Förkonditionera

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Förkonditionera

Inlägg av Icerman »

Ny på det här med elbil. Kan man via teslaappen spontan-förkonditionera batteriet eller måste man ställa en tid för avresa? Kupén kan man ju sätta på manuellt 15 min innan. Batteriet behöver förmodligen längre tid för att komma upp i temp innan avfärd. Tänker främst på de här kortare resorna i stan, hämtning/lämning mm. Hur gör ni ?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förkonditionera

Inlägg av mikebike »

Icerman skrev:
Ny på det här med elbil. Kan man via teslaappen spontan-förkonditionera batteriet eller måste man ställa en tid för avresa? Kupén kan man ju sätta på manuellt 15 min innan. Batteriet behöver förmodligen längre tid för att komma upp i temp innan avfärd. Tänker främst på de här kortare resorna i stan, hämtning/lämning mm. Hur gör ni ?
Batteriet värms samtidigt som kupén, men tar längre tid för att bli varmt.
Det skall vara flera grader kallt för att man skall behöva förvärma batteriet. Vid korta resor går det i så fall åt mer energi för att värma batteriet än för själva resan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Batteriet har lite högre inre resistans när det är kallt, så spänningen sjunker lite, och det går lite fler ampere för att göra samma jobb, men det har mycket liten betydelse vid kortare körningar. När vi är uppe i fjällen tar det 5% batteri att förvärma, men om man istället bara sopar av bilen och har på stolvärme och ytterst lite defroster kan man köra ett par km bort till skidbacken på bara 1%.

Vet att många påstår sig inte ens ha isskrapa i Teslan, att man bara knappar i telefonen, men när man måste pröjsa 3-5kr/kWh och vångla med sladdar för att fylla på är det inte jättejobbigt att dra några drag med isskrapan innan man åker. Bara det inte är snö och is på bilen så går det inte mycket ström för att hålla imman borta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Jag förkonditionerar inte för kortare turer, det är oekonomiskt och mer för längre turer. Batteriet eller bilen tar ingen skada av att användas kallt, bilen stryper effektuttaget och regen så att det är safe. Jag använder faktiskt Range Mode just för de kortare turerna, då det drar ner effekten för att värma upp batteriet. Att värma upp batteriet är bara lönsamt om man kör längre sträckor, annars eldar man bara för kråkorna då batteriet inte ens hinner bli varmt innan man är framme och det kyls av igen. Men visst, är komforten och möjligheten till regen viktigare än effektivitet, ekonomi och miljö så är det bara att förkonditionera på.

Jag har också gjort så att jag satt laddstarten till kl 04:00 varje natt, då laddar jag under låglastperiod och batteriet är varmt av laddningen tills jag ska köra till jobbet. Win-win.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Grym input för en nybörjare.
Då skall jag absolut inte tänka på förvärmning för de korta resorna som det mest blir i veckan.
Det är ju lätt att inbilla sig att batteriet skulle ta skada av kyla och därmed alltid försöka förvärma till varje pris.

På med jacka, hoppa in i bilen, ställa ner temperaturen och lite fläktblås, köra stolsvärme samt ev defroster på ruta/rutor om nödvändigt.
Är detta receptet för att köra snålt de korta resorna?
Förmodar ett en MY automatiskt börjar värma batteri när man kör eller kan man minimera det som "Range mode" i S och X?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Gött med lite bra erfarenheter och kunskap..

Jag är helt novis i elbilstaktiken och tar tacksamt emot er kunskap.. :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

För model 3 och mest troligt Y så värms batteriet bara till ca +7 grader om man planerar en avresa. Batteriet svalnar inte jättefort och är det inte rejält kallt ute så är batteriet ofta varmare än +7 ändå vilket inte renderar i att batteriet värms alls.

(Jag har scan my tesla med teslalogger så det finns goda data på att det faktiskt är så).

Bilen värmer batteriet mot ca 17 grader på en längre resa om batteriet är kallare än det, sedan drar den ut värme ur batteriet till ca 12grader(värmepumpen tar värme till kupen).
Har batteriet mer än 17 graders temp drar bilen värme ur batteriet ned till ca 12 C innan det värms igen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
För model 3 och mest troligt Y så värms batteriet bara till ca +7 grader om man planerar en avresa. Batteriet svalnar inte jättefort och är det inte rejält kallt ute så är batteriet ofta varmare än +7 ändå vilket inte renderar i att batteriet värms alls.

(Jag har scan my tesla med teslalogger så det finns goda data på att det faktiskt är så).

Bilen värmer batteriet mot ca 17 grader på en längre resa om batteriet är kallare än det, sedan drar den ut värme ur batteriet till ca 12grader(värmepumpen tar värme till kupen).
Har batteriet mer än 17 graders temp drar bilen värme ur batteriet ned till ca 12 C innan det värms igen.
En lite annan fråga, av ren nyfikenhet:
Har du kollat vilken temperatur batteriet har efter förkonditionering inför laddning på SuC?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Narnell
Teslaägare

Inlägg av Narnell »

Vi har haft vår MY LR sedan december och förkonditionerar endast vid långresor och då mat det återstår ca 30 min till en SuC. Vid körning hemma då det bara blir kortare resor har vi aldrig brytt oss om det då det drar onödigt mycket batteri vad vi märkt. Nämnas i sammanhanget är dock att vi inte har möjlighet att ha den inkopplad under natten där vi bor. Men vi skulle nog ändå inte förkonditionera den ändå… :)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Värmer Teslabilar batteriet aktivt när man kör i kallt väder (om man inte navigerar mot en snabbladdare)?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Enligt tidigare i tråden, ja till mellan 12 och 17 grader.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

kenjon skrev:
Framgick inte riktigt om detta är aktivt värmt eller om det blir varmt av att man drar ström ur det. Känns som att man måste köra ganska långt för att en aktiv värmartaktik ska vara lönsam?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Har du kollat vilken temperatur batteriet har efter förkonditionering inför laddning på SuC?
Självklart.
ECC2E8FC-779D-46D4-8D13-95344701232A.jpeg
Förvärmning för resa via Jokkmokk. Laddningen påbörjades vid ca 08:40 när celltempen var 50,5C.
Mellan -3 och +1 på resan dit, 135km och bilen togs från garaget nyladdad med ca 25C celltemp.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Elof skrev:
kenjon skrev:
Framgick inte riktigt om detta är aktivt värmt eller om det blir varmt av att man drar ström ur det. Känns som att man måste köra ganska långt för att en aktiv värmartaktik ska vara lönsam?
Ja, bilen värmer batteriet aktivt under körning(syns tydligt med Scan My Tesla att kylvattentempen in till batteriet är högre än celltemp och ut-tempen. Samtidigt ser man att bilen ibland är rent bakhjulsdriven men trots det så är statorn på främre motorn lika varm eller varmare än bakmotorn som levererar motoreffekt för framdrivt. Temperaturen på statorn/statorerna är samma som in-temp till batteriet. På samma sätt ser man att intemp till batteriet är lägre än batteritemp och uttemp på kylvätskan när bilen tar batterivärme till kupen.

Här en längre körning där bilen inte förvärmdes mht att jag var i ingenmans laddland så jag ville inte slösa ström på förvärmning -18- -20C under resan: Batteriet började på runt 3 grader, toppade 23C under resan och sedan användes värmen för kupen, och tempen sjönk till 11C innan den vände för en ny värmning. Ingen förvärmning för SuC aktiverad under resan.
AF61A710-8823-4AC5-AE69-A5D23B4DEEFD.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Här en helt vanlig planerad avresa med förkonditionering från arbetet.
-5C ute vid avfärd, bilen stått ute i en hel arbetsdag.

Avresan planerad till 1600, bilen anmäler “redo för avfärd” i teslaappen en kvart före.
Jag kom iväg kl 16.01 denna gång så avfärd exakt enligt beställd förvärmning.

Batteritemp vid avfärd 6.75C, sedan ökandes hela vägen hem eftersom den inte nådde de cirka 17 där det brukar vända.

Den här tempen vid avfärd, 6.75C har jag sett väldigt många ggr och ytterlufttemperaturen verkar inte spela någon roll. Tesla har helt enkelt bestämt att det ska vara den temperaturen som batteriet värms till före avfärd.
DE9FE18A-0989-4223-9534-C5970E089271.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
Självklart.
Förvärmning för resa via Jokkmokk. Laddningen påbörjades vid ca 08:40 när celltempen var 50,5C.
Mellan -3 och +1 på resan dit, 135km och bilen togs från garaget nyladdad med ca 25C celltemp.
Så den låg på ungefär 50 ° C när laddningen började, varpå temperaturen ökade när laddningen kom igång, innan bilen började kyla efter en liten stund.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
Självklart.
Så den låg på ungefär 50 ° C när laddningen började, varpå temperaturen ökade när laddningen kom igång, innan den började kyla efter en liten stund.
Ungefär så.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Om man nu vill ta hand om batteriet så gott det går, vad är bästa strategi? Att inte gå utanför 20 och 80 % om man verkligen inte behöver kapaciteten är en riktlinje jag läst många ggr.

I veckan med de kortare sträckorna, finns det någon fördel med att alltid sätta i sladden och ladda till, låt oss säga 70%. Eller mår batteriet bra av att befinna sig på olika nivåer över natt så man laddar på i slutet av veckan igen när det är nermot 20-30%.

Har man något att vinna på det ena eller andra eller spelar det ingen roll?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Så nära 50-60 % som möjligt. Men det skiljer inte mycket om du går upp till 70 %.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

kenjon skrev:
Så nära 50-60 % som möjligt. Men det skiljer inte mycket om du går upp till 70 %.
Ok, tack. Så ladda på till 60, köra lite korta sträckor fram och tillbaka, ladda på igen upp till 60 när man hamnar kring 50 eller strax därunder.
Bättre att således ladda ofta men lite.
Model Y LR -22
Skriv svar