Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.
Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.
T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.
Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.
Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.
Luftfjädring är dyrt och servicekrävande. Tesla har den uttalade ambitionen att bygga en bil som går 160.000 mil.
Folk har hittat luftfjädring i mjukvaran till m3 my
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.
Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd.
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.
Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd.
Han räknade med 16% för viktbesparingen (omöjligt!) och 16% för "pga effektivare/energitätare batteri" (ännu mer omöjligt).
Dvs totalt 34,5% ökade räckvidd. Är som sagt inte möjligt med sådana besparingar på nästan ingenting som jag ser det. Fullkomligt världsfrånvänt. Det är luftmotståndet som bestämmer förbrukningen. Allt annat är marginellt. Åtminstone om man kör i jämn hastighet, som man ju gör när man kör långt.
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.
Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd.
Nej, men 16 procent pga av vikt och 16 procent pga effektivare batteri. Blir 32 procent och det blir ca 16 mils ökning...
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.
Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.
T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.
Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.
Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.
Men det är ju EXAKT vad som skett i usa? Där rullar det ut model Y med 4680 battery utan ökad range. Utan där har tesla justerat batteristorleken istället. Annars skulle ingen vilja ha en bil som inte är från Austin. Så på kort sikt nej har supersvårt att se att dom helt plötsligt skulle öka range i berlin, som kommer drabbas av en enorm backlogg för att alla avbokar sina MIC. Vad som däremot är rimligt är att om 1-2år när alla fabriker har 4680 så kommer det ske en updatering av Model Ys räckvidd. Eller att det kommet en ”längre version”. Men just nu är det verkligen good for business att de ökar sina marginaler.
Obs, bara min teori baserat på hur tesla opererat senaste åren
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.
Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd.
Nej, men 16 procent pga av vikt och 16 procent pga effektivare batteri. Blir 32 procent och det blir ca 16 mils ökning...
Om vi vänder på siffrorna. Tror du att du har 16% kortare räckvidd för att du har lastat 300kg i bilen?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.
Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd.
Nej, men 16 procent pga av vikt och 16 procent pga effektivare batteri. Blir 32 procent och det blir ca 16 mils ökning...
Om vi vänder på siffrorna. Tror du att du har 16% kortare räckvidd för att du har lastat 300kg i bilen?
Ja, exakt. Och 300 kg är nog i högsta laget. Vad väger dagens Y-batteri? ~450-500 kg? Är viktminskningen 10% så är det väl bra? Dvs knappt märkbart.
Nu är ju detta enbart mina egna spekulationer och man vet inte vad Elon planerar att göra men. Han har ju skrutit om att han hade kunnat göra en Model S med 600 miles räckvidd redan men det är bara att släpa runt på onödigt mycket batteri enligt honom. Det finns alldeles för få som behöver just så mycket mer räckvidd än det som finns idag och det är Teslas bestämda uppfattning. Och som det ser ut så köper ju vi, och många andra, dom här bilarna till detta priset med denna räckvidden. Dessutom finns det ingen slående eller på något vis överväldigande konkurrens som hotar bilens ställning i sitt segment som kräver att parametrarna förändras. Ja, det finns nischer åt olika håll och smaken är som baken och trots det kan Tesla fortfarande inte producera tillräckligt med bilar för att komma ikapp sina leveranser på ett globalt plan. Det talar för att MY med 4680-celler kommer ha färre kWh för att bilens förbrukning kommer vara lägre för att den är något lättare = ännu fetare marginal för Tesla.
I USA lär vi ju få se hur dom faktiskt segmenterar det hela för det ser ju nu uppenbart ut att MYLR kommer samexistera i två skepnader i form av 2170 och 4680. Av det jag sett verkar det ju inte heller som att någon bil med våldsam räckvidd har dykt upp hos myndigheterna.
Det man kan tänka sig är att cellerna klarar av att ta emot starkare ström än 2170-cellerna men på effekten (alltså din laddeffekt du ser på en SC) kommer det säkert inte märkas ändå. Det som däremot kanske kan vara skillnaden är laddade km per minut t.ex. Men det är å andra sidan heller ingen parameter Tesla annonserar i sin försäljning.
Senare kan jag tänka mig att man låter batteripackens storlek växa något om det visar sig att konkurrenterna kommer med aggressivare laddkurvor eller tuffare prissättning. Det jag låter vara osagt är ju huruvida cellerna faktiskt har längre hållbarhet, alltså en mindre risk för degradering.
Så, med det sagt; jag tror att Tesla har många argument för att låta 4680 förbli en marginalhöjare inom en hyggligt överskådlig framtid där vi kunder inte kommer märka så stor skillnad. Det som batterierna gör för Tesla, det är framtidssäkring som möjliggör prissänkningar.
Rätta mig väldigt gärna om jag gör en tankevurpa i mitt resonemang här.
Och just det, tråden avhandlade väl leasing eller avbetalning här. Alltså som världen ser ut med brist på batterier, grundämnen i viss mån och produktionskapacitet (om man bortser från Tesla då kanske) så kommer trycket på elbilar vara galet några år framöver. Så leasing är off the table skulle jag säga och då oavsett 4680 eller inte.
Det sades väl att 4680-bilar skulle ha 16 procent längre räckvidd pga att bilen blev lättare genom megacast fram och bak, där batteriet blir en bärande del av chassit + lättare batteri.
Till det skulle man öka räckvidden ytterligare 16 procent pga effektivare/energitätare batteri..
Detta blir ju ca 16 mil extra räckvidd, vilket är ett trevligt tillskott på långresorna.. Om det nu stämmer,..
Om det stämmer så kanske nått rykte kanske stämmer eller så kanske nåt rykte kanske inte stämmer för det rykats att inte alla rykten stämmer...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.
Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.
T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.
Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.
Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.
Men det är ju EXAKT vad som skett i usa? Där rullar det ut model Y med 4680 battery utan ökad range. Utan där har tesla justerat batteristorleken istället. Annars skulle ingen vilja ha en bil som inte är från Austin. Så på kort sikt nej har supersvårt att se att dom helt plötsligt skulle öka range i berlin, som kommer drabbas av en enorm backlogg för att alla avbokar sina MIC. Vad som däremot är rimligt är att om 1-2år när alla fabriker har 4680 så kommer det ske en updatering av Model Ys räckvidd. Eller att det kommet en ”längre version”. Men just nu är det verkligen good for business att de ökar sina marginaler.
Obs, bara min teori baserat på hur tesla opererat senaste åren
Nej det finns inga 4680-bilar levererade i USA, såvitt jag inte på något sätt missat en massiv nyhet någonstans, vänligen dela källa… Återigen, sprid inte falska påståenden.
Spekulationer blir snabbt till sanningar när många på ett forum tror samma sak, sen kommer andra personer och frågar om råd, tex den här tråden där en person åtminstone till viss del kommer att basera ett bilköpsbeslut (på 700k+!) på infon som hen får. Därför är det viktigt att skilja på spekulation och fakta.
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.
Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.
T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.
Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.
Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.
Men det är ju EXAKT vad som skett i usa? Där rullar det ut model Y med 4680 battery utan ökad range. Utan där har tesla justerat batteristorleken istället. Annars skulle ingen vilja ha en bil som inte är från Austin. Så på kort sikt nej har supersvårt att se att dom helt plötsligt skulle öka range i berlin, som kommer drabbas av en enorm backlogg för att alla avbokar sina MIC. Vad som däremot är rimligt är att om 1-2år när alla fabriker har 4680 så kommer det ske en updatering av Model Ys räckvidd. Eller att det kommet en ”längre version”. Men just nu är det verkligen good for business att de ökar sina marginaler.
Obs, bara min teori baserat på hur tesla opererat senaste åren
Nej det finns inga 4680-bilar levererade i USA, såvitt jag inte på något sätt missat en massiv nyhet någonstans, vänligen dela källa… Återigen, sprid inte falska påståenden.
Spekulationer blir snabbt till sanningar när många på ett forum tror samma sak, sen kommer andra personer och frågar om råd, tex den här tråden där en person åtminstone till viss del kommer att basera ett bilköpsbeslut (på 700k+!) på infon som hen får. Därför är det viktigt att skilja på spekulation och fakta.
En MY kostar väl 800k+
Kollade i går på en. 826k utan fsd och dragkrok
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.
Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.
T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.
Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.
Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.
Men det är ju EXAKT vad som skett i usa? Där rullar det ut model Y med 4680 battery utan ökad range. Utan där har tesla justerat batteristorleken istället. Annars skulle ingen vilja ha en bil som inte är från Austin. Så på kort sikt nej har supersvårt att se att dom helt plötsligt skulle öka range i berlin, som kommer drabbas av en enorm backlogg för att alla avbokar sina MIC. Vad som däremot är rimligt är att om 1-2år när alla fabriker har 4680 så kommer det ske en updatering av Model Ys räckvidd. Eller att det kommet en ”längre version”. Men just nu är det verkligen good for business att de ökar sina marginaler.
Obs, bara min teori baserat på hur tesla opererat senaste åren
Nej det finns inga 4680-bilar levererade i USA, såvitt jag inte på något sätt missat en massiv nyhet någonstans, vänligen dela källa… Återigen, sprid inte falska påståenden.
Spekulationer blir snabbt till sanningar när många på ett forum tror samma sak, sen kommer andra personer och frågar om råd, tex den här tråden där en person åtminstone till viss del kommer att basera ett bilköpsbeslut (på 700k+!) på infon som hen får. Därför är det viktigt att skilja på spekulation och fakta.
En MY kostar väl 800k+
Kollade i går på en. 826k utan fsd och dragkrok
En begagnad ja. Ny kostar den 739k
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.
Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd.
Nej, men 16 procent pga av vikt och 16 procent pga effektivare batteri. Blir 32 procent och det blir ca 16 mils ökning...
Om vi vänder på siffrorna. Tror du att du har 16% kortare räckvidd för att du har lastat 300kg i bilen?
Nej, det var därför jag skrev "om det nu stämmer".. Men jag var nog inte tillräckligt tydlig i min skepsism...
Ny modell Y på 150 sekunder: Video talar för hög produktion i den tyska Tesla-fabriken.
Observatören @tobilindh tidsbestämde hur lång tid som gick innan en av dessa rullade ut nästa från fabriken.
Det var ungefär två och en halv minut, vilket skulle innebära att det extrapolerades till 1000 Model Y per vecka.