Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och på?
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och på?
Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i detta Varför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Ang förmånsvärdet, jag tolkar det som du, däck och montage är "underhåll och reparation" och du kan både dra momsen och ökar inte förmånsvärdet, men fälgar ökar förmånsvärdet, och om man köper dem tillsammans med bilen gäller samma momsavdrag som på bilen dvs halva eller ingen.
I övrigt så beror det ju lite på hur mycket man kör och vad man betalar för hjulskifte - om man som jag kan använda samma uppsättning däck tre-fyra säsonger och kan förvara däcken själv då blir det skillnad på gissningsvis 2000kr/år, men om man sliter mer och det inte är så stor skillnad mellan att skifta hjul (ex. 499kr) mot att skifta däck (ex. 1299), då blir det 640kr mellanskillnad som företaget betalar, eller säg 300kr i skattade pengar, mot ungefär samma pengar i förmånsvärde, 25kr/månad.
Peanuts hursomhelst, så det är mera en fråga om hur bra service, med endera, man kan få på orten.
I övrigt så beror det ju lite på hur mycket man kör och vad man betalar för hjulskifte - om man som jag kan använda samma uppsättning däck tre-fyra säsonger och kan förvara däcken själv då blir det skillnad på gissningsvis 2000kr/år, men om man sliter mer och det inte är så stor skillnad mellan att skifta hjul (ex. 499kr) mot att skifta däck (ex. 1299), då blir det 640kr mellanskillnad som företaget betalar, eller säg 300kr i skattade pengar, mot ungefär samma pengar i förmånsvärde, 25kr/månad.
Peanuts hursomhelst, så det är mera en fråga om hur bra service, med endera, man kan få på orten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Det beror ju också på hur oberoende man vill vara när det gäller när man vill skifta hjul/däck. Förvarar man lösa däck behöver man ju ta med dom till gummiverkstan vår/höst. Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
Har man plats hemma och har hela hjul kan man byta när man vill. Brukar tycka den där söndagseftermiddagen när sommardäcken ska på som ganska trevlig.
Optimalt hade ju varit att ha egen däckmaskin i garaget.
Har man plats hemma och har hela hjul kan man byta när man vill. Brukar tycka den där söndagseftermiddagen när sommardäcken ska på som ganska trevlig.
Optimalt hade ju varit att ha egen däckmaskin i garaget.
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Det är ju ganska stor skillnad på att skifta däck och lägga om däck. Det finns en viss risk att ett däck går sönder när du tar av det och då måste du något år köpa 2 nya däck.
Sen vet jag inte om många däckkrängare vill göra sånt här kontinuerligt. De kan ju inte lämna någon garanti på sitt jobb.
Pengamässigt så kan det ju inte vara så stor förtjänst på 3 år att hålla på att krångla med detta.
Sen vet jag inte om många däckkrängare vill göra sånt här kontinuerligt. De kan ju inte lämna någon garanti på sitt jobb.
Pengamässigt så kan det ju inte vara så stor förtjänst på 3 år att hålla på att krångla med detta.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Jag körde med en uppsättningar fälgar till förra bilen (M3).
Dels gick det inte att få tag på BLE-sensorer, dels skulle jag bara ha bilen ett år.
Till min nuvarande Model Y har jag dubbla uppsättningar hjul. Billigare i längden och enklare (kan byta själv).
Dels gick det inte att få tag på BLE-sensorer, dels skulle jag bara ha bilen ett år.
Till min nuvarande Model Y har jag dubbla uppsättningar hjul. Billigare i längden och enklare (kan byta själv).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.markuswesterberg skrev:Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i detta Varför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Inga problem att förvara lösa däck hos t ex Däckgruppen. Har inte provat det själv, men vid tidsbokning finns alternativet "hjulskifte förvaringskund lösa däck utan fälg". Om det blir billigare är väl tveksamt dock. Däcken tar ju ändå lika stor plats.Fredrik j skrev:Det beror ju också på hur oberoende man vill vara när det gäller när man vill skifta hjul/däck. Förvarar man lösa däck behöver man ju ta med dom till gummiverkstan vår/höst. Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Ett alternativ kan ju också vara att helt enkelt sälja däcken man krängt av, på blocket eller whatever, om de inte är helt uppslitna.
Dvs man köper nya däck varje byte.
Dvs man köper nya däck varje byte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7256
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Jag har skiftat sommar-/vinterdäck på en uppsättning fälgar i fem år med min X, helt problemfritt, jag ser inte någon egentlig anledning att ha två uppsättningar.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Ja, jag har funderat på åretruntdäck också men fastnar vid att "ja, det hade ju varit kanon om man köpt en begagnad bil med utslitna däck så att det var dags att byta. Men att slänga på åretruntdäck istället för sommardäcken efter bara en säsong blir ju liksom dumt." Ska man då sälja sommardäcken tänker du kanske? Ja, det är ju en tanke såklart att sälja dem helt nya, men då har man istället betalt för helt nya sommardäck som man sedan säljer till begagnat pris fast de är helt nya. Haha, ja ni fattar nog mina "snålhetsresonemang"NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.markuswesterberg skrev:Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i detta Varför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Men tanken att slippa byta däck överhuvudtaget är väääääldigt tilltalande måste jag säga. Kanske testar detta ändå.
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Jag tycker också man kan köra moderna allyear däck typ Nokian eller michelin så slipper man byta öht, men om man kör performance eller pläd så kanske man vill ha prestandadäck på sommaren men då kan man kränga. Fördelen med kränga är ju också att man får däcken balanserade vid varje byte.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Ni som ger er på den ekonomiska kalkylen verkar se det som att det inte finns några stora pengar att spara? Snål-Macke här har ju inte sällan fel, fråga hans fru, men nog känns det spontant som att det finns en del pengar att spara ändå?
Jag tänker mycket enkelt såhär:
Alternativet att ha en uppsättning fälgar och kränga på och av:
- Enda negativa skillnaden mot att ha dubbla uppsättningar blir ju vad det kostar extra att kränga vid skifte mot att bara skifta. Ska vi räkna på 1000 kr skillnad per skifte kanske, typ?
- Sett över tre år har man då en ökad kostnad på 2x1000x3=6000 kr.
Alternativet att ha dubbla uppsättningar:
- Negativa skillnader mot att kränga:
- - Köpa en extra uppsättning fälgar, pris, ska vi säga 12 000 kr för att räkna lågt?
(Då har jag inte räknat med förmånsvärde, momsavdrag, m.m. som annars också hade varit till fördel för att kränga.)
Men det blir ju alltså då dubbelt så dyrt att ha dubbla uppsättningar mot att kränga, eller hur?
Tänker jag fel?
Jag tänker mycket enkelt såhär:
Alternativet att ha en uppsättning fälgar och kränga på och av:
- Enda negativa skillnaden mot att ha dubbla uppsättningar blir ju vad det kostar extra att kränga vid skifte mot att bara skifta. Ska vi räkna på 1000 kr skillnad per skifte kanske, typ?
- Sett över tre år har man då en ökad kostnad på 2x1000x3=6000 kr.
Alternativet att ha dubbla uppsättningar:
- Negativa skillnader mot att kränga:
- - Köpa en extra uppsättning fälgar, pris, ska vi säga 12 000 kr för att räkna lågt?
(Då har jag inte räknat med förmånsvärde, momsavdrag, m.m. som annars också hade varit till fördel för att kränga.)
Men det blir ju alltså då dubbelt så dyrt att ha dubbla uppsättningar mot att kränga, eller hur?
Tänker jag fel?
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Har funderat i de banorna också. Idag har jag fyra kompletta uppsättningar.
- 21" Twin Turbine med nästan nya sommardäck som gått en säsong. Fälgarna har en del skavanker men inget som syns på håll. Inga grova skrap osv.
- 19" The New Aero med ganska slitna vinterdäck som gått tre vintrar. Bara ett litet jack i en fälg från i vintras när jag halkade in i en trottoar i en kurva.
- 19" Slipstream med nästan nya sommardäck. Använder som "semesterhjul" för ökad komfort och räckvidd. Fälgarna är i nyskick.
- 19" Slipstream med nästan utslitna sommardäck. Mina gamla vinterfälgar som jag satte de utslitna däck som satt på när jag köpte demouppsättningen av The New Aero.
En plan är att köra The New Aero-fälgarna året runt och sälja resten. En annan är att köpa dubbdäck till slipstreamsen med de utslitna sommardäcken och ha över den vintrigaste vintern.
Angående ekonomin så blir det självklart billigare att kränga om däcken på samma fälg istället för att ha två uppsättningar. Andrahandsvärdet på fälgar är uselt.
Dock ska man komma ihåg att det finns risk för skador på fälgarna när man kränger av/på däck.
- 21" Twin Turbine med nästan nya sommardäck som gått en säsong. Fälgarna har en del skavanker men inget som syns på håll. Inga grova skrap osv.
- 19" The New Aero med ganska slitna vinterdäck som gått tre vintrar. Bara ett litet jack i en fälg från i vintras när jag halkade in i en trottoar i en kurva.
- 19" Slipstream med nästan nya sommardäck. Använder som "semesterhjul" för ökad komfort och räckvidd. Fälgarna är i nyskick.
- 19" Slipstream med nästan utslitna sommardäck. Mina gamla vinterfälgar som jag satte de utslitna däck som satt på när jag köpte demouppsättningen av The New Aero.
En plan är att köra The New Aero-fälgarna året runt och sälja resten. En annan är att köpa dubbdäck till slipstreamsen med de utslitna sommardäcken och ha över den vintrigaste vintern.
Angående ekonomin så blir det självklart billigare att kränga om däcken på samma fälg istället för att ha två uppsättningar. Andrahandsvärdet på fälgar är uselt.
Dock ska man komma ihåg att det finns risk för skador på fälgarna när man kränger av/på däck.
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Bor man i södra sverige och upplever milda vintrar kan ju "all season" vara ett alternativ. Dock får man ju vara beredd på att ställa bilen om det plötsligt skulle bli vinter. Inte ens Michelin själv påstår att det är ett däck för alla förhållanden. "Tidig vår till sen höst" tycker dom det handlar om.markuswesterberg skrev:Ja, jag har funderat på åretruntdäck också men fastnar vid att "ja, det hade ju varit kanon om man köpt en begagnad bil med utslitna däck så att det var dags att byta. Men att slänga på åretruntdäck istället för sommardäcken efter bara en säsong blir ju liksom dumt." Ska man då sälja sommardäcken tänker du kanske? Ja, det är ju en tanke såklart att sälja dem helt nya, men då har man istället betalt för helt nya sommardäck som man sedan säljer till begagnat pris fast de är helt nya. Haha, ja ni fattar nog mina "snålhetsresonemang"NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.markuswesterberg skrev:Har alltid haft dubbla uppsättningar fälgar och däck, alltså en uppsättning fälgar med vinterdäck på och en annan uppsättning fälgar med sommardäck. Har nu börjat fundera på rimligheten i detta Varför inte bara kränga av och på däcken på samma uppsättning fälgar? Hur gör ni? För och nackdelar? Förstår att själva skiftet blir dyrare (nej, jag gör inte däck-/hjulskiften själv, jag vet, jag är slö...) men inte blir det väl dyrare än att ha dubbla uppsättningar fälgar? Dessutom kan man ju då ha snygga fälgar året runt, istället för som jag alltid gjort, ha snygga sommarfälgar och osnygga, billiga fälgar på vintern!
En annan viktig faktor att väga in är ju för oss som har bilen som förmånsbil, att extra uppsättning fälgar ju ska förmånsbeskattas, medan bara däck inte behöver beskattas som jag förstår det eftersom de räknas som slitdelar?
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Men tanken att slippa byta däck överhuvudtaget är väääääldigt tilltalande måste jag säga. Kanske testar detta ändå.
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Fast, blir inte detta en illa vald kompromiss, inte bra på något? T.o.m. Michelin själva förespråkar inte att köra året runt med dessa utan ser de som ett komplement till vinterdäck.NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
Model Y LR.
Model S70D
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
När jag körde med en uppsättning hjul kostade det 1800:- två gånger per år = 3600:-markuswesterberg skrev:Ni som ger er på den ekonomiska kalkylen verkar se det som att det inte finns några stora pengar att spara? Snål-Macke här har ju inte sällan fel, fråga hans fru, men nog känns det spontant som att det finns en del pengar att spara ändå?
Jag tänker mycket enkelt såhär:
Alternativet att ha en uppsättning fälgar och kränga på och av:
- Enda negativa skillnaden mot att ha dubbla uppsättningar blir ju vad det kostar extra att kränga vid skifte mot att bara skifta. Ska vi räkna på 1000 kr skillnad per skifte kanske, typ?
- Sett över tre år har man då en ökad kostnad på 2x1000x3=6000 kr.
Alternativet att ha dubbla uppsättningar:
- Negativa skillnader mot att kränga:
- - Köpa en extra uppsättning fälgar, pris, ska vi säga 12 000 kr för att räkna lågt?
(Då har jag inte räknat med förmånsvärde, momsavdrag, m.m. som annars också hade varit till fördel för att kränga.)
Men det blir ju alltså då dubbelt så dyrt att ha dubbla uppsättningar mot att kränga, eller hur?
Tänker jag fel?
4 fälgar och 4 TPMS kostade 10 845:-
Hjul skiftar jag själv*
Det tar alltså tre år att tjäna in merkostnaden, samt att jag inte behöver boka tid och spendera en timme extra två gånger per år.
60+ med bruten rygg, hjärtinfart för fem veckor sedan. Hjulen förvaras i källare två trappor ned utan hiss. Saknar parkeringsplats. Klarar jag av att byta hjul så klarar alla.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Man får ett litet avdrag på inbytespriset om man inte skickar med godkända både sommar- och vinterhjul, gissningsvis några tusenlappar lägre bud på t.ex. KvD också, så det blir nog inte mycket besparing. Kan bli dyrare på totalen t.o.m.markuswesterberg skrev:Ni som ger er på den ekonomiska kalkylen verkar se det som att det inte finns några stora pengar att spara? Snål-Macke här har ju inte sällan fel, fråga hans fru, men nog känns det spontant som att det finns en del pengar att spara ändå?
Jag tänker mycket enkelt såhär:
Alternativet att ha en uppsättning fälgar och kränga på och av:
- Enda negativa skillnaden mot att ha dubbla uppsättningar blir ju vad det kostar extra att kränga vid skifte mot att bara skifta. Ska vi räkna på 1000 kr skillnad per skifte kanske, typ?
- Sett över tre år har man då en ökad kostnad på 2x1000x3=6000 kr.
Alternativet att ha dubbla uppsättningar:
- Negativa skillnader mot att kränga:
- - Köpa en extra uppsättning fälgar, pris, ska vi säga 12 000 kr för att räkna lågt?
(Då har jag inte räknat med förmånsvärde, momsavdrag, m.m. som annars också hade varit till fördel för att kränga.)
Men det blir ju alltså då dubbelt så dyrt att ha dubbla uppsättningar mot att kränga, eller hur?
Tänker jag fel?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 5674
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Kan inte det här bero på var man lämnar in sina fälgar för skifte? En däckverkstad skadade mina fälgar för några år sedan. Då bestämde jag mig för att kolla runt för att hitta den bästa däckverkstan där jag bor. Blir säkert lite dyrare, men än så länge så har de inte skadat fälgarna...MWall skrev:.../ Dock ska man komma ihåg att det finns risk för skador på fälgarna när man kränger av/på däck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
SwedishAdvocate skrev:Kan inte det här bero på var man lämnar in sina fälgar för skifte? En däckverkstad skadade mina fälgar för några år sedan. Då bestämde jag mig för att kolla runt för att hitta den bästa däckverkstan där jag bor. Blir säkert lite dyrare, men än så länge så har de inte skadat fälgarna...MWall skrev:.../ Dock ska man komma ihåg att det finns risk för skador på fälgarna när man kränger av/på däck.
Alla kan nog misslyckas. Risken varierar väl säkert en hel del dock.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Eftersom jag själv varit Nyfiken på Michelin Cross Climate 2 har jag läst mycket på nätet och då snabbt hamnat på amerikanska sidor eftersom väldigt många kör på åretruntdäck i USA. Tydligen ska det blir en ganska rejäl förbrukningsökning med Michelin CC2.NiklasTesla skrev:Om du bor i södra Sverige samt inte åker allt för ofta till fjällen kan du ta av orginaldäcken och slänga på Michelin Cross Climate 2 däck för åretruntbruk (bästa på marknaden just nu) på orginalfälg.
Fick +7000mil ut av föregångaren Michelin Cross Climate+ på Model 3 med lite felaktig hjulinställning på ett hjul och rätt hård körning. Cross Climate 2 är ännu bättre på i stort alla förhållanden jämfört med föregångaren (Speciellt snö) samt skall hålla ännu längre.
Så skönt att slippa byta hjul 2ggr per år samt spara både plats och pengar.
Teknikutvecklingen går framåt rejält samt MVH
På en Model 3 ökar förbrukningen 15-20 % i jämförelse med original sommardäck. Många var väldigt besvikna på den höga förbrukningen och ifrågasatte hur däcken kan ha A-klassad förbrukning. Tydligen var föregångaren Michelin Cross Climate + mycket snålare.
Kan vara värt att tänka på om man är intresserad av Michelin CC2.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
På min förra Model S krängde jag om däcken. För e-tron hade jag två uppsättningar eftersom kompletta vinterhjul ingick i köpet. För min nuvarande Ioniq har jag inga vinterfälgar, jag kommer återigen kränga om däcken när det blir dags att byta till sommardäck.
En extra uppsättning fälgar hade kostat minst 15-tusen. Förmånsvärdet påverkas också. Det finns ingen chans i världen att jag betalar detta. Efter tre säsonger brukar däcken ändå vara slut. En no-brainer så som jag ser det.
En extra uppsättning fälgar hade kostat minst 15-tusen. Förmånsvärdet påverkas också. Det finns ingen chans i världen att jag betalar detta. Efter tre säsonger brukar däcken ändå vara slut. En no-brainer så som jag ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Jag har fem kompletta uppsättningar till två bilar
(Jag har tröttnat på 21” men har om kvar även om jag köpt en uppsättning 19” till)
(Jag har tröttnat på 21” men har om kvar även om jag köpt en uppsättning 19” till)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Varför heter det däckhotell då?Fredrik j skrev:Man kan väl inte förvara lösa däck på däckhotell?
Om de bara förvarade hjul, så borde det väl heta hjulhotell?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
Bjelke skrev:Jag har fem kompletta uppsättningar till två bilar
(Jag har tröttnat på 21” men har dom kvar även om jag köpt en uppsättning 19” till)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dubbla uppsättningar fälgar och däck eller kränga av och
I ditt fall så skulle jag ändå fråga mig om det är värt att riskera hälsan för de lilla pengarna du sparar in?mikebike skrev:60+ med bruten rygg, hjärtinfart för fem veckor sedan. Hjulen förvaras i källare två trappor ned utan hiss. Saknar parkeringsplats. Klarar jag av att byta hjul så klarar alla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik