Mercedes EQB

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Gargamel »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa ;)

Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting

Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Du missade poängen. Med ett värdetapp på 150.000:- så har man då gjort en riktigt usel affär som köpte den istället för att leasa den...

När man jämför leasing vs privatköp så är det ju just leasingkostnad vs värdefall som är viktigaste faktorer. Skulle också tro att 150k är ett rimligt värdefall att räkna med och då är ju leasing mycket bättre. Tror dessutom 200k fall är troligare än 100k fall, just pga att den är byggd på fossilplattform och "gammal redan när den är ny".


(Man tar givetvis leasingen på två år och betalar då 80k ink moms med "ditt" erbjudande. Värdefall på den perioden skulle jag gissa landar på 120-160 nånstans. Med leasingen slipper man också riskera ett ännu större värdefall, samt får service inkluderat.)
Fast när man köper, så brukar det oftast vara för att äga den längre än en normallång leasing, och då gör nog inte värdetappet så mycket i slutändan tror jag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Legato »

Gargamel skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.

Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting

Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Du missade poängen. Med ett värdetapp på 150.000:- så har man då gjort en riktigt usel affär som köpte den istället för att leasa den...

När man jämför leasing vs privatköp så är det ju just leasingkostnad vs värdefall som är viktigaste faktorer. Skulle också tro att 150k är ett rimligt värdefall att räkna med och då är ju leasing mycket bättre. Tror dessutom 200k fall är troligare än 100k fall, just pga att den är byggd på fossilplattform och "gammal redan när den är ny".


(Man tar givetvis leasingen på två år och betalar då 80k ink moms med "ditt" erbjudande. Värdefall på den perioden skulle jag gissa landar på 120-160 nånstans. Med leasingen slipper man också riskera ett ännu större värdefall, samt får service inkluderat.)
Fast när man köper, så brukar det oftast vara för att äga den längre än en normallång leasing, och då gör nog inte värdetappet så mycket i slutändan tror jag.
Nja, väldigt få köper ny bil och äger länge... Men mitt svar var till MWall som tittade på tre års ägande. Vill man äga länge så är såklart köp ett rimligt alternativ och ska man äga länge så är plötsligt andrahandsvärdet ganska oväsentligt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQB

Inlägg av HelectriC »

Ska man äga länge är väl det allra bästa att köpa en 1-2år gammal bil. Då sparar man första värdefallet och slipper jobba med eventuella garantiåtgärder/fel från fabrik som blev gjort i början
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Legato skrev:

Du missade poängen. Med ett värdetapp på 150.000:- så har man då gjort en riktigt usel affär som köpte den istället för att leasa den...

När man jämför leasing vs privatköp så är det ju just leasingkostnad vs värdefall som är viktigaste faktorer. Skulle också tro att 150k är ett rimligt värdefall att räkna med och då är ju leasing mycket bättre. Tror dessutom 200k fall är troligare än 100k fall, just pga att den är byggd på fossilplattform och "gammal redan när den är ny".


(Man tar givetvis leasingen på två år och betalar då 80k ink moms med "ditt" erbjudande. Värdefall på den perioden skulle jag gissa landar på 120-160 nånstans. Med leasingen slipper man också riskera ett ännu större värdefall, samt får service inkluderat.)

Fast tydligen kan jag inte leasa den privat för 3200:-/mån utan måste isf ta den på firman. Då kommer kostnaderna för förmånsvärdet på ~5800:-/mån in i bilden också och då stiger privatkostnaden till ca 4500:-/mån. Ungefär samma som privatleasingen kostar alltså. Säkert ingen slump...

1000 mil per år är inte så mycket heller utan jag tycker man kan räkna på mer "normala" 2000 mil per år. Då kostar det helt plötsligt ~5500:-/mån att privatleasa. (dock något billigare om man har den på företagsleasing)

5500 * 36 = 198 tkr.

Och då är det inte helt givet längre. Men det är klart att leasing med garanterat restvärde är säkrare och bekvämare och antagligen att föredra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Legato »

Som alltid är leasingen bäst om man passar in i ramarna för erbjudandet... Men grunden var egentligen att ju mer tveksamt andrahandsvärde man förväntar sig, desto mer attraktivt blir det att slippa risken.

På annat ämne så känns det som Mercedes är en av de tillverkare som har sämst "riktig" räckvidd. Kombinationen ganska klen räckvidd på pappret med det, samt långsam laddning skulle skrämma mig ifrån tanken att ha den som förstabil iaf.

EQA imponerar inte direkt:
https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3 ... 8-kKhIdOQ.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Som alltid är leasingen bäst om man passar in i ramarna för erbjudandet... Men grunden var egentligen att ju mer tveksamt andrahandsvärde man förväntar sig, desto mer attraktivt blir det att slippa risken.

På annat ämne så känns det som Mercedes är en av de tillverkare som har sämst "riktig" räckvidd. Kombinationen ganska klen räckvidd på pappret med det, samt långsam laddning skulle skrämma mig ifrån tanken att ha den som förstabil iaf.

EQA imponerar inte direkt:
https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3 ... 8-kKhIdOQ.

Ja, egentligen är mitt smått bisarra intresse för EQB grundat i att den skulle passa min pappa perfekt för han kör nog under 1000 mil per år. Förutom att den inte har någon dragkrok. Pappa kör idag GLK och EQB är i det närmaste identisk vad gäller form och storlek. Och "rätt märke" för honom också. Är en lång historia men det pågår tydligen lite tråkningar mellan gubbarna där hemma om vilket bilmärke man ska ha. Lite rivalitet liksom och pappa har väl mer eller mindre målat in sig i ett hörn gällande Mercedes förträfflighet då han kört MB sen 1998. :lol: Så att komma och säga "titta pappa, vilken fin Kia E-Niro" funkar liksom inte. :D Tråkningarna från hans vänner och bekanta skulle aldrig upphöra.

3200:- skulle nog fungera för pappa men 4500:- är lite mycket. Dock verkar det inte gå att ta en bil på operationell leasing och betala kostnaderna med skattade pengar för att slippa förmånsbeskattning så den idén sket sig.

Men ja, räckvidden skulle vara ett problem. De åker sällan särskilt långt men de hälsar ju på oss ibland och hit är det 27 mil. Det klarar den nog inte på vintern ens om man kör lugnt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Som alltid är leasingen bäst om man passar in i ramarna för erbjudandet... Men grunden var egentligen att ju mer tveksamt andrahandsvärde man förväntar sig, desto mer attraktivt blir det att slippa risken.

På annat ämne så känns det som Mercedes är en av de tillverkare som har sämst "riktig" räckvidd. Kombinationen ganska klen räckvidd på pappret med det, samt långsam laddning skulle skrämma mig ifrån tanken att ha den som förstabil iaf.

EQA imponerar inte direkt:
https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3 ... 8-kKhIdOQ.

Ja, egentligen är mitt smått bisarra intresse för EQB grundat i att den skulle passa min pappa perfekt för han kör nog under 1000 mil per år. Förutom att den inte har någon dragkrok. Pappa kör idag GLK och EQB är i det närmaste identisk vad gäller form och storlek. Och "rätt märke" för honom också. Är en lång historia men det pågår tydligen lite tråkningar mellan gubbarna där hemma om vilket bilmärke man ska ha. Lite rivalitet liksom och pappa har väl mer eller mindre målat in sig i ett hörn gällande Mercedes förträfflighet då han kört MB sen 1998. :lol: Så att komma och säga "titta pappa, vilken fin Kia E-Niro" funkar liksom inte. :D Tråkningarna från hans vänner och bekanta skulle aldrig upphöra.

3200:- skulle nog fungera för pappa men 4500:- är lite mycket. Dock verkar det inte gå att ta en bil på operationell leasing och betala kostnaderna med skattade pengar för att slippa förmånsbeskattning så den idén sket sig.

Men ja, räckvidden skulle vara ett problem. De åker sällan särskilt långt men de hälsar ju på oss ibland och hit är det 27 mil. Det klarar den nog inte på vintern ens om man kör lugnt.
För min mamma blev det en i3, det du ;) Hon har dock inte fått den än :o

Hon passar också in i 1000 mil och inget extra mallen så då blev det billigt!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Legato skrev:

För min mamma blev det en i3, det du ;) Hon har dock inte fått den än :o

Hon passar också in i 1000 mil och inget extra mallen så då blev det billigt!
Pappa skulle tyvärr aldrig sätta sig i en i3. Han har inte ens provkört den vi har. :cry:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQB

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Jag offrar gärna 15 minuter 6-7 ggr per år vid en snabbladdare om jag får ha en Mercedes istället för en "Xi Jinping" på uppfarten resterande 360 dagar om året.

Mercedes har verkstad och återförsäljare i stan och allting sånt. De har arbetare som har rättigheter, är med i facket osv, det finns lite koll på råvarukedjan, bilarna har bra säkerhet... Men visst, många kommer rösta med plånboken och skaffa en Kina-bil istället. Men de kommer jag, helt ärligt, att kolla snett på. Kina verkar vidrigare än nånsin.
+1 på den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Erxon »

Var idag förbi Hedin Bil i Uppsala för att titta på EQB'n. Egentligen vet jag inte varför eftersom jag kommer hämta ut en Q4 nu på onsdag...
Hade bilen kommit för ca 6 månader sedan kanske det hade vart mer aktuellt, men faktiskt så blev jag besviken på Benzen, jämfört med Q4 så ångrar jag inte valet att det blev DKW'n.
Tyckte inte att den såg bra ut i verkligheten, bilden tidigare i tråden gör bilen i mitt tycke bättre än i verkligheten.
Inte heller tyckte jag att instrumenteringen kändes "dettavilljagha". Så i mitt tyckande är denna bil inget för mig.

Men den kommer sälja till personer som redan åker MB, det var i alla fall ett äldre par där som jag överhörde att de beställt en tidigare i veckan men nu var på plats för att se den i verkligheten, som poängterade att de haft en 5-6 MB innan och nu köpt denna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQB

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
Var idag förbi Hedin Bil i Uppsala för att titta på EQB'n. Egentligen vet jag inte varför eftersom jag kommer hämta ut en Q4 nu på onsdag...
Hade bilen kommit för ca 6 månader sedan kanske det hade vart mer aktuellt, men faktiskt så blev jag besviken på Benzen, jämfört med Q4 så ångrar jag inte valet att det blev DKW'n.
Tyckte inte att den såg bra ut i verkligheten, bilden tidigare i tråden gör bilen i mitt tycke bättre än i verkligheten.
Inte heller tyckte jag att instrumenteringen kändes "dettavilljagha". Så i mitt tyckande är denna bil inget för mig.

Men den kommer sälja till personer som redan åker MB, det var i alla fall ett äldre par där som jag överhörde att de beställt en tidigare i veckan men nu var på plats för att se den i verkligheten, som poängterade att de haft en 5-6 MB innan och nu köpt denna.
Q4; är det den som i grunden är samma MEB-bil som ID4 och Enyaq, eller är det en helt annan elbil från Audi?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Erxon skrev:
Var idag förbi Hedin Bil i Uppsala för att titta på EQB'n. Egentligen vet jag inte varför eftersom jag kommer hämta ut en Q4 nu på onsdag...
Hade bilen kommit för ca 6 månader sedan kanske det hade vart mer aktuellt, men faktiskt så blev jag besviken på Benzen, jämfört med Q4 så ångrar jag inte valet att det blev DKW'n.
Tyckte inte att den såg bra ut i verkligheten, bilden tidigare i tråden gör bilen i mitt tycke bättre än i verkligheten.
Inte heller tyckte jag att instrumenteringen kändes "dettavilljagha". Så i mitt tyckande är denna bil inget för mig.

Men den kommer sälja till personer som redan åker MB, det var i alla fall ett äldre par där som jag överhörde att de beställt en tidigare i veckan men nu var på plats för att se den i verkligheten, som poängterade att de haft en 5-6 MB innan och nu köpt denna.
Q4; är det den som i grunden är samma MEB-bil som ID4 och Enyaq, eller är det en helt annan elbil från Audi?
Samma.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Raptor »

Erxon skrev:
Var idag förbi Hedin Bil i Uppsala för att titta på EQB'n. Egentligen vet jag inte varför eftersom jag kommer hämta ut en Q4 nu på onsdag...
Hade bilen kommit för ca 6 månader sedan kanske det hade vart mer aktuellt, men faktiskt så blev jag besviken på Benzen, jämfört med Q4 så ångrar jag inte valet att det blev DKW'n.
Tyckte inte att den såg bra ut i verkligheten, bilden tidigare i tråden gör bilen i mitt tycke bättre än i verkligheten.
Inte heller tyckte jag att instrumenteringen kändes "dettavilljagha". Så i mitt tyckande är denna bil inget för mig.

Men den kommer sälja till personer som redan åker MB, det var i alla fall ett äldre par där som jag överhörde att de beställt en tidigare i veckan men nu var på plats för att se den i verkligheten, som poängterade att de haft en 5-6 MB innan och nu köpt denna.
Q4 är en bättre elbil än EQB men ingen slår Mercedes på inredning.
Själv hade jag ändå tagit en Q4 om jag skulle välja mellan de.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Nytt bättre privatleasingerbjudande för 3495:-/mån

Tycker utrustningen är helt ok. Keyless, HUD, navigation, AMG-line... Eller är de så jäkliga att de skriver "från 3495:-" och sen menar att det är en helt tom bil? Inte kan de väl lista en massa utrustning annars? Eller jo, klart de kan. Men det vore ju riktigt jävla vilseledande.

Utrustning
1000 MIL/ÅR INGÅR
24/36 MÅN LEASINGTID
Adaptiv farthållare
Navigation
El baklucka
Panelbelysning
Parkeringsvärmare
AMG Line
Sportstolar
Sport ratt18"
AMG fälgar
Panoramataklucka
MBUX Innovationspaket
Head-up display
7 sits
Parkeringspaket
360-graders
Version
PremiumKeyless-GO
Trådlösladdning för mobiltelefon
Utökade navigationstjänster

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... j/99544008
BunkanAndy
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2022 14:54

Re: Mercedes EQB

Inlägg av BunkanAndy »

MWall skrev:
Nytt bättre privatleasingerbjudande för 3495:-/mån

Tycker utrustningen är helt ok. Keyless, HUD, navigation, AMG-line... Eller är de så jäkliga att de skriver "från 3495:-" och sen menar att det är en helt tom bil? Inte kan de väl lista en massa utrustning annars? Eller jo, klart de kan. Men det vore ju riktigt jävla vilseledande.

Utrustning
1000 MIL/ÅR INGÅR
24/36 MÅN LEASINGTID
Adaptiv farthållare
Navigation
El baklucka
Panelbelysning
Parkeringsvärmare
AMG Line
Sportstolar
Sport ratt18"
AMG fälgar
Panoramataklucka
MBUX Innovationspaket
Head-up display
7 sits
Parkeringspaket
360-graders
Version
PremiumKeyless-GO
Trådlösladdning för mobiltelefon
Utökade navigationstjänster

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... j/99544008
Och 7 sits också :o . Den här specen låter lite väl bra för 3495:-/mån... Men de skriver inte ens "från".
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

BunkanAndy skrev:
MWall skrev:
Nytt bättre privatleasingerbjudande för 3495:-/mån

Tycker utrustningen är helt ok. Keyless, HUD, navigation, AMG-line... Eller är de så jäkliga att de skriver "från 3495:-" och sen menar att det är en helt tom bil? Inte kan de väl lista en massa utrustning annars? Eller jo, klart de kan. Men det vore ju riktigt jävla vilseledande.

Utrustning
1000 MIL/ÅR INGÅR
24/36 MÅN LEASINGTID
Adaptiv farthållare
Navigation
El baklucka
Panelbelysning
Parkeringsvärmare
AMG Line
Sportstolar
Sport ratt18"
AMG fälgar
Panoramataklucka
MBUX Innovationspaket
Head-up display
7 sits
Parkeringspaket
360-graders
Version
PremiumKeyless-GO
Trådlösladdning för mobiltelefon
Utökade navigationstjänster

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... j/99544008
Och 7 sits också :o . Den här specen låter lite väl bra för 3495:-/mån... Men de skriver inte ens "från".

Det måste ha blivit nåt fel för nu är annonsen borta. :(
dragkrok
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 okt 2021 20:16

Re: Mercedes EQB

Inlägg av dragkrok »

MWall skrev:
BunkanAndy skrev:
MWall skrev:
Nytt bättre privatleasingerbjudande för 3495:-/mån

Tycker utrustningen är helt ok. Keyless, HUD, navigation, AMG-line... Eller är de så jäkliga att de skriver "från 3495:-" och sen menar att det är en helt tom bil? Inte kan de väl lista en massa utrustning annars? Eller jo, klart de kan. Men det vore ju riktigt jävla vilseledande.

Utrustning
1000 MIL/ÅR INGÅR
24/36 MÅN LEASINGTID
Adaptiv farthållare
Navigation
El baklucka
Panelbelysning
Parkeringsvärmare
AMG Line
Sportstolar
Sport ratt18"
AMG fälgar
Panoramataklucka
MBUX Innovationspaket
Head-up display
7 sits
Parkeringspaket
360-graders
Version
PremiumKeyless-GO
Trådlösladdning för mobiltelefon
Utökade navigationstjänster

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... j/99544008
Och 7 sits också :o . Den här specen låter lite väl bra för 3495:-/mån... Men de skriver inte ens "från".

Det måste ha blivit nåt fel för nu är annonsen borta. :(
Hade uppe annonsen innan den försvann och det stod faktiskt detta i slutet:
PRIVATLEASINGKAMPANJ FRÅN 3495:-/MÅN
SERVICEAVTAL INGÅR VID PRIVATLEASING
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

dragkrok skrev:
Hade uppe annonsen innan den försvann och det stod faktiskt detta i slutet:
PRIVATLEASINGKAMPANJ FRÅN 3495:-/MÅN
SERVICEAVTAL INGÅR VID PRIVATLEASING
Jo jag vet. Men det var nog ett skrivfel för samma handlare annonserar även privatleasing för 4495:-/mån.
BunkanAndy
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2022 14:54

Re: Mercedes EQB

Inlägg av BunkanAndy »

Besökte Mercedes i Malmö för att titta lite närmre på EQB. Måste säga att den var väldigt trevlig och dess inredning och upplevda byggkvalitet väckte vill-ha känslor hos mig. Tog den på en provtur och det var en väldigt harmonisk upplevelse med god fjädringskomfort och tyst kupé. Jag vill gärna ha en sjusitsig bil (de tre senaste har varit det) men det är det här med avsaknad av dragkrok...
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Elbilsambivalent »

Ni som skaffat er en EQB. Har ni hunnit bilda er en uppfattning om bilen? Verklig räckvidd osv?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MangeT »

Du kan ju kolla på Teslabjörns test av en 350:
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Eqbsnubbe
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 dec 2022 23:51

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Eqbsnubbe »

Elbilsambivalent skrev: 26 mar 2022 14:15
Ni som skaffat er en EQB. Har ni hunnit bilda er en uppfattning om bilen? Verklig räckvidd osv?
Har 0 erfarenhet av elbilar sen innan, men efter föregående Volvo D4 V90CCAWD var det dags skaffa ny bil, och efter ett nästan köpt en id4 tipsade polaren om att kolla Mercedes då jag egentligen ville haft 7-sits. Beställde i dec och fick den i juni. Helnöjd än så länge med vår EQB300. Kör inga längre sträckor men kört t&r Stockholm utan problem, blir att åka till fjällen så ska bli kul se om den klarar 26 mil i minusgrader till närmsta IONITY på vägen…

+ Smidigt med 7 platser vid behov
+ Väldigt pigg och skön att köra
+ Smidigt med Ionity

- avsaknad av dragkrok
- inte så stor bagage

Fråga på om det är nåt speciellt :)
- blir inte riktigt klok på navigeringen men det är nog mest jag som alltid föredrar Waze (körde det även med Volvon).
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Mercedes EQB

Inlägg av mikaELbil »

Jag följer tråden med intresse! Väntar på min som skulle ha levererats i september. Innan dess, i juni månad, så flyttades det till slutet på februari 2023. Så nu är det två månader kvar, förhoppningsvis. Blev ändrad från en 2022 till 2023 men det ska inte vara några ändringar alls.
Min handlare har varit mycket tillmötesgående och låtit mig låna deras demobil vid ett flertal tillfällen. Hittills har jag inte hittat något dåligt på den bilen, men har inte programmerat in någon adress, så det återstår att se hur det fungerar.

Kör nu en Volvo XC60 T5 bensinare från 2017 som jag haft sedan ny. Har varit en i princip felfri bil, nu gått 6300 mil.

Oj vad jag längtar efter min EQB!!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Mercedes EQB

Inlägg av big-olle »

Hej!
Var och provkörde EQB i fredags. Den har sina brister, men jäklar va nice den var förövrigt.
Vad har ni fått för rabatt på era? Finns det fleetedition? Kan man räkna med 10% på listpriset (som är brukligt för mercedes), eller är det mer åt 5%-hållet?
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 918
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Arctic Drifter »

Eqbsnubbe skrev: 26 dec 2022 23:59
Fråga på om det är nåt speciellt :)
Vad har du för snittförbrukning?

TeslaBjörn:
2023-01-02 tre.png
Tesla Model Y Performance
Skriv svar