Nya reseavdraget

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Nya reseavdraget

Inlägg av TiborBlomhall »

Regeringen föreslår nya regler för reseavdrag:

"Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet.
Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommuner och 1,5 mil i övriga landet.
Skattereduktionen föreslås bli 25 kronor per mil för milen som överstiger 1,5 resp 3 mil. Det finns en övre gräns på 8 mil."


Det här kommer bli rena skattkistan för elbilister :D

Pendlar du till jobbet 4 mil bort kommer du få 125 kronor per dag. (räknat på tur och retur resa på landsbygden: (4-1,5)x2x25=125)

Ska du åka med bensinbil kostar resan runt 110 kronor per dag i bränslekostnad.
Bussbiljett 78 kronor (SL).
Med elbil kostar elen runt en tjuga.

Katshing! :D

Edit: justerat beräkningarna pga att ingen ersättning utgår för de första 1,5 resp 3 milen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av martinot »

Märkligt att de har olika miltal för olika städer/kommuner.

Kan ju vara snårigt att ta sig till jobbet om man bor 2 mil utanför en stad och åker 2 mil till en arbetsplats som också ligger två mil utanför storstaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av TiborBlomhall »

De försöker göra schablon av hur pass utbyggd kollektivtrafiken är. Enklare åka buss i Stockholm än i Nollberga.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av MWall »

Sakta i glädjebackarna.
Kör man bil måste tidsvinsten jämfört med kollektivtrafik vara minst två timmar. Avdragsbeloppet är 18,50 kronor per mil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av TiborBlomhall »

Vår gamla Nissan Leaf kostade 19 kronor per mil allt inräknat. Allt. El, försäkring, verkstad, skatt, värdeminskning, rubbet.

Rena vinstmaskinen för arbetspendling. Du tjänar 6 spänn per mil! :lol:

https://teslaclubsweden.se/milkostnad-begagnad-elbil/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av TiborBlomhall »

MWall skrev:
Sakta i glädjebackarna.
Kör man bil måste tidsvinsten jämfört med kollektivtrafik vara minst två timmar. Avdragsbeloppet är 18,50 kronor per mil.
Det där är dagens regler. De som regeringen nu vill avskaffa.

Däremot är det så att skatteavdrag utgår för milen som överstiger 1,5 resp 3 mil gränsen. Dvs har du 4 mil till jobbet i Stockholm får du ersättning endast för 1 mil. Och det finns en övre gräns på 8 mil.

https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... eavdraget/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev:
De försöker göra schablon av hur pass utbyggd kollektivtrafiken är. Enklare åka buss i Stockholm än i Nollberga.
Jo, jag förstår det, men det kan som sagt slå extremt skevt, för de som varken bor eller jobbar nära bra kollektivtrafik. Finns de som varken bor eller jobbar i Stockholm, men som ändå missar bidraget. Känns som lite feltänkt upplägg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Mickep »

får man betalt för att cykla till jobbet (1.5 mil)?
El cyklar kan komma upp i bra hastigheter.
Jag tycker sådana här skall styrkas av utgift. (har för mig att man måste visa kvitton och den måste komma upp i en viss summa).
fast laddar man på ionity kvalificerar man sig nog.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep skrev:
får man betalt för att cykla till jobbet (1.5 mil)?
Både ja och nej.
Du får betalt för att cykla, men du får betalt enbart för milen som överstiger gränsen på 1,5 mil.
Så cyklar du till jobbet 2 mil bort får du betalt för 0,5 mil. Men ligger jobbet 1,5 mil bort får du inget.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev:
Regeringen föreslår nya regler för reseavdrag:

"Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet.
Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommuner och 1,5 mil i övriga landet.
Skattereduktionen föreslås bli 25 kronor per mil för milen som överstiger 1,5 resp 3 mil. Det finns en övre gräns på 8 mil."


Det här kommer bli rena skattkistan för elbilister :D

Pendlar du till jobbet 4 mil bort kommer du få 125 kronor per dag. (räknat på tur och retur resa på landsbygden: (4-1,5)x2x25=125)

Ska du åka med bensinbil kostar resan runt 110 kronor per dag i bränslekostnad.
Bussbiljett 78 kronor (SL).
Med elbil kostar elen runt en tjuga.

Katshing! :D

Edit: justerat beräkningarna pga att ingen ersättning utgår för de första 1,5 resp 3 milen.
Bra, men man får väl inte 125 kr utbetalt utan avdraget är 125 kr. Om man har 30% i margnianlskatt får man tillbaka 37.50, om man har 50% marginalskatt får man tillbaka 67.50 kr. Eller har jag fattat fel?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Jontez »

Hurra. Jag har 3,07 mil till jobbet om jag åker genom stan. Får jag 25kr då? Dock måste jag pröjsa trängselskatt på 90kr den vägen. Åker jag runt är det 3,4 mil. Fortfarande 25kr?

Restidsmässigt har jag 1,5h om jag åker kollektivt och 30 minuter om jag åker utanför rusningstid med bilen.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Datzun »

martinot skrev:
TiborBlomhall skrev:
De försöker göra schablon av hur pass utbyggd kollektivtrafiken är. Enklare åka buss i Stockholm än i Nollberga.
Jo, jag förstår det, men det kan som sagt slå extremt skevt, för de som varken bor eller jobbar nära bra kollektivtrafik. Finns de som varken bor eller jobbar i Stockholm, men som ändå missar bidraget. Känns som lite feltänkt upplägg.
Bidrag är feltänk. Punkt.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av slugger75 »

Hur fungerar det om man har jobbet några mil bort men jobbar på distans...?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Regeringen föreslår nya regler för reseavdrag:

"Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet.
Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommuner och 1,5 mil i övriga landet.
Skattereduktionen föreslås bli 25 kronor per mil för milen som överstiger 1,5 resp 3 mil. Det finns en övre gräns på 8 mil."


Det här kommer bli rena skattkistan för elbilister :D

Pendlar du till jobbet 4 mil bort kommer du få 125 kronor per dag. (räknat på tur och retur resa på landsbygden: (4-1,5)x2x25=125)

Ska du åka med bensinbil kostar resan runt 110 kronor per dag i bränslekostnad.
Bussbiljett 78 kronor (SL).
Med elbil kostar elen runt en tjuga.

Katshing! :D

Edit: justerat beräkningarna pga att ingen ersättning utgår för de första 1,5 resp 3 milen.
Bra, men man får väl inte 125 kr utbetalt utan avdraget är 125 kr. Om man har 30% i margnianlskatt får man tillbaka 37.50, om man har 50% marginalskatt får man tillbaka 67.50 kr. Eller har jag fattat fel?
Exakt. Du får göra avdrag på den summan. Dvs du slipper skatta för det, inte att man får den summan i bidrag.

Däremot kan man väl inte både få reseersättning och göra avdrag?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3687
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av jonasl »

slugger75 skrev:
Hur fungerar det om man har jobbet några mil bort men jobbar på distans...?
Klart man inte får avdrag om man inte åker till jobbet. Frågan är hur det följs upp - det är ingen som för bok över var jag tillbringar mina arbetsdagar.'

Har 13 mil t.o.r, de få gånger jag åker dit ställer jag ofta bilen en mil från jobbet, gratis parkering och ingen trängselskatt. Slipper dessutom trängas i innerstan, cyklar sista biten istället.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av fimpen »

Hej

Ojoj… känns som gjort för mig alltså. Jag har 81 km till jobbet och kan åka både (el-)bil och tåg/cykel. Tåget kostar endera 94,50 per tor-resa eller 16000 kr per år. Räknat på 260 resdagar blir ersättningen alltså (8.1 - 1.5) x 2 x 25kr x 260 dagar = 85800 kr i avdrag.

Shit-pommes-frites alltså…

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Fredrik j »

Undrar hur man definerat "I och runt storstadsregionerna"?
Man verkar inte använda begreppet "glesbygd" som ju är så smalt att det knappt finns någon glesbygd i södra sverige. Den definitionen är att det ska vara mer än 45 minuter med bil till närmaste tätort med mer än 3500 invånare.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Credde »

Skönt enbart att ha 2 km till jobbet (och bor inte i en storstad), mycket mer värd än ett reseavdrag 8-) Dock tycker jag det är fair, att man har börjat titta över det för dom som måste pendla längre distanser, även om det låter som en ganska komplicerad version.
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 571
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Elmil »

fimpen skrev:
Hej

Ojoj… känns som gjort för mig alltså. Jag har 81 km till jobbet och kan åka både (el-)bil och tåg/cykel. Tåget kostar endera 94,50 per tor-resa eller 16000 kr per år. Räknat på 260 resdagar blir ersättningen alltså (8.1 - 1.5) x 2 x 25kr x 260 dagar = 85800 kr i avdrag.

Shit-pommes-frites alltså…

/Fimpen
260 dagar, har du ingen semester?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Credde »

fimpen skrev:
Hej

Ojoj… känns som gjort för mig alltså. Jag har 81 km till jobbet och kan åka både (el-)bil och tåg/cykel. Tåget kostar endera 94,50 per tor-resa eller 16000 kr per år. Räknat på 260 resdagar blir ersättningen alltså (8.1 - 1.5) x 2 x 25kr x 260 dagar = 85800 kr i avdrag.

Shit-pommes-frites alltså…

/Fimpen
94,5 kr t/r eller 16000 kr per år är väl enbart 169 resdagar. Sen borde det väl vara 253 dagar i 2022 om man räknar in helgdagar och ingen semester.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
Regeringen föreslår nya regler för reseavdrag:

"Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet.
Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommuner och 1,5 mil i övriga landet.
Skattereduktionen föreslås bli 25 kronor per mil för milen som överstiger 1,5 resp 3 mil. Det finns en övre gräns på 8 mil."


Det här kommer bli rena skattkistan för elbilister :D

Pendlar du till jobbet 4 mil bort kommer du få 125 kronor per dag. (räknat på tur och retur resa på landsbygden: (4-1,5)x2x25=125)

Ska du åka med bensinbil kostar resan runt 110 kronor per dag i bränslekostnad.
Bussbiljett 78 kronor (SL).
Med elbil kostar elen runt en tjuga.

Katshing! :D

Edit: justerat beräkningarna pga att ingen ersättning utgår för de första 1,5 resp 3 milen.
Nja.
Han sa ju att nivåerna höjs till 25kr/mil som jämförelse mot dom 18,50kr/mil man idag får göra avdrag för. Ett slags jämförpris.

Det förslag man nu lägger innebär 5kr/mil i första läget men man flaggar även för en höjning till 8kr.

Pendlar man 4 mil blir det således ((4-1,5)x2x5=25)) 25kr per dag.
Jobbar man 45 veckor blir det 45x5x25=5625.

Som max skulle det bli (8-1,5)x2x5=65kr per dag eller 14625 på ett år.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Regeringen föreslår nya regler för reseavdrag:

"Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet.
Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommuner och 1,5 mil i övriga landet.
Skattereduktionen föreslås bli 25 kronor per mil för milen som överstiger 1,5 resp 3 mil. Det finns en övre gräns på 8 mil."


Det här kommer bli rena skattkistan för elbilister :D

Pendlar du till jobbet 4 mil bort kommer du få 125 kronor per dag. (räknat på tur och retur resa på landsbygden: (4-1,5)x2x25=125)

Ska du åka med bensinbil kostar resan runt 110 kronor per dag i bränslekostnad.
Bussbiljett 78 kronor (SL).
Med elbil kostar elen runt en tjuga.

Katshing! :D

Edit: justerat beräkningarna pga att ingen ersättning utgår för de första 1,5 resp 3 milen.
Nja.
Han sa ju att nivåerna höjs till 25kr/mil som jämförelse mot dom 18,50kr/mil man idag får göra avdrag för. Ett slags jämförpris.

Det förslag man nu lägger innebär 5kr/mil i första läget men man flaggar även för en höjning till 8kr.

Pendlar man 4 mil blir det således ((4-1,5)x2x5=25)) 25kr per dag.
Jobbar man 45 veckor blir det 45x5x25=5625.

Som max skulle det bli (8-1,5)x2x5=65kr per dag eller 14625 på ett år.
Ser nu att man tydligen inte räknar faktiska arbetsdagar utan 365 dagar om året. Då skulle maximal ersättning blir 23725kr på ett år.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Jontez »

"Nivåerna i lagrådsremissen innebär att en skattereduktion på 5 kr per mil får göras för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg utanför storstadskommunerna. I ett antal storstadskommuner föreslås den nedre avståndsgränsen i stället vara 3 mil enkel väg. Skattereduktion ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg."

Vart kommer 25kr ifrån?

Samt
"Man kan inte få skattereduktion för fler än 210 dagar under året."

Källa https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... eavdraget/

Edit: Undrar även vad som händer med trängselskatten som förut räknades med i totalbeloppet
Senast redigerad av Jontez, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av Tellus »

Är det inget avdrag på dom första 10000kr som idag?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Nya reseavdraget

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
Undrar hur man definerat "I och runt storstadsregionerna"?
Man verkar inte använda begreppet "glesbygd" som ju är så smalt att det knappt finns någon glesbygd i södra sverige. Den definitionen är att det ska vara mer än 45 minuter med bil till närmaste tätort med mer än 3500 invånare.
Här har du alla kommuners status: https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... sidan.xlsx
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar