Som jag redan sagt tycker jag inte hjulmuttrar är något man skall "slösa" en momentnyckel på. Helt enkelt inte prisvärt.
Jag ser att man kan få en 175Nm momentstav till mutterdragare från Bacho för under 300kr. Köp en sådan istället, och sedan vilken mutterdragare som helst, men minst 500Nm, om du inte redan har en. Det blir billigare totalt sett, även om du måste köpa kanske tre olika momentstavar för bilar med M14, M12 och så nån lite mindre.
Den jättestora fördelen är att det går fort, "alltid" blir rätt, och man behöver inte fippla med några inställningar.
Och så köper du en liten men exakt momentnyckel för de moment under 100Nm du behöver.
Ok. Jag lyssnar på dig och lär (är amatör på området)!
Jag har nu beställt hem en kompressor (D 211/8/50S FATMAX) och en mutterdragare 1/2" BPC815.
Samma här, men har en Ryobi mutterdragare, med inbyggd moment i olika lägen, tyvärr inget 175Nm, så köpte momentstaven från Bacho.
Hur fungerar momentstaven? Hur vet jag att den gör sitt jobb? Känns som mutterdragaren bryter tidigare.
Kan jag använda en momentstav på ett vanligt skaft? Ska man höra ett klick då?
Brukar dra på läge 2 på min Ryobi-mutterknack och sen efterspänna (dock utan momentstav, kör på känn) alla muttrar manuellt. Efterdrar sen efter 10-15 mil.
Muttermaskin underättar verkligen bytet markant, speciellt i kombination med en bra garagedomkraft. Byter antagligen fortare hemma än vad det hade tagit att köra till och från Däckskiftarna och sen stå i kö. Dessutom går det inte att skylla på någon annan om det går snett.
Samma här, men har en Ryobi mutterdragare, med inbyggd moment i olika lägen, tyvärr inget 175Nm, så köpte momentstaven från Bacho.
Hur fungerar momentstaven? Hur vet jag att den gör sitt jobb? Känns som mutterdragaren bryter tidigare.
Kan jag använda en momentstav på ett vanligt skaft? Ska man höra ett klick då?
Momentstaven funkar så att den är en torsionsstav som ger efter så mycket att den tar upp all energi från mutterknackarens slag när vridmomentet når den avstämda gränsen t.ex 175Nm. Den utnyttjar att de flesta maskiner slår var 180:e grad under rotationen. Men den ger givetvis inte efter så mycket.
Det går inte att använda en momentstav utan en slagmutterdragare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Brukar dra på läge 2 på min Ryobi-mutterknack och sen efterspänna (dock utan momentstav, kör på känn) alla muttrar manuellt. Efterdrar sen efter 10-15 mil.
Muttermaskin underättar verkligen bytet markant, speciellt i kombination med en bra garagedomkraft. Byter antagligen fortare hemma än vad det hade tagit att köra till och från Däckskiftarna och sen stå i kö. Dessutom går det inte att skylla på någon annan om det går snett.
Ja jag byter alla 4 på en model S på typ 20 minuter utan stress