Beställt MYP - avboka för 4680?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Inlägg av MWall »

expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
En begagnad ja. Ny kostar den 739k
Gick in på Teslas hemsida och gjorde en beställning, utan fsd och drag, 826k
Men då vet du ju att den kostar 739k utan tillval. :roll:
Varför då hävda att ”En MY kostar väl 800k+”?
Som att köpa en I5 utan något extra då? Billigt, men inte särskilt trevligt
På en Tesla finns knappt några tillval ändå. Lack, fälgar, inredning och FSD är väl det man kan välja till?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
På en Tesla finns knappt några tillval ändå. Lack, fälgar, inredning och FSD är väl det man kan välja till?
Japp, dom är typ fullutrustade från början till skillnad från andra bilar, till och med multicoat metallic är standard. "Basversionen" har också minst värdeminskning
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
MWall skrev:
expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
Japp, dom är typ fullutrustade från början till skillnad från andra bilar, till och med multicoat metallic är standard. "Basversionen" har också minst värdeminskning
Teslas bilar är "ok" utrustade som standard. Navigation, backkamera, keyless, bra stereo osv är standard. Men det finns ju mycket annat som saknas som inte ens kan läggas till om man vill.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

lol:[/quote]
Så du menar att varenda Teslaförare här kör omkring med en basmodel :lol:[/quote]

Det är nog inte varenda, men väldigt många som gör det ja...

Jag tog vit.. Kostar inget.. För att jag tycker den ser snygg ut i vit och jag gillar vita bilar med svarta detaljer..

Jag tog svart inredning.. Kostar inget.. För att jag tycker att det är snyggast med svart och jag gillar inte vit inredning..

Jag tog inte FSD, eftersom funktionen ändå inte funkar i Sverige och hade den gjort det, tycker jag ändå inte att det är värt 77.000 kr..

Jag tog inte utökad farthållare heller, eller vad den heter.. Eftersom jag inte tycker det är värt 38.000 kr för att kunna köra fram bilen från en trång p-ficka med mobilen eller att bilen byter fil när jag blinkar.

Det val jag gjorde var 20 tums hjul.. För 24.000 kr.. Och det är nog många som tycker det är vansinne att lägga 24.000 kr på stora fälgar, som ger dyrare däck och kortare räckvidd..

Men många av dessa som inte delar mitt fälgintresse, delar nog mina åsikter om övriga tillval. Vilket gör att många kör runt i en basic model Y, som egentligen är allt annat än basic...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
Till skillnad från nästan alla andra bilar så är ju Teslas billigaste bilar enormt trevligt utrustade även i basutföranden. Enormt stor skillnad mot "tyskarna" och andra.

När jag tex. kikade på en Taycan i somras så ingick inte ens elvärme i stolarna!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Snarare så att alla nya Tesla är fullutrustade.
Det enda man väljer är estetiska grejer.
(FSD, EAP etc är ju bara mjukvara som man kan lägga till i efterhand om så önskas)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

VilkenElbilBlirDet skrev:
.../ Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd. /...
+600 km enligt vilket testprotokoll då? WLTP? Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h... Så 600 km räckvidd enligt WLTP kommer nog knappast vara några 600 km i 100-120 km/h... Särkilt inte eftersom Q6 och Macan kommer vara relativt stora och tunga SUVar/Crossovers. Båda två kommer således ha relativt sopiga luftmotståndsvärden...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

SwedishAdvocate skrev:
VilkenElbilBlirDet skrev:
.../ Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd. /...
+600 km enligt vilket testprotokoll då? WLTP? Genomsnittshastigheten i WLTP är 46,5 km/h... Så 600 km räckvidd enligt WLTP kommer nog knappast vara några 600 km i 100-120 km/h... Särkilt inte eftersom Q6 och Macan kommer vara relativt stora och tunga SUVar/Crossovers. Båda två kommer således ha relativt sopiga luftmotståndsvärden...
jag tror knappt det är någon elbil som går 600km i 120km/h :). Du får väl styra upp ett eget testprotokoll då och få med alla biltillverkare att använda det istället :).
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Tycker att det borde kunna komma ett test som anger räckvidd på motorväg.
Hastigheten kan vara 110km/h, 120km/h eller 130km/h. Det kvittar men vore klart bra att få ett testvärde för de olika alternativen enligt en sådan för alla bilar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

MangeT skrev:
Hastigheten kan vara 110km/h, 120km/h eller 130km/h. Det kvittar men vore klart bra att få ett testvärde för de olika alternativen enligt en sådan för alla bilar.
Det finns gott om sådana tester på tuben..

Annars brukar väl EPA stämma hyfsat med verklig motorvägsfart för de flesta utom Tesla som har svårt att nå sin EPA rating.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

MangeT skrev:
Teslabjorn testar i 90km/h och 120km/t, alla resultat finns på google shieet
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
MangeT skrev:

Dock i olika temperaturer och väder.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Tellus skrev:
MangeT skrev:

Dock i olika temperaturer och väder.
Ja det är lite synd med tanke på omfattningen av arbete som ligger bakom liksom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tesla Björn borde komma på någon beräknad räckvidd baserad på temperaturen. Tyvärr är det inte linjärt då vissa förlorar mer än andra på vinter gällande räckvidd.
Och det är säkert något som de nya batterierna kan ändra på.(hoppas jag)
Priset kommer falla när batterierna nått sin fulla potential vilket jag inte tycker de gjort än (och därför ser jag inte att prisfall kommer ske)
Privatleasing där man går in med insats har jag svårt för. 5000 utan insats skulle jag tycka var gränsen. (Om nu bilen beräknas behålla sitt värde).garanterat restvärde är självklarheter. Då är det 50 kkr om året i värdeminskning.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Efter att läst i tråden och funderat lite kring räckvidd.
På ett år har jag kommit fram till en destination med under 10% en endaste gång. Ofta har jag haft lite mer kvar. Alltså skulle jag klarat mig med min M3 med en räckvidd på 520 km wltp (580km hade den egentligen)

Absolut hade kanske något laddstopp kunnat hoppats över om jag haft 16% mer räckvidd (670km) men det hade inte varit revolution för mig. Oftast laddar jag ändå när jag stoppar av annan anledning (äta mat, barnen ska på toa osv). Jag har väldigt väldigt sällan stannat enbart för att ladda.

Sen ser det ju olika ut för alla såklart
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jontez skrev:
Efter att läst i tråden och funderat lite kring räckvidd.
På ett år har jag kommit fram till en destination med under 10% en endaste gång. Ofta har jag haft lite mer kvar. Alltså skulle jag klarat mig med min M3 med en räckvidd på 520 km wltp (580km hade den egentligen)

Absolut hade kanske något laddstopp kunnat hoppats över om jag haft 16% mer räckvidd (670km) men det hade inte varit revolution för mig. Oftast laddar jag ändå när jag stoppar av annan anledning (äta mat, barnen ska på toa osv). Jag har väldigt väldigt sällan stannat enbart för att ladda.

Sen ser det ju olika ut för alla såklart
Å andra sidan har ju du också en Model 3 med det stora batteriet. Och det är väl den bil som har det lägsta luftmotståndet av alla på den svenska marknaden. Den resan då du hade 10% kvar hade nog inte så många andra elbilar klarat i den hastigheten som du höll den gången... Särskilt inte de elbilar som är SUV/Crossover.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

På torsdag 7 april levererar man de första 4680 model Y-bilarna från Texas.

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan första recensionerna kommer.. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Ilduce77 skrev:

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan första recensionerna kommer.. :)
Skall absolut bli intressant att följa, inklusive hur stor/liten skillnad det ger för slutkunden (tippar mest på att man ökar effektuttag under längre stunder tack vare effektivare kylning och "tabless" kontakter).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Ilduce77 skrev:

Skall absolut bli intressant att följa, inklusive hur stor/liten skillnad det ger för slutkunden (tippar mest på att man ökar effektuttag under längre stunder tack vare effektivare kylning och "tabless" kontakter).
Är det inte snarare risk för att kylningen blir sämre för en given batteripacksstorlek? Varje cell måste ju kyla bort många ggr mer värme än tidigare under förutsättning att den inre resistansen är densamma eftersom cellerna är så mycket större. Dessutom kyls väl 4680 enbart genom kortsidorna istället för över hela batteriet, eller minns jag fel?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Ilduce77 skrev:

Är det inte snarare risk för att kylningen blir sämre för en given batteripacksstorlek? Varje cell måste ju kyla bort många ggr mer värme än tidigare under förutsättning att den inre resistansen är densamma eftersom cellerna är så mycket större. Dessutom kyls väl 4680 enbart genom kortsidorna istället för över hela batteriet, eller minns jag fel?
Är inte rätt expert att svara på det. Däremot så tror jag inte att vi kommer se stora skillnader i räckvidd pga. 4680. Men det är bara min gissning.

Gissar att kylningen kan bli lite bättre på 4680 tack vare kraftigare anslutningar till batterierna (mindre resistans, och därmed mindre värme som genereras där), men jag är som sagt ingen expert på området, utan bara en amatör.

Största fördelen är dock som jag ser det mest ekonomi och miljö/klimat. Det kommer främst att bli snabbare och billigare att tillverka 4680-celler jämfört med traditionella sådana, samt miljövänligare då det kräver mycket mindre elenergi.
Bild
expat

Inlägg av expat »

Mickep skrev:
Tesla Björn borde komma på någon beräknad räckvidd baserad på temperaturen. Tyvärr är det inte linjärt då vissa förlorar mer än andra på vinter gällande räckvidd.
Och det är säkert något som de nya batterierna kan ändra på.(hoppas jag)
Priset kommer falla när batterierna nått sin fulla potential vilket jag inte tycker de gjort än (och därför ser jag inte att prisfall kommer ske)
Privatleasing där man går in med insats har jag svårt för. 5000 utan insats skulle jag tycka var gränsen. (Om nu bilen beräknas behålla sitt värde).garanterat restvärde är självklarheter. Då är det 50 kkr om året i värdeminskning.
När jag flödestestar topplock så kompenserar jag alltid för temp,tryck och luftfuktighet. Borde gå att göra för TB också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Ilduce77 skrev:

Är inte rätt expert att svara på det. Däremot så tror jag inte att vi kommer se stora skillnader i räckvidd pga. 4680. Men det är bara min gissning.

Gissar att kylningen kan bli lite bättre på 4680 tack vare kraftigare anslutningar till batterierna (mindre resistans, och därmed mindre värme som genereras där), men jag är som sagt ingen expert på området, utan bara en amatör.

Största fördelen är dock som jag ser det mest ekonomi och miljö/klimat. Det kommer främst att bli snabbare och billigare att tillverka 4680-celler jämfört med traditionella sådana, samt miljövänligare då det kräver mycket mindre elenergi.
Dom hävdade iaf på batteryday att det skulle bli bättre kylning (bla.)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar