Ej original muttrar

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Ej original muttrar

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Som jag redan sagt tycker jag inte hjulmuttrar är något man skall "slösa" en momentnyckel på. Helt enkelt inte prisvärt.

Jag ser att man kan få en 175Nm momentstav till mutterdragare från Bacho för under 300kr. Köp en sådan istället, och sedan vilken mutterdragare som helst, men minst 500Nm, om du inte redan har en. Det blir billigare totalt sett, även om du måste köpa kanske tre olika momentstavar för bilar med M14, M12 och så nån lite mindre.
Den jättestora fördelen är att det går fort, "alltid" blir rätt, och man behöver inte fippla med några inställningar.

Och så köper du en liten men exakt momentnyckel för de moment under 100Nm du behöver.
Ok. Jag lyssnar på dig och lär (är amatör på området)! :)

Jag har nu beställt hem en kompressor (D 211/8/50S FATMAX) och en mutterdragare 1/2" BPC815.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... or-012510/
https://www.bahco.com/se_sv/1-2--mutter ... c815_.html

Var köper jag rätt momentstav till den för muttrarna till en M3 LR med 18", eller vilket Bacho artikelnummer skall jag söka efter?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Bild
martinot skrev:
Var köper jag rätt momentstav till den för muttrarna till en M3 LR med 18", eller vilket Bacho artikelnummer skall jag söka efter?
BWTB12P175 den passar till typ alla bilar med M14, och så beställer du en BWTB12P120 på samma ställe så kan du dra M12 hjulskruvar med den.

Om du inte redan har krafthylsor inkl 21mm så plockar du på dig en 21mm när du är på jula eller så köper du det här setet som bahaus har rea på just nu https://www.bauhaus.se/hjulhylssats-bah ... escription

Kör du vanlig krafthylsa så slår du ett varv tejp runt den bara, så minskar du risken för att repa fälgen om du skulle råka toucha den.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Bild
martinot skrev:
BWTB12P175 den passar till typ alla bilar med M14, och så beställer du en BWTB12P120 på samma ställe så kan du dra M12 hjulskruvar med den.

Om du inte redan har krafthylsor inkl 21mm så plockar du på dig en 21mm när du är på jula eller så köper du det här setet som bahaus har rea på just nu https://www.bauhaus.se/hjulhylssats-bah ... escription

Kör du vanlig krafthylsa så slår du ett varv tejp runt den bara, så minskar du risken för att repa fälgen om du skulle råka toucha den.
Beställt både momentstav och krafthylsor enligt ovan. Tusen tack för hjäpen! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

Samma här, men har en Ryobi mutterdragare, med inbyggd moment i olika lägen, tyvärr inget 175Nm, så köpte momentstaven från Bacho.
Hur fungerar momentstaven? Hur vet jag att den gör sitt jobb? Känns som mutterdragaren bryter tidigare.
Kan jag använda en momentstav på ett vanligt skaft? Ska man höra ett klick då?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Här ska det handlas :) tackar för tipset!
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Brukar dra på läge 2 på min Ryobi-mutterknack och sen efterspänna (dock utan momentstav, kör på känn) alla muttrar manuellt. Efterdrar sen efter 10-15 mil.

Muttermaskin underättar verkligen bytet markant, speciellt i kombination med en bra garagedomkraft. Byter antagligen fortare hemma än vad det hade tagit att köra till och från Däckskiftarna och sen stå i kö. Dessutom går det inte att skylla på någon annan om det går snett.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

yps skrev:
Samma här, men har en Ryobi mutterdragare, med inbyggd moment i olika lägen, tyvärr inget 175Nm, så köpte momentstaven från Bacho.
Hur fungerar momentstaven? Hur vet jag att den gör sitt jobb? Känns som mutterdragaren bryter tidigare.
Kan jag använda en momentstav på ett vanligt skaft? Ska man höra ett klick då?
Momentstaven funkar så att den är en torsionsstav som ger efter så mycket att den tar upp all energi från mutterknackarens slag när vridmomentet når den avstämda gränsen t.ex 175Nm. Den utnyttjar att de flesta maskiner slår var 180:e grad under rotationen. Men den ger givetvis inte efter så mycket.

Det går inte att använda en momentstav utan en slagmutterdragare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
Brukar dra på läge 2 på min Ryobi-mutterknack och sen efterspänna (dock utan momentstav, kör på känn) alla muttrar manuellt. Efterdrar sen efter 10-15 mil.

Muttermaskin underättar verkligen bytet markant, speciellt i kombination med en bra garagedomkraft. Byter antagligen fortare hemma än vad det hade tagit att köra till och från Däckskiftarna och sen stå i kö. Dessutom går det inte att skylla på någon annan om det går snett.
Ja jag byter alla 4 på en model S på typ 20 minuter utan stress :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Bjelke skrev:
Ja jag byter alla 4 på en model S på typ 20 minuter utan stress :)
Brukar ha "hjälp" av en klon som får sortera muttrar och sånt, då kan det ta lite längre. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar