...att köpa en beg Model S utan 4års/8000 mil garantin kvar är lite av ett vågspel och kräver tur och kanske lite skicklighet...
* Service/reparationshistorik: Du kommer inte få den av Tesla, så om nuvarande ägare inte kan upplysa dig, så kör du i blindo så att säga. Är det mesta som brukar gå sönder redan bytt så grattis, annars blir det att kolla och räkna på om det fortfarande blir "sjukt billigt"
* Laddningshastighet: Finns många och långa trådar här i forumet om begränsad SuC hastighet på 85kwh batterierna bl.a. beroende på hur mycket snabbladdning bilen fått i förhållande till långsam laddning. Inget problem om du inte är så stressad när du laddar under resan, men annars kan det bli drygt.
* Luftfjädring: Undvik om du har känslig plånbok, annars är det trevligt. (bra försäkring hjälper förstås)
* eMMC i MCU1: se till att eMMC är bytt till 64 GB eller MCU1 uppgraderad till MCU2 annars kommer du sitta med en släckt mittskärm när du minst önskar det. (om uppgraderad till MCU2, kolla om radiokortet blev installerat ifall du vill ha FM och DAB. )
* Dörrhandtag: Samtliga bör vara bytta till minst v3, annars kan du räkna med att få reparera/byta dom i närtid. Dålig design med kugg som är för veka och infästningar/lödningar för mikrobrytare och sensorer som går sönder samt dito LED-belysning.
* Bromsar: Kolla att bromsarna blivit smorda regelbundet....har låspinnarna korroderat fast i bromsoket så kostar det om du inte fixar själv förstås....(inte billigt då heller)
* Drivaxlarna (Half-shafts) fram: Har dom inte bytts än så kan du räkna med att få göra det. Märks vid ordentlig acceleration från stillastående i form av oljud och vibrationer, särskilt när det är kallt och om fjädringen inte står i läge "Low"
* Hjulupphängning: Övre länkarmar och bussningar är vanliga problem på dom bilar som gått lite längre.
* Hjulinställning: Tämligen vanligt med snedslitna däck, så kolla hur dom ser ut och när/om inställning gjorts.
* Bakljus,Strålkastare: Kolla efter tecken på fukt
* Backkamera: kolla så att den är hel och tät.
* Parkeringsbroms: fuktinträngning och korrosion vanligt i kugghjulen och motorerna, kolla att dom är i gott skick.
* 12V batteri: När byttes det senast och till vad? första varianten var standardbatteri (brukar ge upp efter 3-4 år), numera AGM som kanske håller lite längre. Eftermarknads Lithium (LiFePO4) finns att köpa....
* Sidospeglarna: Funkar det att fälla in dom? Har bilen bra eller riktigt usel Wifi-mottagning? 4G-mottagning ok? (antenner i höger spegel)
* Kylsystem: Kolla efter läckor och om pumparna låter normalt.
* Motorljud: Kan vina ordentligt i vissa varvtal, om du har otur, så provkör i olika hastigheter och lyssna om det låter för mycket för dig.
...det finns säkert ett par saker till som är bra att kolla, kanske veteranerna här i forumet kan komplettera med några punkter till.
MEN oavsett listan ovan så kommer du inte ångra dig, mycket trevlig bil att åka både långt och kort med. Hoppas du hittat ett bra exemplar!
