Vilka förlängningssladdar?
Moderator: Redaktion
Vilka förlängningssladdar?
Tänker mig att jag vill köpa förlängningssladdar och ha med mig i bilen, framförallt vid långfärd där man inte exakt vet hur det ser ut dit man kommer / vart uttag osv sitter.
Ni som har lite erfarenhet, vad behövs?
Tänker mig att man har en 3-fas och en 1-fas med sig, frågan är hur långa, samt hur grova skall man kika på?
En 10-meters 3-fas borde man klara sig "överallt" med, men den blir väl ganska stor och bulkig även om man "skjuter upp" den snyggt?
1-fas tänker jag mig att man kanske behöver en längre (VET att jag kommer behöva en riktigt lång uppe till stugan i fjällen, men där kanske jag bosätter en permanent).
Tänker att man kanske skall ha en 10 meters alltid liggandes i bilen och en 25-meters kabelvinda som man tar med på resor?
Gissar att man bör sikta på 2.5 mm2 även på den "korta" 1-fasaren? Definitivt på den längre.
Något speciellt man skall kolla på för 3-fasaren?
Rekommendationer om någon specifik? (Klart plus om de finns på Swedol eller Jula eller Clas Ohlsson, men köper därifrån det behövs!)
Gärna en kabel som inte blir alldeles stel vid minusgrader osv.
/Jocce
Ni som har lite erfarenhet, vad behövs?
Tänker mig att man har en 3-fas och en 1-fas med sig, frågan är hur långa, samt hur grova skall man kika på?
En 10-meters 3-fas borde man klara sig "överallt" med, men den blir väl ganska stor och bulkig även om man "skjuter upp" den snyggt?
1-fas tänker jag mig att man kanske behöver en längre (VET att jag kommer behöva en riktigt lång uppe till stugan i fjällen, men där kanske jag bosätter en permanent).
Tänker att man kanske skall ha en 10 meters alltid liggandes i bilen och en 25-meters kabelvinda som man tar med på resor?
Gissar att man bör sikta på 2.5 mm2 även på den "korta" 1-fasaren? Definitivt på den längre.
Något speciellt man skall kolla på för 3-fasaren?
Rekommendationer om någon specifik? (Klart plus om de finns på Swedol eller Jula eller Clas Ohlsson, men köper därifrån det behövs!)
Gärna en kabel som inte blir alldeles stel vid minusgrader osv.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Vilka förlängningssladdar?
jag hänger mig på tråden med en utfyllande fråga: finns det en övergång mellan CEE röd 16A 400V handske till rött 32A 400V uttag? 32A uttaget verkar vara marginallt större, så jag klarar inte att ansluta UMCn med den röda handsken.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vilka förlängningssladdar?
Intressant tråd. Jag funderar också på att ha en 25m enfas skarvsladd för bilen.
Själv har jag två utav http://www.clasohlson.com/se/Skarvsladd-IP44/36-2894
En ligger i bilen, en är i garaget. Kabeln är riktigt bra och tål en hel del vatten med.
Själv har jag två utav http://www.clasohlson.com/se/Skarvsladd-IP44/36-2894
En ligger i bilen, en är i garaget. Kabeln är riktigt bra och tål en hel del vatten med.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Vilka förlängningssladdar?
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... oC_m7w_wcBHelectriC skrev:jag hänger mig på tråden med en utfyllande fråga: finns det en övergång mellan CEE röd 16A 400V handske till rött 32A 400V uttag? 32A uttaget verkar vara marginallt större, så jag klarar inte att ansluta UMCn med den röda handsken.
Re: Vilka förlängningssladdar?
se där jaJerker skrev:http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... oC_m7w_wcBHelectriC skrev:jag hänger mig på tråden med en utfyllande fråga: finns det en övergång mellan CEE röd 16A 400V handske till rött 32A 400V uttag? 32A uttaget verkar vara marginallt större, så jag klarar inte att ansluta UMCn med den röda handsken.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vilka förlängningssladdar?
Tror det beror på att det finns säkring på 16A i adaptern också. Det ska inte vara möjligt att koppla in utrustning som förväntar sig säkring på 16A till en kontakt som är säkrat till 32A.HelectriC skrev:se där jaJerker skrev:http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... oC_m7w_wcBHelectriC skrev:jag hänger mig på tråden med en utfyllande fråga: finns det en övergång mellan CEE röd 16A 400V handske till rött 32A 400V uttag? 32A uttaget verkar vara marginallt större, så jag klarar inte att ansluta UMCn med den röda handsken.tackar! men är alla så dyra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Jag har 25m 2,5mm 1fas och 10m 16A 3fas i frunken snyggt ihoprullad (läs: aldrig använd och därmed väldigt fint ihoprullad och plastad) 

Re: Vilka förlängningssladdar?
Trefaskabel räcker och sen adapter till enfas. Kolla denna. Sjukt bra, men lite osamanhängande stundtals
Denna tillsammans med 3-fas förlängningssladden så får man 1-fas med. Med denna kan man ladda 16A om man vågar:
http://www.clasohlson.com/se/3-fas-adapter/32-6039
UMCn är ju 6m så 10m 3-fas borde ju räcka och sen kanske en 25m schuko i garaget att ta med när man vet att det behövs.
Det enda man inte kan få med den röda adaptern tror jag är 32A, då måste man ha den blå (för enfas) eller typ 2 kabel (för enfas och 22kw för 3fas med dubbelladdare.
Denna tillsammans med 3-fas förlängningssladden så får man 1-fas med. Med denna kan man ladda 16A om man vågar:
http://www.clasohlson.com/se/3-fas-adapter/32-6039
UMCn är ju 6m så 10m 3-fas borde ju räcka och sen kanske en 25m schuko i garaget att ta med när man vet att det behövs.
Det enda man inte kan få med den röda adaptern tror jag är 32A, då måste man ha den blå (för enfas) eller typ 2 kabel (för enfas och 22kw för 3fas med dubbelladdare.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Eftersom Tesla fixar strömmen själv, den kommer aldrig att ta in mer än 16A i en UMC så behäver man inte den där klumpen med säkring. Fråga den här killen så bygger han en smidig sladd åt dig:
https://www.facebook.com/jkirkebo?fref=ts
https://www.facebook.com/jkirkebo?fref=ts
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka förlängningssladdar?
Det kan man göra. Eller så skruvar man ihop den själv för några hundringar. Problemet är att det inte är lagligt att göra så. Händer det något gäller troligtvis inte försäkringen.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Vet inte, det var bara ett exempel jag fann i all hast. Men jag tror att jag har sett en övergång utan inbyggd elektronik också.HelectriC skrev:se där jaJerker skrev:http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... oC_m7w_wcBHelectriC skrev:jag hänger mig på tråden med en utfyllande fråga: finns det en övergång mellan CEE röd 16A 400V handske till rött 32A 400V uttag? 32A uttaget verkar vara marginallt större, så jag klarar inte att ansluta UMCn med den röda handsken.tackar! men är alla så dyra?
Men man kan ju alltid köpa två lösa handskar som man sätter en sladdstump emellan. Har man ingen kabel man kan ta en bit av så kan man köpa på metervara på Bauhaus t.ex. så att det inte blir så dyrt. Lösa kontakter kostar bara några tior.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Det lär inte vara någon elektronik i den från Conrad men säkringen måste du ha. Visst går det att plocka ihop billigare även med säkring men jag är inte elektriker så jag har inte koll på regelverket kring om det är tillåtet eller ej. Säkringen bör du dock ha.Jerker skrev:Vet inte, det var bara ett exempel jag fann i all hast. Men jag tror att jag har sett en övergång utan inbyggd elektronik också.HelectriC skrev:se där jaJerker skrev:http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... oC_m7w_wcBHelectriC skrev:jag hänger mig på tråden med en utfyllande fråga: finns det en övergång mellan CEE röd 16A 400V handske till rött 32A 400V uttag? 32A uttaget verkar vara marginallt större, så jag klarar inte att ansluta UMCn med den röda handsken.tackar! men är alla så dyra?
Men man kan ju alltid köpa två lösa handskar som man sätter en sladdstump emellan. Har man ingen kabel man kan ta en bit av så kan man köpa på metervara på Bauhaus t.ex. så att det inte blir så dyrt. Lösa kontakter kostar bara några tior.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Regelverket är att man inte får göra det själv om man inte "vet vad man gör"!Svenssons skrev:Det lär inte vara någon elektronik i den från Conrad men säkringen måste du ha. Visst går det att plocka ihop billigare även med säkring men jag är inte elektriker så jag har inte koll på regelverket kring om det är tillåtet eller ej. Säkringen bör du dock ha.

Men Conrad är ofta rätt dyra, så det kan hända att den finns nån annanstans också.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilka förlängningssladdar?
Beställt en nu, ska bli kul, företaget där jag sitter som konsult har ett 32A-uttag som sitter bra till som dom vill att jag använder (använder ett 16A-uttag redan fast på ett
sämre ställe sas)
sämre ställe sas)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilka förlängningssladdar?
Jepp. Han har ju hela kit också men de är lite stora. Men bra som överblickapkungen skrev:Eftersom Tesla fixar strömmen själv, den kommer aldrig att ta in mer än 16A i en UMC så behäver man inte den där klumpen med säkring. Fråga den här killen så bygger han en smidig sladd åt dig:
https://www.facebook.com/jkirkebo?fref=ts
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... %B8#p12597
Körde ett helt år här hemma med 10m trefas kabeln från clas ohlson. Funkade fint. Har även grenkontakten till som delar upp till tre shuko uttag.
Har även biltemas 20 m shuko kabel 2.5 mm2. Funkar fint men vågar inte köra mer än 10 A på den efter att jag nästan brände mig på kontakten. Rejäl kabel dock. Nexans.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Om 3fas till schuko kan användas utan säkring för att begränsa till 13A (som umc drar max på schuko) vad är det då som säger det behövs säkring från 32A till 16A när umc ändå begränsar amperen?
Notis, här i Norge lägger de ut 16ampere till många schuko även om de ser ut att vara klena.
Notis, här i Norge lägger de ut 16ampere till många schuko även om de ser ut att vara klena.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka förlängningssladdar?
Sladden och de tre Schuko-kontakterna måste klara 16A, vilket är max i varje fas med 3-fas 16A.
En adapter från 32A till 16A måste säkras ner till 16A för att allt efter 16A-kontakten inte garanterat klarar 32A.
Med en UMC ansluten som begränsar strömmen till max 16A blir det såklart inte mer än 16A, men en adapter kan inte vara byggd med förbehållet att en Tesla UMC är ansluten till den. Det är därför det inte är lagligt, trots att det fungerar utmärkt om man vet vad man gör.
Dessutom kan ju faktiskt UMC:n gå sönder och då kan kabeln och/eller själva UMC:n börja brinna utan att 32A-säkringen går, eftersom UMC:n inte klarar mer än 16A.
En adapter från 32A till 16A måste säkras ner till 16A för att allt efter 16A-kontakten inte garanterat klarar 32A.
Med en UMC ansluten som begränsar strömmen till max 16A blir det såklart inte mer än 16A, men en adapter kan inte vara byggd med förbehållet att en Tesla UMC är ansluten till den. Det är därför det inte är lagligt, trots att det fungerar utmärkt om man vet vad man gör.
Dessutom kan ju faktiskt UMC:n gå sönder och då kan kabeln och/eller själva UMC:n börja brinna utan att 32A-säkringen går, eftersom UMC:n inte klarar mer än 16A.
Senast redigerad av ovelundkvist, redigerad totalt 2 gång.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Ja du sa det flera sagt innan men det är fortfarande 3A osäkrat med 3fas till schuko och sedan till umc. E du me mi?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka förlängningssladdar?
Näe, det är 13A men det är ju säkrat till 16A, och det klarar ju även UMC:n.
Senast redigerad av ovelundkvist, redigerad totalt 1 gånger.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka förlängningssladdar?
Regeln är att allt som ansluts till en säkring måste klara den säkringens strömstyrka.
Har man en adapter från 32A till 16A utan egen säkring så gör man det möjligt att ansluta utrustning och kablar som bara klarar 16A till en säkring på 32A, och det är inte tillåtet.
Har man en adapter från 32A till 16A utan egen säkring så gör man det möjligt att ansluta utrustning och kablar som bara klarar 16A till en säkring på 32A, och det är inte tillåtet.
Re: Vilka förlängningssladdar?
Nej det stämmer inte. Det räcker med att kabeln är dimensionerad utifrån vad apparaten max kan belastad den med. Det är helt ok att ha klenare kabel så länge den klarar max belastning. Ta tex en vanlig bordslampa med stickpropp, den har en 0.75 mm kabel och kan kopplas i ett schuko som är säkrat med 16A. Men den är förstås inte avsedd att belastas med 3600w då brinner den upp.ovelundkvist skrev:Regeln är att allt som ansluts till en säkring måste klara den säkringens strömstyrka.
.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka förlängningssladdar?
Så är det märkligt nog när det gäller apparatsladd, jag vet inte varför.
Men när det gäller 3-fas är skälet till att det inte är lagligt att det som kopplas in måste klara den avsäkrade strömmen.
Men när det gäller 3-fas är skälet till att det inte är lagligt att det som kopplas in måste klara den avsäkrade strömmen.
Vilka förlängningssladdar?
Se också svar i denna tråden:HelectriC skrev:jag hänger mig på tråden med en utfyllande fråga: finns det en övergång mellan CEE röd 16A 400V handske till rött 32A 400V uttag? 32A uttaget verkar vara marginallt större, så jag klarar inte att ansluta UMCn med den röda handsken.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =20&t=2572
Där handlar det också om hur regelverket är ang. säkring. Norska Kirkebøs adaptrar är visst inte lagliga eftersom de saknar 16A-säkring.
Det kan vara bra att tillägga att Schukouttag inte designats för att kontinuerligt ge 16A - de blir varma och kan börja brinna. Dessutom är de inte heller gjorda för att kontakter kopplas in och ur med sådan regelbundenhet som det innebär att ladda en elbil. Därför rekommenderas inte Schukouttag för elbilsladdning.ovelundkvist skrev:Sladden och de tre Schuko-kontakterna måste klara 16A
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vilka förlängningssladdar?
32A > 16A CEE klappat o klart!
Edit: Nu är frågan var i Skåne man hittar ett 32A uttag så den kan bli testad.
Edit: Nu är frågan var i Skåne man hittar ett 32A uttag så den kan bli testad.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Vilka förlängningssladdar?
friskt kopplat hälften brunnet heter det väl, själv ombesörjt en likadan, efter att jag såg att väldigt många
lastkajer var försedda med 3fas 32A, tror det är för att kunna koppla in frys/kyl släp/containers.
lastkajer var försedda med 3fas 32A, tror det är för att kunna koppla in frys/kyl släp/containers.
ms 76132 "Eleamore"