Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Surferboy
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 feb 2022 16:46

Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av Surferboy »

Hej

När min senaste tankning av bilen kostade över 1400 kr så tänkte jag att nu får det vara nog.

Jag har hittat en S85D uttagen februari 2016 så då är det väl 2 år kvar på batterigarantin? Sen är det fri supercharge, bilen är uppgraderad till CCS laddning, den har premium stereo, premium connectivity, köldpaket m.m. Denna kombon borde göra att jag kommer åka sjukt billigt då jag kan hoppa mellan Teslas laddstationer på nästan alla mina vanligaste resmål.

Hur kollar man batteristatus? Hur många % det finns kvar...?

Vad mer ska jag kolla efter? Tacksam för hjälp :)
S85D-16 MCU2
Lucid Gravity-Väntelista
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av fimpen »

Hej

Batteristatus på riktigt går inte att kolla så enkelt utan att cykla bilen helt, dvs ladda ur helt, ladda fullt etc. Men en bra indikation kan ju vara att kolla hur många km ”typical” räckvidd du har vid 100% laddning. Ska väl helst vara över typ 360 km… men det vet säkert någon hör på forumet mera exakt.

Ditt garanti-antagande stämmer. Dock finns förstås annat som kan kosta lite att laga på en begagnad bil, men det gäller alla bilar och inget är väl sådär superdyrt… men en begagnad MS blir knappast den billigaste bilen att äga skulle jag tro, även om laddningen blir billig. Men en härlig och praktisk bil är det.

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Surferboy
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 feb 2022 16:46

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av Surferboy »

Hej

Tack för svar. Nej bilar har väl aldrig varit någon sparbössa, men jag tänkte testa en Tesla nu så tänkte detta kunde vara en bra start. Har fått lite papper på den och mycket verkar vara fixat av de "kända" felen. Och den är utan panoramatak som jag förstått bråkat lite. Vid 85% laddning så står det 396 km så verkar vara skapligt liv i batteriet då?

Jag kommer åka en del mellan Västervik och Göteborg och även Västervik till Stockholm och det verkar ändå smidigt när jag nu kollat på ABRP. Ser i din profil att du har en 85:a, har du varit nöjd med den?
S85D-16 MCU2
Lucid Gravity-Väntelista
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av lawgiver »

...att köpa en beg Model S utan 4års/8000 mil garantin kvar är lite av ett vågspel och kräver tur och kanske lite skicklighet... :)

* Service/reparationshistorik: Du kommer inte få den av Tesla, så om nuvarande ägare inte kan upplysa dig, så kör du i blindo så att säga. Är det mesta som brukar gå sönder redan bytt så grattis, annars blir det att kolla och räkna på om det fortfarande blir "sjukt billigt" :)

* Laddningshastighet: Finns många och långa trådar här i forumet om begränsad SuC hastighet på 85kwh batterierna bl.a. beroende på hur mycket snabbladdning bilen fått i förhållande till långsam laddning. Inget problem om du inte är så stressad när du laddar under resan, men annars kan det bli drygt.

* Luftfjädring: Undvik om du har känslig plånbok, annars är det trevligt. (bra försäkring hjälper förstås)

* eMMC i MCU1: se till att eMMC är bytt till 64 GB eller MCU1 uppgraderad till MCU2 annars kommer du sitta med en släckt mittskärm när du minst önskar det. (om uppgraderad till MCU2, kolla om radiokortet blev installerat ifall du vill ha FM och DAB. )

* Dörrhandtag: Samtliga bör vara bytta till minst v3, annars kan du räkna med att få reparera/byta dom i närtid. Dålig design med kugg som är för veka och infästningar/lödningar för mikrobrytare och sensorer som går sönder samt dito LED-belysning.

* Bromsar: Kolla att bromsarna blivit smorda regelbundet....har låspinnarna korroderat fast i bromsoket så kostar det om du inte fixar själv förstås....(inte billigt då heller)

* Drivaxlarna (Half-shafts) fram: Har dom inte bytts än så kan du räkna med att få göra det. Märks vid ordentlig acceleration från stillastående i form av oljud och vibrationer, särskilt när det är kallt och om fjädringen inte står i läge "Low"

* Hjulupphängning: Övre länkarmar och bussningar är vanliga problem på dom bilar som gått lite längre.

* Hjulinställning: Tämligen vanligt med snedslitna däck, så kolla hur dom ser ut och när/om inställning gjorts.

* Bakljus,Strålkastare: Kolla efter tecken på fukt

* Backkamera: kolla så att den är hel och tät.

* Parkeringsbroms: fuktinträngning och korrosion vanligt i kugghjulen och motorerna, kolla att dom är i gott skick.

* 12V batteri: När byttes det senast och till vad? första varianten var standardbatteri (brukar ge upp efter 3-4 år), numera AGM som kanske håller lite längre. Eftermarknads Lithium (LiFePO4) finns att köpa....

* Sidospeglarna: Funkar det att fälla in dom? Har bilen bra eller riktigt usel Wifi-mottagning? 4G-mottagning ok? (antenner i höger spegel)

* Kylsystem: Kolla efter läckor och om pumparna låter normalt.

* Motorljud: Kan vina ordentligt i vissa varvtal, om du har otur, så provkör i olika hastigheter och lyssna om det låter för mycket för dig.

...det finns säkert ett par saker till som är bra att kolla, kanske veteranerna här i forumet kan komplettera med några punkter till.

MEN oavsett listan ovan så kommer du inte ångra dig, mycket trevlig bil att åka både långt och kort med. Hoppas du hittat ett bra exemplar! :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av d3marcus »

Jag har en 2016 Facelift och det är den dyraste bil jag ägt pga dyr försäkring och undermålig byggkvalitet. Förutom listan ovan kan jag lägga till varselljus fram som går sönder (designfel), ventil till kylvätskan som går sönder (designfel), krånglande låsmekanik i bakluckan, dörrlist som lossnat, vatten i backkameran, dålig lackkvalitet, kärvande handskfack, svårigheter att väcka bilen med appen, minnesläckor i mjukvaran, buggig Spotify-uppspelning etc.

Just nu är min reparationskostnad 15:-/mil efter att garantin gått ut.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av bjornnilsson »

Jag körde min 2016 facelift i 3000 mil under 2019-2020. När jag köpte den hade den gått nästan exakt 15000 mil.

Under den tiden gick MCU'n gick sönder (dvs mittenskärmen blev svart). Den fick jag återbetald av tesla som garantiärende. Och så hade jag ett stenskott som spräckte rutan som gick på försäkring.

I övrigt hade jag inga utlägg på bilen över huvud taget.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av pejvic »

d3marcus skrev:
Jag har en 2016 Facelift och det är den dyraste bil jag ägt pga dyr försäkring och undermålig byggkvalitet. Förutom listan ovan kan jag lägga till varselljus fram som går sönder (designfel), ventil till kylvätskan som går sönder (designfel), krånglande låsmekanik i bakluckan, dörrlist som lossnat, vatten i backkameran, dålig lackkvalitet, kärvande handskfack, svårigheter att väcka bilen med appen, minnesläckor i mjukvaran, buggig Spotify-uppspelning etc.

Just nu är min reparationskostnad 15:-/mil efter att garantin gått ut.
Låter som det är en hel del som kan hända och väldigt skönt med garanti. Men ändå, 15kr mil kanske ändå är ok, det är ändå en premiumbil som kanske kan jämföras med MB S-class eller BMW 7-serien? Och värdeminskningen måste varit oerhört låg på en Tesla S jämfört med de två tex?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Surferboy
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 feb 2022 16:46

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av Surferboy »

lawgiver skrev:
...att köpa en beg Model S utan 4års/8000 mil garantin kvar är lite av ett vågspel och kräver tur och kanske lite skicklighet... :)

* Service/reparationshistorik: Du kommer inte få den av Tesla, så om nuvarande ägare inte kan upplysa dig, så kör du i blindo så att säga. Är det mesta som brukar gå sönder redan bytt så grattis, annars blir det att kolla och räkna på om det fortfarande blir "sjukt billigt" :)

* Laddningshastighet: Finns många och långa trådar här i forumet om begränsad SuC hastighet på 85kwh batterierna bl.a. beroende på hur mycket snabbladdning bilen fått i förhållande till långsam laddning. Inget problem om du inte är så stressad när du laddar under resan, men annars kan det bli drygt.

* Luftfjädring: Undvik om du har känslig plånbok, annars är det trevligt. (bra försäkring hjälper förstås)

* eMMC i MCU1: se till att eMMC är bytt till 64 GB eller MCU1 uppgraderad till MCU2 annars kommer du sitta med en släckt mittskärm när du minst önskar det. (om uppgraderad till MCU2, kolla om radiokortet blev installerat ifall du vill ha FM och DAB. )

* Dörrhandtag: Samtliga bör vara bytta till minst v3, annars kan du räkna med att få reparera/byta dom i närtid. Dålig design med kugg som är för veka och infästningar/lödningar för mikrobrytare och sensorer som går sönder samt dito LED-belysning.

* Bromsar: Kolla att bromsarna blivit smorda regelbundet....har låspinnarna korroderat fast i bromsoket så kostar det om du inte fixar själv förstås....(inte billigt då heller)

* Drivaxlarna (Half-shafts) fram: Har dom inte bytts än så kan du räkna med att få göra det. Märks vid ordentlig acceleration från stillastående i form av oljud och vibrationer, särskilt när det är kallt och om fjädringen inte står i läge "Low"

* Hjulupphängning: Övre länkarmar och bussningar är vanliga problem på dom bilar som gått lite längre.

* Hjulinställning: Tämligen vanligt med snedslitna däck, så kolla hur dom ser ut och när/om inställning gjorts.

* Bakljus,Strålkastare: Kolla efter tecken på fukt

* Backkamera: kolla så att den är hel och tät.

* Parkeringsbroms: fuktinträngning och korrosion vanligt i kugghjulen och motorerna, kolla att dom är i gott skick.

* 12V batteri: När byttes det senast och till vad? första varianten var standardbatteri (brukar ge upp efter 3-4 år), numera AGM som kanske håller lite längre. Eftermarknads Lithium (LiFePO4) finns att köpa....

* Sidospeglarna: Funkar det att fälla in dom? Har bilen bra eller riktigt usel Wifi-mottagning? 4G-mottagning ok? (antenner i höger spegel)

* Kylsystem: Kolla efter läckor och om pumparna låter normalt.

* Motorljud: Kan vina ordentligt i vissa varvtal, om du har otur, så provkör i olika hastigheter och lyssna om det låter för mycket för dig.

...det finns säkert ett par saker till som är bra att kolla, kanske veteranerna här i forumet kan komplettera med några punkter till.

MEN oavsett listan ovan så kommer du inte ångra dig, mycket trevlig bil att åka både långt och kort med. Hoppas du hittat ett bra exemplar! :)

Känns ju som ett lotteri, men jag hade en Volvo V60 Hybrid 2018, den hade om möjligt alla fel som man kan få på en bil. Hur kollar man vad det sitter för MCU i den?
Backkameran byttes 2020 och dom har visat servicehistorik och det är en hel del som är bytt. Dörrhandtag, baklysen, uppgraderad CCS m.m.
S85D-16 MCU2
Lucid Gravity-Väntelista
Användarvisningsbild
Surferboy
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 feb 2022 16:46

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av Surferboy »

bjornnilsson skrev:
Jag körde min 2016 facelift i 3000 mil under 2019-2020. När jag köpte den hade den gått nästan exakt 15000 mil.

Under den tiden gick MCU'n gick sönder (dvs mittenskärmen blev svart). Den fick jag återbetald av tesla som garantiärende. Och så hade jag ett stenskott som spräckte rutan som gick på försäkring.

I övrigt hade jag inga utlägg på bilen över huvud taget.

Får hoppas att jag har samma tur då :)
S85D-16 MCU2
Lucid Gravity-Väntelista
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av lawgiver »

Surferboy skrev:
Hur kollar man vad det sitter för MCU i den?
"To determine which MCU the car has, go to the main menu in the car and select Software. There should be the option to see "Additional vehicle information". Click this and if you see Infotainment processor "NVIDIA Tegra" the car has MCU1. If it says something else like "Intel Atom" it has the later MCU2"

....eller lite enklare, har den Netflix -> MCU2, ingen Netflix -> MCU1. :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Surferboy
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 feb 2022 16:46

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av Surferboy »

lawgiver skrev:
Surferboy skrev:
Hur kollar man vad det sitter för MCU i den?
"To determine which MCU the car has, go to the main menu in the car and select Software. There should be the option to see "Additional vehicle information". Click this and if you see Infotainment processor "NVIDIA Tegra" the car has MCU1. If it says something else like "Intel Atom" it has the later MCU2"

....eller lite enklare, har den Netflix -> MCU2, ingen Netflix -> MCU1. :)
Tjenare, tack för hjälpen. Fick VIN numret av handlaren och kollade upp bilen. Det fanns ett general Recall 21V035 så jag kommer få detta utbytt gratis. Tydligen har Tesla haft problem att få fram tillräckligt med nya kort så detta har tydligen inte gått ut till alla utan man fick leta lite själv. Men vad jag förstod ska det bytas ut "free of charge" för alla Tesla tillverkade med 8GB kortet. Är det detta som ni menar också?
Tesla 21V035.PNG
S85D-16 MCU2
Lucid Gravity-Väntelista
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av chox »

Denna recall ersätter eMMC, men uppgraderar inte till MCU2.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Att tänka på vid köp av begagnad Tesla

Inlägg av MangeT »

Fick mitt minneskort utbytt nyligen när de även bytte något lås för frunken samtidigt. Bägge garantiåtgärder och fixades utan att jag frågat om det.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar