metchristian skrev:MWall skrev:Det har ju blivit sämre. Förr så kunde man få en bil utkörd till t ex en verkstad utan att skriva på dokument osv. Det går inte längre. Nu måste man först till hyrbilsfirmans kontor för att fixa pappersarbetet som tar orimligt lång tid.
Vet inte varför? Det nya "trygga" Sverige? Det som gjort att man tydligen måste betala före man tankar också. Men nu var det ett tag sen jag tankade iofs.

Det e pga det jag skrev.. går inte att efter debiteras via kort o då det e krav på att ha signatur etc.
Så ja det e bökigare. Men det e oxå för uthyraren säkerhet att få betalt o minska riskerna att bli av med bilen..
Fast åtminstone i Sverige så har ju exempelvis poolbilsföretaget GreenMobility löst det (även om utbudet av bilar inte är jämförbart med hyrbilsföretaget).
Man kan boka en bil till Landvetter vid en viss tid, och gå och hämta ut den själv. Och för de flesta poolbilsföretagen får man efterdebitering när man lämnat tillbaka bilen. Dessutom har dessa företagen 0-kronors-abonnemang, så det är inte så att man binder upp sig.
Tricket måste ju vara att allt sådant görs när man signar upp sig i appen/på hemsidan. Och jag tror de flesta resenärer föredrar att fota körkort till appen och lägga in bankkortsnummer mm innan resan så att man slipper hålla på med administration under själva resan.
Att få ihop detta internationellt kanske är en utmaning, men känns inte som kärnfysik med det tekniska. Sen kanske inte alla kunder är som jag som helst slipper interagera med biluthyrare. Biluthyrningsjättarna kanske ser alla sina kontor som viktiga för att kränga onödiga extraförsäkringar i stället för som stor "onödig" (lite tillspetsat) kostnad.