Det har ju blivit sämre. Förr så kunde man få en bil utkörd till t ex en verkstad utan att skriva på dokument osv. Det går inte längre. Nu måste man först till hyrbilsfirmans kontor för att fixa pappersarbetet som tar orimligt lång tid.
Vet inte varför? Det nya "trygga" Sverige? Det som gjort att man tydligen måste betala före man tankar också. Men nu var det ett tag sen jag tankade iofs.
Det e pga det jag skrev.. går inte att efter debiteras via kort o då det e krav på att ha signatur etc.
Så ja det e bökigare. Men det e oxå för uthyraren säkerhet att få betalt o minska riskerna att bli av med bilen..
Det har ju blivit sämre. Förr så kunde man få en bil utkörd till t ex en verkstad utan att skriva på dokument osv. Det går inte längre. Nu måste man först till hyrbilsfirmans kontor för att fixa pappersarbetet som tar orimligt lång tid.
Vet inte varför? Det nya "trygga" Sverige? Det som gjort att man tydligen måste betala före man tankar också. Men nu var det ett tag sen jag tankade iofs.
Det e pga det jag skrev.. går inte att efter debiteras via kort o då det e krav på att ha signatur etc.
Så ja det e bökigare. Men det e oxå för uthyraren säkerhet att få betalt o minska riskerna att bli av med bilen..
Fast åtminstone i Sverige så har ju exempelvis poolbilsföretaget GreenMobility löst det (även om utbudet av bilar inte är jämförbart med hyrbilsföretaget).
Man kan boka en bil till Landvetter vid en viss tid, och gå och hämta ut den själv. Och för de flesta poolbilsföretagen får man efterdebitering när man lämnat tillbaka bilen. Dessutom har dessa företagen 0-kronors-abonnemang, så det är inte så att man binder upp sig.
Tricket måste ju vara att allt sådant görs när man signar upp sig i appen/på hemsidan. Och jag tror de flesta resenärer föredrar att fota körkort till appen och lägga in bankkortsnummer mm innan resan så att man slipper hålla på med administration under själva resan.
Att få ihop detta internationellt kanske är en utmaning, men känns inte som kärnfysik med det tekniska. Sen kanske inte alla kunder är som jag som helst slipper interagera med biluthyrare. Biluthyrningsjättarna kanske ser alla sina kontor som viktiga för att kränga onödiga extraförsäkringar i stället för som stor "onödig" (lite tillspetsat) kostnad.
Det har ju blivit sämre. Förr så kunde man få en bil utkörd till t ex en verkstad utan att skriva på dokument osv. Det går inte längre. Nu måste man först till hyrbilsfirmans kontor för att fixa pappersarbetet som tar orimligt lång tid.
Vet inte varför? Det nya "trygga" Sverige? Det som gjort att man tydligen måste betala före man tankar också. Men nu var det ett tag sen jag tankade iofs.
Det e pga det jag skrev.. går inte att efter debiteras via kort o då det e krav på att ha signatur etc.
Så ja det e bökigare. Men det e oxå för uthyraren säkerhet att få betalt o minska riskerna att bli av med bilen..
Fast åtminstone i Sverige så har ju exempelvis poolbilsföretaget GreenMobility löst det (även om utbudet av bilar inte är jämförbart med hyrbilsföretaget).
Man kan boka en bil till Landvetter vid en viss tid, och gå och hämta ut den själv. Och för de flesta poolbilsföretagen får man efterdebitering när man lämnat tillbaka bilen. Dessutom har dessa företagen 0-kronors-abonnemang, så det är inte så att man binder upp sig.
Tricket måste ju vara att allt sådant görs när man signar upp sig i appen/på hemsidan. Och jag tror de flesta resenärer föredrar att fota körkort till appen och lägga in bankkortsnummer mm innan resan så att man slipper hålla på med administration under själva resan.
Att få ihop detta internationellt kanske är en utmaning, men känns inte som kärnfysik med det tekniska. Sen kanske inte alla kunder är som jag som helst slipper interagera med biluthyrare. Biluthyrningsjättarna kanske ser alla sina kontor som viktiga för att kränga onödiga extraförsäkringar i stället för som stor "onödig" (lite tillspetsat) kostnad.
Måste ju gå att signera digitalt med mobilt BankID?
Finns det även M3 om man skulle behöva hyra någon gång (gillar körkänslan i PS2, men lite trång för mig, och slår i högerknät i stora mittkonsolen)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det har ju blivit sämre. Förr så kunde man få en bil utkörd till t ex en verkstad utan att skriva på dokument osv. Det går inte längre. Nu måste man först till hyrbilsfirmans kontor för att fixa pappersarbetet som tar orimligt lång tid.
Vet inte varför? Det nya "trygga" Sverige? Det som gjort att man tydligen måste betala före man tankar också. Men nu var det ett tag sen jag tankade iofs.
Det e pga det jag skrev.. går inte att efter debiteras via kort o då det e krav på att ha signatur etc.
Så ja det e bökigare. Men det e oxå för uthyraren säkerhet att få betalt o minska riskerna att bli av med bilen..
Fast åtminstone i Sverige så har ju exempelvis poolbilsföretaget GreenMobility löst det (även om utbudet av bilar inte är jämförbart med hyrbilsföretaget).
Man kan boka en bil till Landvetter vid en viss tid, och gå och hämta ut den själv. Och för de flesta poolbilsföretagen får man efterdebitering när man lämnat tillbaka bilen. Dessutom har dessa företagen 0-kronors-abonnemang, så det är inte så att man binder upp sig.
Tricket måste ju vara att allt sådant görs när man signar upp sig i appen/på hemsidan. Och jag tror de flesta resenärer föredrar att fota körkort till appen och lägga in bankkortsnummer mm innan resan så att man slipper hålla på med administration under själva resan.
Att få ihop detta internationellt kanske är en utmaning, men känns inte som kärnfysik med det tekniska. Sen kanske inte alla kunder är som jag som helst slipper interagera med biluthyrare. Biluthyrningsjättarna kanske ser alla sina kontor som viktiga för att kränga onödiga extraförsäkringar i stället för som stor "onödig" (lite tillspetsat) kostnad.
Skillnad på pool o hyrbil. Men gdpr ställer till det oxå.
Tekniskt kanske inte nej men det e bla skador på bilen/bilarna och bevisbördan o kunna debitera så e fysisk kontroll o sen skall bilarna städas o tvättas/ servas, byta däck, byta vindrutor etc det e mer pyssel än man tror.
Parkeringsböter etc
Hertz ägs av Volvo vilket äger polestar så klart det finns elbilar, europcar/mabi har id3 tex men tillgången på elbilar e inte så hög vad jag fått höra o tex vissa bilmärken/modeller e det tom svårt att få tag på vissa ice bilar till ”rätt” carcost. Alltså det e inte bara o ta ut en bil o sätta in den i vagnparken. Audi/BMW/Mercedes har ju modeller som priset med lätthet kan skilja sig på 100-300tkr på en ”simpel” modell o sånt speglar sig i kostnaden för hyrbilsföretaget och det i sin tur påverkar ju lönsamhet. Dock finns det ibland en del undantag som
Hände när jag jobbade så kunde en bil som va 200tkr dyrare va billigare för oss på biluthyrningen än en som va 200tkr billigare då handlaren kunde få lagerstöd/kickbacks tex på just den bilen.. tex BMW fick ju in ett gäng ”fel beställda” bilar som de ansåg va fel utrustning för en svensk std ut nivå o då bad de sixt/mabi att ta ut dessa o då gav BMW Tyskland handlarna extra pengar för att sätta ner priset på dem för oss som kompensation.
Volvo Cars, dvs Geely äger Hertz-franchisetagaren i Sverige (First Rent A Car AB). Inte Hertz. Polestar ägs till 100% av Geely, varav 50% är indirekt via Volvo Cars.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo Cars, dvs Geely äger Hertz-franchisetagaren i Sverige (First Rent A Car AB). Inte Hertz.
Anmärkningsvärt är att det är Volvo Cars som äger franchisebolaget i sverige.
Inte Volvohandlarna som kanske hade varit mer logiskt.
Ford äger en stor del av Hertz. VW äger väl Europecar (igen)?
Visst. Men i sverige handlar det ju om ett franchisbolag som till största delen använder bilar som säljs av Volvohandlarna i sverige (Volvo och Renault).
Ford och VW äger väl delar av själva biluthyrningsbolagen då?
För tillfället går det inte att beställa Polestar 2. Utforska vårt befintliga urval av Pre-owned Polestar, vi kommer även löpande publicera leveransklara Polestar 2. Konfiguratorn öppnar igen inom ett par veckor. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad när konfiguratorn öppnar.
För tillfället går det inte att beställa Polestar 2. Utforska vårt befintliga urval av Pre-owned Polestar, vi kommer även löpande publicera leveransklara Polestar 2. Konfiguratorn öppnar igen inom ett par veckor. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad när konfiguratorn öppnar.
Mmm.. Vad händer där.. Ny års modell kanske? Eller akut komponent brist så de måste bygga om sina paket..
För tillfället går det inte att beställa Polestar 2. Utforska vårt befintliga urval av Pre-owned Polestar, vi kommer även löpande publicera leveransklara Polestar 2. Konfiguratorn öppnar igen inom ett par veckor. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad när konfiguratorn öppnar.
Mmm.. Vad händer där.. Ny års modell kanske? Eller akut komponent brist så de måste bygga om sina paket..
Verkar bero på (för) stor efterfrågan
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Volvo Cars, dvs Geely äger Hertz-franchisetagaren i Sverige (First Rent A Car AB). Inte Hertz. Polestar ägs till 100% av Geely, varav 50% är indirekt via Volvo Cars.
Ja det jag sa ju… Volvo äger Hertz i Sverige (va Sverige jag syftade på) ja geely men det är ju ”Volvo” i folkmun..