Egen mack för elbilar?
Moderator: Redaktion
Egen mack för elbilar?
Hallöj - vet inte om det här redan existerar eller om det ens är en grej.
Men låt oss säga att jag installerar en tesla wallcharger hemma hos oss. Kan jag dela den med andra via någon app och sedan ta betalt per laddning? Kan man till exempel dela sina laddare via tesla och kalla den för en ”destation charger”?
Men låt oss säga att jag installerar en tesla wallcharger hemma hos oss. Kan jag dela den med andra via någon app och sedan ta betalt per laddning? Kan man till exempel dela sina laddare via tesla och kalla den för en ”destation charger”?
Re: Egen mack för elbilar?
De destinationsladdare som du ser hos Tesla är laddningen gratis pga dealen som Tesla göra med hotellet eller restaurangen.
Dom får laddaren gratis men dom måste stå för elen och det får inte kosta något för laddningen för oss kunder.
Vissa har kommit runt detta genom att istället ta betalt för parkeringsplatsen där laddaren finns.
Dom får laddaren gratis men dom måste stå för elen och det får inte kosta något för laddningen för oss kunder.
Vissa har kommit runt detta genom att istället ta betalt för parkeringsplatsen där laddaren finns.
Re: Egen mack för elbilar?
Du kommer behöva en modern laddbox istället för en Wallcharger för det. Med exempelvis Easee kan du se exakt förbrukning per laddsession i appen och sedan be kunderna swisha. De har också ett öppet API som det går att bygga betallösning till om du har kunskap/tid. Går också att styra åtkomst med RFID-brickor om du vill begränsa kundkretsen.
Re: Egen mack för elbilar?
https://electrek.co/2020/08/11/tesla-up ... -charging/Richie skrev:Hallöj - vet inte om det här redan existerar eller om det ens är en grej.
Men låt oss säga att jag installerar en tesla wallcharger hemma hos oss. Kan jag dela den med andra via någon app och sedan ta betalt per laddning? Kan man till exempel dela sina laddare via tesla och kalla den för en ”destation charger”?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Egen mack för elbilar?
Plus en f-skattsedel om du inte tänker bedriva verksamheten svart.d3marcus skrev:Du kommer behöva en modern laddbox istället för en Wallcharger för det. Med exempelvis Easee kan du se exakt förbrukning per laddsession i appen och sedan be kunderna swisha. De har också ett öppet API som det går att bygga betallösning till om du har kunskap/tid. Går också att styra åtkomst med RFID-brickor om du vill begränsa kundkretsen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Egen mack för elbilar?
Tack för alla inspel !
Vi har så sjukt mycket turister här där vi bor och väldigt få laddplatser. Närmsta sc är 1h bort typ.
Vi har så sjukt mycket turister här där vi bor och väldigt få laddplatser. Närmsta sc är 1h bort typ.
Re: Egen mack för elbilar?
Det beror väl på hur mycket man tjänar på det. Man kan ju hyra ut ett rum i huset upp till 40 000 pluringar om året utan att skatta för detholden skrev:Plus en f-skattsedel om du inte tänker bedriva verksamheten svart.d3marcus skrev:Du kommer behöva en modern laddbox istället för en Wallcharger för det. Med exempelvis Easee kan du se exakt förbrukning per laddsession i appen och sedan be kunderna swisha. De har också ett öppet API som det går att bygga betallösning till om du har kunskap/tid. Går också att styra åtkomst med RFID-brickor om du vill begränsa kundkretsen.
Re: Egen mack för elbilar?
Kolla in https://chargenode.eu
Smart system med en central enhet och sedan kabel ut till ex antal uttag. Kan göras publik och alla som har deras app kan ladda för det pris du bestämt.
Har deras hemmaladdare i mitt garage med fyra laddpunkter.
Smart system med en central enhet och sedan kabel ut till ex antal uttag. Kan göras publik och alla som har deras app kan ladda för det pris du bestämt.
Har deras hemmaladdare i mitt garage med fyra laddpunkter.
Re: Egen mack för elbilar?
Finns ingen betallösning till teslas wall connector.Richie skrev:Hallöj - vet inte om det här redan existerar eller om det ens är en grej.
Men låt oss säga att jag installerar en tesla wallcharger hemma hos oss. Kan jag dela den med andra via någon app och sedan ta betalt per laddning? Kan man till exempel dela sina laddare via tesla och kalla den för en ”destation charger”?
Wallbox har någon sorts betallösning, men kräver abonnemang hos dom. https://wallbox.se/
Re: Egen mack för elbilar?
Tror inte Skatteverket skulle göra samma bedömning, om du upplåter elbilsladdning mot betalning bedriver du näringsverksamhet.expat skrev:Det beror väl på hur mycket man tjänar på det. Man kan ju hyra ut ett rum i huset upp till 40 000 pluringar om året utan att skatta för detholden skrev:Plus en f-skattsedel om du inte tänker bedriva verksamheten svart.d3marcus skrev:Du kommer behöva en modern laddbox istället för en Wallcharger för det. Med exempelvis Easee kan du se exakt förbrukning per laddsession i appen och sedan be kunderna swisha. De har också ett öppet API som det går att bygga betallösning till om du har kunskap/tid. Går också att styra åtkomst med RFID-brickor om du vill begränsa kundkretsen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Egen mack för elbilar?
Man får bedriva näringsverksamhet upp till en viss gräns utan f-skatt. Bara deklarera som hobbyinkomst eller motsvarande.
Man måste inte momsregistrera sig heller.
Man måste inte momsregistrera sig heller.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Egen mack för elbila
En snabb googling gav följande:tor-ake skrev:Man får bedriva näringsverksamhet upp till en viss gräns utan f-skatt. Bara deklarera som hobbyinkomst eller motsvarande.
Man måste inte momsregistrera sig heller.
Får du in ett överskott av din hobbyverksamhet måste du dock betala skatt för det, och här finns ingen undre gräns. Det finns dock undantag när du får tjäna upp till 12 500 kronor per år utan att skatta och det är om du till exempel säljer bär eller svamp som du själv har plockat ute i skogen.
Ännu mer: https://www.ageras.se/blogg/saa-redovis ... verksamhet
Det finns alltså ingen hård gräns för när Skatteverket kan tycka att du bedriver näringsverksamhet istället för hobbyverksamhet utan det är en bedömningssport där omvänd bevisbörda gäller för den som blir granskad. Då ett av kriterierna för att det ska klassas som näringsverksamhet är varaktighet skulle jag tippa att en permanent laddstation skulle klassas som näringsverksamhet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Egen mack för elbilar?
Man börjar, om man är smart, inte med att starta ett företag. Man kör igång verksamhet och sparar alla kvitton. Så länge man gör jobbet på sin fritid, eller är pensionär och inte säljer tjänster behöver man inte registrera sig för f-skatt.
Sedan deklarerar man överskottet från hobbyverksamheten på vanliga deklarationsblanketten.
Sedan deklarerar man överskottet från hobbyverksamheten på vanliga deklarationsblanketten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Egen mack för elbilar?
Att starta egen ”bensinmack” blir nog svårt att kalla för en hobby, det går ju så länge du inte blir granskad men blir du det kan det bli dyrt.tor-ake skrev:Man börjar, om man är smart, inte med att starta ett företag. Man kör igång verksamhet och sparar alla kvitton. Så länge man gör jobbet på sin fritid, eller är pensionär och inte säljer tjänster behöver man inte registrera sig för f-skatt.
Sedan deklarerar man överskottet från hobbyverksamheten på vanliga deklarationsblanketten.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Egen mack för elbilar?
Jag har lite svårt att se affärsmodellen i det, såvida du inte sätter upp en hel drös med laddboxar och erbjuder nånting annat under tiden som bilarna står och laddar. Ska du bara dela med dig din laddbox till andra så undrar jag lite hur detta ska fungera rent praktiskt. Bilarna kommer ju i så fall stå och ladda hos dig i flera timmar, helst över natten, vilket innebär att det måste finnas andra faciliteter i närheten, dvs hotell, restaurang osv.Richie skrev:Tack för alla inspel !
Vi har så sjukt mycket turister här där vi bor och väldigt få laddplatser. Närmsta sc är 1h bort typ.
Vill du öppna en riktig "mack" där folk bara ska stanna lite kort för att ladda, så pratar vi snabbladdning, men då är det ingen Wall Connector utan en snabbladdare du ska sätta upp. Och då handlar det om effekter på 50kW och uppåt. Helst 150+kW. Det är nog ingenting man gör som privatperson.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Egen mack för elbilar?
Har man bara parkeringsplats för att sätta upp ett par laddare så är det väl inga problem. Vi vet ju inte var han bor i heller, men turister får väl göra som turister gör, dvs turista
Problemet är väl huvudsäkringen på huset som man antagligen får maxa ut, med en svettig fast avgift per år

Re: Egen mack för elbilar?
Eon har en lösning för att ha egen elmack.
https://www.eon.se/elbil/elmack
https://www.eon.se/elbil/elmack
Re: Egen mack för elbilar?
Man FÅR inte momsregistrera sig med en omsättning under ett basbelopp (typ). Du får alltså inte betala in moms eller få tillbaka pengar vid köp.tor-ake skrev:Man får bedriva näringsverksamhet upp till en viss gräns utan f-skatt. Bara deklarera som hobbyinkomst eller motsvarande.
Man måste inte momsregistrera sig heller.
Ska man komma över 40-50 kkr i laddning så får man ha ordentlig ruljans på laddningen.
-
Enklaste sättet att ta betalt för laddning är väl att sälja parkeringsplats med laddning. Se till att sätta upp korrekt skyltning så att du kan dänga dit en hög avgift om någon tjuvladdar.
Re: Egen mack för elbilar?
På privat tomtmark får man ta ut en kontrollavgift som inte är högre en den avgift kommunen tar för felparkering på gatumark.LarsL skrev:Se till att sätta upp korrekt skyltning så att du kan dänga dit en hög avgift om någon tjuvladdar.
Man kan alltså inte själv välja vilket belopp man vill.
Re: Egen mack för elbilar?
Hur är det sovig dåligt inatt?!?Fredrik j skrev:På privat tomtmark får man ta ut en kontrollavgift som inte är högre en den avgift kommunen tar för felparkering på gatumark.LarsL skrev:Se till att sätta upp korrekt skyltning så att du kan dänga dit en hög avgift om någon tjuvladdar.
Man kan alltså inte själv välja vilket belopp man vill.
Nu gör du dig dum igen! Att kunna ta 500-1000kr är väl ändå rätt hyfsat? För det är vad kommunen brukar ta ut för felparkering.
Re: Egen mack för elbilar?
Det varierar ju med vilken kommun det men också med var i kommunen.LarsL skrev:Hur är det sovig dåligt inatt?!?Fredrik j skrev:På privat tomtmark får man ta ut en kontrollavgift som inte är högre en den avgift kommunen tar för felparkering på gatumark.LarsL skrev:Se till att sätta upp korrekt skyltning så att du kan dänga dit en hög avgift om någon tjuvladdar.
Man kan alltså inte själv välja vilket belopp man vill.
Nu gör du dig dum igen! Att kunna ta 500-1000kr är väl ändå rätt hyfsat? För det är vad kommunen brukar ta ut för felparkering.
Man får ta reda på vad som gäller där man har sin parkering.
Re: Egen mack för elbilar?
Även om det bara är 300kr vilket jag betvivlar så är det rätt bra. Men utan skyltning så kan du inte ta något alls.
Re: Egen mack för elbilar?
Är det sökert att det inte får kosta kunden någonting? Vid närmsta destination charger där jag bor har hotellet satt upp en skylt om att det kostar 100spänn att ladda.[JM] skrev:De destinationsladdare som du ser hos Tesla är laddningen gratis pga dealen som Tesla göra med hotellet eller restaurangen.
Dom får laddaren gratis men dom måste stå för elen och det får inte kosta något för laddningen för oss kunder.
Vissa har kommit runt detta genom att istället ta betalt för parkeringsplatsen där laddaren finns.
Från början hade dom två, men den ena är ändrad så att alla fabrikat kan ladda på den. Nu är det även uppdaterat till att det bara finns 1 på teslas karta, men priset på 100 soänn är kvar.
Re: Egen mack för elbilar?
Om jag minns rätt så är dealen att dom inte får ta betalt för elen.Smygisen skrev:Är det sökert att det inte får kosta kunden någonting? Vid närmsta destination charger där jag bor har hotellet satt upp en skylt om att det kostar 100spänn att ladda.[JM] skrev:De destinationsladdare som du ser hos Tesla är laddningen gratis pga dealen som Tesla göra med hotellet eller restaurangen.
Dom får laddaren gratis men dom måste stå för elen och det får inte kosta något för laddningen för oss kunder.
Vissa har kommit runt detta genom att istället ta betalt för parkeringsplatsen där laddaren finns.
Från början hade dom två, men den ena är ändrad så att alla fabrikat kan ladda på den. Nu är det även uppdaterat till att det bara finns 1 på teslas karta, men priset på 100 soänn är kvar.
Men det är ju inget som hindrar dom att ta betalt för parkeringsplatsen....