Nya reseavdraget

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Fredrik j »

Jontez skrev:
"Nivåerna i lagrådsremissen innebär att en skattereduktion på 5 kr per mil får göras för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg utanför storstadskommunerna. I ett antal storstadskommuner föreslås den nedre avståndsgränsen i stället vara 3 mil enkel väg. Skattereduktion ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg."

Vart kommer 25kr ifrån?

Samt
"Man kan inte få skattereduktion för fler än 210 dagar under året."

Källa https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... eavdraget/
Stämmer. Max 210 dagar. Fick inte riktigt ihop deras exempel under pressträffen med bilpendlaren mellan Arjeplog och Arvidsjaur skulle kunna få 23500kr/år. Men man har väl räknat med 8kr/mil men inte ens då blir det mer än 21840kr

Det där med 25kr tyckte jag var väldigt luddigt. Han gjorde en jämförelse med dagens 18,50. Men det är ju ingen som verkligen får 18,50 idag.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Tellus skrev:
Är det inget avdrag på dom första 10000kr som idag?
Tror det är 11 000 kr idag. Men det står inget om det. Men samtidigt har dom ju vissa avdrag på milen istället.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Varför? Bor man så att man måste åka bil så är det för det första ett fritt val och för det andra så finns det troligen saker som väger upp det (billigare hus, livskvalitet, osv, osv). Varför ska man få bidrag för det? Vi behöver färre bidrag, inte fler.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Regeringen som i måndags sa dom skulle göra ändringar på förslaget.
Det här förslaget är fortfarande en katastrof för norra sverige, skattesmällen för mig kommer bli enorm.
BMW i4 M50 -22
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Varför? Bor man så att man måste åka bil så är det för det första ett fritt val och för det andra så finns det troligen saker som väger upp det (billigare hus, livskvalitet, osv, osv). Varför ska man få bidrag för det? Vi behöver färre bidrag, inte fler.
Man betalar mindre skatt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Regeringen föreslår nya regler för reseavdrag:

Skattereduktionen föreslås bli 25 kronor per mil för milen som överstiger 1,5 resp 3 mil. Det finns en övre gräns på 8 mil."
Vilken jäkla skit, helt enkelt! Det de har gjort är att helt enkelt ta bort reseavdragen för de flesta.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:

Skattereduktionen föreslås bli 25 kronor per mil för milen som överstiger 1,5 resp 3 mil. Det finns en övre gräns på 8 mil."
Vilken jäkla skit, helt enkelt! Det de har gjort är att helt enkelt ta bort reseavdragen för de flesta.
Ja, så är det. Många får sänkt reseavdrag med dom nya reglerna.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:

Precis, blir en stor sänkning för många, då helt plötsligt det ska till över 3 mil för att få brödsmulor om du inte bor i kirruna och har 16 mil enkel väg till jobbet..
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Vad är grejen med reseavdrag egentligen? Det är väl bättre att folk bor nära sina arbetsplatser?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev:
Vad är grejen med reseavdrag egentligen? Det är väl bättre att folk bor nära sina arbetsplatser?
Det är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Gör det lättare att ta jobb på annan ort även om partnern jobbar där man bor. Det är ju ofta så att man är två inkomsttagare i en familj och då kan man inte flytta hur som helst.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Datzun skrev:
martinot skrev:
TiborBlomhall skrev:
De försöker göra schablon av hur pass utbyggd kollektivtrafiken är. Enklare åka buss i Stockholm än i Nollberga.
Jo, jag förstår det, men det kan som sagt slå extremt skevt, för de som varken bor eller jobbar nära bra kollektivtrafik. Finns de som varken bor eller jobbar i Stockholm, men som ändå missar bidraget. Känns som lite feltänkt upplägg.
Bidrag är feltänk. Punkt.
Det håller jag helt med om. Blir mycket märkliga, och oftast även delvis rätt så orättvisa effekter. Detta var väld dock inte ett bidrag, utan en avdragsrätt (även om det också känns rätt konstigt och orättvist med sin märkliga begräsningar, jämfört med tidigare system)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
carlf

Inlägg av carlf »

Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Det är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Gör det lättare att ta jobb på annan ort även om partnern jobbar där man bor. Det är ju ofta så att man är två inkomsttagare i en familj och då kan man inte flytta hur som helst.
Nej, men varför ska staten subventionera att folk är dåliga på att styra upp sin vardagslogistik?
Model 3 2024
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

carlf skrev:
Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Nej, men varför ska staten subventionera att folk är dåliga på att styra upp sin vardagslogistik?
Låt mig gissa, du bor i Stockholm?

Vill man ha matproduktion, gruvor och liknande så måste man ha något sorts reseavdrag annars kommer vi alla sitta i centrala stockholm och svälta. Alternativt skulle man kunna sänka skatterna generellt men det är ju omöjligt i S-sverige
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

ObscureEconomist skrev:

Vill man ha matproduktion, gruvor och liknande så måste man ha något sorts reseavdrag annars kommer vi alla sitta i centrala stockholm och svälta. Alternativt skulle man kunna sänka skatterna generellt men det är ju omöjligt i S-sverige
Varför skulle de som jobbar i gruvor eller jobbar med matproduktion inte kunna ta betalt tillräckligt för att bekosta detta resande? Menar du att det bara är i städer folk tar betalt vad det kostar att producera något, dvs marknadspriset? Tycker det låter som rätt nedvärderande mot de som inte bor i städerna faktiskt, de är nog fullt kapabla att göra samma saker som de i städerna gör. Varför måste pengarna ta vägen via staten som kan slösa bort större delen innan de delar ut smulorna istället för att saker kostar det som krävs för att folk skall vilja och kunna jobba med inom de områdena? Vill/kan ingen producera mjölk utan reseavdraget så kommer mjölkpriset öka tills dess att folk vill/kan producera mjölk, helt utan att staten är inblandad och kan slösa bort pengar i transaktionen.
carlf

Inlägg av carlf »

ObscureEconomist skrev:
carlf skrev:
Fredrik j skrev:
Elof skrev:

Nej, jag bor inte i storstad.
Men jag har styrt upp mitt liv så att jag kan livnära mig utan att bygga in ett subventions- eller bidragsberoende i min hushållsekonomi.

Jag skulle lägga min röst direkt på ett parti som plockade bort tveksamma incitament som reseavdrag, barnbidrag och ränteavdrag. Vill man pendla långt, avla klasar av avkomma eller belåna sig högt bör man bekosta det själv.
Model 3 2024
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

OfarligTesla skrev:
ObscureEconomist skrev:

Varför skulle de som jobbar i gruvor eller jobbar med matproduktion inte kunna ta betalt tillräckligt för att bekosta detta resande? Menar du att det bara är i städer folk tar betalt vad det kostar att producera något, dvs marknadspriset? Tycker det låter som rätt nedvärderande mot de som inte bor i städerna faktiskt, de är nog fullt kapabla att göra samma saker som de i städerna gör. Varför måste pengarna ta vägen via staten som kan slösa bort större delen innan de delar ut smulorna istället för att saker kostar det som krävs för att folk skall vilja och kunna jobba med inom de områdena? Vill/kan ingen producera mjölk utan reseavdraget så kommer mjölkpriset öka tills dess att folk vill/kan producera mjölk, helt utan att staten är inblandad och kan slösa bort pengar i transaktionen.
Bönder får oftast bara ett pris angivet, antingen tar de vad köparen säger att de betalar, eller så får de inte sälja till t.ex. arla.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

OfarligTesla skrev:
Vill/kan ingen producera mjölk utan reseavdraget så kommer mjölkpriset öka tills dess att folk vill/kan producera mjölk, helt utan att staten är inblandad och kan slösa bort pengar i transaktionen.
Något som har hänt i Sverige runt just matproduktion är att det har varit dåligt betalt under en lång tid, och ingen prioritering på lokalproducerat/självförsörjning, att t.ex fisk vi äter kommer nu 80% från utlandet och grönsaker till 70%. Vi exporterar jordbruksprodukter för 40 miljarder, men importerar för 90 miljarder. Marknadsekonomi i all ära, men när Ukraina och Ryssland inte kan/får exportera foder och vete, så blir det problem i resten av Europa, och andra delar av världen med.
42EF1A99-DE77-49B8-93BF-CE0A18C1E88F.png
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Lanken

Inlägg av Lanken »

Jag har en del bekymmer med att förstå hur nya reseavdraget påverkar min situation. I dag reser jag ca 32 kilometer enkel resa till jobbet och jag bor i en mindre stad, kan välja på att åka buss eller egen bil (ska köpa elbil). Jag jobbar heltid 100% och i dag kan jag inte göra något avdrag.

Är det någon här som kan hjälpa mig med en uträkning? Jag har letat på nätet efter exempel men hittar mest stängda artiklar om det nya reseavdraget.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Lanken skrev:
Jag har en del bekymmer med att förstå hur nya reseavdraget påverkar min situation. I dag reser jag ca 32 kilometer enkel resa till jobbet och jag bor i en mindre stad, kan välja på att åka buss eller egen bil (ska köpa elbil). Jag jobbar heltid 100% och i dag kan jag inte göra något avdrag.

Är det någon här som kan hjälpa mig med en uträkning? Jag har letat på nätet efter exempel men hittar mest stängda artiklar om det nya reseavdraget.
Som jag har förstått det: Det blir 5 kr per mil i skattereduktion för del av resan som överstiger 15km. Om du arbetar hela året får du reduktion för resor i Max 210 dagar. Gäller oavsett färdmedel.
Dvs: 5*(3,2-1,5)*2=17kr per dag. 17*210=3570kr per år.
Det är skattereduktion (inte avdrag) så du får 3570kr i sänkt skatt.

Om du bor och arbetar i följande kommuner är det resan över 30 km som gäller:
Stockholms län: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Salem, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands Väsby, Upplands-Bro och Österåker kommuner.
Västra Götalands län: Göteborg, Lerum, Mölndal och Partille kommuner.
Skåne län: Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Staffanstorp och Vellinge kommuner.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Stockholms län: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Salem, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands Väsby, Upplands-Bro och Österåker kommuner.
Vad händer om man bor i en annan kommun än dessa ovan, men arbetar i en av dessa kommuner som du räknar upp?

Är det 15 km som gäller då? Eller 30 km?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev:
Elix747 skrev:
Vad händer om man bor i en annan kommun än dessa ovan, men arbetar i en av dessa kommuner som du räknar upp?

Ska vi tro på texten ovan så borde det vara 15 km, eftersom det står ”bor och arbetar...”

Hade det stått ”bor eller arbetar...” så hade det varit 30 km.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Nicke Nyfiken skrev:
martinot skrev:
Elix747 skrev:

Ska vi tro på texten ovan så borde det vara 15 km, eftersom det står ”bor och arbetar...”

”bara den som både bor och arbetar i någon av de angivna storstadskommunerna har en högre avståndsgräns. ”
Detta borde vara en trovärdig källa.
https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... eavdraget/
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
martinot skrev:
Elix747 skrev:

”bara den som både bor och arbetar i någon av de angivna storstadskommunerna har en högre avståndsgräns. ”
Detta borde vara en trovärdig källa.
https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... eavdraget/
Fint. Tack!
Bild
Skriv svar