
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Moderator: Redaktion
Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.markuswesterberg skrev:Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i dettaVarför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Inga problem att förvara lösa däck hos t ex Däckgruppen. Har inte provat det själv, men vid tidsbokning finns alternativet "hjulskifte förvaringskund lösa däck utan fälg". Om det blir billigare är väl tveksamt dock. Däcken tar ju ändå lika stor plats.Fredrik j skrev:Det beror ju också på hur oberoende man vill vara när det gäller när man vill skifta hjul/däck. Förvarar man lösa däck behöver man ju ta med dom till gummiverkstan vår/höst. Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
Ja, jag har funderat på åretruntdäck också men fastnar vid att "ja, det hade ju varit kanon om man köpt en begagnad bil med utslitna däck så att det var dags att byta. Men att slänga på åretruntdäck istället för sommardäcken efter bara en säsong blir ju liksom dumt." Ska man då sälja sommardäcken tänker du kanske? Ja, det är ju en tanke såklart att sälja dem helt nya, men då har man istället betalt för helt nya sommardäck som man sedan säljer till begagnat pris fast de är helt nya. Haha, ja ni fattar nog mina "snålhetsresonemang"NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.markuswesterberg skrev:Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i dettaVarför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Bor man i södra sverige och upplever milda vintrar kan ju "all season" vara ett alternativ. Dock får man ju vara beredd på att ställa bilen om det plötsligt skulle bli vinter. Inte ens Michelin själv påstår att det är ett däck för alla förhållanden. "Tidig vår till sen höst" tycker dom det handlar om.markuswesterberg skrev:Ja, jag har funderat på åretruntdäck också men fastnar vid att "ja, det hade ju varit kanon om man köpt en begagnad bil med utslitna däck så att det var dags att byta. Men att slänga på åretruntdäck istället för sommardäcken efter bara en säsong blir ju liksom dumt." Ska man då sälja sommardäcken tänker du kanske? Ja, det är ju en tanke såklart att sälja dem helt nya, men då har man istället betalt för helt nya sommardäck som man sedan säljer till begagnat pris fast de är helt nya. Haha, ja ni fattar nog mina "snålhetsresonemang"NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.markuswesterberg skrev:Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i dettaVarför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Men tanken att slippa byta däck överhuvudtaget är väääääldigt tilltalande måste jag säga. Kanske testar detta ändå.
Fast, blir inte detta en illa vald kompromiss, inte bra på något? T.o.m. Michelin själva förespråkar inte att köra året runt med dessa utan ser de som ett komplement till vinterdäck.NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
När jag körde med en uppsättning hjul kostade det 1800:- två gånger per år = 3600:-markuswesterberg skrev:Ni som ger er på den ekonomiska kalkylen verkar se det som att det inte finns några stora pengar att spara? Snål-Macke här har ju inte sällan fel, fråga hans fru, men nog känns det spontant som att det finns en del pengar att spara ändå?
Jag tänker mycket enkelt såhär:
Alternativet att ha en uppsättning fälgar och kränga på och av:
- Enda negativa skillnaden mot att ha dubbla uppsättningar blir ju vad det kostar extra att kränga vid skifte mot att bara skifta. Ska vi räkna på 1000 kr skillnad per skifte kanske, typ?
- Sett över tre år har man då en ökad kostnad på 2x1000x3=6000 kr.
Alternativet att ha dubbla uppsättningar:
- Negativa skillnader mot att kränga:
- - Köpa en extra uppsättning fälgar, pris, ska vi säga 12 000 kr för att räkna lågt?
(Då har jag inte räknat med förmånsvärde, momsavdrag, m.m. som annars också hade varit till fördel för att kränga.)
Men det blir ju alltså då dubbelt så dyrt att ha dubbla uppsättningar mot att kränga, eller hur?
Tänker jag fel?
Man får ett litet avdrag på inbytespriset om man inte skickar med godkända både sommar- och vinterhjul, gissningsvis några tusenlappar lägre bud på t.ex. KvD också, så det blir nog inte mycket besparing. Kan bli dyrare på totalen t.o.m.markuswesterberg skrev:Ni som ger er på den ekonomiska kalkylen verkar se det som att det inte finns några stora pengar att spara? Snål-Macke här har ju inte sällan fel, fråga hans fru, men nog känns det spontant som att det finns en del pengar att spara ändå?
Jag tänker mycket enkelt såhär:
Alternativet att ha en uppsättning fälgar och kränga på och av:
- Enda negativa skillnaden mot att ha dubbla uppsättningar blir ju vad det kostar extra att kränga vid skifte mot att bara skifta. Ska vi räkna på 1000 kr skillnad per skifte kanske, typ?
- Sett över tre år har man då en ökad kostnad på 2x1000x3=6000 kr.
Alternativet att ha dubbla uppsättningar:
- Negativa skillnader mot att kränga:
- - Köpa en extra uppsättning fälgar, pris, ska vi säga 12 000 kr för att räkna lågt?
(Då har jag inte räknat med förmånsvärde, momsavdrag, m.m. som annars också hade varit till fördel för att kränga.)
Men det blir ju alltså då dubbelt så dyrt att ha dubbla uppsättningar mot att kränga, eller hur?
Tänker jag fel?
Kan inte det här bero på var man lämnar in sina fälgar för skifte? En däckverkstad skadade mina fälgar för några år sedan. Då bestämde jag mig för att kolla runt för att hitta den bästa däckverkstan där jag bor. Blir säkert lite dyrare, men än så länge så har de inte skadat fälgarna...MWall skrev:.../ Dock ska man komma ihåg att det finns risk för skador på fälgarna när man kränger av/på däck.
SwedishAdvocate skrev:Kan inte det här bero på var man lämnar in sina fälgar för skifte? En däckverkstad skadade mina fälgar för några år sedan. Då bestämde jag mig för att kolla runt för att hitta den bästa däckverkstan där jag bor. Blir säkert lite dyrare, men än så länge så har de inte skadat fälgarna...MWall skrev:.../ Dock ska man komma ihåg att det finns risk för skador på fälgarna när man kränger av/på däck.
Eftersom jag själv varit Nyfiken på Michelin Cross Climate 2 har jag läst mycket på nätet och då snabbt hamnat på amerikanska sidor eftersom väldigt många kör på åretruntdäck i USA. Tydligen ska det blir en ganska rejäl förbrukningsökning med Michelin CC2.NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Varför heter det däckhotell då?Fredrik j skrev:Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
Bjelke skrev:Jag har fem kompletta uppsättningar till två bilar![]()
![]()
![]()
(Jag har tröttnat på 21” men har dom kvar även om jag köpt en uppsättning 19” till)
I ditt fall så skulle jag ändå fråga mig om det är värt att riskera hälsan för de lilla pengarna du sparar in?mikebike skrev:60+ med bruten rygg, hjärtinfart för fem veckor sedan. Hjulen förvaras i källare två trappor ned utan hiss. Saknar parkeringsplats. Klarar jag av att byta hjul så klarar alla.