbonusen är slut föralltid osv.
Är man någorlunda flexibel med spec har man en Model 3 i Mars även om man beställer idag. Model Y också. Helt galet att betala så höga andrahandspriser som det är nu. Behöver man bil just precis imorgon gör man nog bäst i att hyra ett tag
Hur kom du fram till det?
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Vad är det jag missförstår? Vad tror du själv det beror på att t.ex. Riddermark kan sälja begagnade bilar till nära nypris?C981 skrev:
Du verkar gilla att missförstå med flit och att jämföra äpplen med päron.
Jag tror det finns kunder som jämför en nästan ny (680mil) med en helt ny på beställning.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Jodå, senast imorse kunde man köpa vissa Model 3 med leverans i Februari/Mars via hemsidan. Och Model Y alldeles utmärkt även nu.Jonte73 skrev:Du får ju inte en Model3 oavsett spec lev i mars om du beställer idag.C981 skrev:Tesla tar inbyten dem med.Fredrik j skrev:Beg-bilhandlarna rider väl lite på att Tesla inte har någon fysisk försäljningsorganisation. Om man föredra att besöka en handlare och titta på bilen innan köp samt eventuellt har ett inbyte som handlaren vill ha kan det ju finnas en marknad?
Men absolut. Jag har även hört att många handlare kör med skrämseltaktik. Säger att leveranstiderna är >1 år och att klimatbonusen är slut föralltid osv.
Är man någorlunda flexibel med spec har man en Model 3 i Mars även om man beställer idag. Model Y också. Helt galet att betala så höga andrahandspriser som det är nu. Behöver man bil just precis imorgon gör man nog bäst i att hyra ett tag
Hur kom du fram till det?
Och som du kanske kan se i tråden har flera som beställde i mitten av januari fått tilldelning nu.
Matchningar pågår förfullt och med lite flyt kan även den som beställer idag få i Mars.
Men visst, många får vänta till Maj.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Ja så är det säkert. Men knappast en garanti. Dessutom så går det ej att få mars via hemsidan nu. Oavsett modell och spec.C981 skrev:Jodå, senast imorse kunde man köpa vissa Model 3 med leverans i Februari/Mars via hemsidan. Och Model Y alldeles utmärkt även nu.Jonte73 skrev:Du får ju inte en Model3 oavsett spec lev i mars om du beställer idag.C981 skrev:Tesla tar inbyten dem med.Fredrik j skrev:Beg-bilhandlarna rider väl lite på att Tesla inte har någon fysisk försäljningsorganisation. Om man föredra att besöka en handlare och titta på bilen innan köp samt eventuellt har ett inbyte som handlaren vill ha kan det ju finnas en marknad?
Men absolut. Jag har även hört att många handlare kör med skrämseltaktik. Säger att leveranstiderna är >1 år och att klimatbonusen är slut föralltid osv.
Är man någorlunda flexibel med spec har man en Model 3 i Mars även om man beställer idag. Model Y också. Helt galet att betala så höga andrahandspriser som det är nu. Behöver man bil just precis imorgon gör man nog bäst i att hyra ett tag
Hur kom du fram till det?
Och som du kanske kan se i tråden har flera som beställde i mitten av januari fått tilldelning nu.
Matchningar pågår förfullt och med lite flyt kan även den som beställer idag få i Mars.
Men visst, många får vänta till Maj.
Re: Sverige är världens tredje dyraste land för köp av trea!
Du får tro vad du vill såklartJonte73 skrev:Ja så är det säkert. Men knappast en garanti. Dessutom så går det ej att få mars via hemsidan nu. Oavsett modell och spec.C981 skrev:Jodå, senast imorse kunde man köpa vissa Model 3 med leverans i Februari/Mars via hemsidan. Och Model Y alldeles utmärkt även nu.Jonte73 skrev:Du får ju inte en Model3 oavsett spec lev i mars om du beställer idag.C981 skrev:Tesla tar inbyten dem med.Fredrik j skrev:Beg-bilhandlarna rider väl lite på att Tesla inte har någon fysisk försäljningsorganisation. Om man föredra att besöka en handlare och titta på bilen innan köp samt eventuellt har ett inbyte som handlaren vill ha kan det ju finnas en marknad?
Men absolut. Jag har även hört att många handlare kör med skrämseltaktik. Säger att leveranstiderna är >1 år och att klimatbonusen är slut föralltid osv.
Är man någorlunda flexibel med spec har man en Model 3 i Mars även om man beställer idag. Model Y också. Helt galet att betala så höga andrahandspriser som det är nu. Behöver man bil just precis imorgon gör man nog bäst i att hyra ett tag
Hur kom du fram till det?
Och som du kanske kan se i tråden har flera som beställde i mitten av januari fått tilldelning nu.
Matchningar pågår förfullt och med lite flyt kan även den som beställer idag få i Mars.
Men visst, många får vänta till Maj.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)